Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ny 2 hånds-stang ... allround

 Besvar Besvar
Forfatter
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ny 2 hånds-stang ... allround
    Sendt: 05 Jul 2011 kl. 09:51
Jeg står og vil have mig en 2 håndsstang ...
Den skal bruges i scandinavien ....
Prisen er lige meget , men den behøver ikke koster over de 6000 ... brugt er også okay ....

Hva vil i anbefale ..... ???

Jeg havde selv kikket lidt på en Sage TCX 14' #9
.... men er slet ikke inde i 2 hånds ...

Jeg har selv en Sage TCX 11'9" #7 switch lige pt ......


Steen


Redigeret af SoftboyDK - 05 Jul 2011 kl. 09:52
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 10:13
Hej
jeg må indrømme at jeg er faldet totalt for denne stang fra Peter Norsker
 
 
Fik lave en med lidt andet tåndtag og hjulholder uden ekstra beregning
Nu ved jeg ikke hvor i landet du bor, men du er meget velkommen til at prøve min stang her i København  og prisen, ja den var lav og slet ikke i nærheden af de 6kilo.
 
mvh
J


Redigeret af Jørgen S - 05 Jul 2011 kl. 10:16
Til top
Henrik L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSL

Tilmeldt:: 18 Jun 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 10:33
Hej Steen
Nu hvor du er "Sage-mand"  :-)   Hvorfor ikke nuppe en TCX 12'  #7'er  Det er altså en super fin allround stang til sommerfiskeri i Norge(midt juli og frem) samt DK. Den kaster superb og er ikke for voldsom til eks. Skjern.
Vægt på klumperne går fra ca. 26-28 gram (måske helt op til 30 g).
 
Ellers er GL LeCie'er i diverse modeller et godt køb.
Dem finder du til ca2500 kr. (både spritnye samt secondhand).
 
Mit råd er også: hold dig til "store" og "kendte" mærker. Disse vil du altid kunne sælge igen (selvfølgelig uden "pris-garanti"  :-  ).
 
God jagt :-)
 
Mvh
Henrik 
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 10:45
Tak for dit tilbud Jørgen ....
 
Henrik  ...  Jeg har set på den sage  ...men jeg har jo en 11.9 kl 7  switch  ... den ligger tæt på ..... men måske alligevel lang fra  ...ved det ikke  ...
 
Ellers tak for dine råd  ....


Redigeret af SoftboyDK - 05 Jul 2011 kl. 10:52
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
ole tranholm jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tranholm Avatar

Tilmeldt:: 23 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 648
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tranholm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 11:01
Hej Steen T
 
da du har en 11,7 #7, ville jeg vælge en 13 ft. # 8/9 så er du godt dækket ind.
Vedr. mærke vil jeg ikke anbefale nogle da det er en smag sag.
 
Har selv en Guideline Lpxe i 13 ft. og en Loomis GLX det funker for mig.
 
Ole
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 11:22
Tak for svar Ole  .... Wink
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Jørn Fischer Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Fischer

Tilmeldt:: 16 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 72
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Fischer Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 11:33

Hej Steen

 

Allround??  Jeg kan heldigvis ikke forestille mig, at blot én stang skulle kunne håndtere alle situationer.

Du er da også dækket godt ind nedadtil, så dit forslag om en 14’ #9 er nok tæt på.

 

Prøv at se det fra denne side:

Hvilke fluer vil du fiske med denne stang og i hvilket vand?

                     Forsæsonens tungere og vægtbelastede fluer i den ydre Skjern Å eller hvad?

Hvilke liner vil du fiske disse fluer?

                     Flydende / sinktip / synkende / Skagit / ?

Hvad forventer du at anvende af kastestil?

                     Overhead / underhånd / ?

Hvilke stænger kan håndtere disse liner / kast?

                     Klasse / aktion / ?

 

Som jeg ser det er en super let stang med Skagit (Flight) line det tætteste, man kommer en allround stang. Den er desuden et fortrinligt supplement til din switch stang.

 

Mvh

Jørn

Til top
René Hylager Carlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
René H.N. Avatar

Tilmeldt:: 16 Apr 2007
Status: Offline
Beskeder: 1211
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér René H.N. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 11:51
jeg fisker selv med awm fra guideline i 13" kl 8/9.. Det er en ældre serie, men købte stangen fra ny for 1500 kr i vinters..

Den kaster meget behageligt, og selv for en begynder som undertegnede er den nem at kaste og håndtere.. Og man skal ikke være 100 pct koncentreret om timing for at få kastet til at fungere.. Den nyere lpxe skulle være en stang med samme kvaliteter..

Men find en større forhandler hvor du kan prøve stængerne mod hinanden..




Redigeret af René H.N. - 05 Jul 2011 kl. 11:53
med venlig hilsen
René Carlsen
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 11:54
Allround er nok også lige og tage munden fuld  ...  men mere en stang så jeg er godt dækket ind ... 
Jeg vil gerne kunne fiske lidt af det hele faktisk ...hele året ....
Små og store rørfluer og skjern ...sverige norge ....  og af liner nok lidt af det hele da alle steder jo ikke er ens ....
Både overhånd og underhånds ....
 
Steen
 
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
Ryan Jöhncke Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
RJC Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér RJC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 12:08

Hvilken type kast skal du bruge den til? Lange hele liner, Underhåndskast eller Skagit? Skal du kaste synkende liner eller klare du dig med synkespidser? Det er meget få stænger der er lige gode til alle typer af kast og hvis du på forhånd har en ide’ om hvilken type kast/liner du skal bruge den til vil det begrænse udvalget. De eneste stænger, jeg personligt har prøvet, som kaster alle typer af kast og liner lige godt dvs. fremragende er Burkheimer 8134, Scott ARC 1287 og ECHO TR 13’#7.

Ryan Wink

Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 12:23
ville nok vælge 13-14 fod når du nu har en 11'9"

Korsholm har haft en Loomis på bud til under 5k
ved ikke om den er væk
Ellers ville det være et godt bud

vh Tommy
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 12:27
Loomis stangen er der stadig , du skal være obs på
den er 3 delt

Vh Tommy
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 12:36
Hej Steen.
Hvis du som som mange andre er ligeglad med hvad der står på de første 10 cm over korken, og stadig vil ha' en god og behagelig stang, så bor jeg ikke langt fra dig, og har en Scierra Matuka 14,1 #9/10 til salg i markedet herinde.
Du er velkommen til at kontakte mig hvis du vil prøve den, jeg har både hjul og liner (men kun stangen er til salg)
Jeg har lidt for mange stænger i denne størrelse :-)
 
Hilsen Jan
Tureby
Til top
Dan Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kloge_dan Avatar

Tilmeldt:: 30 Maj 2005
Geografisk: Roskilde
Status: Offline
Beskeder: 37
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kloge_dan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 13:49
Hej Steen,
 
Kan se at du allerede har fået mange gode input. Hvis det var mig ville jeg lede efter en stang der var noget kraftigere end den du allerede har - dvs. en der kan håndtere både flydene og synkende liner samt større fluer.
 
Der er mange gode stænger på markedet, men her har du min anbefaling.
 
Min anbefaling er at kigge efter en Loomis Stinger GLX 12,6 klasse 9/10, men den kan være svær at finde - det er den bedste stang jeg nogensinde har prøvet. Bruger den selv i Mörrum, når jeg går med lidt større fluer og medium til hurtig synkende liner. Jeg går med 33-36 gram på linerne og kører med kortere klumper grundet den kortere stanglængde - dvs. jeg går en line klasse op - GL Powertaperklumperne går jeg efter klasse 10/11 og klipper dem til.
 
Men stænger er jo en personlig ting - held og lykke med søgningen og håber du finder din drømmestang.
 
Mvh.
Dan


Redigeret af kloge_dan - 05 Jul 2011 kl. 13:50
Til top
Steen T Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
SoftboyDK Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Omkring Køge
Status: Offline
Beskeder: 615
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SoftboyDK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 14:59
Tak for alle jeres svar ...
Jeg går nok efter en 14 fod kl 8-9 ... Mærke ved jeg ik helt endnu ... Et jo lidt varm på tcx i 14 fod ..Eller en SAGE Z-AXIS 13'4" #8  Men ser på det ...
Steen

Redigeret af SoftboyDK - 05 Jul 2011 kl. 15:48
Hellere 1 flue i vandet end 10 i æsken ....
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:22
Citat: SoftboyDK

Tak for alle jeres svar ...
Jeg går nok efter en 14 fod kl 8-9 ... Mærke ved jeg ik helt endnu ... Et jo lidt varm på tcx i 14 fod ... Men ser på det ...
Steen
Jamen så er det jo nok den du skal ha'. Tror nu TCX 14' er mere end 9/10 end 8/9, men hvis du vil ha' et par stænger at sammenligne med er her et par kandidater.
 
Guideline LeCie #9/10 13'2 eller #9/10 13'7 samt G.Loomis 13'6 36g
 
TC
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres