Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Lige en "god weekend" historie.

 Besvar Besvar
Forfatter
Søren Kvist Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvist Avatar

Tilmeldt:: 06 Dec 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvist Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Lige en "god weekend" historie.
    Sendt: 02 Sep 2011 kl. 20:30

De 3 landmænd

Der var engang 3 smilende landmænd. En lille landmand, en mellem landmand og en storbonde. Hvert forår skulle de over slugten for at passe deres marker. De skulle harves, pløjes, sås, gødes, sprøjtes og høstes. For at komme over til deres store marker skulle de over broen, der gik fra den ene side af slugten til den anden.

Under broen lurede det fæleste grimmeste uhyre, man kunne forstille sig. I daglig tale blev det kaldt for miljøet. En fæl lille rislende bæk, enge med vilde blomster, der hvert år spredte uregerlige ukrudtsfrø, og store træer der gjorde det umuligt at komme rundt med en 8 furet vendeplov. Ikke mærkeligt at landmændene frygtede dette uvæsen.

Den lille landmand var den første, der skulle over, og han var ikke andet end nået ud på broen med hjulene på den lille tøffende traktor, før miljøet kom farende og med lyden af klukkende vand og fuglesang brølede : ”HVEM ER DET, DER BUMLER PÅ MIN BRO ?”. Den lille landmand fik fremstammet :”det er bare mig Lille landmand. Jeg skal over på min mark og harve. ”NU KOMMER JEG OG OPSLUGER DIG!” Brølede miljøet. ”NEJ NEJ NEJ peb den lille landmand. Tag ikke mig. Om lidt kommer min storebror - han er meget større end mig”. Miljøet tænkte over det, og lod den lille landmand passere.

Nu var det den mellemste landmand, der skulle over broen, og aldrig så snart som de store forhjul fra den firehjulstrukne traktor nåede broen, kom miljøet truende væltende med stank af vilde hyldeblomster og  støj fra tusindevis af græshopper og andre insekter. ”HVEM ER DET, DER BUMLER PÅ MIN BRO ?” Brølede miljøet. ”Det er bare mig - den mellemste landmand”, råbte han med skinger stemme.” Jeg skal bare over på min mark og så mit majssæd, så mine køer kan få lidt at spise til vinter. ”NU KOMMER JEG OG OPSLUGER DIG!” Brølede miljøet.” NEJ NEJ NEJ” råbte den skingre stemme. ”Tag ikke mig. Om lidt kommer min storebror - han er meget større end mig”. Miljøet tænkte over det og lod den mellemste landmand passere.

Den største landmand kom rullende i hans enorme traktor. Tvillingmonteret og trækkende på alle fire hjul. Det var nu en gang bedst med en ordentlig maskine, så man kunne tvinge den ottefurede plov gennem jorden og uden problemer spankulere rundt med 30 tons gylle i tanken. Og ja - så pyntede det jo også gevaldigt på skattebilletten efter et givtigt år med sådan en investering. Det dryssede fra broen, da den store maskine taktfast kørte ud på midten. Denne gang kom miljøet stormende med svajende trætoppe springende fisk i bækken og rørhøgens forfærdelige skrig fra himlen. ”HVEM ER DET, DER BUMLER PÅ MIN BRO ?” Brølede miljøet. Storbonden så ned med et overlegent blik og råbte tilbage med en dyb rungende røst : ”Det er mig - stor bonden. Jeg har kommunens største svineproduktion, så mig skal ingen bestemme over, og nu skal du få, hvad du fortjener. En flodbølge af gylle strømmede ud af gyllevognen og drev ned gennem bækken. Alle fiskene lå efter få sekunder med bugen i vejret. Fiskehejren flaksede forvildet væk. En sky af pesticider hang over slugten og lukkede munden på alle de støjende insekter, mens de ildelugtende vilde blomster og træers rødder stille og roligt måtte give op over for roundupen.

Nu lå slugten øde hen. Det, der ikke var dødt, var flygtet. Miljøministeren stregede stedet ud i sin kanon. Trafikministeren så sit snit til at bygge en motorvej, nu da området ikke længere var plaget af udryddelsestruede padder. Ja det var nu mest fordi, fødevareministeren syntes, at der manglede en god vej til at transportere storbondens mange grise til det billige polske slagteri. Sammen fik de endelig kvalt det frygtelige og omdiskuterede miljø, så nu kunne de leve hånd i hånd i landbrugstoppen sammen med de flinke ministre, der forstår, at dansk natur er lig snorlige sprøjtespor.  


God weekend

Søren Kvist

Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2011 kl. 20:43
Ja fy føj da! 
Husk at svine virksomheder som Collstrup, Grindstedværket, Chemninova osv osv osv. en anden gang du keder dig.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2011 kl. 20:51
Ja, uden landbrug i danmark, så havde vi nok hungersnød...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2011 kl. 21:06
Ja, med masser af rent vand og fisk i vandet, behøves ikke landbruget og vi døde nok ikke af sult Smile

Redigeret af Jørgen S - 02 Sep 2011 kl. 21:13
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2011 kl. 21:08
Ja fy føj da!
Husk at svine virksomheder som Collstrup, Grindstedværket, Chemninova osv osv osv. en anden gang du keder dig.
 
Det var der jo i allerhøjeste grad også grund til engang.


Redigeret af folp - 02 Sep 2011 kl. 21:09
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2011 kl. 21:17
Så deres problemer er væk nu er det ene og alene landbruget der skal hænges ud???  Der er masser af forureninger der er væsentligere farligere for dig og mig end lort i en bæk. (Livet kommer igen efter en gylle eller pesticid forurening - det er kun et spørgsmål om tid)
Men hvis tungmetallerne ikke er farlige lige pludselig så lad os da skyde alle landmænd så verden kan blive et bedre sted at fiske....... eller noget.
(Mit sidste indlæg i denne "debat"!!)


Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2011 kl. 21:27
Tror ikke der er ret mange der vil undvære deres flæskesteg, røde bøffer, mælk eller øl og nøjes med vand og fisk! Og selv om der var fisk at fange hvem skulle så gøre det? vi vil jo også afskaffe erhversfiskeriet og selv skal vi sætte vores fangst ud igen for at kunne kalde os rigtige lystfiskere! Ingen tvivl om at landbruget sviner for meget, men er der nogen der tror at vi kan undvære det?
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Torben Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jep-tec

Tilmeldt:: 03 Sep 2005
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jep-tec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Sep 2011 kl. 21:59
Husk lige at tage en kopi af historien med til landmanden næste gang, at du som repræsentant for lystfiskerforeningen skal hen til ham og forhandle om fiskeleje for hans del af vandløbet.
Til top
Søren Kvist Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Kvist Avatar

Tilmeldt:: 06 Dec 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 16
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kvist Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 10:53
Klaus, selvfølgelig kan vi ikke undvære landbruget, men der er en mellemvej !

Og Torben: Godt argument, her sad jeg og var bekymret for om mine børn kunne bade i fjorden i fremtiden, men prisen på fisklejen i de jyske åer er da vigtigere, klart klart Wink   
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 17:41
Århhhh kom nu drenge Big smile Det var da en udemærket historisk omskrivning af en god gammel børne uhygge historie, tilpasset et område i vores danske fauna. Manden kan selvfølgelig ikke få alle "synderne" med - men dette er jo også bare et eksempel - der skal give noget eftertænksomhed.

Hmmmm... Måske den hvor: Og uden problemer spankulere rundt med 30 tons gylle i tanken - burde redigeres lidt he he. Fand`me tungt at gå rundt med?.

Landbruget er rent faktisk ikke nødvendigt i danmark. Deres fødevarepriser er langt højere end de fødevarer vi kan hente hjem fra de ulande vi så fint holder nede via deres tvungne eksportomkostninger!. Selvfølgelig er der eksportværdien, men den har alle I landene jo, når de eksporterer til hinanden.

Send i stedet for vores grise og kødkvæg til U landene og byt med brødkorn, så kommer disse lande op at stå, og verden vil dø i løbet af få årtier pga. ekstrem co2 forurening, når disse U lande kommer til penge og alle vil have Co2 udviklende maskiner/maskinparker m.m.

Dette var så et indtil nu uløseligt dilemma, der nok aldrig bliver løst, før Co2èn kan blive indsamlet og opbevaret under trygge forhold Big smile

Ja verden ville ikke være den samme for os, hvis vi gav U landene lov til uhindret eksport til os!.

Mvh. - Kim -
Til top
Torben Christiansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jep-tec

Tilmeldt:: 03 Sep 2005
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jep-tec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 19:55
Citat: Kvist

Klaus, selvfølgelig kan vi ikke undvære landbruget, men der er en mellemvej !

Og Torben: Godt argument, her sad jeg og var bekymret for om mine børn kunne bade i fjorden i fremtiden, men prisen på fisklejen i de jyske åer er da vigtigere, klart klart Wink   
 
Det handler overhovedet ikke om prisen på fiskeleje i de jyske åer. Det handler om at vi som repræsentanetr for div. lystfiskerforeninger rundt omkring i landet hvert eneste år sklal ud at genforhandle lejekontrakter med div. lodsejere. Dvs. de personer som rent faktisk ejer vandløbene.  Min kammeret som er bonde ( gud forbyde det ) og en lille smule lystfisker, har jord ved Gudenåen, som er udlejet til den lokale lystfiskerforening.  ( han læser med på dette form ) Hvis han skal svines mere til, så er jeg rimelig siker på at aftalen med en lokale lystfiskerforening er historie. Så smutter jo også muligheden for at lave  fiskepleje/miljøopretning. Mht til fjorden: Du kan da bare købe den. Så kan du jo lave al den miljøpleje som du lysterSmile
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 20:58
Citat: Klaus Neilsen

Ja, uden landbrug i danmark, så havde vi nok hungersnød...

Det var da næsten for dumt sagt, til at være seriøst Wink
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Carsten Fosvang Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Fosvang Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Nordsjælland og Karup å, Vänneån, Ätran og Lagan
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Fosvang Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 21:13
den var sjov Big smileLOLClap
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Sep 2011 kl. 21:36
Klaus, selvfølgelig kan vi ikke undvære landbruget, men der er en mellemvej !

Det er jo lige det jeg mener, men vi lystfiskere vil jo helst bestemme hvad andre må og ikke må. Vi vil forbyde erhversfiskeri og fritidsfiskeri, afskaffe landbruget, forbyde andre at have andre interesser og meninger end os, og vi vil opføre os som det passer os og brokke os over at vi så ikke kan få lov at køre vores bil helt ned til Mariager Fjord, men er nødt til at bruge vores ben og GÅ!
 
Men derudover synes jeg da også historien er fin, men er lidt træt af at vi er så egoistiske at der ikke er plads til andre i vores verden.
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
martin.u Avatar

Tilmeldt:: 06 Aug 2011
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér martin.u Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Sep 2011 kl. 20:25
Rigtig go´historie ClapSmile
Knæk & Bræk :-)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres