Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Det letteste Fluehjul på markedet

 Besvar Besvar
Forfatter
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Det letteste Fluehjul på markedet
    Sendt: 09 Maj 2011 kl. 18:34
Hej folkens...

Overvejer at købe nyt fluehjul, da mit nuværende ikke balancere så godt med min stang... Og da min stang vejer ingenting (TFO BVK) kunne det være fedt med et hjul der ligeså vejer meget lidt.

Hvilket hjul er det letteste fluehjul på markedet ?


Til top
Nikolaj Martins Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
SydfluenVS Avatar

Tilmeldt:: 05 Jul 2007
Status: Offline
Beskeder: 64
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér SydfluenVS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 18:37
Waterworks ULA Force serien...
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 18:38
hvilken klasse snakker vi om? et klasse 2 vejer som regel mindre end et klasse 12 vil jeg tro :)
 
Mener at Bauer hjulene er temmelig lette... men også voldsomt dyre.
 
JSB Seatrout i kl 6-8 mener jeg vejer 175g og det er vist egentlig ret let kan jeg forstå... og de koster ikke alverden (dog er mit pt i stykker)
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 18:43
Det er en klasse 7 stang... Hva med de nautilus FWX de vejer 4.1 OZ og hvis google regner rigtig er det kun 116 gram ?
Til top
Henrik Arnberg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HAJ

Tilmeldt:: 20 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 194
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HAJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 18:51

Bauer ja - vejer ingenting ... men prisen er derimod tung. 

Du får dog et sindsygt godt hjul, er rigtig glad for mit. 


Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 18:59
Hej Michael
 
Jeg har selv kikket på netop det Nautilus hjul, men er mere til Waterworks hjulene. Men også f.eks. Lamson Litespeed er fede hjul som ikke vejer alverden og bare dur.
Jeg har et i str 2 som jeg har brugt på min gamle #6 stang, og det passede rigtigt fint sammen, men du skal op i en str. 3 for at få kapasitet nok til en #7.
Kender en der kan tage et Lamson i str 3 med på onsdag i mindeparken hvis det skal være?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 19:01
mit bud på et meget let og samtidig (i mine øjne) utroligt smukt hjul er, lamson litespeed 15. anniversary edition.  det kører som en drøm og vejer kun 104 g. i #6Tongue
 mvh. Tony
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 19:09
Hej martin

Jeg prøvede TFO'en klasse 6 med et ula force hjul. Det spillede bare... Syntes bare ikke lamson laver vildt flotte hjul. Tror mit valg ender på Nautilus. Der er jo ikke den vilde forskel i vægten og 1200 billigere end lamson og efter min mening et flottere hjul.

Mange tak for hjælpen alle sammen.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 19:28
Hej Michael
 
Jeg er selv ret lun på et Nautilus FWX til den BVK jeg måske skal have/Bygge.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 19:35
Christian M. larsen
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:07
Hej Michael
 
Nu kender jeg ikke BVK stængerne så jeg ved ikke hvad de vejer.
 
Jeg kunne derimod godt tænke mig at vide hvordan du definerer balance i stangen og hvad grejet skal bruges til (typen af fiskeri/linesetup osv.) inden jeg kommer med mit indspark i denne tråd.
 
Nautilus hjulene er virkeligt fede hjul, som du ikke går forkert af. Kan du leve med lidt højere vægt skulle du måske overveje FW'eren. Modellen er på vej ud og kan fås til fornuftige penge rundt omkring.
 
Mvh.
 
Lars
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
J Rosgaard

Tilmeldt:: 09 Maj 2011
Status: Offline
Beskeder: 295
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér J Rosgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:18
Bruger selv BVK i #6 og #7 og anvender Danielsson FW 5-8 på begge stænger.

Der er ingen grund til at gå ned i lettere hjul(synes jeg)

Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:19
Hej Lars Enke

Balancen i stangen med fluehjul. Mit nuværende hjul føles en hel del tungt, og man skal bruge lidt flere krafter i håndledet for at ikke komme til at bruge for meget håndleddet. Hvis det er forståeligt?

Det er sådan at når jeg ligger den henover min linekurv så vipper den stang spidsen op hvis hjulet er uden for.
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:43
Danielsson FW 4Seven 120 gr / 5Eight 128 gr balancere de fleste #6 eller 7'er fint og de passer tilmed spole med hinanden.

/Esben
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 20:58
Bauer rogue 4 med coastel wf 7 og bagline vejer 225 g
Om du kan bruge den info til noget.
 
Bo
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 23:47
Hej Michael
 
Undskyld at jeg først vender tilbage nu. Havde lige nogle reoler der skulle flyttes.
 
Når jeg skal "afbalancere" en stang monterer jeg stangen med hjul og line, trækker line igennem øjerne og ca 50-75 udenfor.
 
Herefter holder jeg min pegefinger under det sted på håndtaget, hvor mit "omdrejningspunkt" er og hvis stangen holder sig vandret eller hælder ganske langsomt ned mod hjulenden, er der for mig balance i tingene.
 
På mine 7'er stænger bruger jeg typisk stænger der vejer det samme som Danielsson's L6-nine (den gamle udgave) og opefter. Lidt tungere, hvis det er 9½ fods stænger.
 
Jeg ved godt at mange ikke kan få deres hjul lette nok, men jeg synes at det ødelægger min kasterytme, hvis ikke der er "balance" i tingene (stangen bliver toptung), hvilket gør at jeg bruger et tungt hjul som Abel Super 8 på min Winston 10 fods klasse 8, og selvom den samlede vægt er pæn kan jeg bruge dette setup en hel dag unden at blive synderlig træt.
 
Håber du kan bruge dette indspark som idé. Eller må du igang med at prøve forskellige hjul hos kammerater og forretninger.
 
Uanset hvad går du ikke galt i byen med Nautilus hjulene, både havd angår kvalitet og vægt
 
God jagt
 
Lars
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 00:16
Mange af de letteste stænger er lette fordi håndtag/hjulholder er lavet ultralette. På den baggrung kunne der argumenteres for at anvende lidt tungere hjul end ellers for "ballancens skyld" Wink. Desuden har de 15 - 18 gram, der hænger udenfor en 7'ers topøje under kast en betydelig indflydelse på, hvorledes ballancen opfattes - nok lidt mere end det halve gram, som topsektionen mangler i forhold til tungere stænger. Man kan hurtigt komme til at betale dyrt for at opnå noget, der mest har en psykologisk begrundelse. Jeg hoppede næsten selv i, da jeg fik min superlette Hydros.
Mvh JB
Til top
Christian K. Nilsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CKN Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CKN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 05:36
okuma slv 5/6 ------------------- 148g   399,-
Guideline Haze 46 --------------- 134g   900,-
SAGE 4560 ----------------------- 126g   3,0k
VISION GT 45 -------------------- 123g   1,6k 
LAMSON VELOCITY HARD ALOX V 2 --- 118g   2,1k
LAMSON LITESPEED 2 -------------- 106g   2.5k
WATERWORKS ULA FORCE SL 2X ------  82g   3,5k
 
det er ca priser
Til top
Lars Matthiessen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
L_Matthiessen Avatar

Tilmeldt:: 19 Jul 2001
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér L_Matthiessen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 08:23
Det sidste svar var da konkret. Jeg vil blot vide om det er producentopgivelser eller om du har vejet hjulene
 
mvh Lars
 
P.S. jeg hører til de syge, der foretrækker så lette hjul som muligt
Til top
Sergio Rodriguez Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sergio Avatar

Tilmeldt:: 03 Dec 2004
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sergio Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 08:41
Hvis vægten er så vigtig for dig, så skal du næsten gå ned i lineklasse og skaffe dig en Waterworks P2, som fungerer perfekt til #5 og 6 og den vejer kun 78 gr.
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 09:10
Hej, Michael. 

Som du nok kan se, er grambesparelserne ganske dyre, når det kommer til fluehjul - groft regnet en 50'er pr. gram. 

Bevares, kvalitetsforskellen og lækkerhedsfaktoren er af en anden verden, hvis man sammenholder Waterworks og Okuma. 

Jeg bruger Okuma SLV. Det er ikke et grimt hjul. Ej heller er det vanvittigt tungt. Og jeg har endnu ikke haft problemer med det. 

Pointen er bare, at hvis dit fluehjul skal koste knap dobbelt så meget som din stang, bør det overvejes, om de sparede gram virkelig er prisen værd Smile

Vh
Jonas - den studerende, som bruger denne tråd til at bekæmpe sin FTAS ved at argumentere for behov frem for nydelse (Undskyld)
Til top
stephen frandsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Stephen

Tilmeldt:: 18 Aug 2006
Geografisk: nordøstfyn
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stephen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 10 Maj 2011 kl. 10:41
til alle jer TFO BVK #7 ejere:hvor mange gram vejer Jeres liner???jeg har netop erhvervet mig sådan en stang,og jeg synes ikke det spiller med mit 16 grams skydehoved...er vi oppe og snakke en 17-18 gram,før det virkelig dur??
mvh Stephen
Til top
Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JB Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2002
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JB Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2011 kl. 21:45
Citat: yojonas

Vh
Jonas - den studerende, som bruger denne tråd til at bekæmpe sin FTAS ved at argumentere for behov frem for nydelse (Undskyld)
FTAS(?)  hvor har du da hentet det henne???  LOL
Mvh JB
Til top
Christian Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ChristianML Avatar

Tilmeldt:: 13 Aug 2010
Status: Offline
Beskeder: 227
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ChristianML Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Maj 2011 kl. 22:28
17 gram spiller bedst for min bvk.
Christian M. larsen
Til top
Jonas Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yojonas

Tilmeldt:: 14 Nov 2005
Geografisk: København
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yojonas Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2011 kl. 07:59
Citat: JB

Citat: yojonas

Vh
Jonas - den studerende, som bruger denne tråd til at bekæmpe sin FTAS ved at argumentere for behov frem for nydelse (Undskyld)
FTAS(?)  hvor har du da hentet det henne???  LOL

Jeg har længe lidt af sygdommen. Det er dog ikke længe siden, jeg fik stillet diagnosen. 

Og jeg mener bestemt, at Danmark burde give tilskud Wink
Til top
Christian K. Nilsson Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
CKN Avatar

Tilmeldt:: 14 Feb 2011
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CKN Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Maj 2011 kl. 08:19
Citat: L_Matthiessen

Det sidste svar var da konkret. Jeg vil blot vide om det er producentopgivelser eller om du har vejet hjulene
mvh Lars
P.S. jeg hører til de syge, der foretrækker så lette hjul som muligt
det er producent oplysninger
jeg ved det kan fluktuere lidt
og husk nu...er mand vægt fanatiker
så er der en del/meget at hente ved at gå fra dacron til gelspun bagline
 
her er en lille udregning fra gofi's hjemmeside


Redigeret af CKN - 12 Maj 2011 kl. 08:22
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum