Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

stang af 3 ud af 4 delt klinge

 Besvar Besvar
Forfatter
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: stang af 3 ud af 4 delt klinge
    Sendt: 13 Jul 2011 kl. 16:54
ja sagen er den at da jeg i vinters var ved at få ombygget min sage launch med anden hjulholder endte jeg med at skulle bruge en stump klinge til at bygge den nye hjulholder på efter lidt leg med saven..

Jeg købte derfor en artisan traveller klinge i 4 delt 9" kl 5/6, som umiddelbart virker som en fin stang, men den var købt for at blive skåret i stykker til sage projektet..

jeg kunne dog nøjes med at benytte mig af nederste del af klingen, og vi snakkede den gang om at bygge en ul spinnestang af de 3 resterende dele.. Dog har jeg imellem tiden købt en 7" spinnestang så mangler jeg sådan set ikke mere..

og jeg må indrømme jeg mangler lidt en tørflue stang til at bruge længere oppe i systemet, og tænkte derfor om jeg ved at bygge på de 3 øverste dele ville kunne få en hæderlig stang ud af dette.. Og om det ville ændre på kastevægt osv når bunddelen mangler.. Kunne jo være lidt sjovt at bygge selv, frem for at fare ud og købe flere stænger til samlingen..

Gode råd og inputs modtages med glæde..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 18:16

Hej Rene.

 

Den kender jeg godt...man har trøje som man klipper ærmerne af, så har man pludseligt en

vest og et par ekstra bukser så man har to par at skifte i mellem, så kommer vinteren og vesten bliver for kold, herefter tager man benene fra det ene par bukser og sy`r på vesten så man igen har en trøje og så....

Man kommer måske til at se fjollet ud, ligesom jeg forestiller mig at dine stænger efter end ombygning måske også vil være ret underlige at fiske med.

Men god fornøjelse med projektet...jeg ville nok bare købe de stænger jeg manglede.



Redigeret af scott - 13 Jul 2011 kl. 18:20
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 18:39
Hej Jim

ja har som sådan bare samlet den og viftet med den.. Og der virkede den til at kunne blive en ganske fin spinnestang.. men fik et godt tilbud på en SG troutizimo som jeg valgte og købe i stedet..

jeg er så kommet i tanke om jeg da nok mangler en stang til de små tørfluer i åen, for skal da helt sikkert prøves.. Og så kom jeg i tanke om min gamle lille stang.. Men omvendt findes der jo klasse 3 eller 4 stænger til 1200 kr og op, og hjulholder, kork og øjer løber jo hurtigt op til denne.. Så var også bare for at få vinteren til at gå..

men kan god være jeg bare skal finde mig en færdig tørfluestang, kan se at man kan få tfo bvk i en kl 3 Embarrassed

men har nogle erfaringer med denne slags underlige ombygninger modtages råd gerne..
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 18:53
Hej Rene.
 
Du lyder som en rigtig frisk "gør det selv mand", så bare hæng i...de bedste opfindelser er ofte gjort af folk som vender tingene på hovedet og giver pokker i vanetænkning.
 
Jeg prøvede faktisk en TFO bvk i #5 og 6 for nogle uger siden og jeg må sige at jeg var meget imponeret over kasteegenskaberne.
Ofte er der ikke så meget nyt under solen når en stangmærke kommer med en ny serie, men her snakker vi om langt bedre stænger end feks deres TICRx-serie som ellers er rigtigt populære.
Disse bvk virker meget lette med masser af nerve og tempo til de lange kast uden at være det mindste stive...der er virkelig musik i dem !
Hvordan deres mindre klasser spiller ved jeg ikke med sikkerhed...men et godt gæt er at den holder gennem hele serien.
 
Mvh
Jim. Smile
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 18:56
Hej Jim

er jeg som sådan ikke.. Skulle have hjulholderen af min sage.. Kogte og kogte den gamle i træ og endte med jeg måtte save den af.. Efter klingen var flækket under hjulholderen..

fik en af de flinke ældre herre i foreningen til at hjælpe med at tilpasse en stump fra bunddelen på min artisan, som der så blev monteret lidt kork og hjulholder på..

men har mod på at prøve og bygge selv, og der var den jo fin denne artisan, men en god hjulholder, lidt kork og øjer render jo op.. så er det så som så med kaste egenskaberne så hellere købe noget færdigt og gennemprøvet..


med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 19:10
Hej René,
 
Du kan jo starte med at montere nogle billige ringe med tape og bygge et håndtag op på samme måde. Det burde være nok til lidt kasteri på græs, så du kan vurdere, om den forkortede klinge er værd at ofre noget på.
 
Claus
 
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 19:18
Hej Claus

Takker for rådet, var selvfølgelig en ide..

Står ovre i klubhuset, og skal nok derover i morgen... Så kan jeg lige vifte lidt med den..

Har tidligere handlet ved jer, og været godt tilfreds.. og delene til sage stangen kommer da også fra jer..

Har i prøvet og korte en stang op, og fundet ud af om det har indvirken på kastevægt eller klassificering af en fluestang.. For en 7" kl 5/6 har jeg sådan set ikke behov for Sleepy
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 20:11
Hej Rene
 
Din klinge bliver knap så stiv, så den vil givetvis fungere fino med en lettere line nu når bunddelen mangler Smile
 
Jeg kender ikke artisanen i 5/6 konfigurationen så jeg ved ikke hvor toppet aktionen er, men den rykker under alle omstændigheder ned i klingen når bunddelen mangler, toppetheden oprindeligt afgør så hvor meget.
 
Som Claus foreslår, fat i en flok ringe og en gang tape, så er du meget nærmere på at afgøre om det er noget der er værd at bruge tid på Wink
 
Mvh
Lasse
Teori er godt, viden er bedre....
Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jul 2011 kl. 20:24
jamen lyder til jeg skal lave et par forsøg for at afgøre om det er noget ved at gå i gang..

Kunne jo være sjovt med et projekt til vinterens lange aftener.. Og man kan jo bare lade være og købe det dyreste af det dyreste og montere den op med..

Hvordan afgører man hvordan øjerne skal sidde og hvad størrelse??

Har set nogle skemaer, skal jeg bare følge dem og undlade de nederste der hvor der nu er kork og hjulholder i stedet for klinge..

tror dog jeg monterer med en saltvandshjulholder, så kan den også gå på kysten efter horn og andre mindre fisk LOL


Redigeret af René H.N. - 13 Jul 2011 kl. 20:24
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres