Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Så blev "frihedskæmperen" dømt!

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Så blev "frihedskæmperen" dømt!
    Sendt: 06 Okt 2011 kl. 10:44
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 11:05
Ja goddaw du - Held og lykke siger jeg bare. Den bliver da dyr i sidste ende den laks!
Til top
Bo Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skjold82 Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skjold82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 14:06

Jeg syntes det er fedt, ville gerne have nosserne til at gå op imod foreningstyranien i DK vel vidende at jeg ville tabe, men af princip!

Lystfiskerforeninger er en multimillionær forretning i DK! Lad os antage at 70% af de fiskere der indløser stats fisketegnet også er medlem af en forening så giver min meget løse beregning et tal på 90.000.000
(30 mio i stats fiskertegn divideret med 140,- = ca. 214.285 fisketegn 70% af det er ca. 150.000 fiskere med medlemskab i forening og en gennemsnitsforening koster vel 600,- så 150.000*600 = 90.000.000,-)
 
Vil man ikke støtte dette foreningseventyr, må man ty til ulovligheder (være "frihedskæmper"), eller lade være med at fiske.
Jeg kan godt lide at fiske, og har som tidlige antydet ikke lyst til at være frihedskæmper, så jeg støtter en forening med min del af de 90 mio.
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 14:36
Stop nu... Forhelvede en kegle, han er sikkert bistands klient og nasser på samfundet. Det kan jo ikke være rigtig man skal arbejde for at leve... 
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 14:39
Uden at ville blande mig,kan man vel købe dagkort, uden at være medlem af en lystfiskerforening?
 
Den pågældende er jo røget ind i retsmaskineriet, og står sikkert foran en årelang kamp,hvis han anker.
 
 


Redigeret af folp - 06 Okt 2011 kl. 14:40
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 14:48
Kvoten ved Storåen (og de øvrige vestjyske åer, der holder oprindelige laks) fastsættes af fiskerimyndighederne og ingen anden.
Kvoten i Storåen forvaltes af SVS. Retningslinierne for forvaltning af kvoten kan og bør til stadighed bringes til diskussion - ad demokratisk vej. At begå selvtægt er ikke en god løsning, hvis man ønsker at ændre noget.
 
Havde det ikke været for ildsjælene i foreningerne, herunder dem i SVS, havde der i dag ingen oprindelige laks været at fiske efter.
 
Havde det ikke været for de penge foreningsmedlemmerne har lagt på bordet, havde der i dag ingen oprindelige laks været at fiske efter.


Redigeret af TT101 - 06 Okt 2011 kl. 14:48
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 14:52
[

Redigeret af tackler - 06 Okt 2011 kl. 14:59
Til top
Reno Mike Broe Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jensen21 Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2008
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jensen21 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 15:06
jeg sys kvote for foreningsmedlemmerne er i orden! men hvorfor skal os der kommer på dagkort til (eks vis skjern) ikke have lov at tage en laks hvis vi fanger en!! før kom vi 5-6 mand 3 gange om året. det gør vi ikke mere!! tror der ryger mange forenings penge på den måde!!


knæk og bræk
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 15:17
Hej Reno,
 
dagkortsfiskere må gerne hjemtage en laks ved Skjern Å, så længe den samlede og den personlige kvote ikke er opbrugt. Kvoten er lavet for at beskytte laksen mod overfiskeri. Desværre er det stadig sådan, at det er nødvendigt at begrænse hjemtagningen af laks. Men måske kommer, der en dag, hvor kvotesystemet bliver overflødigt. Det vil kræve en fortsat stor indsats, en masse hårdt arbejde og at vi trækker på samme hammel. Det har man lov til at drømme om.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Børge Erland Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BEJ.dk86

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BEJ.dk86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 15:42
Jeg håber at han anker dommen således den kan komme videre i systemet og at han får en større bøde.
Der er nogle regler i Danmark og dem skal han også efterleve.
Det er en hån mod alt det frivillig arbejde der bliver lagt for dagen i de forskellige foreninger hvis han evt. skulle blive frikendt.
mvh
Børge
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 15:52
Bravo Børge sådanClapog ja det er en stor hån hvis han bliver frikendt
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 16:02
Citat: jensen21

jeg sys kvote for foreningsmedlemmerne er i orden! men hvorfor skal os der kommer på dagkort til (eks vis skjern) ikke have lov at tage en laks hvis vi fanger en!! før kom vi 5-6 mand 3 gange om året. det gør vi ikke mere!! tror der ryger mange forenings penge på den måde!!


knæk og bræk
Når du nu nævner Skjern: Her kan du netop hjemtage en laks pr år uanset om du er fisker på dagkort eller fisker som foreningsmedlem. Så her er der lige regler foreningsmedlemmer og dagkortfiskere.
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 16:07

regler er regler - enighed i regler er noget andet. er du uening så gå af de rigtige kanaler for at dine stemme og mening bliver hørt !

jeg regner heller ikke med det nytter noget at drøne med 250 i timen gennem storbyen  - bare fordi jeg syntes hastighedsbegrænsningerne er åndsvage ... 

tag til afrika eller andre mærkelige steder hvis du ikke magter at finde dig i regler.

(det hele er tænkt og opdigtede sager - og udelukkende sagt med smil på læben)

Til top
michael f Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fransirn Avatar

Tilmeldt:: 14 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fransirn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 16:45
Stort tillykke til SVS og ildsjælene der !  ClapClapClapClapClapClapClap
 
Alt andet end denne afgørelse ville have skreget til himlen !!!!!
 
mvh
michael f
Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 20:02
Torben du snakker om demokrati i sammenslutningerne? Hvor fa'en har du fået den ide fra at dette
Eksisterer der?
Sammenslutningen i Ribe å er ihvertfald tættere på diktatur end demokrati
Og mon ikke det står sådan til andre steder også?
Eksempel: Ribe å tildeles 90 laks, man har stemmeret hvis man har
Fiskevand - 1 m giver 1 stemme - dem der har flest meter bestemmer, de fanger
Nødvendigvis ikke flest laks og har nødvendigvis heller ikke flest medlemmer
Men de bestemmer. Sidste år bestemte de at der skulle fordeles laks efter
Antal meter, de fik tildelt størstedelen af de 90 laks og endte med at fange 3!
Og i år skulle der da ikke laves om på det, igen tildeler de sig selv størstedelen
Af kvoten, og resultatet bliver nogenlunde det samme! Det læner sig op af diktatur
Og ikke af demokrati - der har været flere andre fordelingsforslag på bordet, men de
Er selvfølgelig afvist.
Myndighederne tør ikke blande sig, så hvilke muligheder er der tilbage?
De har i storåen sat fokus på problemet, så sæt jer lige helt ind i hvad
Meningen med den hjemtagede laks er, før i råber op!
Mvh Claus
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 20:09
Clap
Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 20:41
Personlig syntes jeg bøden er for lille,Laksen blev fanget i protest ikke ved et uheld,så op med slanterne kammeratClap
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 21:31

Det er da en rigtig fin ordning at man freder en fisk, i dette tilfælde laks og så laver en kvote for de foreninger der har fiskeretten.

På den måde får de der deltager i arbejdet med vandløbsrestaurering og udsætningsarbejdet noget igen.

Det er også med til at holde prisen på leje af fiskevand på et rimeligt niveau da lodsejerne ikke kan udleje til private konsortier og samtidig få del i kvoten.

Hvordan er det f.eks. med den enkelte lodsejer ved Skjern å, må han fiske og hjemtage fisk hvis hans vand ikke er udlejet?

"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 21:31
Tjaaaaah.. Big smile

Det er jo aldrig rart, at skulle efterleve regler, man ikke er enige i. Respekt for at han kører linen ud ifølge sin overbevisning. Hvor ofte har vi andre ikke været utilfredse med nogle regler, men efterkommet dem alligevel uden at sætte os imod, hvilket jo netop i bl.a. danmark er et af de goder vi kan bruge til at markere/afprøve vores overbevisning uden, at blive fængslet eller henrettet på stedet eller dømt i en ret uden forsvar!.

Vi har jo også set landmænd, der ikke vil have deres køer registrerede, og derfor får dem fjernet. De har behovet for at gå linen helt ud, for at få deres holdning efterprøvet. Også selv om de ved, at de vil tabe. Desværre bruger det rettens tid, og er til besvær for andre, men sådan er det i et åbent demokrati med vores retssystem.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 06 Okt 2011 kl. 21:32
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 21:43
Iøvrigt syntes jeg det er ok at han tager kampen, hvis han mener der er noget han ikke syntes om. Mange syntes vel også at det er ok at dumpe store granitblokke i havet for at forhindre bundtrawl, eller binde sig fast til en udrangeret borerig for at forhindre at den dumpes på dybt vand, selv om det er ulovligt. Auktioner har det med at blive bedømt med de briller som ham der betragter det har påSmile
I dette tilfælde syntes JEG ikke at det er en ok sag han har, men det må han jo syntes og så er der for mig at se en ok måde at få den frem i medierne på, hvilket helt sikkert er det han har til hensigt.
"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 23:03
Hej
 
Hvad er Samarbejdsudvalget ved Ribe Å-systemet egentlig for en størrelse? Er det en forening med vedtægter og bestyrelse og med årlige generalforsamliger eller er det en løsere og mindre organiseret sammenslutning? Og hvordan og af hvem træffes denne beslutning - hvis man kan tale om en sådan - om opdeling af kvoten?
 
Og vedr. den dømte ved Storåen. Han har overtrådt bestemmelsen om fredning af laksen i Storåen og dømmes som følge heraf. Resultatet var givet på forhånd.


Til top
Claus Julius Blomgreen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
cjbhare Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 195
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér cjbhare Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Okt 2011 kl. 23:51
Hej Henrik
sammenslutningen har møder, men det kan man vist ikke kalde generalforsamlinger.... Formanden er aldrig på valg og hvordan han i sin tid er kommet til at sidde på taburetten er også en gåde... men mon ikke han har råbt "flest meter" og valgt sig selv? (Lyder som en joke, men er bange for at det er sandt).
Man er kun velkommen ved møderne, hvis man har/ejer en eller anden form for fiskeret ved åen, ellers kan du glemme at få adgang - har prøvet...
Sammenslutningen for Ribe å har udfærdiget kvotefordelingen, dvs. nogle har igen råbt "flest meter" og valgt meterfordelingen, selv om dette betyder at der kun opfiskes 50% af åens kvote. De der sidder tilbage med de gode ideer og de gode intentioner, må nøjes med at blive fedtet ind i hånlig latter - dem med meterne bestemmer og de få sætter jo en ære i at den tildelte kvote ikke bliver opfisket!
samarbejdsudvalgene, og specielt dem med meterne i disse udvalg, kan gøre lige som det passer dem - myndighederne blander sig ikke og lukker åbenbart også øjnene når magtliderlige personer sætter sig på fordelingstronen.
 
Det som storåens rebeller gerne ville have efterprøvet, var om samarbejdsudvalgene overhovedet havde lovhjemmel til at bestemme hvem der skal have lov til at fiske laks...... og det er jo helt ude i skoven hvis dette er et udtryk for at samarbejdsudvalgene nu fungerer som lovgivende instans..... gu fanden er de ej!
Og igen kan jeg kun opfordre til at man sætter sig ind i det der er sket i storåen og ikke kun fokuserer på den hjemtagne laks..... skulle der komme til at mangle laks deroppe, så kan der hentes lidt fra Ribe å - vores samarbejdsudvalg ønsker nemlig slet ikke at de fanges!
Mvh Claus
 
Til top
Niels Mouritsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Mouritsen Avatar

Tilmeldt:: 04 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Mouritsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 01:29
Jeg synes ham Eigil er et dumt svin.
Der er regler og love der skal overholdes, ikke.
Skal vi have et land som Somalie, der kapre skibe og lystsejlere efter behag, fordi der ingen regering er i landet?
Min menig er, at en såden person skal sendes hjem hvor han kommer fra, er han dansk statsborger, skal han feje E20 til han bliver 65 år.
BÅTNAK!
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 08:29
Kære kendere/lystfiskere af Storåen.
 
Jeg skulle vel egentlig spørge på en ny tråd, men sniger mig alligevel ind her Wink
 
Er der regler indenfor Stor Å-sammenslutningen der siger at dagkort fiskere ikke har samme rettigheder som medlemmer, vedr. hjemtagelse af laks (selvfølgelig inden for kvoten) ?
Jeg mødte en dag i sommers en dagkortfisker opstrøms landevejsbroen ved Vemb, der mente at dagkortfiskere ikke måtte hjemtage laks på Vemb stykket.
 
Mvh.
Knæk og bræk
Jens Lygum
 
Til top
Bo Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skjold82 Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skjold82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 09:45
Det var faktisk en fin nuanceret debat, denne tråd har udviklet sig til. Man kunne sagtens have frygtet det meget værre...
 
Jeg er fuldstændig enig i rettens ord om at herren har forbrudt sig mod gældende regler. Det tror jeg såmen han var 100% bevidst om da han gjorde det.
Så det kan vel kun opfattes som et statement og ja der står han jo på linje med stort set alle mulig andre såsom f.eks greenpeace. (dem støtter jeg også)
Så ja når vi debatere selve dommen og handlingen, kan der ikke være meget tvivl om at han har gjordt noget forkert.
Men hvis vi begynder at diskutere, hvorfår han følte trang til at komme med dette statement, kommer de rigtig spændene holdninger frem. Nemlig dansk foreningsdebat. Og som det også tydeligt starter i denne debat, råbes der op om frivilligt arbejde og fremmende fiskepleje. Dette er alt sammen vældig fint og højst sandsynligt grundlaget for 90% af alle fiskeriforeninger i DK.
MEN MEN MEN, som i så mange tilfælde viser det sig, at der kan opstå interessekonflikter og misbrug af magt også i foreninger med fine velskrevne mål og så er det lige pludselig rigtig svært at gøre oprør mod et sådan misbrug af foreningsrettigheder uden også at forbryde sig mod gældene regler.
 
Og husk lige mit regnestykke på de ikke helt urealistiske 90.000.000,- når i snakker om frivilligt arbejde og non profit foreninger!
 
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 09:51
Med fare for at debatten ryger helt af sporet.....tænk hvis alle fulgte regler og love 100%.
Så havde det arabiske forår aldrig været en kendsgerning! Vi havde stadig brændt hekse på bålet osv. For sådan var loven nu engang!
Til gengæld havde vi anarki, hvis alle brød loven. Men uanset om vi taler enkeltpersoner eller organisationer, er jeg dybt taknemmelig for, at alle ikke bare råber op SÅDAN ER LOVEN!, så så ville lov for 100 år siden stadig være lov i dag.
Til top
Nick Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qwer

Tilmeldt:: 20 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 130
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qwer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 10:12
Regler er regler og fordi man ikke er enig kan man ikke tillade at bryde dem efter behag. Mon også han køre 150 på motorvejen eller med en promille på 3,2  fordi han syntes at trafikreglerne er noget pis?

Fængselstraf ville være fint  Party


Redigeret af qwer - 07 Okt 2011 kl. 10:13
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 10:22
Tjaaaah - Manden er jo allerede lykkedes i sit forehavende, før sagen er gået helt til tops!. Nemlig at skabe debat om lovgivningen/reglerne - samt det tilsyneladende uladesiggørlige, at få ændret de siddende repræsentanter/magthaveres enevælde i div. fiske foreninger!.

At stå ved sine meningers mod, er nok dèt, der har skabt mest debat, samt været med til mange lov/regel ændringer, uanset den tabte kamp i første omgang - og sikkert nok også den næste. Disse personer bliver ALTID kaldt for idioter m.m. i starten. Hvis det så lykkedes med deres "ènmands demonstration, er de pludselig blevet til folkehelte (overdrivelse fremmer forståelsen). Stædigheden tvinger andre til, at se på tingene igen, og evt. på en ny måde, hvilket kan sætte en bevægelse" i gang, der er stærk nok til, at kunne ændre status Quo!.

Så er det jo også godt, at denne indstilling der kan sammenlignes med ekstremisme (total overbevisning), kun drejer sig om fiske regler og "ko regler" - og ikke samme indstilling indenfor religion (bomber) - ad bad!!!.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 07 Okt 2011 kl. 10:25
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 10:23
Citat: Lygum

Kære kendere/lystfiskere af Storåen.
 
Jeg skulle vel egentlig spørge på en ny tråd, men sniger mig alligevel ind her Wink
 
Er der regler indenfor Stor Å-sammenslutningen der siger at dagkort fiskere ikke har samme rettigheder som medlemmer, vedr. hjemtagelse af laks (selvfølgelig inden for kvoten) ?
Jeg mødte en dag i sommers en dagkortfisker opstrøms landevejsbroen ved Vemb, der mente at dagkortfiskere ikke måtte hjemtage laks på Vemb stykket.
 
Mvh.
Knæk og bræk
Jens Lygum
 
Ja det er ganskevist!! Vemb lystfiskerfor. Er dagkort-ligmed 0 Laks
 
 Men ved HOF er dagkortholderne ligstillet med medlemmerne- hvad laks angår..Så er der til gengæld et par zoner dagkortholderne ikke må komme på!
 
Mvh Leif P
Til top
Bjarne Laursen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
BjarneL Avatar

Tilmeldt:: 18 Sep 2002
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 204
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BjarneL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 10:24
Reglerne på vemb er at dagkortfiskere ikke må hjemtage laks, det skyldes så vidt jeg ved at deres kvote er så lille at de vil tilgode se deres medlemmer først og fremmest. Men det er en beslutning lavet af foreningen til en generalforsamling. På HoS's vand må alle hjemtage fisk, så hvis man vil ahve en laks med hjem, kan man jo bare alde vær med at fiske dagkort på Vemb og tage HOS i stedet...
 
Men den protest han nu r dømt for skyldes at man ikk er medlem af SvS som tildeler kvoterne til sine medlemmer..
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 10:36
I og for sig kan jeg have stor respekt for at manden vil tage kampen. Det er jo det man skal, hvis man er uenig i et regelsæt. (jeg er i øvrigt enig i regelsættet). Men jeg har svært ved at se, at manden reelt tager kampen. Han kører jo bare en retssag, som han utvivlsomt vil tabe og tabe og tabe. Hvis han virkelig ville tage en kamp, så burde han bruge retssagen politisk, men det gør han jo kun i ekstrem lille grad og slet ikke i forhold til de reelle beslutningstagere på Slotsholmen.
 
Og så ender protesten jo bare med at være brok, brok og brok. Og det fører som bekendt ingen steder hen,
Til top
Bent Sigh Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bent Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2001
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bent Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 10:41

Det er egentligt lidt underligt med ham Eigil. Han var en af ophavs mændene til en sammenslutning ved Storåen. Jeg husker tydelig de første møder vi havde sammen. Da han ikke kunne få sin vilje m.h.t. hvordan sammenslutningen skulle være, (det drejede sig mest omkring økonomi), forlod han arenaen og begyndte med det som vi alle kender i dag.

Så i mine øjne opfører han sig mere som en forsmået skoledreng.

Vh.

Bent



Redigeret af Bent Nielsen - 07 Okt 2011 kl. 11:17
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 11:00
Hmmm... ja hvis der ikke er noget indhold i hans protestaktion, vil det ikke føre nogle ændringer med sig. Tværtimod vil "sagen" give det modsat ønskede udfald for sagsøgte. Nemlig at opsætsighed mod regelsættet ikke vil blive tolereret, og at det derfor ikke kan betale sig at forsøge. Dette også gældende for andre utilfredse medlemmer!.
Mvh. - Kim -
Til top
Bo Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Skjold82 Avatar

Tilmeldt:: 24 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Skjold82 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 11:41
Nu kommer jeg ikke selv meget ved storåen og jeg kender heller intet til personen, men forholder mig til den aktuelle artikkel.
Og i den kan jeg kun stille mig enig i, at det føles forkert for mig, at være tvunget ind i en forening for at kunne fiske!
Prøv at gå ud og snak med en menig mand/kvinde der ikke har lystfiskeri som sin hobby, de har ikke fantasien til at forestille sig, hvor mange regler, foreninger, kvoter og diverse retningslinjer der skal følges for at smide en agn i vandet.
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 11:59
Hej Leif P og tak for dit svar.
 
En super idé og helt i min ånd, at holde kvoten til medlemmerne, når nu der ikke er flere laks på kvote til Vemb Lystfisker Forening (VL) end de 14 der er.
 
Jeg har været ved Storåen en enkelt gang i år, valget stod mellem HOF eller VL. Jeg valgte HOF da vejret denne dag var extremt blæsende, havde vejret været anderledes havde jeg måske valgt anderledes og taget en tur i engene vest for Vemb !
Hvis jeg havde valgt VL og hvis jeg havde været heldig at fange en laks i ordentlig størrelse, havde jeg "gogget" den Ouch. Jeg havde ikke opdaget på VL´s hjemmeside at jeg ikke måtte hjemtage laks som dagkortfisker.
Jeg har netop i dag (efter dit første svar) tjekket deres hjemmeside igen for at se om jeg skulle have "misset" noget ! Kan altså stadig ikke finde denne oplysning og det vil da være noget være noget hvis en/nogen kom til at hjemtage laks som dagkortfisker.
 
Jeg mener faktisk at en af de registrerede hjemtagne laks i 2011, er fanget af en dagkortfisker Wink. Håber faktisk ikke der sker noget med ham, da han sikkert har tjekket hjemmesiden grundig igennem inden fisketuren og dermed ikke vidst bedre !
 
Har du Leif P. tilknytning til VL og kan give dette problem videre, hvis ikke vil jeg sekv kontakte foreningen ?
 
Knæk og bræk
Jens Lygum
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 12:03
Tja, det han har gjort er vel retteligt at sidestille med tyvfiskeri?
Hvor mange herinde støtter det?
Jeg syntes også der er regler som jeg syntes er tåbelige, men det giver mig ikke ret til at bryde dem.
Hvis jeg vil have ændret en regel, ja så er Danmark et demokrati og jeg kan gå af de demokratiske kanaler for at få reglen ændret, og hvis ikke ejg kan få flertal for den ændring er det jo så fordi flertallet ikke ønsker den ændring. Og det må man så leve med.
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
henrik lodahl Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
havbasse Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: herning
Status: Offline
Beskeder: 11
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havbasse Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 12:05
Eigil Kølbæk er formand i Ørre-Sinding Lystfiskerforening! http://www.hedens-lystfiskeri.dk/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 12:07
Hej Claus,
 
rolig nu. Der er ingen grund til at fare i flint. Lad os snakke stille og roligt om tingene.
 
Jeg skal straks medgive, at jeg sikkert ikke har lige så stort kendskab til hvordan det reelt fungerer i Ribe, som du muligvis har. Men at du står helt uden muligheder for at sætte fokus på det, ad demokratisk vej, uden at begå ulovligheder, tvivler jeg på.
 
I SvS og SÅS fungerer det som bekendt sådan, at de forvalter den kvote, som myndighederne har fastsat. Og det er ligeledes en myndighedsbeslutning, at man ikke kan få del i kvoten, hvis man ikke er medlem af den pågældende sammenslutning. Så der er ingen pointe i at skyde budbringeren, bare fordi man er utilfreds med budskabet.
I SvS og SÅS fungerer det som bekendt sådan, at man ad demokratisk vej, via sin forening, kan søge indflydelse på den del beslutningsprocessen, som ikke er en myndighedsbeslutning.
 
Jeg kender udmærket Ejgil Kølbæks og hans bagmænds argumenter - eller mangel på samme. Hvem ejer laksen? Ingen, selvfølgelig. Skulle det være sådan, at hvis jeg ejer et stykke jord, så er jeg hævet over loven? Ræsonnementet er absurd.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 12:17
Tjooooh.... demokratiet er jo langt fra perfekt. Det er bare det bedste styresystem vi har fundet på, og det er til stadighed under udvikling.

Hvis en fiskeforening nærmest har lukket tilgangen til ændringer hermetisk, og man mener, at det er forkert - hvor henvender man sig så lige?. Politiet siger bare, at foreningen ikke har brudt nogen love.

Man kan så skrive i aviserne eller gå til andre medier (tv - en skammel i parken Big smile). Men der skal være "kød" på sagen, ellers bliver det ikke bragt i tv, og i aviserne, kører tingene ligesom her, hvis ikke der klart og tydeligt, bliver fremlagt et anderledes og bedre forslag til erstatning for det, der ønskes fjernet.

Husk også på, at de personer i/vi brokker os mest over (politikerne), også er dem, der laver de love, som "nogle" så uden betænkning følger, fordi det er demokratisk!. Politikerne læner sig også op af mediernes udtalelser. Mange love er blevet ændret pga. dette!. Så det kan godt betale sig, at stille sig på tværs af strømmen en gang i mellem Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 12:19
Hej Kim,
 
hvilken fiskeforening, er det, du sigter til?
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 12:34
Hej Torben

Godt spørgsmål Smile

Det var nu mest en respons til Claus Julius Blomgreens utilfredshed højere oppe i tråden samt idèen og metoden i, at sætte sig imod en forenings lovlydige men tilsyneladende besværlige regelsæt, der gør indflydelse "næsten" umulig.

Jeg prøver at se tingene fra "fisketyvens" side, og kommer så ind på, at når han tilsyneladende ikke har en anden og bedre løsning, end den han angriber, kommer han ikke længere med sin sag end til, at få en endnu større bøde Confused

Så fiskeforeninger samt andre foreninger generelt - ikke nogen specifik Big smile
Mvh. - Kim -
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 12:42
Helt enigClap
Problemet er nok systemet ik er til dialog,endnu.
Et er at diskutere mm,
noget andet er hvordan man kommer vidre derfra , hvis man ønsker ændringer:-))
 
Før SVS og SÅS m,f  blev dannet var der (som du skriver) Ildsjælene i foreningerne,samt pionerene der arbejede for sagen . De er medvirken til lakseeventyrets start i DK . Det tager tid at bygge nye traditioner op omkring laksefisk og de mange reglsæt , som skal sikre laksen . Regler alle skal lære at kende og acceptere. 
 
Husk nu at give jeres meninger vidre i foreningerne Wink
og vær med til at præge og udvikle fiskeriet.
 
Mvh, Heine Fausing
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 13:11
Citat: kikophil



Hvis en fiskeforening nærmest har lukket tilgangen til ændringer hermetisk, og man mener, at det er forkert - hvor henvender man sig så lige?. Politiet siger bare, at foreningen ikke har brudt nogen love.


Jeg har også flere gange måttet opgive at komme til koncert, fordi der var udsolgt. Er det udemokratisk, at brandtilsynet sætter grænser for adgang? Selvfølgelig ikke, ligeså lidt som det er udemokratisk at begrænse adgang til fiskevand, fordi dem, der fisker, skal have en god oplevelse. Sålænge først til mølle princippet gælder, har jeg ingen indvendinger. Og jeg kan også godt leve med, at man favoriserer lokale i et vist omfang.

Ejgil Kølbæks kamp er i mine øjne nærmest latterlig. Alle kan komme til at fiske på kvoten. Myndighederne har så besluttet at overlade administrationen af den kvote til SvS, og den administrations-ret har Ejgil Kølbæk forsøgt at få del i. Det fik han ikke, og så er det selvfølgelig surt at hedde Ejgil, men demokrati betyder altså ikke, at man har ret til at få sin vilje! Det betyder også, at man må indordne sig under beslutninger, selvom man er uenig!

Husk lige, at laksen er fredet. Det er ekstraordinært, at der overhovedet er en kvote at fiske efter. Hvis det bliver almindeligt at bryde reglerne i en misforstået frihedskamp, kan svaret meget hurtigt blive, at ingen får lov til at hjemtage en laks!

Johan


Redigeret af Johan - 07 Okt 2011 kl. 13:15
Til top
Ove Leif Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
leif P Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leif P Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 13:13
Citat: Lygum

Hej Leif P og tak for dit svar.
 
En super idé og helt i min ånd, at holde kvoten til medlemmerne, når nu der ikke er flere laks på kvote til Vemb Lystfisker Forening (VL) end de 14 der er.
 
Jeg har været ved Storåen en enkelt gang i år, valget stod mellem HOF eller VL. Jeg valgte HOF da vejret denne dag var extremt blæsende, havde vejret været anderledes havde jeg måske valgt anderledes og taget en tur i engene vest for Vemb !
Hvis jeg havde valgt VL og hvis jeg havde været heldig at fange en laks i ordentlig størrelse, havde jeg "gogget" den Ouch. Jeg havde ikke opdaget på VL´s hjemmeside at jeg ikke måtte hjemtage laks som dagkortfisker.
Jeg har netop i dag (efter dit første svar) tjekket deres hjemmeside igen for at se om jeg skulle have "misset" noget ! Kan altså stadig ikke finde denne oplysning og det vil da være noget være noget hvis en/nogen kom til at hjemtage laks som dagkortfisker.
 
Jeg mener faktisk at en af de registrerede hjemtagne laks i 2011, er fanget af en dagkortfisker Wink. Håber faktisk ikke der sker noget med ham, da han sikkert har tjekket hjemmesiden grundig igennem inden fisketuren og dermed ikke vidst bedre !
 
Har du Leif P. tilknytning til VL og kan give dette problem videre, hvis ikke vil jeg sekv kontakte foreningen ?
 
Knæk og bræk
Jens Lygum
Nej jeg er ikke med i VL..Jeg er medlem af HOF ( mener at vores del af Storå´n er den smukkest ) hvis man ikke lige har held med fiskeriet, er der jo så en dejlig natur at nyde istedet Smile modsat det forblæste Vemb stykke Wink  Leif P
Til top
Jens Lygum Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lygum

Tilmeldt:: 18 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lygum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 13:23
Hej Leif.
 
Tak for dine svar, jeg laver en kontakt til VL.
Håber det kan være til hjælp til andre der skulle være uheldige at "træde ved siden af"
 
Mvh.
Jens Lygum
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 13:50
Johan Gadegaard Big smile
Jeg er ikke helt sikker på, hvad du egentligt mener med det første du resiterer til?. Jeg stiller jo bare eksemplet som et åbent spørgsmål, så med dit eksempel med "koncert og brandtilsyn" kan jeg kun give dig ret, da DET er min mening.

Imidlertid kan jeg ikke anerkende din tilgang til: først til mølle princippet i denne tråds kontekst!. Heller ikke favorisering af lokale!.

Dette er jo en total afvisning af demokratiet!

Endvidere kan jeg heller ikke tilslutte mig, at man bare skal indordne sig efter flertallet!. Sig lige det til oppositionen i folketinget!. Lars Løkke Rasmussen - du har tabt valget, så nu gider vi ikke, at høre mere fra dig..... øhhhh ?

I vores demokrati, har vi heldigvis ytringsfriheden at bruge, når de demokratiske regler ikke fungerer tilfredsstillende.

Prøv at stille en skammel op i en park eller byområde i Afganistan. Udråb så højlydt en erklæring om, at alle kvinder skal smide deres forskellige slør/afdækninger samt have samme rettigheder som manden!. Så forsvinder du nok ret hurtigt fra CPR registeret Big smile

Der er ingen tvivl om, at div. fiskeforeninger har lagt et enormt stykke arbejde bag den dags status de nu er i!. Utallige afstemninger har været gennemført samt utallige timer med å restaurering er blevet brugt m.m. så al respekt for dette.

Imidlertid må udviklingstendensen ikke gå i stå eller besværliggøres, da der konstant sker ændringer, der kan udvirke et behov for ændringer i reglementerne mm.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 07 Okt 2011 kl. 13:51
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 14:03
Kære alle,

God tråd i har og interessant synspunkter.

Jeg tænker, at Johan Gadegaard har en god pointe i, at de lokale, som jo er dem der trækker det stor læs ved at elfiske, lægge grus ud, holde losejerkontakt osv. naturligvis skal have en "lille" fordel. 

Hvis det var lystfiskere fra Århus, Kbh, Bornholm mm. som fik fingre i de fleste kort med kvoter, ville de lokale naturligvis bakke ud. Og jeg er ikke sikker på at folk fra Århus, Kbh. eller Bornholm ville kunne løfte opgaven med miljøarbejdet, el-fiskeri mm. som jo naturligvis er i alles interesse. Især laksen.

Noget helt andet er, om man ønsker frivillige foreninger til at varetager laksefiskeriet, eller om det primært skal være liberale kræfter, som lodsejerne, rige konsortier, udlændinger osv. som på "fri markedsværdier" skal adminstrer og tjene på laksfiskeriet.

Jeg tror det vil blive meget dyrt. Meget lidt folkeligt og meget skidt for laksen. Derfor har jeg den holdning, at foreninger med de problemer dette nu har ind i mellem, trods alt er den bedste løsning for os alle. 

Og så vil der i et demokrati jo altid være mennesker som af princip indtager modsat rettede holdninger til fællesskabet, som vore ven vi i tråden her taler om.

God weekend til alle.

Niels Åge
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 14:15
Fik lige den tanke...
 
Gad vide hvordan i særdeleshed lystfiskere ville reagere, hvis en regering besluttede at alle rigmandshusene ud til kysten fremover inkluderede strandret samt fiskeret - dvs. ingen måtte fiske fra kysten. Hmmm...
De, der ejer husene, ville sikkert bliver vældigt tilfredse, de der bor i et højhus må fremover satse på andre rekreative sysler...og så måske alligevel ikke. For måske er der nogle, der tænker "fandeme nej, det er sgu ikke i orden" og gør oprør. Måske virker det endda, og loven bliver lavet om.
Lissom vores kære våbenlov - ja gu fanden brød mange loven, men var den rimelig? Tjah, personligt synes jeg, det var endnu en "hovsa" lov, som godt nok havde et fint formål, men fejlede fælt. Blev jeg stoppet af landbetjenten på vej ned i den lokale sø, kunne jeg vise ham min kniv uden problemer, men efterlod jeg kammeraten og grejet ved søen og smuttede hjem efter forsyninger, men ikke glemte min kniv, så betød det minimum en uge i brummen og en fyreseddel.
Synes det er pudsigt med mangel på empati herinde. Ikke for personen, men for hans budskab. Lissom en gut for lidt tid siden stillede spørgsmålet: Hvem ejer søerne?
Læser hovedparten af indlæggende som "sådan er loven", ja tak, men må den lov ikke debatteres? Og er det virkelig det vægtigste argument?
Jeg har ikke selv fisket i åen, og forholder mig overhovedet ikke det regelsættet. Det jeg forholder mig til, er den efter min mening autoritære holding "sådan er det bare".
Regimer, præsidenter, konger m.fl. er i tidens løb blev væltet fordi folk ikke anerkendte "sådan er det bare", men det er vi lystfiskere sføli for kloge til :(
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 14:17
Hej Niels Åge Big smile

Godt indlæg. Jeg kan medgå de fleste ting du nævner. Dog vil jeg påpege, at de nævnte lokale "fordele/flidspræmier ikke bør indeholde fisk!. Da kvoterne jo ikke er overvældende, vil dette nok altid "gnave lidt" i de øvrige fiskeres retfærdighedssans!. Penge og/eller nogle gratis timer ved åen vil være langt det bedste!.

At du nævner, at der altid er nogle der stikker ud fra flertallet i et demokrati, er også rigtigt. Disse afstikkere sørger på den måde, at efterprøve "reglerne/lovene. Der er jo utallige love, der er blevet fjernet pga. disse!. Og der er stadigvæk brug for udtynding i den danske lovgivning, da der er love fra "grøn hvidkåls" tid, der slet ikke er tidsvarende/mulige.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 07 Okt 2011 kl. 14:19
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Okt 2011 kl. 14:32
Hej Michael Big smile

Jeg kan som det første trøste dig med, at knivloven bliver "fjernet" med den nye regering. Det var jo hovedsageligt de uskyldige personer der blev ramt

Er der forøvrigt noget der ikke kan bankes ind i min tykke skal, er det, at nogle har strandret!.

Jeg har det bare sådan, at strand og kyst skal være et fundamentalt frit område for alle. At jeg så går langs stranden og fisker, og pludseligt bliver råbt op, og verbalt overfaldet af en 70 årig kvinde i en gummibåd, om at jeg render rundt i hendes "have", og hvad fanden jeg bilder mig ind!!!!!. SÅÅÅÅÅÅÅH stiger blodtrykket sku!!!.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 07 Okt 2011 kl. 14:32
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres