Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvorfor skal alle søer være ejet?!

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvorfor skal alle søer være ejet?!
    Sendt: 28 Sep 2011 kl. 17:51
Hej forum

Jeg 19 årig som lige er blevet færdig med uddannelsen og står uden arbejde eller elevplads, så har masser af fisketid i øjeblikket! Men alle søer i roskilde området er ejet, og det kan godt pisse mig af, for det første er det umuligt at blive medlem af dem som ejer søerne og vis man kan er det pisse dyrt!!! er der ingen steder som er frie. (hedeland undtaget) Fandt et vildt fedt spot til gedder mellem kattinge og lille kattinge sø, men der stod al fiskeri forbudt, er det blevet sådan og være fisker at man skal betale dyre domme for at fiske i de danske søer. Undskylder vis det her ikke giver mening! 

Knæk og bræk derude! 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2011 kl. 18:50
Hej Jeppe
 
Al jorde, søer og vandløb ejes jo af nogen - ofte et ejerskab de har haft i mange år - ikke mindst herregården og større gårde havde jo den omgivne jord og de ting der nu engang var på den.
 
Hvis du køber noget fast ejendom, et stykke jord - ja så er de ting der er på din jord, som udgangspunkt dit - og du bestemmer over det langt hen ad vejen. Var der nu en sø med fedt fiskeri på din jord (som du havde købt for dine surt tjente penge - ja så ville du vel ikke ligefrem lade alle og enhver fiske eller gå på jagt på din jord? (derfor skilter man naturligvis med "fiskeri forbudt")
 
Så den private ejendomsret er en del af vor grundlovssikrede ret til at bestemme over egne arealer. Mange der har en sø eller et vandløb lejer dog fiskevand ud - og ikke mindst de lokale klubber har aftaler om fiskeri sådanne steder. Andre steder f.eks. i Nordsjælland, hvor jeg bor - er der frit fiskeri i mange af de store søer (de er stats/kommunalt ejede), sålænge det bedrives fra bredden. Skal man ud i båd skal man løse fiskekort - igen er det foreninger og klubber der har aftalerne.
 
Så istedet for at være 'pissed' som du siger - så kontakt de lokale klubber i området - de kan anvise fiskeri (og medlemskab for intet er som bekendt gratis i denne veden) og endog lidt hjælp til hvor og hvordan de enkelte lokaliteter skal fiskes.
 
Go' fornøjelse
 
mvh
Heinz
 
 
 
 
 
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2011 kl. 19:28
Hej Jeppe.
Hvad med at kaste sig over kystfiskeri? det er da, udover grej og det obligatoriske fisketegn endnu gratis. Der er over 7000 km. kystlinie, der kan du boltre dig.
Det råd du fik af Heintz,Thumbs Up er supergodt, som regel er medlemskab ikke "så dyrt" når man tager erfarings databasen, som en klub besider, i betragtning.
K&B
 
Peter Andersen
Kolding
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2011 kl. 19:44
Vil med glæde melde mig ind i klub, men i det område jeg snakker om er det vest for roskilde, og alle de søer der ligger der er fantastiske, men det alle sammen ejet af forskellige foreninger og der ikke nogen stor lysfiskerforening i roskilde som kan tilbyde mine krav (måske er jeg for krævende) Forstår godt folk ikke vil have alle til rende rundt på deres grunde og fiske. Men jeg vil ønske det var ligesom i nordsjælland hvor så vidt jeg forstår er esrum og furesø "frie" i den forstand man skal have fisketegn. Så er der det med kysten, jeg bliver aldrig kyst fisker, da jeg elsker at fiske gedder og andre søfisk, har forsøgt mig med kysten og det siger mig ikke noget (desværre) vil ønske jeg vil kunne fiske andre steder end mine lokale moser, hvor jeg synes grænsen er nået med flere store fisk gedde 103 cm og suder på 2,8 og karusse på 2,2 vil gerne ud og fange en rigtig sø gedde!! Men tak for svarene end til videre. det rart med nogle indput
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2011 kl. 20:04
hej jeppe
der er masser af søer der er gratis at fiske i.
alle søer der ligger i statsskove er som udgangspunkt gratis, der er dog untagelser som kan være af gode grunde.
på skov og naturstyrelsens hjemme side er der oplysninger om hvlike søer er tilgængelige.
Michael Nielsen
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Sep 2011 kl. 21:12
Gedde på 103cm er jo er jo ik noget der ik tåler gentagelse ;)
 
Hva med per og leons konsortie i st.valby? den del der hænger sammen med den er offentlig. og den har været oversvømmet med konsortiet  af flere gange hvor der er fine karper har selv taget op til 14,5kg.
 
Men ellers er det på tur som jeg altid har måtte gøre omkring kalundborg...krak, så ud og banke på med en flaske snaps eller bare godt humør. Det har da gennem tiden sikret mig omkring 25-30 søer/moser ;)
Til top
Steen Lindkvist Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lindkvisten Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Østjylland. Å, sø, mose, kyst både spin og flue
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lindkvisten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 09:41
Citat: santa

hej jeppe
der er masser af søer der er gratis at fiske i.
alle søer der ligger i statsskove er som udgangspunkt gratis, der er dog untagelser som kan være af gode grunde.
på skov og naturstyrelsens hjemme side er der oplysninger om hvlike søer er tilgængelige.
 
Det er ikke helt korrekt. Det offentliges fiskevand er ligeså privat som de private ejeres. Og ligesom her er det ejeren, der afgør, i hvilket omfang der må fiskes. Det er som udgangspunkt ikke gratis - forvaltningsloven siger, at det offentliges værdier skal forvaltes ordentligt, og dette indebærer, at offentlige myndigeheder skal realisere de økonomiske muligheder, der er i ressourcerne i vidt omfang. Derfor er jagten på statens arealer heller ikke gratis.
 
Naturstyrelsen har, bl.a. på baggrund af anbefalinger fra Danmarks Sportsfiskerforbund, opdelt statens vande i tre kategorier.
 
I vande, hvor frit fiskeri ikke forventes at udgøre en væsentlig naturmæssig belastning og/eller et væsentligt økonomisk potentiale er der frit fiskeri - det er de vande, som Michael omtaler.
 
I vande, hvor der af hensyn til den naturmæssige belastning kun bør være et begrænset fiskeri, stilles denne så vidt muligt til rådighed (i reglen mod behøring - og i nogle tilfælde ligefrem klækkelig - betaling) for en eller flere lokale foreninger som til gengæld forpligter sig til at sikre offentlighedens lige adgang til dette fiskeri - men altså i begrænset omfang.
 
I vande, hvor fiskeri vurderes at udgøre en meget væsentlig naturmæssig belastning, gives ikke adgang til fiskeri.
 
Med mellemrum revurderer Naturstyrelsen de tre kategorier.
 
Knæk & Bræk
 
Steen Lindkvist
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 10:28
Privat eje skal respekteres og det er helt ok. Jeg har selv som knægt fisket i søer, hvor det var forbudt. Det var da kun sjovt når man så den småfede ejer forsøge at løbe os op. Det sjove forsvandt den dag da lejeren, et jagtselskab begyndte at fyre løs ud over området. De anede ikke vi sad i sivene og fiskede efter gedder.
Hvor skulle de vide det fra, der var skiltet med fiskeri forbudt. Jeg forstår godt den skideballe vi fik, for vi blev fanget. En flok jagthunde løber du ikke fra. Det var sidste besøg i de søer.
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 11:57
Tak for alle svarene. 

Tommy: Jeg respektere at det forbudt, men vis de ikke skilter tydeligt med det, så udnytter jeg det. Men alle skilte bliver respekteret for min side af, og din historie lyder spændende.

Michael: 103 må gerne gentages bare endnu større!! har snakket meget med dem i lystfiskerhjørnet og mener at nicholas nævnte noget ved st.valby men det var til suder. Håber bare jeg får et job så jeg melde mig ind i forening! 
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 12:56
Citat: jeppechr

Tak for alle svarene. 
Tommy: Jeg respektere at det forbudt, men vis de ikke skilter tydeligt med det, så udnytter jeg det. Men alle skilte bliver respekteret for min side af, og din historie lyder spændende.
 
Jeppe
Det kan blive en noget dyr indstilling at antage - for der skal ikke nødvendigvis skiltes med hverken Fiskeri, skøjteløb, campering, brændehugning eller jagt forbudt ! Du må nemlig KUN fiske, jage o.s.v. hvor Du har en specifik tilladelse - ellers kan din indstilling blive en grum dyr fornøjelse - med konfiskation af grej og en betydelig bøde til følge !
mvh
Heinz Confused
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 15:03

Jeg syntes at der er opstået en urimelig rethaverisk holdning til at eje skov, fiskevand osv. Vandet i åen har lodsejer vel som udgangspunkt ikke retten til, men blot jorden den løber hen over.

Da det er vandet fiskene lever i, kunne man da sagtens forestille sig at der kunne laves en eller anden ordning, hvor en pulje af fisk fordeles mellem foreninger og lodsejere af en overordnet instans. Det ville tilskynde lodsejere til at leje vandet ud til de foreninger der gør et kæmpe arbejde for at opbære fiske bestanden og samtidig sænke markedsværdien af vandet, hvis det lejes ud til private der ikke bidrager til dette.

Jeg syntes også at det ville være rimeligt at børn under en eller anden given alder måtte fiske gratis alle steder der selvfølgeligt ikke bære præg af at være privat, f.eks. hvis det er i en baghave hvor der løber en å.

Vi skal alle have adgang til og værne om den natur vi har tilbage. Så lad os da som lystfiskere og brugere af naturen være fortalere for, at der skal være en fair og rimelig adgang til den.

"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 15:09
Hvad er det for en anarkistisk holdning at lægge for dagen?  Man kan ikke tillade sig at skrive: "Jeg respektere at det forbudt, men vis de ikke skilter tydeligt med det, så udnytter jeg det."
Det svarer til at sige, at man kun stopper for rødt lys, hvis der er en patruljevogn i nærheden......
 
Det er IKKE lodsejeren opgave eller pligt at skilte med, hvad man som gæst ikke må på dennes private område, MEN det er enhver borgers pligt at undersøge aktuel lovgivning (hvis man er i tvivl), inden man bevæger sig ind på privat område.
 
Er der ret mange lystfiskere med holdningen "det er kun ulovligt, hvis det bliver opdaget", så er det spild af spalteplads og tid at diskutere fredningstider eller mindstemål i fremtiden, og holdningen er en katalysator for processen, hvor privat fiskevand udlejes til private.
 
Tyvfiskeri er strafbart, så stop den praksis og brug krudtet på legalt fiskeri. Vi har masser af muligheder for lovlig fiskeri i Danmark, hvorfor så gøre sig til tyv?
 
Knæk & bræk
 
Jens R 
 
 
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 15:29
Hvad er det for en anarkistisk holdning at lægge for dagen?  Man kan ikke tillade sig at skrive: "Jeg respektere at det forbudt, men vis de ikke skilter tydeligt med det, så udnytter jeg det."
Det svarer til at sige, at man kun stopper for rødt lys, hvis der er en patruljevogn i nærheden......


NEJ det kan IKKE sammenlignes. hold nu!!


@op jeg vil råde dig til og snakke med div gårde/lodsejere etc,det er IKKE umuligt og fiske lovligt i de søer du drømmer om. har selv fisket nogen af dem, og kender andre der har fisket dem alle sammen, og stadig gør det.


Morten
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 16:08
Citat: schultz92

Hvad er det for en anarkistisk holdning at lægge for dagen?  Man kan ikke tillade sig at skrive: "Jeg respektere at det forbudt, men vis de ikke skilter tydeligt med det, så udnytter jeg det."
På det punkt kommer jeg vist også lidt ind under den kategori du kalder anarkister.

For en del år siden var min søn og jeg taget ned til en kommunal teglværksgrav hvor jeg som dreng fangede skaller og gedder.

I de mellemliggende år var der dog blevet sat et skilt op med ”fiskeri forbudt” og et andet hvor der stod ”isen er usikker”. Bjarke spurgte hvad der stod på skiltene og ærlig som jeg er fortalte jeg ham det.

Han var egentligt lidt nervøs da det var underskrevet ”politiet” men så snakkede vi lidt om at skiltet med ”isen er usikker” jo var helt nonsens da det var midt på sommeren og når det ene skilt var det, kunne det andet vel næppe være mere gyldigt.

 

Når vi nu bor i et frit og demokratisk samfund bør vi søge de fornuftige løsninger og ikke lade os affærdige af principryttere og navlepillere. Det kræver selvfølgeligt at vi som lystfiskere heller ikke er principryttere og navlepillere når der f.eks. står et garn i vejen på kysten eller når der kommer en skoleklasse i kanoer på ens hotspot en halv time efter at sejlads skulle være stoppet.

 

"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 16:20
Jens R din holdning kan jeg ikke bruge til noget, for slipper ALLE mine fisk fri igen, da de bevare bestanden! så tyvfisker vil jeg ikke kalde mig, men skal jo stjæle noget for at være tyv. 

Morten schultz: Vil tage det venlige svar til mig og undersøge om det muligt og få lov og prøve nogen af søerne. 
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 18:01
For the record:
Træffer jeg folk på min grund, i min have, ved mine fiskevande eller på min jagt der ikke har noget at gøre der foretager jeg en civil tilbageholdelse, ringer til politiet og anmelder vedkommende ung som gammel for ulovlig indtrængen.

Jeg vil forøvrigt opfordrer andre - foreninger som private - til at gøre det samme. Jeg mener ikke at andre skal høste de fordele jeg eller en forening oparbejder uden at bidrage med andet end en holdning om at kræve "frit" fiskeri.

Så vil jeg forøvrigt skide på at du sætter alt ud igen, fisker med modhageløse kroge, sætter drage op eller spiller banjo, jeg ligger heller ikke og tager sol i din baghave, parkerer min bil i din indkørsel, pisser i din forhave eller krænker din private ejendomsret på anden måde. Den opførsel forventer jeg respekteret den anden vej også. Jeg har ikke købt og betalt min jord, mine vande eller min jagt for at du skal fise rundt dernede og lege Dr Pjuskebusk. Du kan heller ikke bare dukke op i golfklubben, idræts eller svømmehallen og forvente at få en bane stillet til rådighed gratis bare fordi du mener du betaler din skat. Hvorfor skulle det være anderledes med fiskeri?

Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 18:42
kan ikke bruge sådan et surt opstød til noget. Men har et spørgsmål til dig tom? Ville det hjælpe vis man spurgte dig inden?? eller skal bare holde sig væk for din hellige grund?? utroligt din jord er vigtigere end andres!
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 18:47
Jeppe
Tror ikke det er ret mange der vil ha gud og hver mand rendene på sin grund nu til dags om de spørger eller ej, jeg vil heller ikke.
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:00
Forstår det ikke, må jeg spørge hvorfor? vil være meget rart og vide hvorfor
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:05
Citat: jeppechr

Jens R din holdning kan jeg ikke bruge til noget, for slipper ALLE mine fisk fri igen, da de bevare bestanden! så tyvfisker vil jeg ikke kalde mig, men skal jo stjæle noget for at være tyv. 
 
Jeppe - brug nu hovedet - du stjæler jo fiskerette og fiskeriet - hvor svært kan det være at forstå det. At du ikke kan bruge folks udsagn til noget - bekræfter jo blot at du nærmest er ligeglad med andres ting. Men vent nu - til du selv får et job og får penge på lommen - og hen ad vejen egne ting.
 
Hva med en bil - ka' vi så køre rund i den som det passer os - bare vi stiller den tilbage igen ? 
 
Hva' med dit fiskegrej - kan vi bare bruge det som vi lyster - bare vi stiller det tilbage igen?
 
Du ka' selv fortsætte - så går der måske et par lys op for dig - for du er helt gal på den !
 
mvh
Heinz
 
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:15
Citat: jeppechr

kan ikke bruge sådan et surt opstød til noget. Men har et spørgsmål til dig tom? Ville det hjælpe vis man spurgte dig inden?? eller skal bare holde sig væk for din hellige grund?? utroligt din jord er vigtigere end andres!

Det er faktisk ufatteligt enkelt, det hedder privat ejendomsret. Og spørg du bare svaret er stadig nej, hverken du eller nogen anden har noget at gøre på min private grund. 
Forestil dig at jeg kom og ville låne dit køkken, dit toilet, dit fjernsyn, din computer eller din bil et antal gang om året uden at ligge en krone eller en arbejdsindsats for det overhovedet - bare fordi det lige kunne passe i mit verdenssyn at gøre det. Det er sådan jeg ser på dit syn på dit fiskeri.
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:16
for de sammenligninger gir mening!!! tror i var mere modne end nationen på EB men nej i lever som dem i egen osteklokke og kan ikke se det for andres vinkel, jeg acceptere jeres holdninger, ligesom i burde acceptere mine. Men det har i meget svært ved. Håber jeg en dag har penge til at fiske i de vande man åbenbart kun kan drømme om

Knæk og bræk til jer fortsat.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:16
Jeppe det finder du ud af når du selv bliver ejer af en bunke sten, kaldet en bolig. Jeg kan forsikre dig om, hvis jeg skulle blive ejer af et matrikkel, med en sø, eller jeg vælger at nyetablere en sø. Så vil jeg selv bestemme hvem der har adgang til området. Jeg har da en drøm om at få en sø med en god sund bestand af søørred. Forventer du så at du bare kan gå igang med at fiske, fordi nu ligger søen der jo.
Skulle der være skov på jorden, så vælger jeg også selv hvem der skal gå på jagt.
Det kaldes ejendomsret. Nu har jeg en lille have og skulle jeg tillade folk uden have, fri adgang til at slå sig ned i herlighederne. Med undskyldningen, jeg betaler også skat. Nej Jeppe, sådan er verden ikke indrettet.
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:26
godt være jeg ikke er ligeså gammel som i er men tror ikke der flere der behøves og forklare jeg lære det når jeg selv har hus/arbejde/penge. Har forstået at i alle ville lave hele det lands her natur lukket.. Bliver et kedelig land og leve i. 
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:29
Citat: jeppechr

for de sammenligninger gir mening!!! tror i var mere modne end nationen på EB men nej i lever som dem i egen osteklokke og kan ikke se det for andres vinkel, jeg acceptere jeres holdninger, ligesom i burde acceptere mine. Men det har i meget svært ved. Håber jeg en dag har penge til at fiske i de vande man åbenbart kun kan drømme om

Knæk og bræk til jer fortsat.

Du får problemer på et tidspunkt, Jeppe.
Det er langt fra alle steder du hverken kan eller må færdes OVERHOVEDET uanset hvor velmenende du selv synes du er. Jeg kan starte med at bede dig lege lidt med fx Naturstyrelsens hjemmeside - ja google er din ven - og når du så er kommet igang så prøv at se lidt på strafferammen for ulovlig indtrængen. Masser af spændende læsning, hvis man ikke kender love og regler.

Mht. osteklokken så skulle du lade være med at blive pigesur og smække med døren. Der er masser af vand du kan få adgang til gennem foreningerne, private fiske og jagt laug og taaaaaadaaaaaaaaa også offentligt frit vand rundt omkring. 
Du sidder og kigger herinde istedet for at bruge tiden på at netværke i foreninger og klubber. Jeg kan jo kun tale for mig selv og de fisk jeg har gående i mine vande er netop MINE. 
Hvad skulle den helt exceptionelle gode grund være til at åbne for fiskeri for fremmede på et fora hvor gode lokaliteter er i høj kurs bare fordi vedkommende tuder lidt over ikke at have lovlig adgang til bestemte vande?
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:33
Citat: TBH

For the record:
Træffer jeg folk på min grund, i min have, ved mine fiskevande eller på min jagt der ikke har noget at gøre der foretager jeg en civil tilbageholdelse, ringer til politiet og anmelder vedkommende ung som gammel for ulovlig indtrængen.

Jeg vil forøvrigt opfordrer andre - foreninger som private - til at gøre det samme. Jeg mener ikke at andre skal høste de fordele jeg eller en forening oparbejder uden at bidrage med andet end en holdning om at kræve "frit" fiskeri.

Så vil jeg forøvrigt skide på at du sætter alt ud igen, fisker med modhageløse kroge, sætter drage op eller spiller banjo, jeg ligger heller ikke og tager sol i din baghave, parkerer min bil i din indkørsel, pisser i din forhave eller krænker din private ejendomsret på anden måde. Den opførsel forventer jeg respekteret den anden vej også. Jeg har ikke købt og betalt min jord, mine vande eller min jagt for at du skal fise rundt dernede og lege Dr Pjuskebusk. Du kan heller ikke bare dukke op i golfklubben, idræts eller svømmehallen og forvente at få en bane stillet til rådighed gratis bare fordi du mener du betaler din skat. Hvorfor skulle det være anderledes med fiskeri?

Thumbs Up sådan der
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:35
Nej Jeppe, det hjælper ikke du bliver tøsesur fordi vi forsøger at fortælle dig hvordan det forholder sig derude. Men som flere allerede har fortalt. Hvis du besøger lodsejeren og spørger pænt om du må fiske i hans sø, så vil du blive overrasket over hvor mange døre der åbner sig med lidt høflighed. Du kan snart se om det er en sø der bare ligger ubenyttet hen, eller om det er en velplejet sø, der bære præg af en ejer der bruger området selv.
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:45
du snakker som om du kender mig ;) jeg har undersøgt alt om det område jeg snakker om! men intet fundet! har tjekket alle foreninger i roskilde området alle har kun rettighederne til en sø af gangen, mit største ønske er at de får slået sig sammen. ved ikke om du bor i roskilde kommune men kommunen har kun 3 frie vande og alle tre ligger midt i byer, (roskilde,himmelev og svorgerslev) og det ene er et gadekær! det altså ikke mange frie vande. har kigget på nogle af de nordsjællandske kommuner så er der 20-30 frie vande. Den her tråd blev startet i frustration over at mit lokal område ikke har flere frie vande. også at det tager en mærkelig drejning, du kan kalde mig tudeprins og hvad du ellers har kaldt mig, men alle er ikke ligeså heldige som dig og have privat fiskevand. LUCKY YOU! 
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:50
Tommy jeg vil tage imod dit råd, mener osse jeg skrev tidligere. har gjort det før og det gør jeg har nogle gode moser, og idag har jeg også lavet en aftale om en tur til en af de omtalte søer. Bliver ikke sur bare irriteret over at der så mange der synes de skal  lære mig om det her samfund og love. Kender det godt. Jeg er ked af tråden har taget en forkert drejning, 

knæk og bræk! 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 19:57
Træffer jeg folk på min grund, i min have, ved mine fiskevande eller på min jagt der ikke har noget at gøre der foretager jeg en civil tilbageholdelse, ringer til politiet og anmelder vedkommende ung som gammel for ulovlig indtrængen.

Jeg vil forøvrigt opfordrer andre - foreninger som private - til at gøre det samme. Jeg mener ikke at andre skal høste de fordele jeg eller en forening oparbejder uden at bidrage med andet end en holdning om at kræve "frit" fiskeri.

Så vil jeg forøvrigt skide på at du sætter alt ud igen, fisker med modhageløse kroge, sætter drage op eller spiller banjo, jeg ligger heller ikke og tager sol i din baghave, parkerer min bil i din indkørsel, pisser i din forhave eller krænker din private ejendomsret på anden måde. Den opførsel forventer jeg respekteret den anden vej også. Jeg har ikke købt og betalt min jord, mine vande eller min jagt for at du skal fise rundt dernede og lege Dr Pjuskebusk. Du kan heller ikke bare dukke op i golfklubben, idræts eller svømmehallen og forvente at få en bane stillet til rådighed gratis bare fordi du mener du betaler din skat. Hvorfor skulle det være anderledes med fiskeri?Thumbs Up
 
Der er egentlig ikke så meget andet at sige/skrive!
 
Min gamle jagt kostede 250.000,00....om året  for 400 HA....tænk hvis der var andre der begyndte at jage der.....GRATIS.....Jeppe Christiansen...syntes du virklig at det var OK....næppe!
 
Per Hansen
Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 20:02
endnu en der tror jeg fatsvag. Nej det ikke okay! vil bare ønske at der i roskilde kommune var nogen flere tilgængelige vande. SLUT
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 20:03
Undskyld mig, men den holdning er da helt væk Jeppe.
Du betaler måske heller ik statstegn fordi du ik mener det gælder for lige netop for dig?
 
Ja så må du undskylde mig, men synes snart det er en generel holdning i den danske befolkning at alle tror verden drejer kun for dem, særligt nogle generationer som er vant til at få alt serveret på et sølvfad og aldrig har sku arbejde for noget.
 
Lov og regler er til for at gøre det muligt for alle at være her, men det er måske kun nogen de gælder for?????
 
Og kommer man med en sund indstilling, kan man faktisk få lov at fiske en hel del steder...selv der hvor jagten er lejet ud til tider, hvis man snakker med skytten.
 
Og tyvfiskeri gør at dem der kommer sidenhen og spørger pænt, ihvertfald slet ik får lov at fiske.
 
Der ska kun EN til at ødelægge det for mange andre
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 20:06
Jeppe dette indlæg du skrev højere oppe virker da som om der er noget du ikke fatter.
 
Tommy: Jeg respektere at det forbudt, men vis de ikke skilter tydeligt med det, så udnytter jeg det. Men alle skilte bliver respekteret for min side af, og din historie lyder spændende.

Til top
Jeppe Christensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jeppechr

Tilmeldt:: 07 Jul 2011
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jeppechr Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 20:07
i har alle misforstået mig.. jeg er hverken tyvfisker eller hævet over nogle regler eller love. 
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 20:25
Hej Jeppe
 
Lad det være mig tilladt at komme med et forhåbentligt konstruktivt indspark.
 
Hvis du nu undersøger følgende side www.fiskeren.dk kan du muligvis finde en fiskeklub i nærheden af hvor du bor eller en, hvis kontingent er overkommeligt for dig.
 
Gennem den enkelte klub vil du få adgang, fuldt lovligt til en lang række fiskevande på Sjælland. Mange af dem ligger i nærheden af offentlig transport, hvis ikke du selv har mulighed for at køre, og mange steder har du også mulighed for at bruge SU's både, hvorved din aktionsradius øges betrageteligt.
 
Gennem denne "kanal" er du ligeledes med til at støtte plejen og udviklingen af fiskevande på Sjælland - det er således en win win situation, for nu at bruge et nutidigt, fortærsket udtryk.
 
Knæk & Bræk
 
Lars
Til top
Michael Holm Larsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Holm Avatar

Tilmeldt:: 08 Apr 2004
Geografisk: Vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 20:33
Den mulighed kan selvfølgelig foreligge.
 
Men for at komme tilbage til emnet...hvis klubberne for de søer ville slå sig sammen havde de været det allerede.
Hva man ik kan ændre på, må man indfinde sig under.
3 frie søer lyder da som gode muligheder, omkring mig er der en lille stump bred i EN sø.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 20:55
Citat: Torben 0869

Citat: schultz92

Hvad er det for en anarkistisk holdning at lægge for dagen?  Man kan ikke tillade sig at skrive: "Jeg respektere at det forbudt, men vis de ikke skilter tydeligt med det, så udnytter jeg det."
På det punkt kommer jeg vist også lidt ind under den kategori du kalder anarkister.

For en del år siden var min søn og jeg taget ned til en kommunal teglværksgrav hvor jeg som dreng fangede skaller og gedder.

I de mellemliggende år var der dog blevet sat et skilt op med ”fiskeri forbudt” og et andet hvor der stod ”isen er usikker”. Bjarke spurgte hvad der stod på skiltene og ærlig som jeg er fortalte jeg ham det.

Han var egentligt lidt nervøs da det var underskrevet ”politiet” men så snakkede vi lidt om at skiltet med ”isen er usikker” jo var helt nonsens da det var midt på sommeren og når det ene skilt var det, kunne det andet vel næppe være mere gyldigt.

 

Når vi nu bor i et frit og demokratisk samfund bør vi søge de fornuftige løsninger og ikke lade os affærdige af principryttere og navlepillere. Det kræver selvfølgeligt at vi som lystfiskere heller ikke er principryttere og navlepillere når der f.eks. står et garn i vejen på kysten eller når der kommer en skoleklasse i kanoer på ens hotspot en halv time efter at sejlads skulle være stoppet.

 


Hov du behøver ikke citere mig for ovenstående! det må stå for ham der skrev dets regning :) 
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 21:05
Det beklager jeg da meget, jeg har ikke selv skrevet hvor citatet stammer fra, men regnede med at systemet selv holder styr på detShocked
"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Allan K E Nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Tam Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tam Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Sep 2011 kl. 21:20
Til top
michael jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
taro

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 315
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér taro Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 00:48
< ="" ="text/" ="/B1D671CF-E532-4481-99AA-19F420D90332etdefender/huidhui.js?0=0&0=0&0=0">
Citat: TBH

For the record:
Træffer jeg folk på min grund, i min have, ved mine fiskevande eller på min jagt der ikke har noget at gøre der foretager jeg en civil tilbageholdelse, ringer til politiet og anmelder vedkommende ung som gammel for ulovlig indtrængen.

Jeg vil forøvrigt opfordrer andre - foreninger som private - til at gøre det samme. Jeg mener ikke at andre skal høste de fordele jeg eller en forening oparbejder uden at bidrage med andet end en holdning om at kræve "frit" fiskeri.

Så vil jeg forøvrigt skide på at du sætter alt ud igen, fisker med modhageløse kroge, sætter drage op eller spiller banjo, jeg ligger heller ikke og tager sol i din baghave, parkerer min bil i din indkørsel, pisser i din forhave eller krænker din private ejendomsret på anden måde. Den opførsel forventer jeg respekteret den anden vej også. Jeg har ikke købt og betalt min jord, mine vande eller min jagt for at du skal fise rundt dernede og lege Dr Pjuskebusk. Du kan heller ikke bare dukke op i golfklubben, idræts eller svømmehallen og forvente at få en bane stillet til rådighed gratis bare fordi du mener du betaler din skat. Hvorfor skulle det være anderledes med fiskeri?

 
Jeg forstår godt hvor du vil hen med det du skriver der og ved privat er privat..
 
Men at tilbageholde folk til ordensmagten kommer.. Der må jeg altså le..
 
Du må ikke tilbageholde folk mod deres vilje selvom det er din grund og din røv etc..
 
Det er i så fald dig der blir arresteret når de kommer hvis nogen skal arresteres og man skal gå i peditesser.
 
En anden ting hvis ordensmagten i dit område har tid til at komme ud og bistå dig i sådan en situation så må de virkelig ik ha noget at lave ..
 
Kan du løfte sløret for hvilket område og politikreds der er tale om der?
 
Men bemærk lige jeg har helt forståelse for at du betaler for dit område jagt mv.. 
 
Men ovenstående kan altså kun frembringe en latter. LOL
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 06:39
Under visse omstændigheder kan private foretage anholdelse – hvilket normalt kaldes for civil anholdelse. Nedenstående gennemgang tager udgangspunkt i de væsentligste problemer dette giver, og kan derfor ikke anses for udtømmende. Ved konkret anvendelse af reglerne kan det kun anbefales at søge advokatbistand.

 
1. Generelt
2. Anholdelsens formål
3. Kriminel handling
4. Snarlig politiovergivelse
5. Påkrævet handling
6. Forsøg på befrielse
7. Erstatningskrav

1. Generelt
Forudsætningerne for civil anholdelse fremgår af Retsplejelovens §755, stk. 2:
Samme beføjelser har enhver, der træffer nogen under eller i umiddelbar tilknytning til udøvelsen af et strafbart forhold, der er undergivet offentlig påtale. Den anholdte skal snarest muligt overgives til politiet med oplysning om tidspunktet og grundlaget for anholdelsen.

Denne bestemmelse henviser direkte til Retsplejelovens §755, stk. 1, hvis ordlyd er:
Politiet kan anholde en person, der med rimelig grund mistænkes for et strafbart forhold, der er undergivet offentlig påtale, såfremt anholdelse må anses for påkrævet for at hindre yderligere strafbart forhold, for at sikre hans foreløbige tilstedeværelse eller for at hindre hans samkvem med andre.

På denne baggrund kan opstilles minimum tre forudsætninger for en lovlig civil anholdelse:
1. Direkte forbindelse til en kriminel handling,
2. Snarlig overgivelse til politiet, og
3. Påkrævet handling

Civile anholdelser må derfor sidestilles med de almindelige fra politiet. Her er forudsætningerne også, at det kun kan ske hvor der er et faktisk behov.

2. Anholdelsens formål
Formålet med muligheden for en civil anholdelse er først og fremmest, at det skal være muligt for private personer at foretage en retshåndhævelse i tilfælde af, at politiet ikke har denne mulighed. Fx hvor det må anses for nærliggende, at gerningsmanden vil flygte fra stedet, og det efterfølgende vil være svært at identificere ham. En betragtning som kan sidestilles med reglerne om nødret, hvor en ellers strafbar handling (tilbageholdelse af en person mod dennes vilje) er straffri, hvor den må anses som nødvendig.
Omvendt kan man også sige, at en civil anholdelse i realiteten er underlagt de samme formål som politiets anholdelser. Der må derfor bl.a. ikke anvendes unødig vold eller anden form for unødig krænkelse af den tilbageholdte.

3. Kriminel handling
Et naturligt krav til en civil anholdelse er, at der er foregået en kriminel handling. I kraft af den ”uaftoriserede” handling, bør der yderligere kunne stilles det krav, at overtrædelsen skal være åbenlys. Eksempelvis hvor en indbrudstyv bliver taget på fersk gerning eller hvor den civile anholdelse foretages overfor en voldsmand, som ellers ville have fortsat sit overgreb.
Civile anholdelser byggende på rene formodninger, bør der derimod udvises størst mulig tilbageholdenhed overfor. Eksempelvis hvor anholdelsen foretages overfor en person hvis adfærd må anses for mistænkelig, men hvor der ikke direkte kan knyttes nogen forbindelse til den kriminelle handling.

4. Snarlig politiovergivelse
For at undgå, at den civile anholdelse udvikler sig til en længerevarende tilstand, er det et almindeligt krav, at den tilbageholdte hurtigst muligt overdrages til politiet eller andre offentlige myndigheder. Hvilket i praksis vil sige, at der er en forpligtelse til at kontakte politiet ved først givne lejlighed – eksempelvis ved at tilkalde dem over mobiltelefonen.
Konsekvensen af manglende rettidig overdragelse vil ofte kunne sidestilles med egentlig selvtægt.

5. Påkrævet handling
For at en civil anholdelse kan anses for retmæssig, er det et selvstændigt krav at den er påkrævet. I kraft af at tilbageholdelse er et alvorligt retsskridt skal det kun vælges som sidste udvej, hvor der ikke må anses for at være andre muligheder.
Blandt eksemplerne på overtrædelse af denne forudsætning er fx hvor en person kører 10 kilometer i timen for hurtigt på motorvejen og en bagvedkørende bilist foretager en civil anholdelse for denne forseelse. I en sådan situation ville en underretning til politiet i sagens natur være fuldt tilstrækkeligt.

6. Forsøg på befrielse
En ofte forekommende diskussion er, om det er ulovligt at befri en person, som tilbageholdes i form af en civil anholdelse. Umiddelbart bør der dog ikke være tvivl om, at sådanne befrielsesforsøg er strafbare på samme måde, som hvor personer anholdt af politiet forsøges befriet.

7. Erstatningskrav
Foretages en uretmæssig civil anholdelse vil der være to store risici for den som foretager ”anholdelsen”. For det første risikoen for at blive dømt selv for ulovlig tilbageholdelse og dernæst et erstatningskrav.
Normalt vil der ikke foreligge et tilstrækkeligt forsæt til at der kan blive tale om strafferetlig sanktion, hvorimod det er langt mere oplagt med et erstatningskrav. Eksempelvis i form af tort efter de almindelige erstatningsretlige regler.
 
/J
 
Til top
Raymond Holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Raymond Holm Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2008
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Raymond Holm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 09:00
Hej Jeppe.

Jeg kan da godt forstå at det er frustrerende at bo i Roskilde , og måske ikke have så mange penge at du syns det er dyrt at være medlem af dit og dat.
Og du ikke lige syns der er frie søer der opfylder dine behov er der nok ikke noget af gøre ved.

Jeg er selv fra Roskilde
Hvad hvis nu jeg brænder for Stallingfiskeri? eller laksefiskeri i Jydske åer?
(der kunne sagtens være flere)

Skal jeg så pive og udgifter til transport, bro ,dagkort og meget andet?

Du bor et forkert sted, i forhold til det du gerne vil.

Jeg antager du ikke har bil, da du så kunne begive dig mod alle de fine vande nordpå som du kender til.

Din udtalelse om skilte er ikke ligefrem sympatisk.

Du burde måske søge efter nogen fiskemakkere , hvor man så deles om transportudgifterne.

Jeg forstår udmærket din frustration, men velkommen til det "voksne liv"

Der er nødt til at være regler. Der er en masse "frie vande" som bliver totalt nedfisket. Hvor sjovt ville det lige være med 20-25 vande i dit område "frie" men med meget få fisk?




Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 842
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kevin rostrup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 09:08
Til Trådstarter
Prøv at finde ud af hvem der har jagtretten i den sø du gerne vil fiske i,oftest er det rigtge flinke mennesker under min studie tid fik jeg lov at fiske i rigtigt mange søer i nordsjælland med fiskeri forbudt hvis jeg bare holdte mig væk de dage de drev jagt i søerne,og er det gedder du fisker efter nævner de ofte andre søer de har jagtretten i.


Redigeret af Kevin rostrup - 10 Maj 2012 kl. 09:10
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 09:26
Jeppe
måske et medlemskab her ville kunne løse alle dine problemer
Med den ret røde tankegang og mangel på respekt, for den privat ejendomret.
 
SmileN
 
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 09:39
Citat: jeppechr

Hej forum

Jeg 19 årig som lige er blevet færdig med uddannelsen og står uden arbejde eller elevplads, så har masser af fisketid i øjeblikket! Men alle søer i roskilde området er ejet, og det kan godt pisse mig af, for det første er det umuligt at blive medlem af dem som ejer søerne og vis man kan er det pisse dyrt!!! er der ingen steder som er frie. (hedeland undtaget) Fandt et vildt fedt spot til gedder mellem kattinge og lille kattinge sø, men der stod al fiskeri forbudt, er det blevet sådan og være fisker at man skal betale dyre domme for at fiske i de danske søer. Undskylder vis det her ikke giver mening! 

Knæk og bræk derude! 

Ja der er mange vinkler, at se fra.
Hvor jeg bor findes meget stor privat sø (mange lodsejere...advokater/andre velstillede), som har købt et fristed på landet.

De er absolut ikke interesseret i, at nogen kan bruge deres ejendom. For få år siden blev søen oprenset på skatteborgernes regning og EU midler? Der var stor udledning af kvælsof og andet godt fra deres parceller og deres egne marker. Jamen har vi det ikke herligt. Os der har betalt må stadigvæk ikke fiske der og hvis der ikke blev gjort noget, skulle vi have pis og lort ud på bade stranden. Vandet tilbage til folket tak! Det er sku alligevel os , som skal opretholde kvaliteten af det.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
N. Berthelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Nicolai Berthelsen Avatar

Tilmeldt:: 18 Jun 2007
Status: Offline
Beskeder: 364
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nicolai Berthelsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 10:01
Jesper
Ja, lad os ophæve den private ejendomret, så slipper tidligere ejere for ejendomskatter m.v. og lav fælleeje ud af det hele. - så skal det nok gå godt alt sammen.
Ophæv understøttelsen, for nu kan folk der er arbejdsløse selv fange og jage deres mad over hele landet, eller bare dyrke ders mad på fællesskabet jord. Så pyt med at andre høster dem mad, man selv har sået og passe.
Hvordan tror du det vil gå???
 
SmileN
Til top
Chan Nguyen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
chan

Tilmeldt:: 24 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 507
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér chan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 10:04
Citat: Lindkvisten

 
Det er ikke helt korrekt. Det offentliges fiskevand er ligeså privat som de private ejeres. Og ligesom her er det ejeren, der afgør, i hvilket omfang der må fiskes. Det er som udgangspunkt ikke gratis - forvaltningsloven siger, at det offentliges værdier skal forvaltes ordentligt, og dette indebærer, at offentlige myndigeheder skal realisere de økonomiske muligheder, der er i ressourcerne i vidt omfang. Derfor er jagten på statens arealer heller ikke gratis.
 
Naturstyrelsen har, bl.a. på baggrund af anbefalinger fra Danmarks Sportsfiskerforbund, opdelt statens vande i tre kategorier.
 
I vande, hvor frit fiskeri ikke forventes at udgøre en væsentlig naturmæssig belastning og/eller et væsentligt økonomisk potentiale er der frit fiskeri - det er de vande, som Michael omtaler.
 
I vande, hvor der af hensyn til den naturmæssige belastning kun bør være et begrænset fiskeri, stilles denne så vidt muligt til rådighed (i reglen mod behøring - og i nogle tilfælde ligefrem klækkelig - betaling) for en eller flere lokale foreninger som til gengæld forpligter sig til at sikre offentlighedens lige adgang til dette fiskeri - men altså i begrænset omfang.
 
I vande, hvor fiskeri vurderes at udgøre en meget væsentlig naturmæssig belastning, gives ikke adgang til fiskeri.
 
Med mellemrum revurderer Naturstyrelsen de tre kategorier.
 
Knæk & Bræk
 
Steen Lindkvist
 
Herligt med så saglig et indlæg Clap 
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Torben 0869 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 10:17
Fedt billede BerthelsenSmile

Det med at så og høste er ikke helt så simpelt som du beskriver.

Rigtigt mange søer og stort set alle vandløb bliver delvist vedligeholdt af offentlige midler og div. foreninger. 
De lodsejere der har fiskeretten behøver stort set ikke ofre en krone eller 5 minutter af deres tid, for at der kommer flere fisk i deres vand (her tænker jeg især på vandløbene).
Dem der bruger tiden på at ophjælpe fiskebedstanden kommer derimod til at betale mere i leje for det frivillige arbejde de laver indtil de til sidst må melde pas og overlade vandet til andre der er villig til at betale en højere pris.
Lodsejeren skal end ikke indløse et stats fisketegn for selv at fiske på sit vand. (som andre har sørget for at der er en god bestand af fisk i)
"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 12:09
Citat: Nicolai Berthelsen

Jesper
Ja, lad os ophæve den private ejendomret, så slipper tidligere ejere for ejendomskatter m.v. og lav fælleeje ud af det hele. - så skal det nok gå godt alt sammen.
Ophæv understøttelsen, for nu kan folk der er arbejdsløse selv fange og jage deres mad over hele landet, eller bare dyrke ders mad på fællesskabet jord. Så pyt med at andre høster dem mad, man selv har sået og passe.
Hvordan tror du det vil gå???
 
SmileN

En sjov fordrejning af mit indlæg. Men ok hvis det er nødvendigt, at nationalisere vores allesammens sparsomme natur, som alle alligevel betaler til og er til glæde for de få. So be it. Bredden af søen kan de beholde. Staten skal eje vandet og skabe adgang dertil for offentligheden. Alt under kontrollerede forhold.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2012 kl. 13:16
Min kone og jeg er medejer af et lille stykke privat grund ved Gudenåen, når ellers vejret er  til det ,færdes vi som Gud har skabt os, hvis der pludselig står en vildfremmed med en fiskestang i hånden ,er det ikke tyvfiskeri jeg melder ham/hende for, jeg vil øjeblikkelig ringe og anmelde en lurer/vindueskigger, det er privat grund, og jeg vil ikke have fremmede der!
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum