Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Emne lukketEr lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?

 Besvar Besvar Side  <1234 7>
Forfatter
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Emne: Er lodsejerne ved Karup å gået fra forstanden ?
    Sendt: 08 Jul 2012 kl. 11:19
Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 11:27
Citat: pip_ser

Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile


Ja, men du kan jo ikke slå op på internettet hvilken dag der så fiskes. Det er nemt at sætte sig ned, hvis man er medlem og bor i nærheden, så kan man jo blot komme tilbage næste dag.


Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 11:37
Jan Hvis du går længere op i tråden så vil du finde det komplette regelsæt for togge og pulsefiskeri Nu bor jeg ca 110 km fra karup å så jeg har ikke åen i baghaven desværre Jan jeg tror i skal tænke jer godt om for som lodsejer selv godtnok ikke en å men jagt med kronvildt ville jeg ikke betænke mig i at smide jægere ud hvis de kom og fortalte mig hvordan jeg skal te mig på min egen jord og køre løs på den måde som nogen gør herinde ender det med i tager foreningerne og deres medlemmer som gidsler Du og mange andre herinde kommer som gæster på deres jord, for at opleve et kanon fiskeri det kan der hurtigt lukkes for
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 11:40
Mon ikke lodsejerne er mere glade for de mange kroner, som foreningerne giver end for de par dage de er ude med garnet.

Der er ingen grund til at smide sig fladt ned og acceptere alt muligt uden at stille modkrav for noget man betaler endda rigtig mange penge for.


Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 11:42
De kroner kan de sagtens få fra små konsortier og udenlanske pengestærke lystfiskere og så er der lukket for almen vældet
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 12:18
Det tror jeg så ikke kommer til at ske.

I øvrigt er jeg fortaler for, at man taler sig til rette om tingene i stedet for den model du selv henviser til med at smide kunderne ud uden at lytte til dem.

Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 12:24
Man må fiske med Togger eller pulsgarn fra tirsdag kl. 00.00 til onsdag kl. 24.00. 
Langt det meste af fiskeriet (som ikke er særligt meget) forgår med pulsgarn om dagen hvor der stort set aldrig er fiskere ved åen.
Det er MEGET få mennesker der reelt har mødt nogen der går med garn i åen og hvis de gør kan de vel, ligesom hvis der er mange fluefiskere på en plads når man ankommer, finde et andet sted at fiske, der er rigeligt med plads.
Togger fiskeriet er i langt de fleste tilfælde et socialt fiskeri hvor et par naboer går en tur med garnet for at hygge sig og får en øl bagefter. Nogen gange kommer der fisk på land, andre gange ikke.
Mange af dem der her på siden råber op og udstiller deres intolerance og totale mangel på indsigt i fiskeriet, er slet ikke klar over hvor stor en kærlighed lodsejerne ved åen har til den, eller hvor stort et arbejde de gør for at bevare den og ophjælpe bedstanden af fisk. 
Nogen her er også af den opfattelse at det er en guldgrube at leje fiskevand ud og det kan næsten lyde som om at lodsejerne skulle være økonomisk afhængige af den indtægt. Hvis det skulle være tilfældet skal jordpriserne noget ned herhjemme. Tænk også over at der går folk ved åen både dag og nat, der er biler der kører gennem gårdspladsen kl 3 om natten for at fiske og det til en pris af 12-18.000 pr km å bred om året. 
"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 12:51
Citat: Torben 0869



Langt det meste af fiskeriet (som ikke er særligt meget) forgår med pulsgarn om dagen hvor der stort set aldrig er fiskere ved åen.


 Tænk også over at der går folk ved åen både dag og nat, der er biler der kører gennem gårdspladsen kl 3 om natten for at fiske og det til en pris af 12-18.000 pr km å bred om året. 


Du modsiger lidt dig selv LOL

Men når det nu er sagt, så tror jeg dels du undervurderer betydningen af pengene og dels signalværdien i, at man udlejer til en høj pris og samtidig ikke vil give afkald på selv at bestemme.  Hvis det virkelig drejer sig om så få fisk, som nogen forsøger at give indtryk af, så kunne lodsejeren jo fange lige så mange med sin ormestang eller sin fluestang, han kender jo hver en standplads.
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 13:24
De foreninger der har fiskevand ved Karup Å, har et godt forhold til lodsejerne, så hvorfor ødelægge det. I øjeblikket arbejdes der med et projekt om udlægning af gydebanker på strækningen fra Hagebro og til Resen Bro. Det er på initiativ fra lodsejerforeningen. Vi har heldigvis heller ikke de store problemer med randsoner, og så helst, det blev som det er. Gror det hele til i pil, bliver det svært at færdes ved åen. Vi er så heldige ved Karup Å, at det område åen (især sideløbene) løber i ikke egner sig til intensiv landbrug, det er jo det problem, der er mange andre steder i landet. Håber vi kan beholde tråden på et sagligt grundlag.
mvh Lasse Hagebro
Til top
Torben Ibsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Torben 0869 Avatar

Tilmeldt:: 22 Jan 2010
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 13:29
Du modsiger lidt dig selv LOL

Jeg skal lige have en opdatering på hvori jeg modsiger mig selv!!

Men når det nu er sagt, så tror jeg dels du undervurderer betydningen af pengene og dels signalværdien i, at man udlejer til en høj pris og samtidig ikke vil give afkald på selv at bestemme. 

Der kommer det igen med den høje pris, hvor har du det fra????? Selvfølgeligt må udlejeren selv bestemme over sin ejendom, også selvom han lejer den ud.

Hvis det virkelig drejer sig om så få fisk, som nogen forsøger at give indtryk af, så kunne lodsejeren jo fange lige så mange med sin ormestang eller sin fluestang, han kender jo hver en standplads. 

Ja men ham der går med garnet vil ikke fange "lige så mange fisk" med en orm eller noget som helst andet. Han vil gøre som han altid har gjort, fange dem med garn. 

Derudover kan jeg ikke, om jeg så gransker min hjerne nok så meget, se hvori det overhovedet kan genere nogen. I den sidste ende drejer det sig jo om at der skal være plads til os alle sammen og hvordan vi så hver især nyder naturen må være op til den enkelte så længe der er rimelighed i det man foretager sig.


"We have to find our way back to a life in balance with nature"
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 13:38
Lasse du har fat i noget alle ikke helt forstår Det er forholdet til lodsejerne hvor i er gæster I har et godt forhold til dem, men det kan gå fløjten hvis det bliver alt for meget ballade, og det er jo det værste der kan ske. Det er der mange foreninger der har prøvet, vi har prøvet det i lindenborg,og det er meget svært at genoprette et godt forhold når skaden først er sket Smile
Til top
Morten Schultz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
schultz92

Tilmeldt:: 15 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 451
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 20:57
Citat: Rasmus Bech

NRE - kan du ik bare holde din kæft for en gang skyld?!

Jeg kaster snart op i min mund af at høre på dig.

Du er den største hat jeg nogensinde har set!
Jeg er da pisse ligeglad hvordan du har det med toggerfiskeriet. En anden ting er at bestanden i åen sagtens kan klare at der blir fisket på denne måde engang imellem.

Kom over og overvær dette fantastiske fiskeri fra fortiden. Og få samtidig et par håndmadder med hjem til øen!

Ved godt jeg bare skulle blande mig udenom, men du er jo i alle tråde herinde. Og alt hvad du kæfter op om, er negativt!

Mvh en morgensur jyde.






Til top
janelne Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
janelne

Tilmeldt:: 30 Sep 2004
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 68
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Jul 2012 kl. 22:43
Citat: kikophil

ØV - ØV - og atter ØV!!!.

Togger fiskeri er og bliver en OLDGAMMEL menneske nedtrykkende lov der absolut intet har at gøre i vores tid. Hvis de udøvende "mennesker" ønsker den mindste respekt fra deres medmennesker, bør de stoppe denne ynkelige fiskemetode med det samme!!!.

De der forsvarer disse svage og ynkværdige sjæle bør stoppe deres sørgelige opbakning af denne fangstmetode for menneskelige mentalt handicappede og ekstremt grådige individer Cry

Tag jer dog sammen for pokker!!!.
 
Glimrende skrevet; jeg er fuldstændig enig - og lige så forarget som dig!
 
Har læst de forskellige "forsvarstaler" her i tråden. Der er tilsyneladende nogle der lever i fortiden. Grotesk.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2012 kl. 11:17
Citat: BG

Jeg har tidligere påpeget at landbruget er Danmarks hovederhverv. Uden landbruget gik vi fallit omgående, og mindst 400.000 ville miste deres arbejde, i dels landbruget, den tilhørende industri, og af følgevirkninger i de øvrige erhverv. Danmarks langt største virksomheder er landbrugsvirksomheder.

 

”Danmarks langt største virksomheder”  er Novo og Mærsk de beskæftiger sig henholdsvis med fremstilling af insulin samt drilling, olie/gas udvinding og shipping – og ikke som du tror med landbrug.

Hvorvidt landbruget og følgevirksomhederne beskæftiger 400.000 ved jeg ikke. Men at male et skrækscenarie om at de 400.000 (eller hvor mange det nu er) mister deres arbejde hver gang nogen kritisere landbruget eller der snakkes om at indføre nogen restriktioner synes jeg er helt hen i vejret.

Ved forvaltning af de store landarealer under plov, følger et stort miljø ansvar – et ansvar som dele af dansk landbrug ikke har kunnet leve op til. Derfor er der behov for restrektioner, dyrkningsfrie bræmmer etc. til at sikre vores alle sammens  miljø i fremtiden.

Tiderne skifter man ved nu om dage at man ikke bare kan tillade sig hvad som helst da det har nogle konsekvenser i den anden ende, derfor må dansk landbrug, ligesom alle andre virksomheder omstille sig derefter eller gå til. Nogen arbejdspladser vil sikkert forsvinde, andre vil komme til, sådan har det altid været.

Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2012 kl. 11:35
Husk på at det er de selvsamme personer der giver dig tilladelse til at fiske på deres jord .. og man kan jo altid gå et andet sted hen at fiske .. husk på, at det er mandens jord du går på!!!

de få fisk toggerfiskere tager, er nok ikke noget i forhold til erhvervs-/fritidsfiskere, eller for den sags skyld, lystfiskere .. 
Til top
Einar Bendix Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bendix

Tilmeldt:: 06 Jun 2007
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 4
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2012 kl. 17:15
Lad nu lodsejerne fiske togger i fred.
Det var meget bedre, hvis de kunne holde tyrene lidt væk fra åen, specielt om natten...
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2012 kl. 17:48
Til Peter.

Novo beskæftiger 33.000 mennesker i 75 lande. Ca kun 7-8000 her i Danmark.,  og de sidste arbejdspladser siver i stigende tempo.

Mærsk beskæftiger ikke ret mange i eksport-/fremstillingsindustrien i Danmark. I flåden er der ikke et mange danske skatteydere, og heller ikke i olien.

Indkomsterne skal komme fra de ansattes skattebetalinger. Hvad nytter det at Danfoss og Grundfos beskæftiger mange mennesker, når under en tredjedel arbejder og betaler skat her?

Og angående landbruget, så er det mange gange gjort op, at ca. 250.000 arbejdspladser direkte vil forsvinde med landbruget. Hertil kommer, at den forarmning som vil følge med landbrugets forsvinden, ville sende yderligere ca. 150.000 mennesker ud i arbejdsløshed. Man kunne kalde det en "kickstop" effekt.

Og til det andet er der bare at sige, at forureningen af vandet skyldes byernes spildevandsudledninger. Man kan ikke komme og stjæle andres ejendom, fordi man sådan helt privat mener, at de forurener. Hvis samfundet mener det, så må de forbyde det, de mener det forurener, og betale erstatning for indskrænket råderet. I øvrigt er staten i fuld gang med at udgive en 750 siders bog, der viser at fiskene i de ferske vande har det bedre end i mange mange år. Du har vel selv hørt det? Laksene ude vestpå osv..

Sådan foregår det i civiliserede samfund.

Jeg må fastholde at Danmark går øjeblikkelig bankerot uden landbruget, og at man, uanset hvad man tror, er nødt til at behandle sine medmennesker ordentligt.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2012 kl. 18:23
Citat: BG



Indkomsterne skal komme fra de ansattes skattebetalinger. Hvad nytter det at Danfoss og Grundfos beskæftiger mange mennesker, når under en tredjedel arbejder og betaler skat her?


Hvad nytter det at landbruget har en gæld på 350 mia. kroner, kæmpe underskud og hovedsagelig østeuropæere ansat. Skattebidraget her er endda væsentlig lavere end de ansatte hos Grundfos. Nok i nærheden af 0 kroner.


Og angående landbruget, så er det mange gange gjort op, at ca. 250.000 arbejdspladser direkte vil forsvinde med landbruget. Hertil kommer, at den forarmning som vil følge med landbrugets forsvinden, ville sende yderligere ca. 150.000 mennesker ud i arbejdsløshed. .




Gjort op af Blæredygtig Landbrok - deres tal er i bedste fald grov manipulation, nogle vil kalde dem direkte løgnagtige.

Prøv endnu engang at læse de 2 links i mit tidligere indlæg.

I øvrigt er der jo også andre alternativer end industrilandbrug - eller ingenting.

Et økologisk og bæredygtigt landbrug med små familiegårde ville ikke bare give flere arbejdspladser, men også en bedre natur samt en anstændig tilgang til dyrehold. Yderligere viser undersøgelser, at små bedrifter er mere rentable end madfabrikkerne.






Redigeret af Jan Persson - 09 Jul 2012 kl. 18:31
Til top
Steen Kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Steen Kehler Avatar

Tilmeldt:: 03 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 1478
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Jul 2012 kl. 19:31
Citat: Ørde

Husk på at det er de selvsamme personer der giver dig tilladelse til at fiske på deres jord .. og man kan jo altid gå et andet sted hen at fiske .. husk på, at det er mandens jord du går på!!!

de få fisk toggerfiskere tager, er nok ikke noget i forhold til erhvervs-/fritidsfiskere, eller for den sags skyld, lystfiskere .. 
Med de nye 10 meter randzoner, hvor der er er offentlig adgang samt at fællesskabet betaler kompensation, så er der sgu ikke så meget at huske på...
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 10:31

Til Børge:

Jeg arbejder faktisk i oliebranchen og betalte sidste år godt over en kvart million i skat, det samme gjorde mine kollegaer og det firma jeg arbejder for er blot en af hundredevis af underleverandører til olie/drilling industrien i dk og jeg har endnu ikke stødt på nogen som ikke betaler skat. Jeg har også arbejdet offshore i nogle år og der betalte jeg også fuld skat, minus et lille fradrag for de dage jeg var på søen og det gjorde alle andre der var ansat i Danmark også. Så jeg tror desværre du er blevet fejlinformeret på det punkt.

Den pris optimerings strategi der føres i Dansk landbrug i øjeblikket er som at grave sin egen grav. Man kan simpelthen ikke konkurrere på produktionsprisen med landene omkring os, det burde være indlysende (især for BL) og det er fuldstændig hul i hovedet at tilsidesætte og ædelægge miljøet i forsøget på at gøre det.

Ved at skærpe kravene tvinges Dansk landbrug til innovere sig og blive markedsledende på miljømæssigt bæredygtig produktion.  Derved sikres konkurrenceevnen for fremtiden og dermed også de 400000 arbejdspladser som du påstår der er. Vi har ikke råd til at lade være da ”Danmark går øjeblikkeligt bankerot uden landbrug”.

At forureningen af danske farvande primært skyldes byernes spildevandsudledning må siges at være en sandhed med grove modifikationer.  Der er en bred enighed om at landbrugets kvælstofs udledning er en af hovedsynderne, det tror jeg også at du selv er udmærket klar over.. Wink

 



Redigeret af King - 10 Jul 2012 kl. 10:32
Til top
lars mikaelsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lasse hagebro Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 1241
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 12:47
WinkHej Peter
Der er meget rigtigt i det du skriver, måske fordi vi har været i samme brance.
Vi skal ikke i dansk landbrug lave masseproduktion. Her kan vi ikke konkurrere med udlandet. Vi akal lave superprodukter, produkseret under bære bare forhold.
Som lystfisker kan jeg godt tillade mig at overdrive lidt. Men sagt i mit sprog, skal vi sælge mælk på parfumeflasker, fremstillet under ansvarlige forhold. Ligeledes med kødprodukter. Vi har her i landet nogle af de bedste slagterier og firmaer der fremstiller pakkemaskiner. Det må gerne være færdigretter af mange udenslandske typer. I reklamerne for vores produkter må koen gerne gå ude i engen og blive malket til Mozart musik. Lidt i retningen af, da vi i sin tid eksporterede lurpakket smør i dritler og bacon til England.
Karoline Pigerne skal frem i lyset igen.
mvh Lasse HagebroWink


Redigeret af lasse hagebro - 10 Jul 2012 kl. 12:50
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 12:53

Børge

Hvad er det for massive byspildevandsudledninger Du taler om? Mig bekendt er den overvejende del af alt spildevand en tur igennem de mange rensningsanlæg, som vi alle er med til at betale via vandafledningsafgifter, og de ikke sjældent meget høje extra priser på vand, som f.eks. 'min' kommune har pålagt sine borgere. Ingen klynk i så henseende - da alle må være interesseret i at hverken brugsvand eller toiletskyl går urenset ud i naturen fra 5,6 mill. mennesker !
 
Så det er såmænd kun svinebaronerne - der får lov at hælde tilsvarende mænger 'toilet-guf' fra 20-25 millioner svin (hvilket vel må være 5 gange så meget som hele DK's befolkning )- direkte ud i naturen. "Bæredygtigt Landbrug" kan sikker opfinde en eller anden opfunde logik om, hvor meget gødning man sparer ved at gøre dette - sammen med et tilsvarende tåget forklaring de mange tons ulovlige importerede sprøjtemidler.
 
mvh
Heinz
 
ps: og lad så iøvrigt de få tilbageværende toggerfiskere og deres rettigheder være i fred ! 
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 13:02
Citat: pip_ser

Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile
 
Man fatter jo ikke at nogen kan nyde den form for fiskeri, og det er vist også en rigtig "vak and" der bliver sat i søen. Sikken noget vrøvl.
 
At nogle falder totalt i svime over hvor skønt dette fiskeri er, fatter man ikke. Nok er det en gammel hævd, men det er der så meget der er og som ikke vil blive accepteret her i det herrens år 2012.
 
At de begærlige lodsejere ved Karup å holder fast, undrer mig ikke. De har sq aldrik kunnet få nok ud af den å.
 
I min barndom var det stadig tilladt at stange ål. Min bedstefar havde dengang stanget ål i og omkring gudenåen siden han var barn, og hans far før ham.  Havde han ikke hævd på dette fiskeri?
Nej vel, samfundet var i mellemtiden blevet klogere, så selvfølgelig skulle ingen have fortrin til noget som ikke var god latin i resten af befolkningen.
 
 
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 13:21
Citat: tackler

Børge

Hvad er det for massive byspildevandsudledninger Du taler om? Mig bekendt er den overvejende del af alt spildevand en tur igennem de mange rensningsanlæg, som vi alle er med til at betale via vandafledningsafgifter, og de ikke sjældent meget høje extra priser på vand, som f.eks. 'min' kommune har pålagt sine borgere. Ingen klynk i så henseende - da alle må være interesseret i at hverken brugsvand eller toiletskyl går urenset ud i naturen fra 5,6 mill. mennesker !
 
Så det er såmænd kun svinebaronerne - der får lov at hælde tilsvarende mænger 'toilet-guf' fra 20-25 millioner svin (hvilket vel må være 5 gange så meget som hele DK's befolkning )- direkte ud i naturen. "Bæredygtigt Landbrug" kan sikker opfinde en eller anden opfunde logik om, hvor meget gødning man sparer ved at gøre dette - sammen med et tilsvarende tåget forklaring de mange tons ulovlige importerede sprøjtemidler.
 
mvh
Heinz
 
 
Fuldstændig enig Thumbs Up
 
Det er denne slags lovløse klaphatte man er oppe mod
 


Redigeret af Jan Persson - 10 Jul 2012 kl. 13:21
Til top
Lars Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Petersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2002
Geografisk: Karup å, Århus bugten & Limfjorden
Status: Offline
Beskeder: 32
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 13:50
Eja ... hvor må det dog være dejligt at være udstyret med så rigtig en overbevisning, at man (skrå-)sikkert kan udtale sig om, hvad man kan nyde eller ikke nyde ... hvad der er rigtigt og forkert.

Her har vi en å hvor bestanden af havørreder er i topform, og hvor en håndfuld lodsejere fanger lidt fisk til eget forbrug. En mængde som på ingen måder truer bestanden og som bestemt ikke tåler sammenligning med de mængder, vi lystfiskere årligt trækker op. Samme lodsejere der i øvrigt forhindrede at hele åen fra Hagebro og op ad blev smadret, fordi de gik imod nordeuropas største dambrugs-projekt og uden erstatning sikrede en fredning af ådalen. 

Lad os da endeligt gi' dem på hattepulden, fordømme dem, beskylde dem for at være griske og på enhver mulig måde svine dem til. Så kan de lære det, kan de! Håber de skammer sig ...

Mvh. *Lars P
Til top
Hugo Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
tobbs60 Avatar

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Status: Offline
Beskeder: 44
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 14:10

Jeg er helt på linje med JP og andre der også har svært ved at se det fantastiske ved det danske landbrug. Dermed ikke sagt, at vi kan undvære det, men der er brug for nogle kolossale ændringer i den måde man opfatter bæredygtighed på.  

Man kan læse lidt her om det:

http://www.dn.dk/Default.aspx?ID=1339&PID=9&NewsID=551

Feks. kan man se at landbruget udgør 3 % af BNP (kilde: Landbrugsrådet, tal fra 2004)

 

Når jeg så holder alt skrevet i ovenstående link op imod hvad jeg har set af eksempler på landbrugets lemfældige omgang med naturen, så forekommer det mig svært at være udtalt begejstret.

Mvh

Hugo
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Jul 2012 kl. 15:58
Citat: Lars Petersen

Eja ... hvor må det dog være dejligt at være udstyret med så rigtig en overbevisning, at man (skrå-)sikkert kan udtale sig om, hvad man kan nyde eller ikke nyde ... hvad der er rigtigt og forkert.

Her har vi en å hvor bestanden af havørreder er i topform, og hvor en håndfuld lodsejere fanger lidt fisk til eget forbrug. En mængde som på ingen måder truer bestanden og som bestemt ikke tåler sammenligning med de mængder, vi lystfiskere årligt trækker op. Samme lodsejere der i øvrigt forhindrede at hele åen fra Hagebro og op ad blev smadret, fordi de gik imod nordeuropas største dambrugs-projekt og uden erstatning sikrede en fredning af ådalen. 

Lad os da endeligt gi' dem på hattepulden, fordømme dem, beskylde dem for at være griske og på enhver mulig måde svine dem til. Så kan de lære det, kan de! Håber de skammer sig ...
Vrøvl.... hvis de samme lodsejere ikke havde set en god indtjening  fra lystfiskerne var de aldrig gået med på den galej. Uden penghe havde de væpret ligeglade og fortsat med at lede deres skidt og lort ud i naturen.....
Dem der har betalt hele gildet er staten og lystfiskerne/foreningerne.

Mvh. *Lars P
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2012 kl. 22:32
Citat: ljf

Citat: pip_ser

Jan nu er det sådan der kun må togges 1 dag om ugen så det skulle være muligt at finde en dag man kan fiske Jeg har fisket en del i karup å og har DESVÆRRE ikke oplevet togge fiskeri men skulle jeg opleve det ville jeg sætte mig ned og nyde det Big smile
 
Man fatter jo ikke at nogen kan nyde den form for fiskeri, og det er vist også en rigtig "vak and" der bliver sat i søen. Sikken noget vrøvl.
 
At nogle falder totalt i svime over hvor skønt dette fiskeri er, fatter man ikke. Nok er det en gammel hævd, men det er der så meget der er og som ikke vil blive accepteret her i det herrens år 2012.
 
At de begærlige lodsejere ved Karup å holder fast, undrer mig ikke. De har sq aldrik kunnet få nok ud af den å.
 
I min barndom var det stadig tilladt at stange ål. Min bedstefar havde dengang stanget ål i og omkring gudenåen siden han var barn, og hans far før ham.  Havde han ikke hævd på dette fiskeri?
Nej vel, samfundet var i mellemtiden blevet klogere, så selvfølgelig skulle ingen have fortrin til noget som ikke var god latin i resten af befolkningen.
 
 


så kan vi jo stille spørgsmålstegn ved om vi selv skal stoppe det grufulde fiskeri med spidse kroge osv - lade være med at skyde en and og en gås - i det store og hele lade naturen i fred og flytte ind til byerne - væk fra alle de grimme landmænd...
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jul 2012 kl. 22:35
i øvrigt arbejdes der hårdt for et rigtigt fornuftigt samarbejde ved Karup Å. Så forhåbentlig læser lodsejerne ikke med her - eller at de i hvert fald kan skille det ene fra det andet. I øvrigt skovler de ikke særligt med penge ind på fiskevandsleje....
Til top
Kevin rostrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kevin rostrup Avatar

Tilmeldt:: 17 Okt 2011
Geografisk: Frederikshavn
Status: Offline
Beskeder: 847
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2012 kl. 07:44
Hvad sker der den dag at alle danske lodsejere lukker for den tjeneste de gør de lystfiskerforeninger at fiske på deres private eje,er der ingen herinde der forstår det unike i at vi i Danmark er så heldige at størstedelen af lodsejerne giver deres private eje bort til foreninger for næsten ingenting.
Størstedelen der svarer og skriver i tråden er så egocentriske at de ikke kan se at størstedelen af vores vandløb er reddet pga lodsejerne har givet tilladelse til foreningernes kæmpe arbejde.
Og dette vil de egocentriske laksefiskere i Karup Å ødelægge pga at en lille procentdel af lodsejerne lægger toggegarn ud og fanger en så lille procentdel at det svarer til en dråbe i vesterhavet,i skulle sgu skamme jer.
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2012 kl. 08:52
@Kevin Rostrup.
 
Mig bekendt er der ingen laksefiskere i Karup Å Clown
Til top
Lars Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Petersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2002
Geografisk: Karup å, Århus bugten & Limfjorden
Status: Offline
Beskeder: 32
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2012 kl. 09:35

[/QUOTE]
så kan vi jo stille spørgsmålstegn ved om vi selv skal stoppe det grufulde fiskeri med spidse kroge osv - lade være med at skyde en and og en gås - i det store og hele lade naturen i fred og flytte ind til byerne
[/QUOTE] 

Nemlig! Og forstår ikke hvordan det er sket, at nogle dyr tilsyneladende er blevet hellige køer, som der kun er én bestemt rigtig måde at efterstræbe - og så skal alt andet fordømmes.

Mvh. Lars P

PS Håber den lidt klodsede måde, jeg er citeret på ovenfor er åbenbar for en hver. Jeg vil meget nødigt tages til indtægt for Frederiksens synspunkter! Som i øvrigt fortjener at tale for sig selv ...
Til top
karsten nykjær Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
karsten

Tilmeldt:: 12 Jul 2001
Geografisk: midtjyland
Status: Offline
Beskeder: 60
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2012 kl. 09:56
Hej Kevin
 
Der er da ingen lystfiskere ved Karup Å som er ude på at ødelægge noget! Der er blot tale om nogle få stykker, som kritiserer noget de ikke aner en pind om hvad er. 
Jeg har en enkelt gang overværet toggerfiskeri, og må nok sige, at det var en rigtig spændende oplevelse.
 
Iøvrigt er denne debat totalt overflødig, og tjener ikke noget fornuftigt formål.
 
Mvh
 
Karsten 
Til top
Ørde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ørde

Tilmeldt:: 25 Jul 2005
Geografisk: Vejle amt.
Status: Offline
Beskeder: 829
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2012 kl. 10:01
Citat: Kevin rostrup

Hvad sker der den dag at alle danske lodsejere lukker for den tjeneste de gør de lystfiskerforeninger at fiske på deres private eje,er der ingen herinde der forstår det unike i at vi i Danmark er så heldige at størstedelen af lodsejerne giver deres private eje bort til foreninger for næsten ingenting.
Størstedelen der svarer og skriver i tråden er så egocentriske at de ikke kan se at størstedelen af vores vandløb er reddet pga lodsejerne har givet tilladelse til foreningernes kæmpe arbejde.
Og dette vil de egocentriske laksefiskere i Karup Å ødelægge pga at en lille procentdel af lodsejerne lægger toggegarn ud og fanger en så lille procentdel at det svarer til en dråbe i vesterhavet,i skulle sgu skamme jer.

Clap .. lige præcis .. nej nej, lad en af de sidste dråber kulturarv langs Karup å, gå sig en tur af fløjten, fordi der sidder en flot småborgelige mennesker rundt omkring i landet, der får ondt i bagen over, at der er en mand der bruger et net i et vandløb 1 eller 2 gange på en måned, hvor han tager nogle få fisk .. lad os da endelig få stoppet for det, så vi kan forhellige os selv, som moralens vogtere .. vorherre bevars!!
Til top
Kjeld Willerslev Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kjeld Willerslev Avatar

Tilmeldt:: 20 Mar 2008
Geografisk: ½KBH-½KARUP
Status: Offline
Beskeder: 968
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2012 kl. 11:39
Der hugges nu nogle få laks i Karup Å, men det er en havørred Å - Basta.
 
Og send en stor tak til lodsejerne, som har sikret os dette herlige vandløb som fiskevand og ikke et dambrugsvand, som ville skubbe fiskeriet langt væk. Så det er en stor tak, de skal have ikke den gang brok af uvidende stakler.
 
Så til Karup Å's lodsejre en Thumbs Up Thumbs Up Handshake Handshake igen og igen.
mvh
kjeld
 
Længere er den pottte nu ikke, men klart at brokkerøve altid kan finde noget at nære sig ved.


Redigeret af Kjeld Willerslev - 13 Jul 2012 kl. 11:40
Én fisk mere på land, er én fisk mindre i vand, men én fisk mindre på land, er ikke én fisk mere i vand....
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 14:17
He he - ja er der noget man kan blive uenige om, så er det, at blive uenige!.

Når man læser ned gennem tråden, bliver jeg mere og mere forfærdet over, at de der forsvarer tokker fiskeriet, bl.a. bruger denne uhyggelige affærdigelse/undskyldning/forsvar - at dette "fiskeri" er bare så dejligt socialt - vi trækker lige nogle laks op med garnet ups (nettet). Bagefter ligger vi så lidt i græsset og snupper os en spegepølsemad og en øl eller to - hvor er det bare dejligt. Alle i andre forstår ikke en sk++!.

Dette er helt sikkert de sørgelige rester af det gamle bonde/herremand system, der kun havde det formål, at holde "hoben" fra de rige på de fattiges bekostning!.

Og stop så jeres ynkelige udmeldelser om, at brokkehovederne ikke forstår "systemet" - jeg har lige beskrevet det for jer!!. Men nogle vil bare stille sig tilfreds som de undertrykte!.

Jeg tror, at jeg vil tage et par af "drengene" med over til Skjern å hvor vi vil trække garn (mere ups - net!) mens vi naturligvis smiler bredt til fluefiskerne inde på bredden og pænt hilser - vi skal lige forbi her. Vi undskylder sandelig ulejligheden, men vi kommer nok også tilbage samme vej!.

Og meget meget mere- denne brokkerøv synes desværre, at det ikke længere er Morten Korck tid - og da slet ikke Herskab & Tjenestefolk!.

Jeg synes HELT KLART, at tingene bør ændres. Ingen godsejer bør have nogen som helst magt/ejerskab over vores søer/åer!.

Mvh. - Kim - Big smile


Redigeret af kikophil - 14 Jul 2012 kl. 14:18
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 16:01
Kim Korskær
Når du er færdig med at lege Jørgen Leth og male med sproget vil du så forklare  - gerne på helt normalt dansk - hvorfor Skjern Å skal rodes ind i det her???
Det er kun, helt og alene, det eneste sted i Dk dette fiskeri finder sted. Det er simpelthen forbudt andre steder end i Karup Å!!
Jeg vil opfordrer dig til at tage over og opleve det inden det forsvinder helt, det er fisk nok både til toggerfiskerne og til os andre.

"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
John Behrndtz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
pip_ser

Tilmeldt:: 23 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 822
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 16:27
Mons tro at de togger hele laksekvoten op i karup å Cry de er godt nok væmmelige vi kan sende dem til genopdragelse i mønster staten nord korea hvor staten ejer alt Angry se det giver det hele frit Eller skal vi håbe på at disse altvidende orakler holder sig væk fra karup å
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 16:50
Kikophil: Det kunne simpelthen ikke siges bedre!  Det er i det hele taget underligt som nogle nostalgiske søndags-flue-overklasse fiskere nægter at se i øjnene at den form for fiskeri hører fortiden til, bondenostalgi eller ej.
At man skal høre på det sludder om at "det er landmændene langs karup å" der har sørget for at diverse dambrug er blevet nedlagt, og at det næsten skal lægges mellem linierne at de søde og rare bondemænd har gjort det for vi andres skyld, undskyld mig men hold kæft hvor er i naive. Bondemændene var og er med, hårdt pressede af miljøfolk, lystfiskere og vores organisationer, og bondemændene er med fordi de fra starten lugtede penge.
Jeg er jo helt naturligt en brokkerøv, mest fordi jeg ikke er enig med alle oraklerne. Og ja, jeg har holdt mig og holder mig væk fra Karup å. For jeg gider skisme ikke det P&T havørredefiskeri med den pris der efterhånden er blevet, så skal vi udsætte fisk for at de fattige bondemænd kan togge dem........nix
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 17:26
Jeg er verdens flinkeste mand - please don`t hate me...

Men jeg har en dyb dyb indstilling til, at ingen skal have "fortrin" frem for andre. At hive laks i land som i tivoli med stangen og magneten, fjerner alt det "hellige" der findes omkring laksen - både i danmark og i de andre af vores nordiske lande!.

Jeg sammenligner naturligvis med den lethed laksen fanges med net i Skjern å.

Forskels behandling - oldnordisk, for afgående, under kritisk vurdering, SLUT!!!

Mvh. - Kim -
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 17:46
Kim, når jeg læser dine indlæg, kommer jeg til at tænke på en diskussion, jeg havde inde på avisredaktionen i Holstebro, hvor jeg arbejder. Jeg var meget lidt begejstret for en leder om "retten til Storåen" i lyset af en debat om at udvide kanosejladsen. I lederen fik de lokale sportsfiskere skyld for at tro, åen kun var til for deres skyld. En meget uretfærdig beskyldning med tanke for det samarbejde, der foregår med andre interessegrupper ved åen. Men havde foreningen været præget af dit snæversyn, havde lederen ramt plet. Vi har ikke eneret til at dyrke glæderne ved en smuk dansk å! Og kampen for bedre vandmiljø er for naturens egen skyld. Ikke til ære for os med stang og snøre! Vi deler åen med andre, og så må vi finde ud af, hvordan vi kan være der uden at genere hinanden.
Det er helt på sin plads at angribe landbrug og lodsejere for den skade de forvolder. Men du hjælper ingen ved at sidde 300 kilometer væk og vælte ukvemsord ud over noget, du ikke ved andet om, end at de vist er ret irriterende for lystfiskere, der tilfældigvis er samme sted. De mest effektive ormefiskere tager sikkert en del flere fisk i løbet af et år. Hvad er det saglige argument mod toggerfiskeriet? Til forskel fra garnpiraterne i Skive Fjord skader dette fiskeri ikke bestanden!

Johan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 18:19
Johan Big smile

Nu er dette jo en debat tråd, hvor jeg (og andre må forvente), at andre tager stilling og vurderer mine indlæg på samme vis, som jeg vurderer deres!. En sådan fremgangsmåde bør du jo også bruge ud fra dit arbejde på Holstebro avisredaktion!.

Det er da helt fundamentalt, at der BØR være flere interesse grupper omkring en å - alt efter hvad den nu består af/ligger m.m. Jeg synes, at du burde skamme dig, når du kalder mig snæversynet!. Af årsager jeg ikke lige kan fortælle dig, er det specielt forkert, da jeg er ekstremt mangfoldig.

Jeg har da heller ikke noget imod, at dele åerne med andre. Jeg ELSKER selskab, men net/garn i åen under undskyldning af social hygge, og Morten Korck stemning - der står jeg sku af!.

Dette forrykte scenarie siger mig, at det gamle undertrykkende herremand/bonde samfund stadigvæk i det 2000 århundrede findes!.

Nogle har ikke noget imod, at være undertrykte, men jeg har i utallige år set/været ude for, at "mine" chefer konstant har prøvet på, at markere deres over position - hvilket absolut ikke har været aktuel i virkeligheden!.

Johan - Lad nu være med, at fortælle mig hvor meget jeg ved og/eller ikke. Ja jeg bor sku på den anden side af lille danmark - og hvad  så???. Kan jeg så ikke tage stilling til, om Tokkerfiskeri er ok i Skjern å systemet???. Er det kun for jyder?.

Jeg har boet 19 år i Jylland - så "lidt" jyde er jeg da - NOT?

Nu står jeg jo heller ikke alene med min holdning (hvilket egentligt er lige meget).

Mvh. - Kim -
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 19:31
Kim, dit snæversyn består i, at du vil jage andre ud af åen, fordi de fisker på en måde, du ikke bryder dig om. Du har ikke leveret en eneste begrundelse. Kun nogle helt afsporede betragtninger om herremænd og undertrykkelse. Det er bl.a. der, du afslører din uvidenhed om, hvad der egentlig foregår.

Du hævder at være en rummelig mand med plads til andre. Det er altså ikke lige det indtryk, du efterlader med dine voldsomme udfald her på tråden.

Johan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 21:12
Johan - Hvad er det for noget med, at jeg vil jage andre ud af åen?. Det er fiskemetoden, og hvem der foretager den, jeg ikke bryder mig om.

Hvis div. aktive tokker deltagere fiskede på lige vilkår med øvrige af åens lakseinteressenter ville jeg ikke have ytret et dyt her på tråden. Jeg synes da også, at jeg har leveret masser af årsager til min antipati mod garn (net) fiskeri i åen - men jeg er da godt klar over, at jeg taler(skriver) for døve øren.

Jeg er også sikker på, at andre har samme modstand for dette fiskeri, men ikke vil ha` ørerne i maskinen. Det er jeg så ligeglad med. En rummelig mand er jeg absolut, men det betyder IKKE, at der skal være plads til alle uanset metoder!.

Jeg har min mening - i har jeres

Mvh. - Kim -
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 21:28
Kim, nu behøver du snart ingen at diskutere med, som du modsiger dig selv. Du vil ikke jage andre ud af åen, fordi de fisker på en måde, du ikke bryder dig om. Men du bryder dig ikke om metoden og dem, der foretager den. Hvad er forskellen? 

Du har altså bestemt dig for at være imod garnfiskeri i en hvilken som helst form. Fordi...det er du bare imod...? Toggerfiskeriet er aktivt og selektivt, præcis som det vi udøver. Måske er det endda mere skånsomt, fordi ørreden meget hurtigt kan genudsættes, hvis det ønskes.  
Er det pga. nedarvede rettigheder? Hvorfor tordner du så ikke imod lodsejernes ret til at fatte fiskestangen? Hvad er det egentlig, du er imod, og hvorfor? Og hvorfor snakker du om laks? Træffer du en laks i Karup å, er den på afveje. 

Johan
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 21:42
Desværre Johan - du får ikke ret her. At jage folk ud af åen var DIT udtryk. Jeg korrigerede så det sludder til, at disse garn fiskere kunne fiske på lige fod med øvrige fiskere!. Det er dig, der hele tiden prøver at lægge mig ting i munden, men dette vil så blive repliceret med det samme!. Du burde vide bedre, end at gøre dette, da du så ender med, at skælde dig selv ud Clap

Skånsomt siger du så?. Ja de kunne jo også bruge strøm - eller en laksefælde af en eller anden slags - men det ville jo være det samme!. Hvad har skånsomt forøvrigt med sagen at gøre!!!.

I mine øjne er det dig, der ikke forstår hvad det drejer sig om! Fjern det fiskeri der kun er for de få, og lad laksene blive fanget på den samme måde af mennesker på lige fod.

Mvh. - Kim -
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 21:55
Kim K
Du er skræmmende at høre på når du mener det handler om din egen rummelighed eller mangel på samme overfor et absolut mindretal ved åen du tydeligvis ikke anerkender som fiskeri selv om det sikkert var her længe inden vi andre fik adgang til selvsamme vand og fisk.
"Man behøver ikke være landmand for at lukke lort ud hele tiden"
Til top
Kim Korskjær Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kikophil

Tilmeldt:: 30 Jul 2011
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 2333
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 22:02
Tom B. Hansen

Jeg er da ked af, hvis mine indlæg lyder skræmmende, men når man tager tyren ved hornene, vil det jo altid være sådan. Og det handler absolut ikke om min egen rummelighed. IGEN er det noget der er PLANTET af en anden indlæg yder, og som så ivrigt bliver brugt af andre modstandere!.

At fiskeriet er blevet brugt i flere år end vi er gamle, er jo netop et af mine point`s. Det er på tide, at få garnfiskeriet afskaffet!.

Mvh. - Kim -
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 22:06
Citat: kikophil

Desværre Johan - du får ikke ret her. At jage folk ud af åen var DIT udtryk.
 

Ja, præcis. Og det ville du så ikke tage på dig, hvorefter du forklarer dit synspunkt, der med et lidt andet ordvalg siger præcis det samme. Men never mind, det ender i primitivt mundhuggeri. 

Jeg mangler en begrundelse fra dig for, hvorfor du er så vred på toggerfiskeriet og dets udøvere! Tolder de for hårdt på bestanden? Er metoden uetisk? Forhindrer det andre i deres udfoldelser, mere end du og jeg, når vi er ved vandet? Indtil videre fremstår du bare som en vred mand, der har taget en principbeslutning om at være imod noget - bare for at være imod! Det er muligt, jeg gør dig uret, men så må du forklare hvorfor. Og til det formål er saglige argumenter bedre end en skidtspand!

Johan
Til top
Jakob Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jakob Larsen Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 789
Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 14 Jul 2012 kl. 23:45
Som keld W og andre skriver. Lodsejerne har gjort en stor miljøindsats ved at forhindre et kæmpestort dambrug ved vormstrupsvingene ved at gennemføre en frivillig fredning af ådalen. Hvad har Kim K gjort for karupåhavørreden?
Jeg var selv så heldig som stor dreng for 30 år siden at være med på toggergarnfiskeri et par nætter. Super spændende var det. Det var med Rosgård ved Hagebro - en af de største profiler der har levet ved åen. Tog han betaling for fiskeriet ? nej, det gjorde han ikke. Toggerfiskeriet var et vanskeligt fiskeri og ikke alle og enhver havde held med det. Rosgård var dygtig. Betød det noget for bestanden af havørreder ? Nej, det gjorde det ikke. garnfiskeriet stod for en lille brøkdel af det der blev fanget på stang...


Redigeret af Jakob Larsen - 15 Jul 2012 kl. 10:51
Til top
 Besvar Besvar Side  <1234 7>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres