Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Garnfiskeri

 Besvar Besvar
Forfatter
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Garnfiskeri
    Sendt: 23 Aug 2011 kl. 09:52
Hej.
 
Jeg var et smut ude ved Stenderup Hage i weekenden. Fint vejr, dejlig tur - men ingen fangst....
 
MEEEN.....
 
Der stod nogle garn (også der) - startende lige på spidsen og sydover.
 
Disse garn var sat ud med begyndelse stort set lige i vandkanten - og udefter.
 
Jeg er ikke helt inde i reglerne - men - skal begyndelsespunktet for garnene ikke være mindst 100m ude fra stranden? Sådan som de stod var der absolut ingen passage indenom.
 
Hvad er reglerne - er der forskel på stederne, hvor garnene er placeret? D.v.s. afhængigt af vanddybden o.s.v.?
 
Og - hvor ringer man lige hen for at "nogen" evt. kan tage hånd om disse net?
 
Mvh
 
Mads
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 10:00
Søg på emnet i dette forum og du vil få svar på alle dine spørgsmål
 
/J
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 10:24
OK - fandt info om undtagelser for 100m reglen...umiddelbart er de garn, jeg så i weekenden ulovligt opsat.
 
http://www.anmeldelse.fd.dk/ - skulle være stedet at anmelde - korrekt?
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 10:27
Hej Mads,
 
hvis der var tale om nedgarn, var redskaberne ulovligt opsat.
 
Se mere her (kap. 6, paragraf 32, stk. 4):
 
Imidlertid må man aktuelt godt sætte andre redskabstyper, f.eks. ruser, helt ind til lavtvandslinien. De nærmere regler for opstilling, fiskeperiode, afmærkning med mere, kan du for ålefiskeriets vedkommende se her:
 
For "Bekendtgørelse om rekreativt fiskeri i salt- og ferskvand samt redskabsfiskeri mv. i ferskvand", se her:
 
Anmeldelse af ulovligt fiskeri kan ske på www.anmeldelse.fd.dk

 Eller eller ved at kontakte Fiskeridirektoratets Døgnvagt

Tlf.: 72 18 56 09

email: sat@fd.dk

Se desuden her:
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 10:42
Hej.
 
Tak for svar.
 
Det var et garn som vist på billedet.
 
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:01
Detter er en åleruse som er helt lovligt.
 
Dette garn er også lovligt. Selv om de 100m ikke overholdes. Enkelte steder i Danevang er undtaget for 100m reglenConfused
 
 
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 23 Aug 2011 kl. 11:02
Til top
Søren Søes Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søren_Søes Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 126
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søren_Søes Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:07
Hej Mads,

Det er en pæleruse. Og den må godt stå så tæt på land (med mindre der er særregler for området). Man skal dog som fritidsfisker skriftligt, senest to dage før man vil sætte rusen op, gøre fiskeriinspektoratet opmærksom på hvor man vil stille rusen.

Så umiddelbart vil jeg tro at der ikke er noget ulovligt ved det du har observeret.
mvh
Søren
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:07
Hej Mads,
 
der er tale om et bundgarn. Se her (kap 3, 5 og 7):
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:13
Der er ofte fisk langs et bundgarn som dette. Ofte trækker ørreden ind mod land når de møder en sådan forhindring. 
Men alt efter hvor du møder sådan et garn er der regler for hvilken afstand du skal holde til andre faste redskaber.
https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=7838
chr
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:13
Det er meget muligt, at Søren har ret i, at den korrekte benævnelse er en Pæleruse. Se i givet fald nærmere her (kap 5):
 
Jeg er enig med Søren i, at placeringen i sig selv tilsyneladende ikke er ulovlig (det er dog selvfølgelig ikke ensbetydende med at redskabet i andre henseender er lovligt).
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:19
Hmmm...jeg skal vist lige have kigget grundigt efter i garnfiskerens ABC...har spilme lidt svært ved at kende forskel...og åbenbart har jeg nu anmeldt en ganske uskyldig garnfisker!! My bad.....
 
...fatter nu alligevel ikke at kysten skal være sådan plastret ind garn, ruser, net m.v.
 
Jeg må hellere få set lidt mere på nettyperne, inden jeg igen mener at have set noget ikke legitimt stå ved de danske kyster.
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:22
Måske kan dette bruges...
 
og så kan man blive lidt mere forvirret
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 23 Aug 2011 kl. 11:24
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:29
Hej Jørgen,
 
Fint link - tak for det.
 
Det ligner meget en pæleruse - men med den beskrivelse, der er i linket, så forstår jeg ganske enkelt ikke, at den type må stå fra vandkanten og udefter..... Confused
 
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:31
Netop derfor....kan man blive lidt mere forvirretForvirret
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:34
Hej Mads,
 
ja, det er sørme noget af en jungle at finde rundt i. Måske skulle du gøre fiskerikontrollen opmærksom på, at der ved nærmere eftertanke nok alligevel ikke var tale om et ulovligt redskab (du kan jo sende billedet til dem). Jeg mener, at vi selvfølgelig alle skal respektere loven, også selvom vi på visse punkter er uenig i den , Jf. Jørgens eksempel og problemerne i visse flaksehalse (se mere her: http://nyhederne.tv2.dk/video/index/id/42801506/ ) med mere.
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:34
....står at pæleruser er effektive til laksefisk....
 
Fedt....så skummer de lige vandet for HØ af forskellig størrelse - ned til smoltstørrelse.
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 11:36
Jep - ret skal være ret. Jeg kontakter fiskerikontrollen igen.
 
Tak for værdifuld info fra jer i denne tråd.
Til top
mads kongshaug Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Madskm Avatar

Tilmeldt:: 31 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 197
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Madskm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 12:26
Hej igen.
 
Lige som afslutning på denne tråd....en fed oplevelse.
 
Jeg fik jo anmeldt denne garnfisker på fiskerikontrollen uden det sikkert var berettiget - hvilket jo ikke er retfærdiget.
 
Inden jeg får ringet til dem igen for at afmelde, så bliver jeg ringet op af fiskerikontrollen som opfølgning på min anmeldelse.....dyb respekt for det.
 
Det er da kanon-herligt, at det vitterlig batter noget - og at der rent faktisk bliver gjort noget - og det endda så hurtigt.
 
Jeg kan da kun opfordre til man, som jeg selv skal have gjort, sætter sig ind i de forskellige nettyper, og kontakter dem ved mistanke om overtrædelse - det nytter jo!!!
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 12:56
Godt initiativ og efterfølgende nogle fornuftige betratninger Mads Thumbs Up
Men de er da også ret bøvlede de regler.
 
Mvh
Jim.
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Aug 2011 kl. 14:40
Thumbs Up
Bedste hilsner samt knæk & bræk

Torben Thinggaard
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum