Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rengøring af korkhåndtag

 Besvar Besvar
Forfatter
Kasper Johansson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kasper J Avatar

Tilmeldt:: 16 Okt 2004
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kasper J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rengøring af korkhåndtag
    Sendt: 16 Sep 2011 kl. 23:28
Er der nogen som vil give tips til hvordan man rengør et korkhåndtag bedst muligt, så det kan blive lidt lysere igen?
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2011 kl. 23:30
Sæbespåner. eller endnu bedre sandpapir korn 800
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jens Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jens fisker

Tilmeldt:: 09 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jens fisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2011 kl. 23:35
Jeg bruger sulfo uden farve eller blegemiddel. det har endnu ikke skadet.
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2011 kl. 23:50
Jeg bruger sæbespåner, som Martin lav en fed blanding og skrub, tror ikke det ville skade og bruge, noget fint sand papir. men har aldrig prøvet det.
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 01:34
Prøv bare først med lunkent vand, håndsæbe og en almindelig badesvamp. Har aldrig brugt andet.


Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 03:19
Det er essentielt at du bruger en blød svamp og at du ikke gnupper for hårdt ! Så kan du risikere at skrubbe fyldningerne i korken ud, og det giver nogle grimme riller :( !
Ellers bare med nogle sæbespåner, som nævnt af andre !
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 04:36
 lunkent vand.  alm. opvaske middel.   og den grønne side af  en alm. køkken svamp.  ingen hokus pokus..  og ikke noget  sandpapir!!!
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:18
håndsæbe og en blød neglebørste (ikke med hårde nylonhår) Sæbespåner og alm. håndsæbe - ikke flydende - giver noget fedtstof til korken som helst ikke skal tørre ud, så flækker den.
Til top
peter ø nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
peter ø

Tilmeldt:: 05 Mar 2011
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peter ø Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:27
efter rengøringen bruger jeg rå linolie, så tager korken ikke farve igen. håndtaget skal mættes flere gange men skæl tøres af efter hver gang ,så olien ikke hærder og bliver feddet. Korken bliver lidt mørker efter behandlingen, men ikke noget at snakke om. Jeg anbefaler en prøve på noget kork, eller en gammel stang først.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 11:31
Det er ikke en god idé at behandle korken med noget, efter stangen er taget i brug ! Det forsegler evt rester af skidt i korkens porer og giver et grimt håndtag!
Det bedste af det bedste, er at give den HELT nye stang en gang af noget der hedder corck seal! Det fylder alle porerne ud, så det aldrig bliver beskidt eller grimt !
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 12:00
Hej
 
Jeg bruger samme metode som Steen. Det virker. Ellers synes jeg det ser spændende ud med Cork Seal, som Stefan skriver om. Kan det købes i fiskegrejsbutikker, eller skal jeg andre steder hen?
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 12:07
Citat: karsten4

Hej
 
Jeg bruger samme metode som Steen. Det virker. Ellers synes jeg det ser spændende ud med Cork Seal, som Stefan skriver om. Kan det købes i fiskegrejsbutikker, eller skal jeg andre steder hen?
 
Mvh
 
Karsten

Hej Karsten!
Det er også lidt revolutionerende Big smile
Jeg er aldrig stødt på det i DK ! Men du kan købe det i UK, her http://www.guidesnblanks.com/product/228

Mvh Stefan
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 12:45
Til top
Bent Sigh Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bent Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2001
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bent Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 12:50
Jeg har altid brugt sæbespåner. Men det lyder da spændende med Cork Seal. Hvordan bliver overfladen med Cork Seal?
Vh.
Bent
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 12:56

Hvis korken er blevet lidt mørk har jeg rigtig god erfaring med at bruge helt fint sandpapir med nænsom hånd, det kan man faktisk sagtens gøre uden at fyldningerne falder ud...de skal i øvrigt nok selv falde ud med tiden.

Ellers skyller jeg mine stænger i koldt vand efter her tur, tørrer dem med et viskestykke og lægger dem først i posen dagen efter når korken igen er helt tør.

I ny og næ får korken en tur med opvaskemiddel og opvaskebørste i lunken vand.

På denne måde holder man let korken lys og pæn i årevis.


Mvh Smile

Jim.

Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 13:22
Citat: Bent Nielsen

Jeg har altid brugt sæbespåner. Men det lyder da spændende med Cork Seal. Hvordan bliver overfladen med Cork Seal?
Vh.
Bent
Mat overflade, måske en anelse mørkere, men ellers kan man ikke se det. Jeg plejer at påføre det med en pensel, og efter 5 min tørrer jeg eventuelt overskydende materiale af med en klud, ellers efterlades der et fedtet lag.
Til top
Bent Sigh Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bent Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2001
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bent Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 13:27
Citat: Rådhede

Citat: Bent Nielsen

Jeg har altid brugt sæbespåner. Men det lyder da spændende med Cork Seal. Hvordan bliver overfladen med Cork Seal?
Vh.
Bent
Mat overflade, måske en anelse mørkere, men ellers kan man ikke se det. Jeg plejer at påføre det med en pensel, og efter 5 min tørrer jeg eventuelt overskydende materiale af med en klud, ellers efterlades der et fedtet lag.
Takker for svar. Jeg vil prøve produktet og se hvordan det bliver.
Vh.
Bent
Til top
Bent Sigh Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Bent Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 19 Dec 2001
Geografisk: Thy
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bent Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 13:54
Det ser ud til,at man også kan få produktet på denne danske adr:
Vh.
Bent
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 14:17
Jeg rengør ikke mine korkhåndtag, tværtimod, så prøver jeg at få dem til at se ud som om de bliver brugt mere end de gør...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 14:21
Hej Bent
 
Cork seal er et glimrende produkt, men som det siges, det er "kun" til nye hndtag. Gammelt skidt bliver forseglet og så er det bare grimt.
Men til et nyt håndtag er det super!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 14:57
Jeg bruger bivoks på mine stænger, fungere fint.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 15:01
Citat: mahon

Hej Bent
 
Cork seal er et glimrende produkt, men som det siges, det er "kun" til nye hndtag. Gammelt skidt bliver forseglet og så er det bare grimt.
Men til et nyt håndtag er det super!
Enig - og dog, for jeg bruger Cork Seal når jeg har spartlet og slebet et korkhåndtag - det gør jeg i stedet for at rengøre det, og med Cork Seal er det ikke engang hvert år det er nødvendigt.
Det giver selvsagt ingen mening at forsegle gammelt skidtWink
 
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Sep 2011 kl. 16:44
Generelt mener jeg ikke man skal bruge andet end lidt sæbe og lunken vand. Alle de mystiske ting som folk kan finde på at bruge har jeg aldrig haft behov for. F.eks. skal man lige være klar over at hvis man bruger lindolie så skal der helst tilsættes et eller andet middel mod f.eks. svampeangreb idet lindolie jo er et naturprodukt der beskytter mod indtrængende fugt, men i sig selv ikke er et imprægneringsmiddel mod noget som helst.
 
Nu arbejder jeg i det små med restaurering af gamle stænger og her er korken ofte et problem. Her kan det godt være nødvendig at tage lidt skrappe metoder i brug for at få korken til at se pæn ud igen.
Jeg gør det at jeg vender lejet på min drejebænk og har lavet en skabelon med U form i den anden ende. Tager bundduppen af stangen og borer ud så der kan skrues en skrue i. så holder jeg ferulen mod lejet og en boremaskine på skruen i bunden af stangen, så får jeg konen eller en kammerat til at køre med boremaskinen medens jeg arbejder med fint sandpapir på korken.... en lidt omstændig forestilling men den er enkel og virker.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres