Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken knude til tynde nylon forfang

 Besvar Besvar
Forfatter
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken knude til tynde nylon forfang
    Sendt: 03 Sep 2011 kl. 09:36
Hej,

Jeg forsøger lige med et fagligt spørgsmål.

Her til morgen var jeg igen i åen...skiftede fra Red Tag tør til Skumbille på en 0,16mm spids. Under dead drift nedstrøms med billen tog en stor (55-60 cm) ørred billen. På netkanten lavede den nogle gevaldige rusk med hovedet - og sprang mit forfang lige ved knuden...

Det fik mig til at tænke på, om jeg måske ikke bruger den rigtige knude til de tynde forfang - anvender Rapala Knot....hvad bruger I til tørflue? Og til de mindre dimensioner af forfang generelt?

Mvh Mads
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 10:06
....ingen bud?

Improved clinch knot, måske?
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 10:10
Til mit tørflue- og nymfefiskeri bruger jeg clinch- eller uniknuden, når fluen skal bindes på forfanget. For mig er det vigtigt at knudestyrken er rimelig høj, at knuden er let og binde, samt at der ikke er for meget spild/fraklip, så forfangsspidsen skal skiftes for tit. Clinchknuden er derfor den jeg foretrækker, man skal altid huske og teste knuden efter påbinding af fluen.

Til kystfluefiskeri benytter jeg til gengæld Rapala knuden.

mvh
Allan
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 20:41
jeg vil måske prøve Rapala knuden i en lille lykke

Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 21:01
  hej jeg mener at en tørflue, skal været "styret"  så  ja en  improved clinch.   er fin.   mvh.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2011 kl. 00:48
Du skal i hvert fald IKKE binde den på med en rappala knude, som det er foreslået ovenfor Wink 

Den skal ha Trilene knuden, den er diskret og styrer fluen godt :)
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Jan Poulsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Port Charlotte

Tilmeldt:: 10 Mar 2011
Geografisk: Skjern
Status: Offline
Beskeder: 59
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Port Charlotte Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2011 kl. 09:35
Der er er en der har hjulpet mig alle de år jeg fiskede med tørflue og nymphe. Det er den klassiske Turle knude. Den virkede helt ned til 0.12. Jeg fiskede ikke med mindre.
Til top
Allan Wermuth Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wermuth

Tilmeldt:: 28 Dec 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wermuth Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2011 kl. 09:54
Ja, turleknude er sikkert også fin, jeg har bare ikke prøvet den i de tynde dimensioner.
Så vidt jeg husker er knudestyrken højere med clinch- og uni/trileneknuden.

Men uanset hvilken knude man vælger at benytte, så gælder det om at være omhyggelig med bindingen af knuden, samt at teste styrken med et moderat træk.

mvh
Allan
Til top
Niels Wendelboe Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels w Avatar

Tilmeldt:: 01 Aug 2011
Status: Offline
Beskeder: 114
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels w Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 08:16
Hej - jeg faldt lige over denne gamle tråd.
Trilene knuden har drillet mig; har mistet flere fisk med den i diameter 0,18 forfang. Rapala er ok, men styrer ikke. Jeg hælder mest til improved clinch eller uni.
mvh
Niels
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 09:35
Hej Mads

Mht. Rapala knuden er det ikke lige meget hvilken vej, du stikker linen gennem løkken. Har haft samme problem på kysten, så snart jeg gik under 0.23 spids. Flere gange sprang knuden i tilslaget, selvom den var godt "testet", da den blev bundet.

Mener knuden er beskrevet på wideopens hjemmeside.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Okt 2011 kl. 11:39
som medefisker og dermed flittig bruger af tynde nylonliner bruger jeg udelukkende improved clinch. har ingen dårlige erfaringer med den knude.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum