Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rejsestænger til helleflynder?

 Besvar Besvar
Forfatter
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rejsestænger til helleflynder?
    Sendt: 18 Aug 2011 kl. 16:50
Er der nogle der har gjort sig nogle erfaringer med fiskeri efter helleflynder med rejse-havstænger?
I så flad hører jeg gerne om erfaringer med disse stænger i praktik brug.
Med rejsestænger mener jeg stænger der kan være i en stor kuffert.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Bjarke Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bjelke Avatar

Tilmeldt:: 24 Mar 2007
Status: Offline
Beskeder: 147
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bjelke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Aug 2011 kl. 18:42
Hej Ulrik.
Jeg har rigtig god erfaring med Shimano Beastmaster STC Boat 75-250gr, både i den første og i AX versionen. Den magter også mere end klassificeringen antyder. Men hvis du er ude efter noget kraftigere har jeg ikke direkte erfaring - jeg ejer både en WFT 68 north traveller, som er en 7' 20lbs og en Balzer 71 north IM-12, 25-30lbs - den er i øvrigt billig her, hvis de har flere: http://profish.dk/shop/pirkestang-5-delt-i-codura-roer-886.html
Men som sagt, de er ikke brugt endnu, så ingen praktisk erfaring. Traveller versionen af 68 north, virker ikke helt så godt lavet som den 2 delte, men jeg har ingen beviser.
Ron Thompson Waypoint, eller Kunnan Diamond (fx fra Jagt og Fiskerimagasinet) er en stærk (men stiv) rejsestang til billige penge.
Shimano Speedmaster STC Boat virker super fin, men svær at skaffe i DK.
WFT laver et væld af rejsestænger, se katalog her:
Det er en super spændende jungle af lækkert grej, glæder mig til at følge med i hvad der ellers kommer af bud.
Hvilken længde og klassificering regner du med?
mvh
Bjarke
 
 
Til top
kenn holmberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
polsemedbrod

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Geografisk: frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér polsemedbrod Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 11:58
Hej Bjelke
har selv overvejet at købe en WFT 68 north traveller
har du fået afprøvet den?
lyder jo lidt bekymrende at den skulle være dårligere bygget end den 2 delte
 
mvh
kenn
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:26
Jeg valgte de 5 delte penn overseas travel stænger. Havde en dejlig fight med en 18,8 kgs flynder på 20 lbs versionen!
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Niels Kallehave Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
high_tower

Tilmeldt:: 13 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 40
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér high_tower Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:32
hvordan var den under figthen?(vred den sig, eller på andre måder drillede)
har selv fået købt stangen, men har ikke fået prøvet den.
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2012 kl. 15:45
Hverken den eller 30 lbs versionen som jeg havde med deroppe vred sig. Det klarede de med ug og slange.
Her er et uddrag af den anmeldelse jeg havde i Fiske Avisen engang i efteråret:
 

Penn Overseas Pro 215 pirkestænger:

Stængerne har ganske rigtig fået nye øjer og nyt design. Det nye design i guld og sort klæder dem langt bedre men det er stadig stænger der gør opmærksom på sig selv i kraft af de gyldne detaljer.
Håndtaget er sort EVA og hjulholderen er guldfarvet type udført i letmetal.
Øjerne er holdbare SIC øjer der rigeligt kan klare fletliner. Aktionen er i mine øjne fremragende for en fem delt stang og man mærker ikke de mange dele. De arbejder som en ”normal” stang og har ikke det stive udtryk andre rejsestænger kan have.
Jeg havde på forhånd bestemt mig for to stk og det blev hhv. 20 og 30 punds udgaverne.
Stængerne er begge syv fod og 5 delte. Håndtaget er delt i to og derudover er der 3 klingedele. Stængerne leveres i gode coduraklædte transportrør og er inklusiv rør 56,5-57 cm lang. Kan man undvære røret er transportlængden sølle 47 cm. Så kan det altså ikke blive meget kortere!
20 punds stangen gjorde et godt første indtryk på en tur til det nordlige Norge, nærmere betegnet Havøysund.
Stangen krøllede helt sammen i stang holderen da en helleflynder fandt min agnfisk uimodståelig. Jeg kæmpede med at tvinge den flexede stang op fra stangholderen og begyndte fighten.
Det blev en dejlig fight men et par gange stod det klart at flynderen ikke skulle have været voldsomt meget større før stangen ville møde nogle døde punkter i klingen og ikke have meget mere kraft at arbejde med. Det lykkedes dog til fulde at overbevise dem 116 cm lange flynder om hvem der skulle vinde.
30 punds versionen blev også testet på en 11 kgs torsk der tog en stor storm jig på dybt vand. En livlig undermålsflynder bidrog også i testen af 30 punds udgaven.
Begge versioner var i konstant brug igennem 4 dage. De landede torsk, kullere, brosmer og flynder og de gjorde det til min fulde tilfredsstillelse.
20 punds udgaven var også med i kufferten da turen gik til Florida i uge 42. Turen kom primært til at rotere omkring mindre arter men især de to saltvands mallearter, ”hard head catfish” og ”gafftop catfish” formåede at presse klingen godt nedad på trods af deres beskedne størrelse.
Begge stænger virker til at være fornuftigt klassificeret efter min mening og hvilken klasse man ønsker, må bero på fiskeriet og personlig smag.
Skulle jeg vælge i dag ville jeg vælge en 50 punds frem for 30 punds udgaven. Den lidt kraftigere klinge ville betyde. At man kunne være lidt mere fleksibel i sit fiskeri og kunne spænde over situationer.

Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres