Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skjern å flue valg

 Besvar Besvar
Forfatter
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skjern å flue valg
    Sendt: 12 Sep 2011 kl. 20:15
hej drenge. havde en lille drøm om at jeg skulle nå at have en enkelt lille laks mere inden fredningen, var ude i weekenden også men er lidt forvirrede over hvilken fluer jeg skal bruge, der bliver jo fanget masser af fisk men desværre bare ikke af mig :( nogen der måske kan hjælpe med evt billede eller link ?
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2011 kl. 21:11
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2011 kl. 22:32
Hej Dennis,
 
hvis du giver mig din adresse, kan jeg sende et par stykker, der efter min mening fisker godt under de nuværende forhold. Du kan kontakte mig via PM eller på: ttfishalot@yahoo.dk
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Sep 2011 kl. 22:55
hej torben jeg takker rigtig mange gange! mail er sendt til dig.
Til top
Børge Erland Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BEJ.dk86

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BEJ.dk86 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 10:57
Hej Dennis
Kvoten er opbrugtCry på laks men der kan også fanges havørrederClap
Børge

Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 11:08
Personlig tror jeg ikke fluen betyder alverden, det der virker, er at fiske rigtig dybde, hastighed, og sted, efter vandstand, og så selvfølgelig være der mest muligt, herved fiskes der over flest muligt hugvillige fisk, meen teorierne er mange ;)
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 12:54
Hej Dennis,
 
jeg sender et par stykker til dig.
 
Hej Børge,
 
det har du ret i. Jeg tror dog, at Dennis har set det.
 
Hej Keld,
 
jeg tror, at du har helt ret i, at fiskedybde og ikke mindst hastighed kan være meget vigtig. Det er nok også rigtigt, at laksen i visse tilfælde ville have hugget næsten uanset hvad, man havde præsenteret den for. I mange tilfælde tror jeg imidlertid, at fluen også er afgørende vigtig. Personligt tror jeg en hel del på vigtigheden af sen eksponering af fluen. Men også det er jo en balancegang, for hvis laksen slet ikke får øje på fluen, er fisken nok temmelig svær at fange....
Under alle omstændigheder må det være en fordel, at fluen er så levende i vandet som muligt, tænker jeg. Og selv om Skjern Å generelt byder på noget af Danmarks hurtigste laksevand, er strømmen jo mange steder temmelig langsom, hvis man sammenligner med mange laksevandløb andre steder i verden. Men den udfordring kan heldigvis løses ved fluestikket. Ja, teorierne er mange og vi er henvist til at forsøge os frem - trial and error - for endnu er det vist nok ikke lykkedes nogen, at få sat et interview i stand med en laks. Det kunne ellers være spændende. "Når I plukker i fluen hele vejen over, er det så fordi I elsker at se panikken i fiskerens ansigt?". "Er det sandt, at I laks, af og til tager særligt grimme fluer af ren og skær medlidenhed?". "Hvis jeg siger gult krogstyr, hvad siger du så?" "Er det blot et ondsindet rygte, at laks er en relativt simple skabninger og at I i virkeligheden, hvor ingen ser det, sidder nede på bunden af åen og spiller skak, ryger pibe og læser avis?"
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 15:24
Torben det er egentlig en spændende debat vi kan få her, for faktorerne udi at have held med at overliste en Laks, måske specielt i de danske åer på flue, er garanteret mange.
 
Selvfølgelig betyder farver og fylde noget, jeg har personlig oplevet norske elve, hvor betingelsen for held, var fluer der var så let dresset at de nærmest kun var kroge, og forøvrigt helt ned til st 12, samtidig har jeg set folk ved Skjern fange fisk på en flue med zonkervinge, i både farve og fylde som skræmte mig, og ville få en 9cm ambulancerød Rapala til at blegne, vinterens uendelig mange indlæg omkring alverdens nye materialer og bindeteknikker, bla. her på siden, samt det efterfølgende fiskeri med kreationerne, tror jeg ikke har ændret ret meget på fangststatistikken, hvis jeg skal være helt ærlig, men bare min mening igen, og jeg er langtfra noget orakel.
 
Det jeg tænker på, er de gamle mønstre der brugtes i åen, simple, endda MEGET simple, men fisk fangede de jo trods alt, nok mest fordi det var dem der sad på forfangene, man kan så sige, jamen der var flere fisk dengang, og det er muligvis rigtigt, men til gengæld så er der umådeligt mange flere fiskere ved åen i dag.
 
Jeg har det sådan, at når jeg tror på at min metode og det jeg fisker med er rigtigt, hvilket opbygges gennem hård og ofte langvarig erfaring, så kører tingene bedst, og derfor forstår jeg godt indledningsspørgsmålet, og din reaktion på dette, tager jeg hatten af for, nu ved jeg ikke om Dennis HAR fanget Laks i åen før, men troen på at fluen er rigtig, kan ofte gøre mere end vi regner med.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 15:24
må indrømme jeg har nu ikke så meget forstand på det endnu da det er andet år jeg fisker skjern å, lige i tiden bruger jeg Guideline powertaper F/S3, når fluen er kommen ind til egen bred lader jeg den stå i 10-15 sek og taget et nyt kast det er vel fint nok i tiden ik? har fri i næte uge så kommer jo nok til åen et par dage :D
 
jeg siger mange tak torben.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 16:33
Hej Keld,
 
jeg ved, at også du er meget passioneret omkring vildlaksens ve og vel og fiskeriet i Skjern Å. Og du kan tro, at det er noget, jeg har særdeles stor respekt for. At vi så måske ikke 100 % enige i alle detaljer omkring fiskeriet, gør ikke spor. Snarere er det bare rigtig spændende og jeg holder særdeles meget af at udveksle erfaringer og idéer med ligesindede. Keep them coming, please! Smile
Dennis har slået til i år. Tidligt endda - flot fisk! Og det har du jo også. Hjerteligt tillykke med dem! Og Børge, der også er en rigtig dygtig fluefisker og -binder, har også været der. Sådan.
Jeg er enig med dig i, at det med fluen ikke er helt lige meget. For hvis det var uden betydning, burde vi jo alle fiske med kæmpe store geddeflashfluer, da det vil øge antallet af laks, der fik øje på vores kreationer.
Forholdene ændrer sig meget hen over sæsonen i Skjern Å og nogle gange også fra dag til dag. For mig er de tre vigtigste overordnede faktorer med hensyn til fluevalget: Vandtemperaturen, vandstanden og vandets grad af gennemsigtighed. Den enkelte fiskeplads kan desuden kræve yderligere justering, synes jeg. Hvad laksens helt præcis synes, er ærligt indrømmet svært at vide. Men nogle gange synes den heldigvis noget. Big smile
 
Hej Dennis,
 
hvor dybt man bør fiske, er vist et emne, der er mange velkvalificerede meninger om. Linevalget kommer efter min mening blandt andet an på, hvor i åen, man gerne vil fiske, hvordan man vil fiske (fluens hastighed, herunder linevinklen i drevet og eventuel indtagning af fluen) og hvilke fisk, man gerne vil forsøge at fange. Vil man for eksempel gerne fange den gamle sure kæmpe, der længe har stået i den dybe hurtige lurerende og tænker, at man skal helt ned og kilde ham på snuden, kommer man ikke i nærheden af det med den line, du nævner. Vil man derimod for eksempel gerne fange den nye fisk, der står og hviler sig på det hurtige lave stykke, tænker jeg, at din line er perfekt. Brugte man omvendt den synke 8, som måske skulle til for at interessere den gamle hanfisk i renden, ville man ustandseligt hænge fast i bunden på det lave stykke.
Jeg tror, at det kan være fint at lade fluen hænge lidt. Jeg selv tager gerne et par hurtige indtag, når drevet er ved at være slut for derefter evt. at lade fluen hænge lidt. Det sker, at en laks har fulgt fluen på tværs af åen og først hugger, når der med et par indtag sættes yderligere fart på fluen.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 16:47
Ja Torben, det er jo skønt når man kan udveksle meninger og erfaringer, ofte går mere end halvdelen af tiden på mine ture derovre med lige netop det, for lære kan vi altid, ikke mindst om åens forskelligheder, alt efter hvor man fisker, og det at det nok aldrig bliver en selvfølgelighed at lure dens fisk, det er jo humlen ved det hele.

Redigeret af Keld P. - 13 Sep 2011 kl. 16:47
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Sep 2011 kl. 16:53
Hej Keld,
 
så kort og præcist kan det formuleres!
 
Der venter os forhåbentlig mange flere oplevelser derude, med en fantastisk natur, dyrebare, smukke og periodisk uudgrundelige fisk, samt ikke mindst en masse søde, rare og interessante medfiskere.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum