Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Ørred/Laks i Lagan

 Besvar Besvar
Forfatter
Jesper Due Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jduejensen

Tilmeldt:: 15 Maj 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jduejensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Ørred/Laks i Lagan
    Sendt: 15 Maj 2011 kl. 19:47
< ="utf-8">Hjælp til at fange mit livs første ørred!

Min storebror og jeg har planlagt en herretur til Lagan/Laholm onsdag-fredag i næste uge, for at se om vi kan få vores debut med at fange en ørred eller hellere en laks i elven.
Forhåbningerne er høje, men erfaringerne mangler. Vi er ret "grønne" hvad elv-fiskeri angår og derfor tænkte jeg at jeg ville lægge denne tråd ud på dette eksperternes forum :o)
Vi havde tænkt os at give os i kast med spinflue teknikken, da jeg har læst mig frem til at det skulle være en temmelig effektiv metode, men heller ikke det har vi noget erfaring med. (vi har dog indkøbt stænger til at kunne klare det tunge udstyr)
Jeg vil derfor spørge jer om I har nogle gode råd og tips angående grej, kasteteknikker, gode fiskespots m.m.?
Håber at I vil hjælpe en uerfaren lystfisker med jagten på hans første ørred/laks :-)

/Jesper
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 20:16
har selv fisket i lagan flere gange, desværre uden at fange hverken ørred eller laks(det kommer forhåbentlig en dag)
 
men, de lokale, anbefaler, et lod  30-40g alt efter hvor stærk strømmen er(og vær obs på at følge med i det, der er et link på lagans hjemme side til kraftværket, hvor de oplyser hvornår sluserne åbnes, de lokale fisker stort set ikke, med mindre der er åben for sluserne, og har man været ved lagan mens de er lukket, er det tydeligt at se hvorfor, vandstanden falder med næsten en meter, og derfor er der saføli ingen strøm)
 
for enden er store rørfluer et hit, i farverne gul/rød/orange.
 
sørg for at ha rigeligt med af både rørfluer og lodder(slaske lodder kan anbefales)
da der er mange sten på bunden i lagan, og man sidder nemt fast.
Til top
K. Malinowski Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kas

Tilmeldt:: 08 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 13
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 20:37
Til top
Jesper Due Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jduejensen

Tilmeldt:: 15 Maj 2011
Geografisk: Valby
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jduejensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 21:09
< ="utf-8">Har godt hørt det med vandstanden, og håber at det vil være i orden nu når vi tager afsted en hverdag... Hvis man skal fiske med spinflue, hvordan skal man så rent fisketeknisk gøre det? Skal man bare trække den langs bunden eller?
Hvad skal man egentlig se efter når man leder et godt spot på strækket, er det der hvor der er mest strøm eller der hvor der er dybest?
Kom gerne med så mange kneb som I kan komme i tanke om :o)
Til top
Lars mikkelsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Trysil1985 Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2010
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Trysil1985 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Maj 2011 kl. 22:57
Jo den skal køre langs bunden. Så man kan mærke stenene.
Har evt. Nogle gode spots. Du kan skrive til mig på mail, med dit nr så kan jeg ringe til dig.

Felixmikkelsen@gmail.com

Vh. Lars
Til top
steen nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
steen nielsen Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2005
Geografisk: midtsjælland/nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 60
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen nielsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2011 kl. 06:08
har fisket lagan en dag med lukket sluse, har aldrig set så mange springende laks, det var helt vildt ...  men endnu mere vildt/fustrerende var det at de INTET ville ...   det var simpelthen umuligt at få dem til at hugge ...  Der var ingen ved elven den dag der fangede noget !!
Derfor for skal du sikre dig at der ikke er lukket for slusen ...
Men som skrevet rørfluer, og sørg for at ha mange med, og gerne i flere forskellige farver, da du kan risikere at de måske hellere vil ha en mørk, frem for en i de populære røde/orange/gule farver ... 
Håber virkelig i fanger noget ... knæk og bræk
 
Til top
Niels Corfitz Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ncorfitz Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Birkerød
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ncorfitz Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2011 kl. 12:11
Hej
være lige OBS på at de kun køre vand om aftenen i uge 20 på grund af vedligeholdelse på kraftværket.
 
mvh.
Niels
 
Til top
Morten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
morten

Tilmeldt:: 23 Apr 2006
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 139
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér morten Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Maj 2011 kl. 12:46
Håber på en masse vand snart, så der rigtig kan komme fisk op..
Så drager jeg også derop :)
"Vi kører den ind med Lagan"
 


Redigeret af morten - 16 Maj 2011 kl. 12:47
Til top
Lasse Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lc52

Tilmeldt:: 19 Jun 2006
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lc52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Maj 2011 kl. 22:26
SmileLokal fidus fra svensk Laganfisker.  Når vandet begynder at stige, fisker man med spinner indtil det (vandet) er nået max. højde.  Derefter fiskes der med spinflue i kradse farver (orange, gul etc) gerne rørfluer af en vis størrelse.  Når vandet begynder at synke igen, bruges spinner indtil vandet er tilbage på startpunktet.
Derefter går man hjem.
Gå ind og se på Laholm Laxfiske (google).  Der står alle oplysninger om fiskesteder osv.  Og meget interessant om fangster hvor man kan se, at de næsten ikke har fanget noget,  men dog trods alt betydelig mere end i Mörrum (OK Lagan er hjemmeavlede, udsatte laks) Se fangsstatistikken for 2010 så får du et bedre overblik over fangsterne året igennem.
Ellers brug fiskeforretningen overfor Grønningen.  Her kan købes rørfluer til elven og synk til spinflueriggen og alt det andet som man har brug for.
 
knæk og brækSmile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres