Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

lawson gdr vs 10

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: lawson gdr vs 10
    Sendt: 13 Sep 2011 kl. 19:22
Hejsa
 
Jeg er på jagt efter et nyt "lille" havhjul.
Jeg har i dag et Shimano TLD 15 som klare skærene for mig, men ejg kunne godt tænke mig noget lidt lettere grej da det meste af det fiskeri jeg bedriver og de fisk jeg fanger alligevel ikke er i en kaliber som kræver så kraftigt grej.
Jeg har derfor kikket lidt på dette hjul:
Er der nogen herinde der har erfaring med hjulet? Og er der andre alternativer til en pris der ikke må overstige 2000,-
 
Hilsen Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 19:29
Jeg har ikke nogen erfaring med lawson hjulet men det ligner mistænkeligt meget et Avet hjul i forklædning ...

Mit primære hjul er et avet mxl 5.8 MC købt ved www.rokmax.com i UK - versionen uden magnetbremse kan erhverves for ca. 1400kr inkl. forsendelse. Selvom hjulet er lille har det indtil videre kunne modstå hvad jeg er løbet ind i på havet ;)

Mvh
Søren
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 19:37

Hej Søren

 
Hvad er kapasiteten på hjulet?
Lawson hjulet er på str. med et klassisk Amb 5000 så det er absolut ikke ret stort, men det er netop det der er det fede ved det.
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 19:52
Smid lige en mail addr. så skal du få et billed ved siden af et 6500 pro rocket ;)
Kan ikke lige huske hvor meget line (og hvilken) der kom på hjulet - fabrikenten oplyser 600m 0.17 whiplash pro og vægt på 497g!
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 19:59
Har sendt en PB
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 20:03
http://www.rokmax.com/product.php?prodid=111&name=Avet+SX+Series+Reels+

Det mindste Avethjul. Det kunne være det, du søger?
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 20:05
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 20:23
Savle savle, det sidste kunne da i den grad friste, kunne jo også bruges på surfcasting stangen når det var tid til det!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Søren Bang Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sbn

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 107
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sbn Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 20:31
Så ligger der lidt billeder på din mail ;)
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 21:49
google lidt efter daiwa saltist de er til at finde på bud
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Sep 2011 kl. 11:02
Hej Martin.
Jeg har det på helt samme måde - der er ingen grund til at grejet skal være så kraftigt. Tendensen går helt klart også den anden vej, der er på det seneste præsenteret et væld af små skønheder.
Men noget af det du er nødt til at tage stilling til, er nok om du er ude efter stjernebremse eller leverdrag. Det lader til at du kan lide at bruge leverdrag, siden du har været glad for TLD'et og foreslår Lawson hjulet.
I den klasse bør du også overveje:
- De små Avet, fx fra Rok-max
- Okuma Andros, fx fra jof.dk
- Shimano Tyrnos 8 (Samme shop som ovenstående.
- De helt nye Daiwa LD hjul, både i Saltist og ikke mindst Saltiga serien, fåes både med 1 og 2 gear, se fx http://daiwa.com/Reel/, og fåes bla. ved fosters of birmingham.
 
Personligt er jeg mere til stjernebremse, jeg ved godt at det ofte ikke er helt så stærk en bremse, men det fungerer bare lettere synes jeg. Jeg er super glad for mit Daiwa Saltiga 30L, som bare er problemfrit og stærkt. Det næste jeg skal have er helt sikkert et Shimano Trinidad i den nye A serie, str. 14. Det fåes for 300 Euro her:
 
Har set det i virkeligheden og det er lille....
 
Hvem der bare havde penge. Ved også godt at nogle af mine bud går over dit budget, men synes de skal med i overvejelserne.
Endelig skal det nævnes at Abu Revo Inshore jo også holder 24lbs bremsetryk, mere end de fleste havhjul, og tror det samme gælder Toro-modellerne, som har mere linekapacitet. Så et Toro 60/61 er heller ikke et dårligt bud, men selvfølgelig ikke nær så stærkt bygget på andre punkter, som flere af de ovenstående hjul.
 
 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2011 kl. 17:57
Hejsa
 
Som opfølgning på tråden kan jeg informere om at jeg faldt over dette hjul som jeg købte:
Det er MS-15CS modellen.
Hjulet var sat ned fra 1200 til 600 og virker meget solidt.
Så nu må vi se om det holder.
Skal på vandet den 15. oktober, der følger en update!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Steffen dantoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dantoft Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: kolding
Status: Offline
Beskeder: 165
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dantoft Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Sep 2011 kl. 23:00
Til danske forhold, skal det sku nok holde:-)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Okt 2011 kl. 09:54
Hejsa
 
Turen den 15. beviste for mig at til let pirkefiskeri fungere Okuma hjulet fortrinligt.
Jeg fangede desværre ikke fisk med ordentlig sørrelse på, men en del fisk på 1 - 2 kilo.
Og der var ingen problemer med hjulet, teknikken fungere perfekt, og med magnetbremsen kunne man faktisk kastefiske ret effektivt med hjulet.
Stangen det var parret med var en Excaliburg Röst 12 lbs, det var et perfekt match!
Hjulets str. ligger lidt over et Amb. 5000 og det vej er også mere end et sådan, men samtidigt virker det mere robust med sin fræsede ramme i aluminium.
Så alt i alt et rigtigt godt hjul som jeg også snart vil teste i forbindelse med surfcasting!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum