Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Underhåndskast med énhånds

 Besvar Besvar
Forfatter
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Underhåndskast med énhånds
    Sendt: 17 Jul 2011 kl. 12:00

Hejsa

 

Er der nogen der har erfaring med underhåndskast med énhånds fluestang. Spørgsmålet går mest på hvilke liner, der passer til dette kast. Jeg HAR prøvet flere deltataperede liner fra Teeny, Ambush fra Royal Wollf, Skagit Short fra Rio med flere; men jeg synes, der generelt er problemer ude i enden af de lidt længere kast. Årsagen er jo nok i flere tilfælde, at hovederne er så korte, at ’hjulet’ har nået forfanget for tidligt.

Men - Det kunne være sjovt at høre lidt om andres erfaringer med emnet.

 

Mvh

Jørn

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 12:17
Hej Jørn
 
Hverken Ambush eller Skagit short er lavet til lange kast, så det er ret naturligt at man med 6 meters klumper for en hurtig udrulning der resultere i et kort kast.
 
Alle liner kan på sin vis bruges til enhånds vandkast, de mest behagelige er dog dem med en triangle profil tapering eller ganske normal profil. Profiler med vægten centreret i fronten af linen er sjældent rigtigt behagelige at bruge til vandkast, de kan dog bruges.
 
Skal du kaste langt så gå efter en længere klump, Rio LT, Wulf TT , Airflo's delta profiler etc er fine liner med lidt længere klump som gør sig fint til vandkastene.
 
Mvh
Lasse
 
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 12:28
Hej Jørn.

Du kan sagtens kaste langt med korte skydehoveder. Men det kan godt betale sig at ofre linesystemet noget opmærksomhed, for hvis ikke det er i nogenlunde balance, bliver det hele meget sværere. Der kan være flere grunde til, at det ruller for hurtigt over.

Linen er for bagtung.

Forfanget er for kort.

Skydelinen yder for meget modstand.

Din timing passer ikke.

Måske er det en kombination af flere ting.

En bagtung line vil i sagens natur rulle hurtigere. Forlænger du forfanget, kan du afhjælpe det, men bagtunge liner er normalt dårlige til at rulle et langt forfang over.

Et andet problem kan være (og er det meget ofte), at linen slippes for sent, så linebuen får lov at rulle, mens du stadig har fat i skydelinen. Bruger du dobbelttræk, kan det hjælpe at sætte det ind tidligere, så du når at slippe i tide.

Johan
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 12:31
jeg har gode erfaringer med rio dart faktisk - samt zpey ultimo ... de kører kanon godt når jeg 1hånds-speycaster. Men jeg har samtidig ikke prøvet ret mange andre liner (andet end skydehoveder) - fordi jeg syntes både dart og min ultimo gør præcis det jeg vil have dem til. jeg kan også få linien lagt godt langt ud med lidt "haul" hjælp både i løftet og ved afslutningen af speycastet ... håber det hjælper lidt 
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 12:49
jeg har undehåndskastet en del med en lee wolf triangletaper, i en # tungere end stangen, hvor jeg så kappede af spidsen tildet passede... det har fungeret fint for mig!
 
mik
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 13:23

Hejsa igen

 

Tak for de mange gode svar. Når jeg skal summere op ligger løsningen for mig jo nok i et lidt længere men stadig deltataperet skydehoved.

Jeg har hidtil lavet mine liner selv af DT liner, hvor jeg har klippet ca. 70cm af spidsen, for at få et bedre overslag på de lidt større kystfluer (og jo, Lasse. Jeg har klippet den lange bagtapering fra). Yderligere har jeg snydt mig til lidt længere skydehoved ved at bruge 9’ polyleader. Jeg bruger monofil skydeline hvilket jo giver meget lidt modstand på underlinen. Ved kysten hjælper jeg så strækket af forfanget ved at dyppe stangspidsen i vandet lidt før nedslaget. Alt sammen meget godt, men det er jo ulig lettere, hvis man kan købe det færdige setup.

 

Jeg har et mål der siger 30m+ med strakt forfang. Dette sidste kniber, men jeg har jo endnu ikke prøvet alle af de nævnte forslag, men mange lyder som brugbare.

 

Mvh

Jørn

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 13:46
Citat: Jørn Fischer

 

 

Jeg har et mål der siger 30m+ med strakt forfang. Dette sidste kniber, men jeg har jo endnu ikke prøvet alle af de nævnte forslag, men mange lyder som brugbare.

 

Mvh

Jørn

 
Hej Jørn
 
Hvilken klasse?
 
Mvh
Lasse
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 14:01

Hej Lasse

 

Jeg starter med en DT #12F. Klipper ca. 70cm af spidsen, og laver et loop. Måler 6,50m ind, klipper og laver et loop. Så ved jeg af erfaring, at hovedet vejer 17g. Hertil skal jo yderligere lægges ca. 1g til polyleaderen.

 

De næste hoveder jeg vil lave tager jo nok udgangspunkt i en DT #11 eller #10. Så får jeg jo automatisk et længere hoved når målet fortsat er ca. 17g.

Jeg bruger hovedet til en #6 stang (TFO TiCr X) hvor de ekstra 2-3g skyldes, at jeg stort set udelukkende bruger underhåndskast.

 

Hejsa

Jørn

Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 14:08
Hej Jørn
 
Takker, god fornøjelse Smile
 
Tror jeg havde valgt en anden tilgang hvis målet var 30+ med spey Embarrassed
 
Mvh
Lasse
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 17:46
Hej
Hvis målet er 30+ så er der nok ikke mange der
kan hjælpe herinde .
Og hvordan du vurder om forfanget er strækt på
den afstand er mig en gåde

Og jeg må melde pas

Mit mål er præsion og total strakt forfang
da jeg kun bruger underhåndskast ved å'en er 30+
latterlig:)

Vh Tommy




mine mål er total st
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 19:25
Citat: Tommy:)

Hej
Hvis målet er 30+ så er der nok ikke mange der
kan hjælpe herinde .
Og hvordan du vurder om forfanget er strækt på
den afstand er mig en gåde

Og jeg må melde pas

Mit mål er præsion og total strakt forfang
da jeg kun bruger underhåndskast ved å'en er 30+
latterlig:)

Vh Tommy

Hej Tommy

Vi er dog nogle, så helt dumt er det vel ikke at spørge Wink
 
Og god fornøjelse med det totalt strakte forfang, hvordan vurdere du det på vand Wink
 
Mvh
Lasse, der bruger vandkast ved åen, elven, søen, havet og i konkurrencer....Og 30+ er kun latterligt når man ikke kan LOL



Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 22:01
Lasse
Det var jo det jeg skrev, at så var det ikke MANGE
der kan smide et underhåndskast på 30+ med enhånds

Vh Tommy
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 22:06
Til det strakte forfang , tja jeg bruger mine øjne
Men det selvfølgelig også nemmer, når der ikke kastes så
Langt

Vh Tommy
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Jul 2011 kl. 23:38

Hejsa

 

En fra min side afsluttende bemærkning.

 

Jeg går jo ikke med fluestangen ved vandet eller på græsplænen hver dag fordi jeg er sulten, men fordi jeg synes, det er sjovt.

 

En lille sidebemærkning til Tommy.

Hvis man kaster underhåndskast fra en kastepool (vandpyt), kan man jo forholdsvist nemt gå ud til enden af linen og se både hvor og hvordan forfanget lander.

 

Synd, at man ikke kan stille et lille spørgsmål på siden uden tilsyneladende at fornærme nogen af de meget aktive brugere. Det synes ikke at være tilfældet, så jeg flytter mig gerne for andre og mere spændende emner.

 

Mvh

Jørn

Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Jul 2011 kl. 08:03
Hej Jørn
Jeg har måske lydt fornærmet , men har bestemt
Ikke været det..

alle mine kast forgår stort set ved vand , derfor var
det svært for mig at se hvordan du skulle kunne se om
forfanget var strakt

UnderhåndsKast på 30+ er ganske indponerende

Vh Tommy

Til top
 Besvar Besvar

Skift forum