Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

geddeflue

 Besvar Besvar
Forfatter
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: geddeflue
    Sendt: 04 Okt 2011 kl. 00:28
hej vil lige høre jer om i har nogle bud på forfang til geddeflue 
jeg har  lavet et forfang af  0,49 med en tip i climax hardmono
men hvordan fast gør  jeg fluen  har set lidt på en snaplås men hvor kan man købe dem her hjemme og hvordan fast gør man til hard mono
 
jeg søger også lidt input til gode  geddefluer
 
 
 
k&b
christian t.
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 06:48
Det med snaplåse har jeg ikke begyndt på endu selvo jeg har fisket gedder i snart 3 år. Men det lyder fint med din opsætning af forfanget. Det med gedde fluer kan jeg til gengæld godt hjælpe dig med. Hvis du binder selv er der rige mugligheder for at slippe din fantasi løs. Jeg har dog mine favorit mønstre og favorit farver. Flash har jeg i næsten alle mine fluer og største delen består kun af dette matriale. Jeg har altid en guld/copper, sølv, grøn/guld og en hi-lo flue i æsken  med disse farve kombinationer er du dækket godt ind til geddeflue fiskeri mener jeg ihvertfald. Et krav til mine geddefluer er at de skal være fyldige og gerne have en hvis længde. Eller plejer de mindre gedder ikke at være så kræsne, men du finder hurtigt dine favorit mønskre til de forskellige vande.
 
Knæk og bræk.
Til top
Henrik Leth Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Leth Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2004
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 55
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Leth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 06:50
Har samlet mine mangeårige erfaringer her: http://www.brakvand.com/index.php/flue-fisk/geddefluefiskeri
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 08:13
jeg bruger fassnap fra jagt og fiskerimagasinet... mit forfang består af 2 lige lange stykker flourocarbon på hhv. 0,65-70mm og 0,45 mm og et stykke titanium wire på ca 30 cm. alt i alt er det mellem 1 og 1½ stanglængde, afh. af fluens str.
 
mik
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 11:19
tak for input 
jeg er ikke så vild med wire derfor bruger jeg hardmono men jeg kan ikke rigtig finde ud af hvilken knude jeg skal bruge til det tykke mono line fast til en snaplås  eller fluen
k&b
christian t.
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 12:31

hej christian en rapala knude fungere fint. dog ikke på poppere af en eller anden grund bliver forfanget bidt over i tilslaget for mig det sket ca 50% af de hug jeg havde. så jeg er også gået til fassnap. men jeg vil absolut anbefale et besøg på henriks hjemmeside masser af gode tip både til praktisk fiskeri og binding af fluer.

Henrik: hvornår er næste fluefisker dag i Randers? 
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 12:51

jeg fandt det http://www.brakvand.com/index.php/gamle-nyheder/721-fuefiskerdage-2010 dette er et arrangement jeg varmt kan anbefale super hyggeligt.

Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 14:20
Hej Christian,
 
hvis du synes at en knude er uhensigtsmæssig eller for klodset, kan du montere snaplåsen (eller en afklippet hægte) ved at lave en bevikling med kevlar-tråd, som du siden limer med f.eks. sekundlim. Det giver en stærk og elegant montage.
Her følger nogle af mine geddefluer, som måske kan inspirere dig lidt:
 
Danielsens Destroyer er en rimelig kompliceret, men dejlig naturtro flue.
I de helt store størrelser fordrer den at man bruger forholdsvis kraftigt grej.
 
En simpel flashflue. Belaster man den i fronten går den virkelig godt i vandet og den er nem at kaste med også i store størrelser.
 
Her en flue i naturmaterialer, der svømmer rigtig fint, selv om den ikke er belastet. Fluen er fin, når grøden står højt i vandet.
 
Her en front-belastet variant.
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 14:38
Torben, det er en lækker flue, som du der har kreeret dig... Danielsons Destroyer er mye' bra bundet!
Men synes, at den skulle have heddet Torben Terminators Testroyer...
 
Da jeg ikke fisker gedder så tit, så har jeg kun to sølle fluer. En poppers lignende frø (dur ikke) og en ægte geddeflue, der kun består af kobber flash, orange fjer og mørk peacock flash, den har virket de gange, hvor jeg har været afsted (mest i Sverige)... Den er belastet og cirka 12-13 cm (den har dog tidligere været længere, men sådan går det jo med alting, det slides)


Redigeret af Gråfrede - 04 Okt 2011 kl. 14:38
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 15:06
Hey Mr. Salmonizer!
 
Mange tak for de pæne ord. Måske skulle der være en sektion med geddefluer på din fremragende blog? http://whipafly.blogspot.com/ (nu også med binde-videoer -COOL!)
 
Nej, det er ikke alle geddefluer, der er lige funktionelle. Men sjove at binde, kan de godt være.... Her min Kaj-flue LOL:
 
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Joachim Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gråfrede Avatar

Tilmeldt:: 04 Sep 2008
Status: Offline
Beskeder: 206
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gråfrede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 15:26
Hehe... klap da lige kaje, den er lækkerHug
Knæk & Bræk derude...

Venlig Hilsen Joachim
http://whipafly.blogspot.com/
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 15:35

PU skum torben?

Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 15:47
Tak, Mr. Salmonizer! Big smile Svedig Crayfish kutling i øvrigt!
 
Du er på sporet, Mr. Chelon labrosus! Ikke PU skum, men dog isoleringsskum i pladeform og så de uundværlige AD-markers, her i olive og desert tan Thumbs Up 
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 17:10
Christian
Jeg vil mene at dit forfang er for stærkt , sætter fluen
sig i bunden, tror jeg at skyde/running vil være dit svage led

Hvis det var mig ville mont. Et stykke 0.35 mellem
de 2 liner
Det er sådan jeg plejer med en total længde på ca 2 meter
og så en afklippet hægte i enden

Vh Tommy
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 19:17
Jeg bruger savage gear needle point snap,s og dem kam jeg klart anbefale, nemt at skifte flue og de holder til de store gedderSmile
 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 20:09
Glem alt omkring mono carbon osv. Sæt dig wire forenden.

1.meter alm nylon 0.50
30 cm drennan green pike wire

Det bindes sammen med blodknuden ( aldrig har jeg oplevet det er gået op )
Fluen bindes i en rapala knude på wire stykket. Drennan pike wire kan du nemlig binde som om det var nylon. Tynd og smidig.

Det er et godt setup. Og så mister du ikke fluer eller gedder.

Inspiration til fluer :

http://www.balticpikeflies.com/

http://drift4flyfishing.dk/index.php?option=com_content&view=article&id=125&Itemid=406

Kobber/ guld sparker virkelig
Røv
www.drift4photo.dk
www.kystfiskerihorsens.dk
Til top
Daniel Kristiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Dani8600

Tilmeldt:: 18 Maj 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 301
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dani8600 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Okt 2011 kl. 22:24
Hvis du stadig ikke vil bruge wire kan du med fordel ligge din hardmono i lunkent vand inden du binder den, der er der flere geddefiskere der bruger denne teknik til bl.a jerkbait forfang osv.
 
syntes bestemt IKKE at det er for stærk dit forfang.
 
Tjek eventuel Savagegear`s soft wire, den er så blød at man kan binde den, det kunne være en mulighed, om den kan bruges tíl fluefiskeri ved jeg ikke.
 
Mvh
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2011 kl. 06:10
Daniel

Du synes ikke det er for stærkt?
Hvor vil linen springe hvis krogen sætter sig i en rod?

Jeg gætter på skydelinen.....

Vh Tommy
Til top
thomas smed larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomassmedlarsen Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomassmedlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2011 kl. 07:16
Jeg mener heller ikke det er for stærkt
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2011 kl. 14:37
hej chrstian
 
Vil starte med at på det kraftigeste fraråde dig at bruge hard mono eller flourocarbon... det er kun et spørgsmål om hvornår og hvor mange fisk der vil bide det over og blive efterladt med et jern af en flue i kæften...
 
bruger selv(standart) 5´0,63mm - 4´ 0,53mm - ca35cm 30lb titanium med en 20lb fas snap i enden... her er det låsen som springer først vis du skulle kroge et træ i dybet...
 
mht. anvendelse af låse er der rigtig mange alm. låse som simpelhen ikke kan holde til et fluekast... mange åbner sig under kastet eller knækker... fas snap holder til det hele og kan købes hos jagt og fiskeri...
 
mht. til fluer kan du finde mine bud i fisk og fri´s maj nummer fra i år...
 
tight lines...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2011 kl. 15:10
Hey - Vil heller ikke mene det er for kraftigt et forfangssetup. Bruger selv konsekvent noget kraftigere, men hvis jeg skulle sætte det uhjælpeligt fast er jeg jo normalt mobil under fiskeriet og kan komme hen og løsne det igen.

Har brugt en del tough stuff i 0.70 mm (mener jeg) og det har klaret sig rigtigt godt, men indrømmet, har smidt en enkelt flue/fisk på det i hugget, da den fik kappet forfanget og jeg kunne se flue dale til bunden (især de små fisk er hidsige og har sygt skarpe bidser!). Har desuden efter fights med 2-3 kgs fisk et par gange oplevet et ret flodset forfang, hvor der måske kun var 10-30% original brudstyrke tilbage, men nok til at lande fisken trods alt. Bliver derfor også kun i yderste nødstilfælde at der ikke kommer en wire spids på mere. Har desuden heller ikke belæg for at sige, at tyk mono/fluorocarbon fanger mere end en tynd farvet wire.

Personligt bruger jeg bare den billige wire fra Berkley til 20,- / 30 fod (ca. 10 m) i 15 lb. versionen, som er den tyndeste (fåes også i 20 og 30 lb.). Når wiren er så billig er der ingen grund til at spare og bliver den meget flodset skifter man bare lige wire spids. Hvis ikke wire tafsen er bundet direkte i monoforfanget med en dobbelt kirurgknude (slå den op på google), så har jeg bare lavet loop-til-loop på mono og wire, så man nemt lige kan skifte spids, når den er for kort eller slidt.
Det fede ved de tynde wirer er, at man snildt kan binde knuder på dem. Jeg binder altid mine kroge og fluer på med en loop knude, der er hurtig, let og meget holdbar (tror det er en forsimplet Rapala knude).

Hvis du vil bruge hægte/snap kan jeg enten anbefale cross lock hægter (fx. Berkley eller Savage i str. M er fin) og Fas-Snap lyder også på alle til at virke godt, uden jeg dog selv har prøvet dem af endnu. I det nyeste Sportsfiskeren er der også vist de nye snaps fra Rudi Heger i Tyskland, som kan købes via deres webshop. Har selv lige strikket et par sammen til testfiskeri af noget stærk pianowire jeg havde stående; så må vi se om de kan noget. Som skrevet, så hold dig væk fra andre typer hægter og snaps, da de til tider kan gå op eller blive revet af i kastet eller simpelthen ikke kan klare det tunge fiskeri.

Er selv gået meget over til rørfluer til geddefiskeriet og fisker derfor ikke mere med hægter som standard, da man skulle kunne få wiren igenenm røret inden krogen bindes på og trækkes ind i krogstyret.

Her er lidt flueinspiration, hvis du også skulle finde rørene interessante:



http://picasaweb.google.com/107818446025208410121/110711PikeTubeFlies#5629715903196751090

http://picasaweb.google.com/107818446025208410121/110315PikeTubesADiver#5590740107156061746

Håber det kan bruges til dit videre geddefiskeri :)



Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Okt 2011 kl. 20:16
Hej marc
Binder mine fluer på modhageløs kroge men tak for tippet jeg har set dine fluer i F.F. De er fede og skal da os ha lavet nogen kan se på det hele at wire er vejen frem jeg takker og bukker for jers input håber der kommer flere af jers geddefluer frem i lyset og håber i vil læg dem ind på her på 123nu
Mvh
Christian t.
k&b
christian t.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres