Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Alaska chunila creek 2011

 Besvar Besvar
Forfatter
peter hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
salmonia Avatar

Tilmeldt:: 16 Jul 2011
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salmonia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Alaska chunila creek 2011
    Sendt: 18 Jul 2011 kl. 20:10
Hej skal til chunila creek midt i august ville høre om nogen havde lidt tips eller erfaringer med fiskeri efter laks i Alaska.
 
Mvh Peter
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2011 kl. 20:25
husk bjørne værne midler hehe
Til top
peter hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
salmonia Avatar

Tilmeldt:: 16 Jul 2011
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salmonia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2011 kl. 20:32
takThumbs Up
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Jul 2011 kl. 20:18
Hej Peter

Hvad specifikt vil du gerne vide.. har en smule erfaring derovre fra :-)

vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 13:12
Ja spørg Henrik,
 
med de beretninger ,han i årenes løb har lagt ud  i forum, må du kunne få formidabel
 
 hjælp, og henrik iøvrigt,Hvordan er en Rag egentligt skruet sammen?
 
undskyld jeg lige låner din tråd ,Peter, men tager til BC i oktober ,og der har jeg
 
aldrig set sådan en.
  
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 13:18

FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 13:19
Her er så den berømte "RAG"..  ualmindelig simpel konstruktion... :-) men fange laks.. DET kan den.

God tur til BC Frank.. :-) må den største vise dig din spoleaksel :-)
vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 16:13
Ok du har lidt 10mm? rør, så 2 huller ,hvor du trækker globug garn?
 
afsluttet med et par af de lakserogn ,man kan købe derovre i glas.
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 16:41
Hej Frank.. størrelsen på bagstoppet er vist 10 mm ja.. men er ikke sikker.. og de laves i alle mulige størrelser ( RAGS ), alt afhænger af strømmen. Jo mere strøm, jo tykkere bagstop.. der trådes noget glo yarn igennem. Her er der frit slag hvad farver angår.. bruger selv en almindelig tråder til jobbet.. Din forfangsline tråder du igennem med en nål af passende størrelse. Dernæst et par perler.. gerne så de ligner lakseæg ja, men IKKE den rigtige vare ( forbudt ved Lake Creek ) og så bare en krog.. skal det være de lux udgaven så smider du et lille sugerør i midten af dit bagstop. Så holder den længere.. :-)

vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 19:22
Hr.Henrik >LakseKonge< Thumbs Up
 
 fint billed du lagde på at ´RAG´en  men helt ærlig man ser den jo ikke rigtigt-kan du ikke ligge et billed på så man ser den rigtigt- så den gamle kan aflure hvorden den laves og fungere Thumbs Up og er det dens rigtige navn -for jeg har søgt på den og får ikke ligefrem dette sugerør Big smile  
 
og for øvrig Velkommen hjem igen Thumbs Up
Til top
peter hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
salmonia Avatar

Tilmeldt:: 16 Jul 2011
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salmonia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 19:38
Hej Henrik tak for alle de gode svar , jamen ville gerne høre lidt om fiske mængden derovre man hører jo meget smil, havde tænkt mig og fiske enhånds flue klasse 7-8 er det ikke rigeligt  og tilhørende hurtig synkende liner spidser, tror ikke 2 hånds stænger er nødvendige da jeg rejser derovre 13 aug og efter sigende konge laksen væk??  er der noget specielt og huske ved fiskeri efter sølv laks  fluer osv  fisker havørred ved kysten så er ikke helt grøn :)  Mvh Peter
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jul 2011 kl. 22:56
Hr Pastor.. jeg skal se om der ligger et lidt bedre billed i gemmerne :-))..

Peter.. Jeg kender ikke speficikt den flod du skal fiske i. Hvor i Alaska ligger den.. HVIS der er opgang af kongelaks skal du nok opgradere lidt, men meget lettere at udtale sig hvis du lige finder ud af om der er det :-).. Sølvlaksen kan du nappe med diverse fluer.. du kan sågar nappe dem på tørflue :-) .. så alt afhængig af dit temperament, så ville jeg nu også have noget flydehistorie med.. 7/8 lyder helt rigtigt.. men forbered dig på at kigge lidt meget på din bagline.. :-)..Det amerikanerne kalder "eggpaterns" virker super..

FISH ON..

TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2011 kl. 00:07
Jeg har lagt en lille film op på hjemmesiden omkring RAGS... beklager lydkvaliteten, men floden larmer! :-) og så fløj der også en vandflyver over hovedet på mig midt i min yderst elegante gennemgang.. :-)

Se klippet her:

http://www.lakseture.dk/lakseture/Filmklip.html

vh
TRHM


Redigeret af Henrik_Møller - 26 Jul 2011 kl. 00:11
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2011 kl. 05:58
Hej Peter
 
Formoder du primært skal fiske efter sølvlaks (Coho)?
 
Og af dine andre svar er det vist mest med flue eller hva??
 
Hvis det er tilfældet vil jeg anbefale dig at få fat på følgende fluer:
 
- Thunderhead Moal leech i forskellige farve kombinationer, pink/lilla og rent pink er rene killere
 
- Hickmans Fancy i lilla, pink og sort. Findes også i hvid udgave (hedder et eller med smolt)
 
Mange af dem kan findes på http://spiritriver.net/flies
 
Mht. grej er klasse 7 eller 8 ganske dækkende.
 
Alternativt switch stænger i klasse 7 eller 8 med et tilhørende Skagit setup. Gør det muligt at kaste med de ofte meget tungt vægtede fluer uden at sætte livet alt for meget på spil.
 
Sidste gang jeg var afsted brugte jeg en 11 fods Z-Axis klasse 7 med en Rio 475 grains Skagit Short og 15 fods klasse 9 eller klasse 10'er tips.
 
Hvis der er mere jeg kan hjælpe dig med vender du tilbage, evt. på mail.
 
Mvh.
 
Lars
 
 


Redigeret af Enken - 26 Jul 2011 kl. 06:00
Til top
Bent Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bent Kristensen

Tilmeldt:: 20 Jul 2002
Geografisk: Køge / Borup
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bent Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Jul 2011 kl. 23:57
Hej Peter.

Du har virkeligt noget at glæde dig til.

Jeg var  i September 2008 med Alantik Rejser til Karluk River på Kodiak Island. Hvor vores fiskeri tilrettelagt efter Sølvlaks & Steelhead.

Vi var 6 mand der kun  fiskede med enhåndsstænger klasse 7 - 9. flydeline evt. med sink tip, ellers med synkende forfang, da  man skal have fluen ned til fiskene.
Karluk River er en forholdsvis lavvandet , så derfor kunne vi nøjes med ovennævnte.

Med hensyn til fluer var det klassiske Alaska-mønstre. Fluer som Glo-bug, egg-sucking leech, black eller purpel  leech er sikre fluer i størrelse 6 - 1/0. Det er altid godt at have rigeligt med fluer med i forskellige størrelser. Husk enkeltkrog er lov i Alaska.

Jeg binder selv alle mine fluer, da jeg syntes det giver fiskeriet nogle ekstra perspektiver, stor tilfredsstillelse at fange fisk på det man selv har bundet.
Jeg havde stor succes med en af mine egne mønstre " Miss Pinky "
den gav 14 sølvlaks med de to største på 7,8 & 7,6 kg. De gav en forrygende fight
på 1 håndstangen.

Peter hvis du har brug for flere informationer, må du lige give besked. Så kan jeg sende noget til dig.

Knæk & BrækBig smile
Bent.

Til top
peter hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
salmonia Avatar

Tilmeldt:: 16 Jul 2011
Geografisk: sydjylland
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salmonia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jul 2011 kl. 20:31
Hej Bent det lyder jo super fedt og tak for tips glæder mig vildt, angående fiskeriet kunne i spotte fisken eller er det blind fiskeri, fik i nogen pukkel laks eller andre lakse arter, skal osse med atlantik og vores elv lyder meget som jeres .
 Mvh Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum