Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Valg af tørfluestang

 Besvar Besvar
Forfatter
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Valg af tørfluestang
    Sendt: 01 Jul 2011 kl. 11:08
Hej.

Jeg fisker primært med flue på kysten, men jeg overvejer lidt en lettere stang til tørflue i åen og de lidt sjældne ture til de større vande i Sverige og Norge. Stangen skal i ny og næ også kunne bruges til p&t.

Jeg er næsten helt blank når det kommer til tørfluestænger. Jeg har dog en idé om at jeg skal have en line a la Loop opti stream eller tilsvarende Guideline line. Loop'en udelukker jeg dog, da jeg af moralske grunde nægter at betale næsten 700 kr. for en line, når konkurrenterne matcher kvaliteten til 400-500 kr.

Så jeg vil gerne have nogle bud på en tørfluestang i #4. Formentlig vil jeg kigge efter en brugt, men hvis ikke, skal nyprisen være under 2000 kr.
Distancekast har selvfølgelig ikke højeste prioritet. Men hvad det angår, tager jeg også gerne nogle bud på hvad en god line til dette fiskeri ellers kunne være. Det vigtigste er at jeg kan spænde stangen når jeg kun har kort line ude og præsentere fluen pænt og præcist.
Til top
lars rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ler Avatar

Tilmeldt:: 01 Maj 2006
Status: Offline
Beskeder: 303
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 11:29
Med hensyn til line ville jeg nok vælge en longbelly line i stedet for den korte udgave, så kan du bedere styre linen og præsentationen i de større vande. Vælg en klasse 4 line hvis det er en 4 stang og glem alt om at gå en klasse op selv om det kan være en fordel til de meget korte kast. 
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 12:07
Lars idéen er fin nok, men jeg er bange for at jeg vil få problemer med kastet, f.eks. ved åen hvor jeg ikke har så meget plads?
Til top
Steen Ellemose Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SE

Tilmeldt:: 27 Maj 2008
Geografisk: sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SE Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 12:45
En rigtig god og meget overset line er Cortlands 444, i den ferskenfarvede udgave. Det er "normal" wf line, hverken long- eller short belly. Desværre fås den ikke herhjemme, men Sportfish.co.uk kan anbefales.
En anden glimrende line med samme kvaliteter er Orvis' Superfine Wonderline.
Begge er gode liner, der ikke kræver en hysterisk præcis timing.

mvh
Steen
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 12:52
Aah Steen det er for sent. Jeg bestilte en ordentlig bunke fra sportsfish i foregårs. Jeg bestiller ikke igen. De tror jo jeg er vanvittig. :P

Men jeg har faktisk læst lidt semitest af nogle af de liner i "kategorien" her. http://www.guideline.no/filestore/wflines/cast/riverlinestands09.pdf
Men de siger mig umiddelbart ikke så meget. Men igen, det er jo stadig noget der skal matche den stang jeg skal have. Så jeg tager ingen beslutning på line før jeg er sikker på stangen selvfølgelig.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 14:29
http://www.sportfish.co.uk/product/greys-platinum-floating-fly-line

Så faldt jeg over denne line. Nogle der kender til den? Det er rosende ord den har fået jo.
Til top
Tony Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
tony tvs

Tilmeldt:: 23 Apr 2010
Geografisk: Skævinge
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tony tvs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 20:10

Hey Steffen, jeg kan anbefale en scierra pico v2. Det er en ganske god stang til pengene, og så kører den super med en guideline presentation eller en lee wulf TT..

Til top
Dennis Schaumann Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jezuz

Tilmeldt:: 05 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jezuz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:03
hej. mht til stang så har jeg lige købt en Tfo 8 fod klasse 4, syntes virkelig det er en stang for alle pengene men hver sin smag jo. koster ca 1100-1200 kr ny.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:29
TFO har jeg også kigget på. Deres koncept tiltaler mig generelt.
Scierra pico skal jeg da også lige have kigget på, da jeg helt bestemt ville være interesseret i noget der virker med en Guideline line. Der står stort set Guideline på alt andet fluegrej jeg har efterhånden. :-) Ved ikke om min lokale pusher forhandler dem dog. Go-fishing skriver også noget spændende om den.
Jeg tør dog ikke gå under 8 fod.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:37
Guideline LPXe er i øvrigt en meget rost stang, men hvordan er den som tørfluestang?
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:38
Hvis du nu allerede er guideline fanatiker så synes jeg at lpxe 8,6 fod #4 er en fed tørfluestang :)
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:41
Haha Jakob. Der var jeg for hurtig til dig. :-)

Hvordan er aktion i den? Guideline siger selv med. fast til fast, men går det med en long belly line eller er der noget mere optimalt der?
Til top
thomas klausen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
thomas klausen

Tilmeldt:: 25 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 249
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thomas klausen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:45
Jeg vil alle dage vælge så let som muligt når det gæller p&t i åen ville jeg selv vælge en 4-5 og så ville jeg købe en Line fra loop som er lavet til små meget smalle åer for at få den Best mulige præsicon den line jeg har i tankerne er der linket til her. http://www.shop.aekvator.dk/product.asp?product=583
Det mit bud på en god Line
Mvh.
Thomas klausen
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 21:50
Steffen, det sker sommetider ;)

Jeg hang en rio gold på dengang jeg ejede den omtalte lpxe. Det fungerede fint.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 22:20
Jeg må ud og prøve et par liner sammen med den LPXe og se hvad der passer mig.
Mon ikke der findes en forhandler derude, som er villig til at lade mig mishandle et par liner helt uforpligtende?
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Jul 2011 kl. 23:22
Tag et kig på Barrio linerne - har kun gode erfaringer og de jeg har krøller stort set ikke.
 
vh
Peter


Redigeret af P.M. - 01 Jul 2011 kl. 23:28
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 00:07
 sage, 476 sfl.     s, glas stang...      Smile   mvh. steen. 
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 09:54
Hej Steffen
 
Hvis du vil have en stang der kan klare flere situationer ville jeg overveje en #5 stang med parabolsk aktion.
Jeg havde en Guideline LPXe RS i #5 som jeg ind imellem brugte til lidt tørflue i åen/P&T (Uden det store held, men det er ikke stangens skyld :-) )
Den håndterede korte liner glimrende da den "kun" arbejde med spidsen og fint kunne kaste 8 - 10 meters kast med strakt forfang (Linen var en Scierra HMT) samtidig med at den når den var med på kysten kastede 20 - 25 meter med den samme line. Og jer er ikke nogen specielt god fluekaster.
Du skal overveje om en #4 er kraftig nok, hvis du fisker i områder med en del blæst går det sjove ret hurtigt af en #4 med mindre du er en rigtig god kaster (Hvilket du måske er, men det ved jeg intet om.)
Jeg har dog selv mere end en gang opgivet pga. vind da jeg selv havde en #4 stang.
Nu er det to stænger i #3 og #5 hjemmebygget fra Batson Enterprice hjemmebygget der står for det lette fiskeri hos mig, har også en #2 TFO med det er mest for sjov (Den er tiltænkt tørfluefiskeri efter skaller i åen).
At jeg så snart skal bygge en "ny" #4 stang er en anden sag, det er mest fordi jeg har en masse løsdele der skal bruges og så er det skide sjovt!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Steffen Christiansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
StefC

Tilmeldt:: 23 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 189
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér StefC Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jul 2011 kl. 11:41
RS er udskiftet med V2. Det er en stang der langt overstiger de 2000 kr. Selv som brugt vil jeg tro. Den fås kun ned til #5, så det er selvfølgelig en overvejelse jeg skal gøre. Men til streamers/store vådfluer, der kan jeg jo godt bruge min Guideline ACT4 #7 med 4cast linen. Du har selvfølgelig ret i det med blæst. Hvis den er over 7 M/S plejer det at gå ned af bakke for mig (med #7). Ouch
Det også ret sjældent man ser den gamle RS til salg.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres