Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Madfiskeri?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
rene vangsbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René v Avatar

Tilmeldt:: 14 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 319
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René v Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Madfiskeri?
    Sendt: 18 Sep 2011 kl. 10:41
Endelig er der kommet gang i HØ på kysterne, men er det bare mig der syntes der går P&T fiskeri i den, når alt over målet bliver hjemtaget? Syntes der er en tildens til hamstring nu der endelig er godt med flex,og folk glemmer at genudsætning måske kan gavne de næste års fiskeri.
 
Hvad siger i?
Og ingen spydigheder, prøv for engangs skyld at holde en ren debatClap
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 10:50
Det handler om selvdisciplin, og om at stoppe i tide. Den enkelte ved vel selv, hvor mange havørreder, han og familien kan nå at fortære inden holdbarhedsperioden overskrides.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:04

Jamen jeg skal da nok holde mig i skindet og ikke tage ret mange fisk med hjem....hvis jeg kan komme til at fiske for de mange garn. Unhappy


Mvh

Jim.

Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 13:55
Jeg synes man skal tænke over, hvor stor betydning det har for bestanden, selvom alle kystfiskere skulle hjemtage alle fisk de fanger, set i forhold til de fangster der gøres af fritids- og erhvervsfiskere (og skarver!!). Jeg tror ikke, det har nogen synlig effekt på bestanden.
 
Det der virkelig betyder noget for bestanden er vandløbspleje, udsætninger og regulering af garnfiskeriet - specielt det ulovlige (og måske lidt jagt på skarven ;-). Det er her, der virkelig kan gøres noget for antallet af ørreder ved de danske kyster.
 
Men alting med måde, selvfølgelig. Er man så heldig at rende ind i en stor stime hugvillige fisk, behøver man selvfølgelig ikke tage dem allesammen med hjem.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 14:19
Jeg bryder mig personligt ikke om ordet "madfiskeri" - der intet galt i at hjemtage og fortære sin fangst, faktisk tror jeg det er sådan de fleste gør når det kommer til stykket.
Det må være alle de selvhøjtidelige, der ikke forsømmer en lejlighed til at nævne, at de udelukkende dyrker C&R fiskeri, som har opfundet det begreb og tilført det den negative klang det har i dag.
 
Som udgangspunkt må man antage, at folk kun hjemtager hvad de selv og familien kan spise.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 14:21
Ja, lad os nu bare glæde os over at det er til at fange noget rundt omkring ved vores kyster igen, fremfor at nedgøre dem der spiser deres fangst...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 15:16
Jeg forstår slet ikke, at folk gider at hjemtage mere end nogle enkeltee havørreder pr. år., da der jo findes rigtig mange fiskearter, som er betydeligt bedre spisefisk end "smagsløse" ørreder. Men så længe antallet af fisk der hjemtages af lystfiskere ikke udgør en trussel mod bestanden i det område, hvor fangsten finder sted, så ser jeg ikke et problem i at nogle hjemtager en god del af deres fangster - mange af havørrederne er jo reelt set alligevel en slags P&T fisk, som udsættes i åer/å-udmundinger for, at bla. lystfiskerne skal have noget at fiske efter/fange.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 15:36
Hej Rene
 
Jeg forstår godt din tankegang. Der er bare den hage ved at genudsætte fisk, at den sandsynligvis ender sit liv i et af de næste garn den møder. Det er derfor nødvendigt at regulere garnfiskeriet eller, som jeg helst ser det, helt at forbyde det. Det er muligvis mig som er farvet af forholdene i mit lokalområde, hvor der i perioder er så spækket med garn, at man skulle tro det var løgn. Mange af garnene står endvidere alt for tæt på land. Jeg og andre har anmeldt det flere gange, men der sker ikke en pind.
En lystfisker, som tager de fisk med hjem som han og familien kan spise, er efter min opfattelse ikke forkert på den. Det er derimod alle de fritidsfiskere, lovoverholdende eller ej, som fanger og hjemtager alt og sælger til højre og venstre.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 16:52
Jeg kan godt lide fisk og det kan min kone og børn også. Så jeg tager over halvdelen af de fisk jeg fanger med hjem. Jeg tænker ikke på artens overlevelse, når jeg står ved vandet. Var det tilfældet ville jeg blive hjemme.
 
Jeg har meget svært ved at retfærdiggøre det over for min egen moral, at fange fisk med der til hørende unødig lidelse og død, bare for at genudsætte dem.
 
Derimod synes jeg, at jeg er god til at acceptere andres filosofi ang. fiskeriet. Filmen knækker for mig, når man fanger fisk der bare smides væk (affald) bagefter.
 
Jeg synes man skal passe på med at gøre det utrolige antal af uskrevne regler og etiske opfattelser, der florere blandt lystfiskere til gældende lov. Vi har i langt de fleste tilfælde love, der er udarbejdet af biologer og lign. lægfolk.........heldigvis.
 
Husk på at en fangst, kan have en "oplevelsesfaktor" der er meget forskellig fra person til person.
Til top
Jens R Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jens R

Tilmeldt:: 08 Aug 2003
Geografisk: Østjylland - Silkeborg.
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens R Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 18:13
Kald mig bare "madfisker", hvis det betyder, at man hjemtager og spiser den lovlige fangst, man er heldig, at få på krogen - men jeg indrømmer også gerne, at jeg stopper fiskeriet, når der er til et måltid på bordet + et måltid til fryseren.
 
Hvis jagtloven var indrettet således, at man måtte "jage" med bedøvende pile hele året - blot for spændingens og hyggens skyld -  så er jeg sikker på, at der ville rejse sig en folkefront med krav om at få ændret lovgivningen omgående. Så kender I min holdning til C&R fiskeri......
 
Knæk & bræk
 
Jens  
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 18:52
Jeg frekventere kysterne 1 - 2 gange om ugen og 1 gang om ugen uden for sæson.

Jeg plejer at hjemtage/spise mine fisk..

Er jeg i tvivl om målet mens den fightes lader jeg tvivlen komme fisken til gode og hurtigt får den afkroget/genudsat.
Desværre er jeg ikke løbet ind i en stime/dag der kaster  over 3 fisk af sig, men plejer at genudsætte de fik jeg lander hvis det er i den 1. time jeg fisker, og ja MANGE gange er det kun blevet til den ene fisk...SUK..
Men fanger jeg flere tager jeg nr to eller tre med hjem til middagsbordet...

Dette er intet jeg prædiker, men mener jeg på den måde er med til at holde bestanden og gøre det til et "bæredygtigt" fiskeri.

Det piner mig meget at se folk hjemtage 5-15 havørreder også selvom de får spist dem alle...

Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 19:35
Hej derude
 
Det er rigtigt at der er kommet gang i HØ på kysten. Jeg har selv haft et par gode ture.
I fredags fik jeg 8 HØ og idag 3 stk. Det er klart at jeg hverken kan eller vil spise så mange fisk, jeg har hævet mit personlige mindstemål til 55 cm, så skal tilfældet nok sørge for sorteringen.Tongue At man tager enkelte fisk med hjem til gryden er helt i orden, hvis vi ikke gjorde det, ville der nok være dem, som ville betragte vores hobby som dyrplageri. Om man hjemtager en på 40 cm. eller en på 80 cm er underordnet for bestanden. en hjemtagen fisk, er en fisk mindre.
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
 
 
Til top
Heine Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
qweqqe Avatar

Tilmeldt:: 04 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér qweqqe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 20:02
@Peter
"Om man hjemtager en på 40 cm. eller en på 80 cm er underordnet for bestanden. en hjemtagen fisk, er en fisk mindre"

har en på 80 mon ikke bidraget med at forøge bestanden? hvorimod en på 40 ikke har nået det endnu?

Stemmer for at mindstemålet skal øges...!!
Til top
Marc Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lucius Avatar

Tilmeldt:: 16 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 482
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lucius Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 21:57
Citat: qweqqe

@Peter
"Om man hjemtager en på 40 cm. eller en på 80 cm er underordnet for bestanden. en hjemtagen fisk, er en fisk mindre"

har en på 80 mon ikke bidraget med at forøge bestanden? hvorimod en på 40 ikke har nået det endnu?

Stemmer for at mindstemålet skal øges...!!
Thumbs Up Helt enig. En større fisk(hun) har større værdi avls mæssigt end mindre eksemplarer. Det gælder alle arter, så der burde laves både mindstemål og maksimalmål..
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 23:17
Hej Derude.
 
Jeg er enig i at mindstemålet bør hæves. Det har jeg gjort for mit eget vedkommende. 40 cm kunne øges til f.eks 45 cm, eller hvis vi skal være virkelig hardcore til 50 cm.
Hvad jeg mener med at en hjemtagen fisk er en fisk mindre, uanset størelse er følgende.
Enhver HØ er en potentiel gydefisk, jeg ved godt at en fisk på 80 cm. formodentlig gyder før en på 40 cm, men bliver de taget med hjem forsvinder de begge ud af "avlen"
Jeg ved ikke hvad der er værst for bestanden at fange? en let farvet rogntung hunfisk, eller en mindre overspringer, som evt. først vil gyde i næste sæson. Denne tråd kan hurtigt udvikle sig. Bør vi intensivt jage gydemodne HØ i åerne, hvilket for denne sæson er skadeligt??. Jager vi de mindre fisk på kysten, så hæver vi jo egentlig af reserverne til næste sæson. Jeg vil tillade mig at fiske, bilde mig selv ind, at det jeg hjemtager er endel af overskudet, glæde mig over hver HØ jeg ydmygt fanger, stor eller lille, bruge min sunde fornuft og kun tage det med hjem som, vi en gang imellem forsøder ganen med, men jeg er stadig væk enig i at mindstemålet bør hæves.
Jeg så med gru, den udsendelse i fiskemagasinet, hvor man i Lammefjorden gjorde vold på en masse små HØ, da isen endelig gik i foråret. Efter min mening var dette "næsten" lige så slemt som at sætte ulovlige garn. Vi har en hobby som vi alle bør forvalte med sund fornuft. Der kan hurtigt nok komme restriktioner.
K&B
Peter Andersen
Kolding
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 00:09
Citat: qweqqe

Stemmer for at mindstemålet skal øges...!!


NOT!!

Hvad skulle det dog nytte? For det første betyder vores udskejelser på kysten næppe noget målbart for bestanden. For det andet, ud fra en rent bestand-økonomisk betragtning, vil det nok bedre kunne betale sig at tage den lille og lade den store gå.

Johan
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 08:35
Hej
 
Hvad skal den diskussion om ændring af mindstemål og evt. fredning af store fisk egentlig til for. Som jeg ser det, er det kun de små fisk der er overladt til os kystfiskere, ,selv om der da fanges en stor en gang imellem. De store fisk ender deres liv i garnene. Her tages der ikke hensyn til hverken mindstemål eller størstemål. Efter min opfattelse skal evt. restriktioner gælde alle, både lystfiskere og garnfiskere.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 08:51
Sålænge man med en fritidsfiskerlicens til under 300 kr. kan sætte garn, en form for fiskeri, hvor der jo sjældent er noget at genudsætte i levende live, så giver det ikke nogen mening at tale om begrænsninger for lystfiskerne, hverken i forhold til fredning eller mindstemål.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 10:13

Som det er blevet sagt så tit herinde...så skal ”vi feje foran egen dør”...

Jeg mener jo at man skal feje der hvor snavset ligger. Wink


Mvh

Jim.

Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 10:45
Om folk genudsætter eller ej, tvivler jeg på at ville have nogle mærkbar effekt på næste års bestand.
Vores havørred fiskeri ved kysten, kan tåle at blive fisket uden kvoter.
Ergo behøver man ikke fiske med genudsætning for øje. 

Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 11:04
Madfiskeri er jo nok et af de værste udtryk indenfor vores "hobby". Med madfiskeri forstår jeg det således, at en lystfisker der kun fisker et par gange om året skal op på et pænt stort antal hjemtagne ørreder, før han kan kaldes madfisker. Men hvem kan lige holde rede på, hvor ofte den enkelte fisker?.

En lystfisker der fisker flere gange om ugen, der så fanger f.eks. 6-8 ørreder og tager dem med hjem, hvorefter de næste dage også bliver brugt til samme "turnus" for at få fyldt fryserne "m.m.", ville jeg kalde en madfisker! - Men hvor ofte sker dette lige Big smile De der har fisket 0 ture i et år, har jo nok tendens til, at tage mere med hjem, når ørrederne endelig går til biddet.

Som skrevet flere stedet for oven, bør vi nok først ønske os en regulering af garnmængden og/eller evt. tidspunkter for samme, så der udover bedre forhold for ørrederne også bliver bedre forhold/muligheder for os stangsvingere Big smile
Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 19 Sep 2011 kl. 11:06
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 11:59
@KimKorshær. Clap Fin pointe.
 
Ok for mig at sætte mindstemålet op i saltvand, men max til 45 cm. Iøvrigt; jeg for mit vedkommende, har de seneste 2 år måske hjemtaget 3 havørreder fra kysten. Hvis der er gang i sagerne næste gang jeg besøger den, vil jeg knalde alt ned, der er over målet. No Mercy herfraEvil Smile Kald mig bare madfisker. Familien bli'r så glad, når jeg har noget med hjem!
Til top
peter andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
p.andersen

Tilmeldt:: 05 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér p.andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 13:41
Hej derude.
Som Jim så rigtigt siger, bør vi feje for egen dør først.
Den fritidsgarnfisker, som sætter sine garn lovligt, for at fange et par fladfisk, en torsk, eller hvis han er heldig en HØ, fortjener lige så meget respekt som en fornuftig, ansvarsbevidst spinne/fluefisker. Der kan være mange grunde til den enkeltes fiskeform, og der er ikke noget fiskeri som er "finere" end andet.
Der bliver hvert år fanget masive store HØ i div. åer, se bare den seneste fra Karup Å, så Karsten, de går ikke alle i garnene.
Det kan dog stadig undre mig at der ikke gøres mere for at stoppe det udbredte ulovlige kystnære garnfiskeri. Et forbud mod garn, vil jo bare straffe de lovlige garnfiskere, men det er frustrerende, gang på gang at melde ulovlighederne, uden der sker videreAngry Endten er viljen ikke til stede, eller så er midlerne ikke. Nu for vi jo en ny regering, så må vi håbe den er mere lydhør.
Lad os nu ikke lægge den 67 årige, dårligt gående fritidsfisker for had, Han kan garantert også lide at spise fisk.
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 13:59
Citat: p.andersen

Hej derude.
Som Jim så rigtigt siger, bør vi feje for egen dør først.
Den fritidsgarnfisker, som sætter sine garn lovligt, for at fange et par fladfisk, en torsk, eller hvis han er heldig en HØ, fortjener lige så meget respekt som en fornuftig, ansvarsbevidst spinne/fluefisker.
... Lad os nu ikke lægge den 67 årige, dårligt gående fritidsfisker for had, Han kan garantert også lide at spise fisk.
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Jeg vil som lystfisker gerne have mig frabedt at blive omtalt som hørende til et Vi og jeg kan slet ikke se hvorfor, at jeg skulle behøve at feje for andre lystfiskeres dør overhovedet, da jeg ikke har en skid indflydelse på deres gøren og laden ... Herudover, så vil jeg blot konstatere, at der overhovedet ikke skal vises noget som helst respekt for de tyndarmede amatøragtige banditter - og sådan er det bare.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 14:31
Citat: p.andersen

Lad os nu ikke lægge den 67 årige, dårligt gående fritidsfisker for had, Han kan garantert også lide at spise fisk.
 
K&B
Peter Andersen
Kolding.
Det var da noget af et skønmaleriDead Sådan nogen stakler har jeg ikke set i mit område, men der er til gengæld en del skilte med "røget ål" og "røget laks" - sidstnævnte er bestemt ikke laks, men havørred.
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 16:03
Hej Peter
 
Nej, selvfølgelig skal vi ikke lægge en dårligt gående 67 årig fritidsfisker for had. Jeg vil forøvrigt ikke lægge nogen overhovedet for had. Det jeg forholder mig til, er såmænd blot at hovedparten af havørrederne bliver taget i garn, hvorefter mange bliver  ombyttet med ugandadollars. Hvis der virkelig skal gøres noget effektivt ved problemet, er det nødvendigt med nogle barske restriktioner i forhold til garnfiskeriet, også selv om det går ud over en dårligt gående 67 årig fritidsfisker.
Jeg ved selvfølgelig godt, at ikke alle havørreder ender livet i garnene, men i mit lokalområde er der til tider så vildt besat med garn, at det ser ud til at være  umuligt for fiskene at undgå dem.
Mit lokalområde er Nibe. Prøv at læse i seneste udgave af Sportsfiskeren. Her er beskrevet hvor galt det står til i Odense Fjord. Mange steder er det sikkert lige så slemt.
 
Mvh
 
Karsten
 
 


Redigeret af karsten4 - 19 Sep 2011 kl. 16:05
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 18:19
Gætter på at der med denne tråd hentydes til en vis fangstrapport på fangster....
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 18:58
Jeg synes det er dumt at sætte mindstemålet op. Jeg mindes med glæde de første mange år af mit lystfiskerliv, hvor en ørred over 30 cm var en stor fisk. Det drejede sig selvsagt om bæk - og regnbueørreder. HØ over 40 var store fisk og næsten uopnåelige, for en knægt 10 - 14 år.
Jeg fangede engang en bækørred på 49,5 cm og 1550 gram (ja jeg husker det endnu, selvom der var i 1982). Den har printet sig hårdere ind i min bevidsthed, en min største hø på langt over 10 kg 15 år senere.
Min pointe er, at slå for guds skyld ikke glæden og stoltheden ihjel, for en vordende lystfisker, ved at gøre det ekstra svært at hjembringe en, for ham, flot fisk.
På et tidspunkt forrykkes mindstemålet og mængden af hjembragte fisk helt naturligt.........for langt de fleste i hvert fald.
Der skal være plads til os alle.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 19:59
ALtså jeg er KÆMPE pas på folk der hjemtager +3 stk  ørreder. Kan ikke se ideen i det.

Det ligner sgu oftere og oftere de rene slagterier. 

Ja det er sgu nok garnenes skyld der ikke er så mange fisk i perioder... 

Eller os er der folk der tømmer en stime steelheads/havørreder hver gang de render ind i sådan en stime i en fjord/bugt. 

Garn er noget svineri jeg virkelig ikke kan fordrage personligt, men jeg syntes virkelig det klinger hult hvis man samtidig kan smide et par sække ørred om bag bilen et par gange i løbet af en sæson. 


Morten/
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 19:59
Citat: jenslp

Min pointe er, at slå for guds skyld ikke glæden og stoltheden ihjel, for en vordende lystfisker, ved at gøre det ekstra svært at hjembringe en, for ham, flot fisk.
På et tidspunkt forrykkes mindstemålet og mængden af hjembragte fisk helt naturligt.........for langt de fleste i hvert fald.
Der skal være plads til os alle.
Så du mener altså, at det skal være hensynet til, hvad du mener, der er afgørende for, hvad vordende lystfiskere betragter som højnende for deres stolthed, som skal være afgørende for, hvad mindstemålet skal være - der er vi så dybt uenige og det er da vist også en meget gammeldags livsanskuelse, at en vordende lystfiskers stolthed er afhængig af hjembringelsen af 40 cm´s ørreder - hvis man opdrager sine børn/vordende lystfiskere, så de får et højt selvværd og giver dem et indblik i bæredygtig omgang med naturen, samt evt. giver dem et kamera, så vil det være ligegyldigt i forhold til stoltheds forøgelse at hjemtage en 40 cm´s ørred for den vordende lystfisker, ja, faktisk så vil langt de fleste vordende lystfisker være mere stolte over at have genudsat en (i deres øjne måske god) fisk og sidenhen kunne fortælle om det med stolthed.
Til top
ogun pinar Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ogun Avatar

Tilmeldt:: 02 Maj 2009
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ogun Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 20:00
kunne da godt lige tænke mig at vide hvad der er galt i at tage 7 fisk med hjem. det er jo okay at tage 1-2 fisk med hjem for hver ture man har, men når de kommer på engang er det at mange ser skævt på det og kalder det madfisker og jeg ved ikke hvad. har det sådan at jeg betaler ca. 1000 kr om året for at fiske ved kysterene og de forskellige åer, så skal jeg sku have lov til at tage de fisk med hjem uden at nogen for åndt i røven over det. hvor mange af jer har lige prøvet det med at rende i sådan en stime fisk? man ved sku ikke hvordan man vil reagere før det sker og det er første og måske osse sidste gang det er sket for mig, men der går da sport i det, som i fleste nok osse ved er det de færeste fisk der overlever en genudsætning, så synes jeg sku det er bedre at tage dem med hjem end at give dem den langsomme død som de nu for når vi har berørt dem.
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 20:16
Hej igen Big smile

Da nu tonen er tæt på det trådholder ville frabede sig, bør jeg nok lige filosofere/pointere følgende!.

At blive kaldt madfisker er ikke andet end at blive kaldt idiot!. Vi er alle blevet kaldt idiot, og hvis der var flere, der havde set vores fangster gennem tiderne, ville vi også alle være blevet kaldt madfiskere!.

Samtidigt med dette, ville ca. halvdelen af danmarks lystfiskere kunne godkende hvemtagningerne af de aktuelle fangster, hvilket ville betyde at jeg/vi - alle er madfiskere - eller ikke!!!.

Da der ingen lovgivning findes på dette område, er det IGEN op til den enkeltes samvittighed hvor meget man synes, man bør hjemtage. At nogle så ser dette og kalder det madfiskeri, vil ofte være pga. misundelse, eller nidkærhed udover gængse grænser!.

Efterhånden er det sku som om sladderkonen i gadekærret, er blevet multipliceret ud i en uoverskuelig mangfoldighed, for hvor er det dog dejligt, at kunne brokke sig over andre på nettet hjemme fra stuen - udover internettet. De selvsamme mennesker har helt sikkert selv skeletter i skabet der ikke kan tåle "netværkets" overvågenhed, uden at få alvorligt på trynen!.

Hermed skal ikke være sagt, at der ikke findes typer, der ingen selvjustits har over antallet af fiskefangster, og derfor uden blussel hjemtager alt hvad der har gæller, og ofte med ulovlige fangstredskaber!. Disse hører heldigvis til fåtallet - men ned med nakken med dem, så bliver det nemmere for os andre, at opdrage vores unge i en bedre ånd til fremtidens bedste.

Alle garnfiskerne skal da også have frit fiskelejde!. De skal have fri fiskeri langs kysterne fra 1 december til 31 marts.

Hvis de ikke selv får nok af kulden, ordner isen resten LOL
 - sku så......

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 19 Sep 2011 kl. 20:19
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 20:21
@ogun mit indlæg er sgu egentlig lidt skævt.

Det jeg mener er at den gængse lystfisker skal fylde sin fryser alt det han magter, jeg er ligeglad, jeg fisker ikke på kysten, og kommer ikke til det. har gjort det engang og det var ganske enkelt ikke særlig sjovt pga det var " p&t" fisk, og de før omtalte stimer var nogen man rendte ind i ofte. jeg ved ikke hvor mange gange jeg er rendt ind i de stimer men ca hver anden tur er nok et godt bud. 

det jeg mente med mit indlæg er at folk der raser mod garnfiskeri etc burde kigge lidt på lystfiskere også.

Når du begynder og snakke om at fisk sjældent overlever at blive genudsat må jeg desværre se i øjnene at en formodet dygtig lystfisker snakker om noget han ikke har styr på. rigtig behandling, afkrogning i vådt net, eller bedre direkte i vandet tager fisk ingen skade af overhovdet. 

Tillykke med din fangst flotte fisk. men desværre giver dit indlæg og fangstrapport  lidt et udtryk for "blodrus" som man bliver bedre til og håndtere 2 3 og 4 gang man oplever en sådan stime :) 


p.s lad nu være med og tag det jeg skriver personligt. jeg kommer bare med mit syn på det.
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér schultz92 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 20:22
Kim Thumbs Up
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 20:35

Jeg kan se at mit råd om at ”feje for en eller andens dør” i den grad er blevet misforstået og bliver brugt som eksempel til at forsvare en stakkels ældre og dårligt gående person som prøver at holde sulten for døren ved at fange lidt skrubber og så`n...

Og nej Peter Andersen fra Kolding, jeg synes ikke at denne måde at drive fiskeri på fortjener samme respekt som en lystfisker der ved ihærdighed og snilde har fanget en fisk på stang og line, mens den anden har siddet hjemme i sofaen og ventet....så det er lige præcis der jeg synes at der skal fejes.

Dette handler på ingen måde om at den ene måde at drive fiskeri på er finere end den anden, fiskeri med garn er bare helt utidssvarende og kan efter min mening slet ikke forsvares rent moralsk, selv om lovgivningen giver ret hertil.

Og så længe at det overhovedet er tilladt for hvem som helst at sætte garn...så kan lystfiskeri udført med stang og line aldrig betegnes som madfiskeri !

Det er jo helt ude i hampen at man forsøger at ophjælpe en god fiskebestand til glæde for landets lystfiskere og til fremme af et tiltrængt og lønsomt turisterhverv, og samtidigt tillader et fiskeri med passive redskaber som er så ødelæggende for det egentlige formål, blot fordi at sådan har man altid gjort.

Der er så meget man altid har gjort før i tiden og som man ikke gør mere af den simple grund at det enten er uhensigtsmæssigt eller i direkte strid med ændrede omstændigheder gennem tiderne.


Så hvorfor skulle garnfiskeri være nogen undtagelse ?


Mvh

Jim.

Til top
Kasper H Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Spinnefisker. Avatar

Tilmeldt:: 27 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Spinnefisker. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 20:35
Hej Ogün.
Du har ret til din mening.

Jeg er af en anden mening. Det er vel mere lækker at spise frisk fisk, og evt. lidt til fryseren. Men det kan vel også overdrives? Jeg ville være stoppet efter 2-3 fisk, - alternativt have genudsat derefter, hvis jeg havde fisket videre.

Vi prøver vel allesammen at finde fisken på de +7 ??? Smile
 
Hvis du mener at genudsætning er ligegyldig, så kan du jo også lige så godt begynde at hjemtage undermålerne som du fanger.
 
En mere erfaren lystfisker sagde på et tidspunkt at; Det er til at se hvor langt man er kommet i sit fiskeri, på de fangster som man hjemtager.
Tak O.R.
 
Vi behersker naturen ved at adlyde dens love; citat Roger Bacon
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 20:54
Hej Jim - jeg gik og ventede på din reaktion overfor den ældre dårligt gående herre, der gerne ville fange lidt fisk, uden at blive kaldt madfisker he he.Imidlertid var det jo en respons på dit indlæg, så det var bedst, at du sprang ind.

Jeg er selv lidt "dårligt" til bens, men jeg vil sku ikke ha` fiskefortrin eller tilgodeses i nogen retninger. De regler der gælder for andre, skal også gælde for mig. Hvis jeg ikke længere kan følge dem, kommer alt mit grej til salg Big smile

Fiske regler følge - eller land fly.... øhh LOL

Kasper H - Med al respekt for den erfarne fisker du hørte det nævnte udtryk af, må jeg nu lige sætte et spørgsmålstegn ved dette!. Hvis man i forvejen ved hvad han mener med "ordsproget" er det helt i orden, men hvis man ikke ved det, er der ikke meget rèson i det. Tager man få fisk med hjem, skal man vide hvor mange han/man i alt har fanget. Tager man 1 stor fisk med hjem - det samme. Og hvis man ingen fisk tager med hjem, er man efter ordsproget kommet meeeget langt i sit fiskeri - eller ingen vegne!.

Det kræver vist, at man kender hinanden godt, før man kan vurdere modpartens evner/modenhed efter, hvor meget han tager med hjem Smile

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 19 Sep 2011 kl. 20:55
Til top
Kasper H Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Spinnefisker. Avatar

Tilmeldt:: 27 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Spinnefisker. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 21:00
Hej Kim.
 
Nogen vælger at prøve at forstå..., -andre - f.eks. dig vælger at misforstå.
Wink
Til top
Jens Lønberg Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jenslp

Tilmeldt:: 21 Dec 2004
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 217
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jenslp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 21:00
.
Så du mener altså, at det skal være hensynet til, hvad du mener, der er afgørende for, hvad vordende lystfiskere betragter som højnende for deres stolthed, som skal være afgørende for, hvad mindstemålet skal være - der er vi så dybt uenige
Ja Steen vi to er dybt uenige.....
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 21:09
Kasper H - Nej du tager ganske fejl. Jeg har bare altid været ekstrem analytisk, og når du kommer med et "hjemmelavet ordsprog" ude på nettet, som er tvetydigt i høj grad, føler jeg desværre, for dig - en pligt til at sætte "tingene" i perspektiv. Tag det nu ikke personligt op, da det jo heller ikke er dig, der er kommet med ordsproget. Jeg kan da godt se, at hvis man sidder et par mand og binder fluer og får sig et par gamle dansk, vil et ordsprog/talemåde som aktuelle falde i god jord, men det vigtigste er dog stadigvæk, at hvis det når her ud på nettet, bliver forstået og godkendt, så ingen tager fejl. Det er så her, at jeg går ind og vurderer, at det ikke kan vurderes som noget for flertallets forståelse, uden desideret at kunne blive misforstået!.

Kom nu - lad være med at blive sur - ikk`Big smile

Jeg skal nok skrive noget på et tidspunkt, du kan stille spørgsmåltegn ved - OK?

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 19 Sep 2011 kl. 21:13
Til top
Kasper H Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Spinnefisker. Avatar

Tilmeldt:: 27 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Spinnefisker. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 21:20
LOL
Hej Kim.
 
Der skal godt nok mere til før jeg bliver sur....Wink
Helt fint at du vælger at følge tingene heeeeeeelt til dørs.
 
Jeg vælger bare at læse lidt imellem linierne.Smile
Heldigvis er vi ikke allesammen ens, så var debatten her blevet temmelig kedelig.
 
Fortsat god aften.
 
Stram line...
Mvh. Kasper
 
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 21:22
Kære Steen og Jens

At diskutere hvor stort mindstemålet bør være på en ørred, er som at diskutere hvor mange sandskorn der er i Nairobi ørkenen.

Lige meget hvor store jeres glorier er med hensyn til viden indenfor ørredbestandenes fremtidige udsigter ved en ændring af mindstemålene, er i helt ude hvor i ikke kan bunde. Det er utopi at tro, at nogen nøjagtigt kan forudse, om de så lidt større undermålere udgør en difference i bestandene på sigt, samt lystfiskernes fangster ligeså. Hvis ikke vi får decimeret garnene, kan det hele jo være ligegyldigt.

Og husk så lige - at vi slås mod den samme fjende - ikke mod hinanden, hvis vi da er lovlydige!.

Mvh. - Kim -


Redigeret af kikophil - 19 Sep 2011 kl. 21:23
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Sep 2011 kl. 21:27
Hej Kasper- Jeg tror nu også, at vi to kan give hinanden et klap på skulderen - Intet ondt i os  Hug

Vi høres...

Mvh. - Kim -
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2011 kl. 18:06
hej kim
 
du siger-" Kasper H - Nej du tager ganske fejl. Jeg har bare altid været ekstrem analytisk, og når du kommer med et "hjemmelavet ordsprog""
 
og så siger du "At diskutere hvor stort mindstemålet bør være på en ørred, er som at diskutere hvor mange sandskorn der er i Nairobi ørkenen."
 
Kim, der er ikke noget der hedder nairobi ørkenen, , sahara, kalahari, for at nævne de mest kendte i afrika, men nairobi er hovedstaden i kenya, ikke en ørken. Kan du se det sjove i at du "modargumenterer" en mand i en sætning med "hjemmelavet ordsprog"" og i den næste gør du det selv. Jeg kan se det sjove i det og forhåbentlig kan du selv og så kan det være at du lære lidt.
 
mvh lars
 
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2011 kl. 18:23
Hej Lars - Det eneste sjove jeg kan se her, er at du prøver at lave mit eksempel om sandskornene om til et ordsprog!. Hvis det var så let, at lave ordsprog, tror du så ikke, at verden gik HELT af lave Big smile

http://kortlink.dk/9ksn. Øhhh jo da - efter div. discovery udsendelser samt øvrige efter følgende!. Jeg har dog ikke selv været der, så selvfølgelig "skriver" jeg efter hvad jeg hører, og læser (hvem gør ikke det?)

Med hensyn til det sjove - - - ja så er det vist dig der står for det morsomme min ven!. Og ja - jeg er født humoristisk - men det er helt andre "kræfter" der er på spil her Big smile

Ha` det godt min ven

Mvh.  Kim -
Til top
Lars. B.Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
wikinglars Avatar

Tilmeldt:: 11 Jul 2004
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wikinglars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2011 kl. 20:38
hej Kim
 
Dit link refererer til FN's konference om ørkendannelse i Nairobi i 1977, altså en konference, der ligeså godt kunne have ligget i københavn, og så vidt jeg ved er københavn ikke en ørken, selvom der er mange ørkenvandrere Wink, jeg må hellere skynde mig at sige at jeg har boet i kbh i 6 år og elsker byen.(Har boet i mange byen rundt omkring i verden og kbh er faktisk en af mine farvoritter) Så jeg tror simpelhen ikke på at du har set et program i discovery om en ørken der hedder Nairobi for den findes ikke. Jeg har selv været i Nairobi og det er stadig hovedstaden i Kenya lige meget hvilke mystiske krafter, der er på spil(forstod simpelhen ikke hvad du mener, må jeg indrømme), men fint forsøg på at redde noget du ikke helt havde styr på og prøv nu at grine lidt af det.LOL
 
du må også have det godt og det er ikke ironisk ment, men når man er så udfarende som du er på forum, må man kunne tage lidt gas
 
mvh lars
 
 
 
Til top
Brian Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hugo_One Avatar

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Geografisk: nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 366
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hugo_One Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2011 kl. 20:53
Citat: Spinnefisker.

Hej Ogün.
Du har ret til din mening.

Jeg er af en anden mening. Det er vel mere lækker at spise frisk fisk, og evt. lidt til fryseren. Men det kan vel også overdrives? Jeg ville være stoppet efter 2-3 fisk, - alternativt have genudsat derefter, hvis jeg havde fisket videre.

Vi prøver vel allesammen at finde fisken på de +7 ??? Smile
 
Hvis du mener at genudsætning er ligegyldig, så kan du jo også lige så godt begynde at hjemtage undermålerne som du fanger.
 
En mere erfaren lystfisker sagde på et tidspunkt at; Det er til at se hvor langt man er kommet i sit fiskeri, på de fangster som man hjemtager.
Tak O.R.
 
Vi behersker naturen ved at adlyde dens love; citat Roger Bacon


Clap
Clap
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2011 kl. 23:09
Citat: Stone05

[QUOTE=jenslp]
Min pointe er, at slå for guds skyld ikke glæden og stoltheden ihjel, for en vordende lystfisker, ved at gøre det ekstra svært at hjembringe en, for ham, flot fisk.
På et tidspunkt forrykkes mindstemålet og mængden af hjembragte fisk helt naturligt.........for langt de fleste i hvert fald.
Der skal være plads til os alle.
 
Så du mener altså, at det skal være hensynet til, hvad du mener, der er afgørende for, hvad vordende lystfiskere betragter som højnende for deres stolthed, som skal være afgørende for, hvad mindstemålet skal være -
 
Og her er du så et, VI  Steen 
 
 
der er vi så dybt uenige og det er da vist også en meget gammeldags livsanskuelse, at en vordende lystfiskers stolthed er afhængig af hjembringelsen af 40 cm´s ørreder -
 
Og her er du så den bedre videne, og samtidig forventer/forlanger hensyn til din mening Steen
 
 
 hvis man opdrager sine børn/vordende lystfiskere, så de får et højt selvværd og giver dem et indblik i bæredygtig omgang med naturen, samt evt. giver dem et kamera, så vil det være ligegyldigt i forhold til stoltheds forøgelse at hjemtage en 40 cm´s ørred for den vordende lystfisker, ja, faktisk så vil langt de fleste vordende lystfisker være mere stolte over at have genudsat en (i deres øjne måske god) fisk og sidenhen kunne fortælle om det med stolthed.
 
 Det er da godt du findes, ÅH alt vidende limSteen. Din mening er altså bedre end andresLOL
Til top
N O H Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
haugset1

Tilmeldt:: 02 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér haugset1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Sep 2011 kl. 23:18
Citat: ogun

kunne da godt lige tænke mig at vide hvad der er galt i at tage 7 fisk med hjem. det er jo okay at tage 1-2 fisk med hjem for hver ture man har, men når de kommer på engang er det at mange ser skævt på det og kalder det madfisker og jeg ved ikke hvad. har det sådan at jeg betaler ca. 1000 kr om året for at fiske ved kysterene og de forskellige åer, så skal jeg sku have lov til at tage de fisk med hjem uden at nogen for åndt i røven over det. hvor mange af jer har lige prøvet det med at rende i sådan en stime fisk? man ved sku ikke hvordan man vil reagere før det sker og det er første og måske osse sidste gang det er sket for mig, men der går da sport i det, som i fleste nok osse ved er det de færeste fisk der overlever en genudsætning, så synes jeg sku det er bedre at tage dem med hjem end at give dem den langsomme død som de nu for når vi har berørt dem.
 
Godt fisket og tillykke med fangsten. Håber de ligger godt i maven/ maverneTongue, og lad de selvbestaltede dommere svælge i deres misundelse, og vrede over det ikke var den undt den fangstStar
Til top
Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Guests
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Guests Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Sep 2011 kl. 07:34
Jim Holm: Jamen jeg skal da nok holde mig i skindet og ikke tage ret mange fisk med hjem....hvis jeg kan komme til at fiske for de mange garn.TongueClapThumbs Up
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres