Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Vægt af fluehjul

 Besvar Besvar
Forfatter
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Vægt af fluehjul
    Sendt: 29 Maj 2011 kl. 21:40
 Kunne godt tænke mig at høre hvor meget vægten af hjul påvirker kastet, eller måske nærmere stangens aktion, var ude med en klasse 7 , med et klasse 8/9 lidt tungt hjul.
Altså hvordan påvirker den ekstra vægt, kastet...?
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 22:04
Hej Peter,
 
jeg synes, at det vigtigste er, at der er balance i sættet, således, at balancepunktet ligger lige foran eller på den øverste del af stangens håndtag, når hjulet (med liner) er monteret. Et hjul der er for let eller tungt i forhold til stangen, kan blandt andet give håndledsproblemer.
 
Bedste hilsner samt knæk og bræk
 
Torben Thinggaard
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 22:57
Jeg vover den påstand at hjulets vægt ikke påvirker selve kastet. Det vil påvirke din kasteoplevelse dog.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 23:03
Hej Peter
 
Prøv for sjovt en dag at tage hjulet af og stoppe det i lommen.
Det er en lidt speciel oplevelse, og der er forskel på at kaste med og uden hjul.
Og som de andre skriver er et velafbalanceret sæt det lettest at kaste med.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 23:26
Citat: TT101

Hej Peter,
 
jeg synes, at det vigtigste er, at der er balance i sættet, således, at balancepunktet ligger lige foran eller på den øverste del af stangens håndtag, når hjulet (med liner) er monteret. Et hjul der er for let eller tungt i forhold til stangen, kan blandt andet give håndledsproblemer.
 
Bedste hilsner samt knæk og bræk
 
Torben Thinggaard
Lige præcis !
Alt for mange går op i at hjulet skal være så let som overhovedet muligt.
Den absolut bedste kasteoplevelse opnår man ved et sæt spm ballancerer og samtidig er det langt mere behageligt og "let" at gå en hel dag at fiske med.
 
PS....dette er ikke en joke Smile
 
Mvh
Jim.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Maj 2011 kl. 23:53
Hvorfor er det så vigtigt for jer, at det "balancerer" når linen er rullet på hjulet?
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 07:51
Hvem siger det skal være balanceret når linen er på hjulet?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 07:58
Det vigtigste er balance, hvis du ikke har det, så bliver du hurtigt træt.
Knæk og bræk
Til top
Steen Tofte Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sovereign Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2004
Geografisk: Lapland
Status: Offline
Beskeder: 236
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sovereign Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 08:19
Hej !
Det er rart når der er balance, men vigtigt er også at tänke på at jo mere vägt jo hurtigere bliver man trät i kastearmen. = for mig så let et fluehjul som det er rimeligt at bruge. Mit fiskeri, mest klasse 4/5 8-9" stänger. Et fluehjul synes jeg ikke bör veje mere end ca. 130 gr. storspolehjul som vejer op imod 200 gr. kan jeg ikke forstå er så populäre.
Jeg kan gå og fiske en hel dag uden at blive trät i kastearmen ( med en ikke for hurtig stang ) og sådan synes jeg at det skal väre.
K&B  Steen 
Til top
Klaus Jespersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
knj311

Tilmeldt:: 01 Feb 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 166
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér knj311 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 08:42
Hej,
 
Jeg hører helt afgjort til dem der mener at balancen betyder mere end vægten, i særdeleshed mht tohåndsstænger. På mine enhåndsstænger kan jeg bedre leve med at stangen er en smule toptung, hvilket nok hænger sammen med at der peger jeg alligevel spidsen mod vandoverfladen.
Jeg gør det at jeg monterer hjulet med bagline, skydeline og skydehoved når jeg skal finde balancepunktet. Derefter trækker jeg skydehovedet ud gennem øjerne og binder det fast til noget. Så kan jeg stå med stangen i hånden og med et let træk i linen der svarer til strømmens træk i linen.
Det er vidunderlig nørdet, men det er også det tætteste man kommer på en reel fiskesituation uden at fiske... 
Jeg tilstræber at jeg kan holde min øverste hånd på håndtaget præcis på balancepunktet, og så skal det være der hvor jeg holder hånden når jeg kaster. Jeg vælger simpelthen mit hjul efter at det skal have en vægt hvor jeg kan opnå dette.
 
Mvh Klaus
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Maj 2011 kl. 19:17
 
 Nu er jeg ikke den store fluefisker.. men synes der er en masse ting man kan komme til at tænke på når linen driller..Smile
 Selve kastet fylder meget i det samlede fiskeri, men det er måske sådan at flue fiskeri er, lidt maskin agtigt...sammenlignet med spin, eller er det bare amatørens betragting... nå men blev da klogere ang. vægt... Tak for mange gode svar.
 
 Mvh. Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres