Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hvilken maling/lak til støbte blink?

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hvilken maling/lak til støbte blink?
    Sendt: 24 Aug 2011 kl. 21:47
Skal i gang med at male/lakere mine nyligt hjemmelavede blink i hvidmetal legering.
 
Søger gode tips til maling/lak....
 
Hvad holder bedst?
Nemmest at arbejde med?
Skal det være pensel eller spray? - både maling og lak.
 
Hvor mange lag giver i af hhv maling og lak?
 
På forhånd tak
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 22:46
Hej Michael.
 
Maling af støbte blink i hvidmetal, kan jo gøres på mange måder.
 
Prøv at Google, så vil du se, at der er mange måder, at rode med maling, når talen er dekorering af hjemmelavet blink.
 
Jeg synes det link her er fremragende:
 
 
 
Min egen erfaring er støbning i små 50 år, og jeg har været hele møllen igennem, med til tider meget stor produktion, og en ting, som jeg i min undervisning af hjemmestøbere altid  gør opmærksom på er, at maling af egne blink aldrig vil få samme kvalitet, som købe blink, med mindre man vil købe sig til proffessonelt udstyr, og så skal der bindes penge i enden af hver eneste blink!
 
Det skal nu ikke afholde en fra at støbe selv, jeg har virkelig hygget mig med den hobby, fundet på nye typer, og lavet alverdens umulige farver, som de store firmaer iøvrigt, så har "hugget" og bruger i dagWink
 
En ting er sikkert, fiskene er reelt fløjtende ligeglade med alt det farveri, vi har tit og ofte fået fisk på umale blink, og især på blink støbt i hvidmetal, men lystfiskerens øje lader sig forblænde af flotte farver, langt mere end det vi vil fange.
 
Er man til det mere anvancede tiltag, så er forkobring - forgyldning og forcromning så det videre forløb, men så er det igen en uvidet, men dejlig hobbySmile
 
God fornøjelse med maleriet
en lystfisker hilsen fra en, som har tjent sin værnepligt med hjemmelavet blink.
 
Mvh
P.K.
 


Redigeret af PK - 24 Aug 2011 kl. 22:50
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 22:56
Mange tak for linket....
Informativt....men.....desværre står der ikke, hvilken slags maling/lak, jeg skal bruge :(
 
Til top
Thomas Michaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
snøvledk

Tilmeldt:: 22 Maj 2003
Status: Offline
Beskeder: 243
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér snøvledk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 23:07
En søgning her på forumet gav disse resultater som kan være til inspiration.

http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=36477&PID=319616&title=maling-til-blink
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 23:20
Hej Michael.
 
Jeg kan da godt give dig lidt info, og fortælle, hvad jeg som det sidste har brugt.
 
Skal du kun have blink til dig selv, så er en spray maling, absolut at foretrække, dels er det hurtigt, dels er det nemt, og så kan man lave alt med en spray. Det vil sige - grunder - 1 eller 2 gange færdiglak - og til sidst finish med klarlak.

Kvaliteten af spray maling, ja man står iden situation, at man reelt ikke kan få de overflader, som købe blink har, disse er oftest varmebehandlet, så man skal vurdere, hvad vil med sine blink. Er det tilfredsstillende, at der er maling på blinket en hel sæson, og så maler man igen næste sæson, ja det er jo en vurdering man selv skal tage.
Skal det holde lidt, så er maling til biler absolut sagen, men meget dyrere end tilbudene nede i Jem & Fix, men det holder bedre, og skal man flotte sig, så må pungen op, så hedder det 2 komponent billak, men så er min indstilling, at man lige så godt kan give pengene ud til færdige blink i rustfast stål!
 
Mit foretrukne mærke i bilmaling var MOTIP, og det koster så små 80 - 120 kr. for en dåse i spray, men kan også købes i dåse til pensel. Der findes i dag, andre fabrikater, men i forretninger med bilreparations tilbehør, kan man få orientering om, hvad for mærker i spray maling, som er bedst.
 
Til at forsegle ens blink, altså klarlak, ja der er der mange muligheder, jeg brugte Junkers klare gulvlak til parketgulv, det er en vandbaseret udgave, og den dypper jeg de færdigmalet / dekoret blink i 3 gange, husk at de skal tørrer helt, inden næste dypning.
 
Fordelen ved gulvlak på vandbasis er, at lakken ikke opløser spray malingen, og danner en fleksibel, med klar overflade.
 
I nogle bøger, blandt andet Vestergårds, anbefaler man 2 komponent epoxy bilmaling, både, til sidste overflade, og generel maling, men det koster en bondegård, og det tar tid.
Skulle man ønske at gøre lidt mere ud af det, så kan en lille Airbrush gøre det, og til den sprøjtepistol kan der købes en hav af lakker, som giver en rigtig lækker overflader og farver, og til eget brug, er det spændende og sjov måde, at male sine blink på.
 
Jeg brugte Airbrusch i flere år, men vis der skal laves mange blink, kan det kun betale sig med spray maling.
 
Mvh
P.K.
 


 


Redigeret af PK - 24 Aug 2011 kl. 23:23
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Aug 2011 kl. 23:25
Mange tak....
Jeg smutter ned og køber lidt forskelligt...
Jeg har en skibslak - kan den bruges? Synes at huske, den er forholdsvis tykflydende, så tror hellere, jeg vil lakere fremfor at dyppe.
Og ja - er til eget brug - og udelukkende for forhåbentlig en dag at kunne sige "fangede den på et af mine egne blink" - smager godt at sige/drømme det *S*
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kikophil Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Aug 2011 kl. 01:54
Michael Big smile

Hvor er det dog dejligt, at møde en fagmand på området!. Ingen tvivl herfra om, at du er så tæt på "emnerne" som man kan komme.

Førhen lavede jeg bare støbte blink og pirke i forskellig blylegering,men er sidenhen gået over til div. fyldte rør - Rustfrit/ kobber!.

At du også nævner, at fiskene er ligeglade med farverne, er lige i min filosofi. De kedelige evt. grå/sorte farver med lidt rødt omkring "gælderne" ligner jo langt mere en syg, og nemt fanget fisk frem for en "fisk" der er malet i strålende farver
Jeg er også ked af at høre, at andre har "stjålet" dine idèer.

Ja lille sikre danmark er sku ikke særlig sikker - øvè

Ha`det nu godt min ven

Mvh.  Kim 


Redigeret af kikophil - 25 Aug 2011 kl. 01:56
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres