Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Multi er noget LORT

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Multi er noget LORT
    Sendt: 22 Maj 2011 kl. 16:53
Inden jeg sætter det nyindkøbte Shimano Curado til salgLOL vil jeg lige hører hvad jeg gør galt. På min første tur med multi var resultatet sådan:

Med en Ironfeather 8,6fod og 25gr Bornholmerpil kaster jeg max. 45meter. Det er langt fra det jeg kan præstere med et fastspole setup (Stella 4000FD 0g Lesath 10fod 10-30gr)

Jeg ved at en del vil svare at der skal træning til men jeg har svært ved at tror på at det alene kan bringe Bornholmeren i nærheden af det jeg kaster med fastspole.

HJÆLPOuch


Redigeret af J Rosgaard - 22 Maj 2011 kl. 17:16
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 17:06
Du kommer næppe til at kaste længere med multihjul, selvom agnen er noget af det optimale til multihjulskast, hvis der er nogen der har bildt dig det ind, så skulle de have et drag over nakken.
Når det er skrevet er fordelene ved Multihjulet, glæde ved kastet, betydelig bedre fightbremse, omend den sjældent bruges til noget særligt herhjemme, optilal kontakt til agnen, samt muligheden for at kaste uden spolemodstand med tykkere liner, hvilket betød meget i monofillinernes tid, men næppe meget i vore dage, hvor de fleste vælger fusionsliner, der jo som bekendt har enorm styrke i forhold til diameteren.
Så summa summarum, hvis du kaster med fastspolehjul og 0,35 monofil og multihjul monteret med samme line, så er det højst sandsynligt at multihjulet kaster længst, altså såfremt manden bag kastet kan bruge det.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 17:15
Jeg glemte at skrive at Curado hjulet er monteret med 0,14 Matrix Pro.

Der er flere der i andre tråde har svoret at de kaster MINDST lige så langt med multi som med fastspole. Hvis det betyder at de ikke kaster længere end 45meter med fastspole forstår jeg forvirringenWink Mht. glæde over et godt kast må jeg tilstå at et kast på over 80m med fastspoler glæder mig mere end 45m med et multiTongue 



Redigeret af J Rosgaard - 22 Maj 2011 kl. 17:15
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 18:00
Jeg vil gætte på at du dels mangler træning, dels mangler at justere kastebremserne. Hvor mange klodser er koblet til i centrifugalbremsen? Er spolebremsen strammet for hårdt?
 
Med dit setup ville jeg som udgangspunkt tilkoble 1 af de 6 bremseklodser og indstille spolebremsen sådan at endegrejet glider langsomt ned fra stangspidsen med frikoblet spole. Da du ikke er vant til multihjul, så begynd hellere med 2 bremseklodser tilkoblet. Som begynder ville jeg også starte med monofil line, den er lidt lettere at gå til. Så kan fletlinen komme senere.
 
Angående kastelængde: sidst jeg målte op på græs nåede jeg 87 meter med Shimano Calais + Beastmaster 9 fod + 28 grams Mörrum spinner og vindstille. Linen var 0,31mm monofil. Jeg kunne nok nå lige så langt med fastspole. Min søn som er bedre en mig kan nå 5 til 10 meter længere med samme setup. Det er ikke kastelængde som er afgørende for mig, det er bare sjovere med multihjul.
 
I øvrigt har jeg oplevet at multihjul kan være lidt træge når de er nye, og kaster bedre når de er tilkørte.
 
Mvh. Peter
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 18:04
Hvis du er nybegynder mht multikast, så skal man altså være en lille smule tålmodig inden der kommer en tilfredsstillende kastelængde. Hvis du kender en i din omegn, der er multifisker, så er det en god ide, at få hjælp! Undertegnede kan godt komme med en masse praktiske råd og vejledninger. Men det er lettere, når man rent fysisk ser kasteren, kastet og selve udstyret. Især mht til diverse bremseindstillinger.....etc. Men også "harmonien"mellem hjul, stangaktion m.m. er væsentlig. Det ægre mig særdels, at du har sådanne begyndende oplevelser med multifiskeri. Men, men, men fat mod, der er mange der er startet denne disciplin med alt for dårlige vejledninger og alt for store forhåbninger. Det kræver altså en del træning. Og ens færdigheder på området er - lidt lige som fluefiskeri - en livslang passion og udvikling.  Når selve multikastet(eller de mange former for kast der rent faktisk er i forskellige situationer) så er lært, så vil man få nogle fantastiske intensive fiskeoplevelser. Men kort og godt, den vejledning man får i mange grejbutikker er mangelfuld. Find en multifisker, drosl ambitionsniveaut lidt ned og få hjælp af en erfaren multifisker. Fat mod, det skal nok komme.
Til top
Henrik Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik_Møller Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik_Møller Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 18:04
Hej Jesper

Hvis du bor i nærheden af Greve skal du være velkommen forbi.. Jeg fisker laks med Curadoen 14 dage hver sommer.. og har snart gjort det i 10 år.. Det lyder som om der er noget af det de andre påpeger der kunne være galt.. :-)

Er det et 201 eller 301 du har ?

vh
TRHM
FISH ON, www.lakseture.dk
Alaska, Mexico, Bahamas
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 18:47
Hej Jesper
 
Som de andre skriver så er der masser af ting der kan være årsag til det, men en af dem er sikkert også stangvalget.
Du skal jo have noget sammenligneligt her, og en 10' stangs kastelængde skal ikke sammenlignes med en 8' 6" stang.
Og derudover er 45 meter som begynder faktisk helt godt!
Så klø du bare på, men husk, du træner på græs og fisker ved vandet!


Redigeret af mahon - 22 Maj 2011 kl. 18:47
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 18:55
Citat: Henrik_Møller

Hej Jesper

Hvis du bor i nærheden af Greve skal du være velkommen forbi.. Jeg fisker laks med Curadoen 14 dage hver sommer.. og har snart gjort det i 10 år.. Det lyder som om der er noget af det de andre påpeger der kunne være galt.. :-)

Er det et 201 eller 301 du har ?

vh
TRHM
Hej Henrik,

Jeg bor på Frederiksberg så dit tilbud kunne jeg godt være fristet af. Det er en model 201.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 18:58
Citat: mahon

Hej Jesper
 
Som de andre skriver så er der masser af ting der kan være årsag til det, men en af dem er sikkert også stangvalget.
Du skal jo have noget sammenligneligt her, og en 10' stangs kastelængde skal ikke sammenlignes med en 8' 6" stang.
Og derudover er 45 meter som begynder faktisk helt godt!
Så klø du bare på, men husk, du træner på græs og fisker ved vandet!
Jeg trænede faktisk ved vandet og det blev da til lidt hornfisk under seancen.

Jeg overvejer at købe en Savage Gear Parabellum 9,6fod 12-40gr. Den håber jeg kan give lidt længere kast.

Har også et Calcutta XT101(japansk version) på vej hjem så jeg synes da jeg gør lidt ved det inden jeg kaster håndklædet i ringen.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 19:10
Hej Jesper
 
Lige et velmenende råd, inden du køber mere, så øv dig med det du har.
En 8' 6" stang med dit Corado hjul burde kunne give dig nogle ganske fine kastelængder med træning, og det betyder mere en du aner, det med træning.
Og grunden til jeg skriver det med træning på græs, man koncentrere sig langt mere om at kaste når man er på græs, for tankerne smutter ikke lige ud i vandet på den fisk der måske står derude, og du fisker heller ikke effektivt når du koncentrere dig om kastet.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 19:24
Citat: mahon

Hej Jesper
 
Lige et velmenende råd, inden du køber mere, så øv dig med det du har.
En 8' 6" stang med dit Corado hjul burde kunne give dig nogle ganske fine kastelængder med træning, og det betyder mere en du aner, det med træning.
Og grunden til jeg skriver det med træning på græs, man koncentrere sig langt mere om at kaste når man er på græs, for tankerne smutter ikke lige ud i vandet på den fisk der måske står derude, og du fisker heller ikke effektivt når du koncentrere dig om kastet.
Min 8.6fod er ret stiv så jeg håber at en lidt dybere ladning vil kunne give længere kast. Den længere stang skal også bruges til laksefiskeri i Gudenåen. Her har jeg købt et ABU 6501 C3 der nok skal fyldes op med noget 0,20 flet. 
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 19:28
Du skal bare som vi gjorde i de gamle dage .....fjern alt hvad der hedder bremseklodser...og brug din tommelfinger.....så skal du se løjer...nå nej det er jo en fisk.
Men gå til den træn...træn...det giver den nødvendige kastefærdighed, med eller uden "klodser".
Knæk & Bræk
Per
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 19:55
Hej Jesper
 
Prøv med nylon line, det er lettere at lære med det, og nej, du skal ikke fjerne klodserne, der skal være en eller anden form for kastebremse på et multihjul hvis du vil kaste langt! Hvorfor er der ellers bremse på alle konkurence kasteres hjul?
Og træn træn træn, en stiv stang er ikke et problem, men hvis den ikke arbejder ned i klingen er der et problem, en dyb aktion er vigtig, men den må gerne være hurtig.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 19:58
Jesper:
 
Det der fik mig til at fortsætte med multien, dengang jeg startede og løb ind i de første fuglereder og ikke synes jeg kastede særligt langt da jeg først fik styr på teknikken var, at jeg stadig kastede længere end fluefiskerne, og hvis de kunne fange fisk med deres korte kast, så kunne jeg også, og så kom der efterhånden længde på kastene. Selv idag, 20 år efter jeg startede med svenskerhjulene, kan jeg opleve at jeg pludselig gør et eller andet anderledes der gør jeg kaster længere eller bedre.
 
Prøv at tænk på hvor langt du kastede da du startede med fastspolen og så på hvor  godt du kaster idag, der er nok himmelvid forskel? Og med fluen? jeg er sikker på at du også kaster bedre med dem end da du startede. Så ja, det er et spørgsmål om træning, men ligeså meget bare et spørgsmål om at bruge grejet og lære det at kende og blive fortrolig med det under så mange forskellige
 situationer som muligt.
 
Handler du hos Sport Dres? Prøv deres Imitator på ca 27 gram, det er et super kystblink til multihjulet, men forbandet på fastspolen.
 
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:00
Citat: Klaus Neilsen

Jesper:
 
Det der fik mig til at fortsætte med multien, dengang jeg startede og løb ind i de første fuglereder og ikke synes jeg kastede særligt langt da jeg først fik styr på teknikken var, at jeg stadig kastede længere end fluefiskerne, og hvis de kunne fange fisk med deres korte kast, så kunne jeg også, og så kom der efterhånden længde på kastene. Selv idag, 20 år efter jeg startede med svenskerhjulene, kan jeg opleve at jeg pludselig gør et eller andet anderledes der gør jeg kaster længere eller bedre.
 
Prøv at tænk på hvor langt du kastede da du startede med fastspolen og så på hvor  godt du kaster idag, der er nok himmelvid forskel? Og med fluen? jeg er sikker på at du også kaster bedre med dem end da du startede. Så ja, det er et spørgsmål om træning, men ligeså meget bare et spørgsmål om at bruge grejet og lære det at kende og blive fortrolig med det under så mange forskellige
 situationer som muligt.
 
Handler du hos Sport Dres? Prøv deres Imitator på ca 27 gram, det er et super kystblink til multihjulet, men forbandet på fastspolen.
 
Jeg fisker meget med Henry´s Fladbuk som jeg har hørt også fungere godt på Multi. Har også Imitator i æsken
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:02
Citat: mahon

Hej Jesper
 
Prøv med nylon line, det er lettere at lære med det, og nej, du skal ikke fjerne klodserne, der skal være en eller anden form for kastebremse på et multihjul hvis du vil kaste langt! Hvorfor er der ellers bremse på alle konkurence kasteres hjul?
Og træn træn træn, en stiv stang er ikke et problem, men hvis den ikke arbejder ned i klingen er der et problem, en dyb aktion er vigtig, men den må gerne være hurtig.
Hvilken nylon ville du anbefale? Både til kyst men også til å med brudstyrke på over 10kg.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:11
Til dit Ambassadeur 6500 hjul ville jeg vælge en mellem 0.35 og 0.40 mm.
Hvilken nylon du anvender er dit valg, men Berklys IronSilk vil jeg gerne fraråde, den er alt for glat efter min mening.
Til det andet hjul vil en 0,25 mm nylon være fin.
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:20
Jeg har brugt 0,35 mono på mine 6500 rockethjul, og det synes jeg er optimalt. Høj slid- og brudstyrke og ret uelastisk af en nylonline at være
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:41
Citat: mahon

Hvilken nylon ville du anbefale? Både til kyst men også til å med brudstyrke på over 10kg.
 
Jeg har brugt yo-zuri hybrid i et par år, det er den bedste jeg har prøvet. Jeg kender ingen grejhandlere som har den i DK, så jeg har bestilt hjem fra USA. Bulk spoler har været billige her i vinter, ca. 20 usd for en 1lb (450gram) spole. Jeg bruger den i 0,31 til kraftigt kystfiskeri, 0,26 til lettere fiskeri og 0,16 til UL. I 0,40 holder den 10kg. Tidligere brugte jeg Trilene XL. Den fungerer godt, men er lidt for elastisk. Du kan bruge en lidt stivere og mere uelastisk line på multi end på fastspole.
 
Jeg bruger også fletline når følsomhed og kontakt er vigtigt, her bruger jeg mest Spiderwire Stealth.
 
Fjern endelig ikke alle bremseklodser. Det kan lade sig gøre for en dygtig kaster, men straffen er hård hvis man ikke har styr på det.
 
Mvh. Peter
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:50
Jeg takker for de foreløbige råd og drager til Gudenåen i næste uge. Så må vi se om der kommer laks på land(på multi-rulle)
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:53
Hej Jesper
 
Hvor ved Gudenåen skal du fiske?
Jeg bor ikke så langt fra Langå (Hammel), så måske kunne vi mødes og udveksle lidt kaste teknik?
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:55
Knæk og BrækSmile
 
Og klø på med multirullen, det er så fedt at fiske med, og lad være med at lade dig slå ud af et overløb eller 100...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 20:56
Citat: mahon

Hej Jesper
 
Hvor ved Gudenåen skal du fiske?
Jeg bor ikke så langt fra Langå (Hammel), så måske kunne vi mødes og udveksle lidt kaste teknik?
 
Min far bor i Bjerringbro og jeg plejer at fiske flue på Zone 1 men min makker er spinnefisker så vi fisker primært zone 4-5.(Sandskreddet og Krumkagen) Det kunne være hyggeligt at mødes hvis du er i området. Skal fiske torsdag-søndag så det bliver 4 gode dage ved åen.Tongue
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 21:07
Hej Jesper
 
Du kan evt. ringe på 29480664, Lørdag er dog optaget til anden side.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 21:12
Citat: mahon

Hej Jesper
 
Du kan evt. ringe på 29480664, Lørdag er dog optaget til anden side.
Super. Jeg ringer en af dagene.

Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 21:34
Ps! Har netop brugt lidt økonomi på den omtalte"Savagegear paral." i 9,6 fod(9-40g), og det er altså en positiv behagelig overraskelse. I min verden en optimal multistang.
Til top
thorvald svendsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MR BIG Avatar

Tilmeldt:: 01 Jan 2004
Geografisk: Øst Vendsyssel.
Status: Offline
Beskeder: 289
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MR BIG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 21:59
Kan være vi ses,skal være ved Gudenåen fra Fredag til Mandag,dog i Langå da jeg er medlem derWinkknæk og brækThumbs Up
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 22:00
Hej Jesper.
 
Jeg bor i Vanløse og vil gerne hjælpe dig med teknikken hvis jeg kan - bruger aldrig fletline og mener ikke det er særligt brugbart til lange kast med spinnegrej på multihjul.
Men har selv 3 multihjul og 3 stænger som kaster rigtigt fint. (Hvis du får lyst at prøve noget ordentligt grej.) Hahaha!
 
Både Bornholmerpilen og Fladbukken er rigtigt gode at kaste med. Har dem selv og bruger dem hele tiden.
Sig til, hvis du har mod på det.
 
Mvh
 
Ole
Vanløse
 
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 22:43
Citat: Ole Christensen

Hej Jesper.
 
Jeg bor i Vanløse og vil gerne hjælpe dig med teknikken hvis jeg kan - bruger aldrig fletline og mener ikke det er særligt brugbart til lange kast med spinnegrej på multihjul.
Men har selv 3 multihjul og 3 stænger som kaster rigtigt fint. (Hvis du får lyst at prøve noget ordentligt grej.) Hahaha!
 
Både Bornholmerpilen og Fladbukken er rigtigt gode at kaste med. Har dem selv og bruger dem hele tiden.
Sig til, hvis du har mod på det.
 
Mvh
 
Ole
Vanløse
 
Hej Ole,


Tak for tilbuddet. Det kunne være hyggeligt. Jeg kan godt lide det kontante ved fletline så at skulle tilbage til nylon vil blive en kamel der skal sluges. Hvilken nylonline bruger du? Tykkelse og mærke?
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Maj 2011 kl. 23:19
Jeg bruger flere forskellige. Stroft 0,28 mm til et Shimano Calcutta 201 og Yo-Zuri hybrid ultrasoft i 4 og 6 pund.
 
Ellers mener jeg at Trilene er en glimrende line som jeg lige så vel kunne have valgt i f.eks. 0,26 mm.
 
Eksperimenterer også med en Sanyo line, importeret fra Japan. De har en masse spændende ting der ovre.
Til top
Peter K. Krogh Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hook

Tilmeldt:: 14 Jun 2002
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hook Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 07:08
Hej Ole.
Det kan være vi snart skulle mødes igen, så du kunne prøve at kaste med fletline.
Jeg er efterhånden ved at være rimelig fortrolig med mit Revo monteret med invisibraid. Det kaster altså ret godt og eneste fuglerede var i går morges på nordkysten i stiv modvind. Jeg tror ikke fuglereden kom fordi det var fletline og den var lige så "let" at udrede som nylon. Dog var jeg meget forsigtig da den opstod for ikke at komme til at stramme de små "knuder" i fuglereden :o)
 
Og Jesper: Jeg bor på Vesterbro, så hvis du er frisk kunne vi måske mødes nogle stykker. Det er lækre sager at Ole og Peter Larsen går rundt med, hvis du mangler noget at være misundelig over skal vi da bare lave et "multi-træf" :o)
 
Mvh.
 
Peter
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 09:24
Jeg er med på et "multi-træf"Wink
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 10:07
Hej Peter.
 
Jeg er meget nysgerrig efter at se hvor godt det kan falde ud med fletline og er helt sikkert frisk til et lille hyggetræf.
Hvem ved - måske skulle jeg spille masochist og prøve med fletline igen. LOL
Tror stadig ikke det er noget for min opsætning med hjul/stang og agn men man kan jo kun blive klogere, så....jo. Lad os se hvordan det ser ud.
 
Mvh
Ole
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 10:38
Hej Ole! Kan ikke huske om det ikke var dig ,der var primus motor mht tidligere multitræf. Var det ikke en ide med et evt. multitræf, at fx mødes under  fx"Stevns klints" fantastiske forhold. Så kunne man evt fiske lidt under praktiske forhold.
Til top
Peter K. Krogh Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hook

Tilmeldt:: 14 Jun 2002
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hook Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 10:46
Stevns kune godt være en mulighed. Ole du kan godt få et lift ;o)
 
Største udfordring for mig er nok at finde datoen, men hvis vi er ude i god tid går det nok :o)
Jeg håber at vi kan bliver nogle stykker, da det kunne være skægt at se andres opsætning af grejet.
 
/Peter
 
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 11:02
Sig lige til når i har fundet en dato, så alle os spinnehjuls fiskere ikke tropper op ved Stevns klint blot for at konstatere at pladserne er optaget... Og giv nu ikke jesper nogle gode ideer, han køber alt der ligner noget der kan hjælpe ham til at fange fisk..
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 11:56
Det ville være forfriskende at prøve Stevns - har aldrig prøvet at fiske på de kanter. Hvis jeg kan køre med, så takker jeg ja.
 
Ole
Til top
Peter K. Krogh Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hook

Tilmeldt:: 14 Jun 2002
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hook Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 12:42
Jeg prøver at melde en dato ud når jeg har snakket med "Kommandanten" senere i dag... Så må vi se om det passer jer :o)
 
/Peter
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 13:17
Jeg kunne godt finde på at deltage hvis tidspunktet passer. Mit kendskab til Stevns er meget begrænset, så det ville være fint at der kom nogle stedkendte med.
 
Mvh. Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 14:05
Vil tilføje at jeg synes det er en fin idé med Stevns, Freddy.
Det giver vel så også chancen til at se lidt andre multihjulsfiskere end lige dem man render på inde på Stenbroen i det indre København. *s*
 
Mvh
Ole
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 17:27
Ville det være en hjælp for en multi begynder at bruge et shimano calais DC eller et calcutta DC. ?
chr
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 17:50
Christian, det skal du ikke gøre. Du vil kunne kaste kanonlangt og præcist uden anstrengelse, de har usædvanligt gode fightbremser, indspinning går som i rørt smør og en præcision uden lige. Desuden holder de fantastisk længe, så at sige uden vedligeholdelse.
Der er med andre ord overhovedet ingen udfording ved de 2 hjul, så køb et andet.
Glemte forresten at sige at de ligner 1 million KR....
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:06

Ole jeg er blevet tilbudt et nyt calais Dc eller calcutta DC for 900 kr. Mente bare det var en ok pris måske skulle jeg støve det abu 2500 c jeg har i kælderen af.

Nogen der kende er multidoktor ?
Til top
Peter K. Krogh Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hook

Tilmeldt:: 14 Jun 2002
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hook Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:14
Det er ikke billigt, det er sindsygt billigt.
Hvis det ikke er tyvekoster ville jeg slå til øjeblikkeligt Smile

/Peter
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:19

Hmmm, ja det er så billigt at tanken "hælervarer" straks dukker op i hovedet på en. Kan du få kvitteringen med og checke at det ikke er meldt stjålet, så tøv ikke et splitsekund.

Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:26
Mødte en tysker på stranden han bød på mørkt øl Jeg endte med at guide ham 1½ dag plus 4 dage over telefon da jeg skulle arbejde. Hvad gør man ikke for mørkt øl. Jeg undrede mig over han havde medbragt 6 stella hjul og ellers kun havde shimano grej. Hans kone er ansat hos shimano tror det er personale pris.
chr 
Til top
Peter K. Krogh Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hook

Tilmeldt:: 14 Jun 2002
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hook Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Maj 2011 kl. 18:30
Hvis du stoler på ham, så køb det. Det er vel tæt på 25% af nyprisen for et Calais DC

/Peter
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum