Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

waders til brug i kajak

 Besvar Besvar
Forfatter
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: waders til brug i kajak
    Sendt: 16 Sep 2011 kl. 22:22

er der nogle anbefalinger til nogle super stærke waders helst åndbare men andet kan måske blive nødvendigt at få med også. de sidste 2 par har kun holdt en sæson (cc4 og blackwater)og det er syningerne/svejsningerne der volder problemer de bliver brugt fra sitontop kajak og flydering.

Har du haft samme problem og måske fundet en løsning er jeg meget modtagelig for input.
 
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Sep 2011 kl. 22:46
hej Allan
tror godt jeg kender lidt til problemet, synes mine simms også føles våde, når jeg har været ude i min sit on top, tror at sygningerne bliver strukket når vi sidder som vi gør. måske er det noget andet tøj vi skal bruge?? måske noget tøj som kajak folket bruger?? jeg har købt mig en surfer våd dragt til om sommeren, men har ikke fået brugt den. ved godt at hvis man kun bruger kajakken til transport fra det ene hot spot til et andet hot spot, og så fisker fra kysten, så er det ikke optimalt?? men så må vi måske købe noget som er billigere, og så må de holde så længe de kan??
 
 
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 09:48

Min ven Thrane bruger en gore tex tørdragt og han har ingen problemer haft og jeg selv bruger åndebar waders, men har endnu ingen problemer haft, men der kan være stor belasning når man sider som man gør og især hvis benlængden ikke er lang nok.

Til top
Rene´H Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Barberen Avatar

Tilmeldt:: 25 Aug 2005
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Barberen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 09:50
Og med en tørdragt klare man også en tur i vandet uden problemer hvis uheldet skulle være ude lige meget årstidSmile
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 10:18
Når jeg ikke har neopren på, bruger jeg et par goretex bukser suppleret med neopren støvler som disse:
 
 
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 10:30
Hej Allan
 
Jeg undrer mig lidt over dit spørgsmål. Er det overhovedet nødvendigt med waders når man fisker fra kajak. Som tidligere kajakroer ved jeg, at der fås overtræk som går rundt om livet og lukker for hullet i cockpittet. Hvis man kæntrer på dybt vand er det vel ikke hensigtsmæssigt med waders.
Måske er det bare mig, som er lidt uvidende på området.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 10:37
Jeg sejler en del ved Æbelø. Ved ebbe er der en del vadning, så der er det bestemt hensigtsmæssigt at forblive "tørskoet", synes jeg.
Ved gentagne ind- og udstigninger er det osse klart en fordel.
Men er jeg på decideret "sejlads" - altså sejler ud, og ikke kommer i land, før fiskedagen er omme, bruger jeg ikke vaders.
Det tog jeg som værende udgangspunkt for spørgsmålet.
Til top
Søren Bang Jokumsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbj Avatar

Tilmeldt:: 17 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 102
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 12:38
Man bør vel ikke bruke vaders i kajakk som Karsten siger. Ender man i vannet med vaders (trenger ikke være dypt) og den blir fyldt med vann. Ja, da har man et stort problem = bundprop. En neoprendragt (våtdragt eller tørrdragt alt etter vanntemp.) vil i mine øyne være det allerbeste.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 13:12
Nu tror jeg der er et par læsere som misforstår den almindelige praktiske brug af fiskekajak ved kysterne. Sit on top kajakkerne er designet til at man hurtigt kan stige ud af kajakken ved stranden, eller på vand hvor man kan bunde. for eksempel en revle hvor man fortøjer den til sit vadebælte mens man går og affisker. kajak er serdeles egnet til hurtigt pladsskifte, derfor er det skidt med en lukket kajak hvis det var havørreder man havde i tankerne.

Med hensyn til waders ville en størelse op nok være en løsning for at kunne give mere bevægelighed. Roning kan være fysisk hårdt, så personligt bruger jeg kun de åndbare.

For at formindske vand i bukserne ved uheld, bruger jeg altid wadebælte tæt til kroppen for at hæmme vandindtrængen, eller vinde tid.
Bruger Baltic flyfisher redningsvest med manuel udløser. Den fylder intet, og bær 150 kg. Hold snotten fra svømmevest i koldt vand. Så man ikke ender som ulykken ved Præstø.


Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 13:19
kan godt forstå de indlæg som er kommer ind, som Michael skriver, ved ind og udstigning over flere steder, så kan det ikke undgås at der kommer vand ind i kajakken. og til den Hr. som skrev om et overetræk, så findes de hvis ikkr til en sit on top kajak , mig bekendt?? vi sidder jo ikke nede i et "hul" som de feks. gør i en hav /tur kajak. derfor er det er god ide at have noget som er vandtæt på. og hvis man kun bruger kajakken til og fra hot spottene.. så gider man ikke skifte tøj hver gang men skal fiske. flere indput er yderst velkommen.. :)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Tommy Lund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TLL Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2003
Status: Offline
Beskeder: 416
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TLL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 13:22
ja Søren, en str op ville nok også være en god ide. :)
Vh.
Tommy Lund
tommylund66@gmail.com
20470538
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 13:33
Jeg medbringer altid et sæt tør inderbeklædning samt håndklæde hvis man skulle være så uheldig at havne i en eller anden bugt på Stevns i den kolde tid i vandtæt taske, ellers har man sku et problem. 
dertil har jeg håndbåren søradio og pandelampe med blink funktion, hvisLOL man skulle drive til sverige. Jeg har ikke radiotilladelse, men er sådan set temmelig ligeglad. De kan stikke mig bøden for et nødopkald på hospitalet efter SOK har hentet mig, hvis det skulle komme dertil. Livet i behold er det vigtigste.
Til top
Søren Rosendal Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
srosendal Avatar

Tilmeldt:: 12 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 277
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér srosendal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 13:46
Der kom jeg lidt væk fra trådens egentlige indhold, men det er lidt råd til dem som kunne tænke at kaste sig ud i KajakfiskeriBig smile

Det er ikke så farligt som nogen tror det er, man hovedet og fysikken skal være i orden for sin egen sikkerheds skyld:-)
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Sep 2011 kl. 20:07
tak for alle inputtene, jeg prøver med nogle længere ben på de næste, til alle de bekymrede og tak for det. så har jeg testet hvad der sker hvis jeg tipper rundt hvilket jeg ikke gør med mindre jeg får hjælp. jeg har bælte og redningsvest på under alle forhold. når de åndbare bliver fyldt med vand flyder jeg som normalt men ved at presse fødderne mod bunden bliver evnt luft presset ud og jeg kan "svømme". der til er min freedomhawk så stabil at jeg kan sidde med benene ud over den ene side uden den vælter jeg måtte have min makker til at løfte i modsatte side for at vælte.
men radioen vil jeg tage til mig mobildækning kan man jo ikke altid regne med
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres