Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Forfangstrækker

 Besvar Besvar
Forfatter
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Forfangstrækker
    Sendt: 04 Jul 2011 kl. 16:08
Hvordan strækker i andre jeres forfang?

Jeg har købt nogle billige forfangsstrækkere. Det eneste der bliver strukket ved brug af dem, er mine arme.

Jeg overvejer at smide pengene efter denne: http://www.sportfish.co.uk/product/benecchi-leader-straightener
Men kan det betale sig? Findes der en anden billig effektiv måde at strække forfang ved vandet? Og den jeg linker til, er den i det hele taget selv noget værd?
Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 16:26
Spidsen af tommelfingeren virker hver gangThumbs Up
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 16:33
  træk det igennem  et  stykke  gummi!!! ( cykel slange)  mvh.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 16:36
Jesper den glemmer vi lige. Jeg har prøvet at skære ret så dybt i min finger med fluorocarbon/nylon. Ouch

Steen det er jo egentlig et fint nok fif. Men jeg tror jeg måske søger noget lidt mere fancy hjemmelavet. Som at klappe et stykke gummi ind i læder selv eller i den dur. Smile Nu jeg tænker over det, kunne man måske lave noget smart med et viskelæder?
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 16:49
Hej Steffen.
Jeg strækker mit forfang ved at:
-tage fat i begge ender
-og så strække det henover skulderpartiet
-længere forfang tages på samme måde i bidder
-og ja man skal passe på de tynde ender, de kan godt skære men de krøller til gengæld heller ikke så meget
 
metoden virker fint for mig, både på kysten samt #2 tørflue ved åen.
og så sparer jeg plads i min vest på en "forfangsstrækker" der hænger i øvrigt så meget andet så som ammadou, krogløser, flydemiddeel til fluer, synkemiddel til forfang mm.
 
stram line Mvh FlemmingSmile
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 17:01
Flemming mener du at strække det over "nakken" eller bare over den ene skulder og så trække i hver ende?
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 17:07
tag noget vådt græs fra å kanten op i din ene hånd
Træk forfanget i gemmen det mens du klemmer så hårdt , det kan
lade sig gøre
det strækker + forfanget midster even til at ligge på vandet (overflade spænding)

nogen andet som er vigtig det er helt umulig at glemme der hjemme

Vh Tommy
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 17:11
Ja det lyder jo som et genialt råd Tommy. Der er selvfølgelig ikke så meget græs på kysten, men jeg skal huske den, når jeg skal til åen.
Til top
michael meyland Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Michaelfisk Avatar

Tilmeldt:: 07 Jun 2011
Status: Offline
Beskeder: 73
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michaelfisk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 18:40
Hej
Når du monteret din flue på forfanget, så kan du sætte krogen fast i en bundgarnspæl og forsigtigt strække forfanget på den måde.
Mange Fiskehilsner
Michael
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 20:32
Michael kan jeg ikke nøjes med bundhug og tangplanter? Det er også mildere mod krogen. LOL Ej jeg synes den simple som Flemming foreslår er lidt nemmere end den med bundgarnspælen.
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 21:06
Hej Steffen
forestil dig at du skal bukke et jernrør henover skulderpartiet (ikke i nakken) med begge hænder.
forfanget holder du så imellem fingrene, som sagt pas på med de tynde ender. jeg bruger ofte ærmet fra bluse eller jakke for at undgå at skære fingrene hvis de er gennemblødte af vand. som regel strækker jeg vel ca 1,5 meter af gangen og bruger selvfølgelig mindre "kraft" i den tyndest tapperet del af forfanget.
 
Mvh
Flemming 
 
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Jul 2011 kl. 21:09
Normalt har jeg ellers bare taget i begge ender og hevet. Metoden er knap så effektiv, så jeg prøver da lige over skulderen næste gang. Man ud fra denne tråd danner der sig da et tydeligt billede af at en 15 punds forfangsstrækker er ren og skær frådseri.
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 09:41
Jeg vidste slet ikke der fandtes forfangsstrækkere, jeg har da altid bare hevet lidt i begge ender, lige som når fluelinen strippes af hjulet første gang.
 
Jeg tror man skal lade være med at gøre det til en større videnskab end det rent faktisk er.
 
MVH Frank
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 09:56
Det er delvist rigtigt Frank. Dog har jeg bare erfaret at hukommelsen er en del værre i det stivere fluorocarbon end nylon, så det har mere brug for at blive strukket, før det rent faktisk kan udnytte det faktum at det er mere stift. Ellers ligger der bare en strukket flueline med et forfang i nogle løkker ude på vandet. Det er selvfølgelig mest udpræget ved mit kystfiskeri hvor jeg bruger 0,24 og opefter.
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 10:15

Jeg holder helt klart på cykelslangen - det virker...

Til top
Michael Ladefoged Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Ladefoged Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Ladefoged Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 10:54
Steffen!

Jeg kan blive helt varm om hjertet af at høre, at der stadig er nogle der bruger forfangsstrækkerConfused, jeg sælger jo fiskegrej og det er kanon for omsætningen når nogen omgående ødelægger deres forfang med sådan et værktøjDead

Nå spøj til side, smid dette værktøj langt væk, det er meget sansynligt at du overheder dit nylonforfang ved at køre det igennem det, og så svækker du bare forfangets trækkraft.

Hold i den tykke ende af forfanget, og med den anden hånd lader du forfanget køre igennem din lukkede hånd en 3-4 gange og over 1m. til du kan mærke at friktionen varmer forfanget lidt. Hold det så udspændt mellem dine hænder (uden at trække hårdt) til det igen efter et par sekunder er kølet af, så er alle spændingerne gået af nylonét, fortsæt behandlingen igennem hele forfangets længde.

Så har du glæde af dit forfang rigtig lang tid fremoverWink

Best
Michael
Til top
zdravko lozancic Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
joly

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: als
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér joly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 10:56

Put den i varmt vand et par minuter og som Jesper sagde bare stræk den med spidsen af tommelfingeren!!! Virker altid!!!

Held og lykke
Mvh ZdravkoWink

Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 11:02
Varmt vand dur altså ikke medmindre med tager en termoflaske med. Knap så praktisk. Hvis havvandet er så varmt at man kan kalde det "varmt" tror jeg bare jeg springer fiskeriet over. :-)
Til top
zdravko lozancic Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
joly

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: als
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér joly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:36

Varmt vand derhjemme...selvfølgelig skal man ikke gøre det i havet!!!!
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 15:44
Sæt fluen i den størreste havørrede du kan finde
virker altid for mig

Vh Tommy
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 17:04
Tommy det er da næsten nemmere end at finde varmt vand ved kysten. LOL
Tak for det komiske indslag. Jeg er dog ikke i tvivl om at det rent faktisk virker. Smile
Til top
Tommy Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommy:) Avatar

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Status: Offline
Beskeder: 616
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommy:) Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 17:31
Det virker, den skal bare være STOR nok :)

men kan selvfølgelig godt være svær at undgå de
små bæster , de sgu hurtige de små
Til top
ivan bjerregaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
evotec Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2003
Geografisk: simested å - skals å
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér evotec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jul 2011 kl. 19:12
Nu har jeg brugt en kork prop fra en god flaske vin de sidste 20
 år. Den holder i mange sesonger, ellers drikker du bare en ny flaske vin hvis den skulle blive slidt.
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 10:12
Hvordan bruges korkproppen? Skal linen hives igennem en lille slids i proppen eller hvordan fungerer det?
 
Ps. er det lige meget om det er en rød- eller hvidvinsprop? Eller er en Amarone at foretrække? Thumbs Up
 
MVH Frank
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 10:22
Ivan jeg har slet ikke nok forfang til alle de korkpropper. Wink

Men ellers hvad Frank spurgte om. Hvordan fungere det.
Til top
ivan bjerregaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
evotec Avatar

Tilmeldt:: 12 Jun 2003
Geografisk: simested å - skals å
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér evotec Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 17:12
Det er vigtigt at man ikke trækker proppen ud over forfangsspidsen, når man strækker det. Så springer linen nemlig tilbage som en fjeder, og så er man lige vidt. Det er lige meget hvordan proppen vender, linen skal nok selv lave en slids.
Det skal selvfølgelig være en prop fra en god Amarone, det skal siges det kan godt være en prop fra en flaske vin der er billigere virker lige så godt. Men det har jeg ikke prøvet.
Til top
Mads Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MBM Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MBM Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 23:12
Hold nu kaje en nørded tråd- når man nu ikke selv fisker flue. Her er det detaljen der tæller. Jeg kan jo desværre ikke bidrage med gode fif blot nyde underholdningen og ytre min dybe respekt:-)
Til top
Flemming Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flemming Nielsen Avatar

Tilmeldt:: 21 Feb 2006
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flemming Nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 23:33
Hej Mads
Kan godt følge digSmile
Jeg har en kammerat, jeg vil kalde for motornørd! hørte ham til et selskab, diskutere med 2 andre (nørder) om hvordan snoren til en plæneklippermotor fungererLOL det var sat..me nørdet men god underholdning.
vi er vel allesammen en smule nørdet hver især når vi snakker om det vi brænder for.
 
god sommer til jer allesammen, og Steffen se så at komme igang med at strække nogle forfangWink
 
Mvh Flemming
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jul 2011 kl. 23:43
Hehe jamen tak for input indtil videre så.

Jeg må vente til weekenden med at strække forfang. Jeg døjer lige med konsekvenserne af skybruddet i min kælder.
(Tænk engang - En hel vej har tømt deres kældre ud til storskrald og ikke en eneste gammel cykelslange til forfangsstrækkeri, er smidt ud nogle steder. LOL)
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres