Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fastspolehjul i USA

 Besvar Besvar
Forfatter
Mogens Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mogens J

Tilmeldt:: 31 Dec 2010
Geografisk: Ringsted
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fastspolehjul i USA
    Sendt: 07 Maj 2011 kl. 19:35
Skal en tur til USA og påtænker at købe et hjul med hjem. Fisker kun på kysten...
Hvilket hjul er efter jeres mening bedst: Penn Atlantis eller Shimano Stella?
Produceres Shimano også i Kina? Har Penn et bedre hjul end Atlantis?
Og findes der helt andre mærker, som det kunne svare sig at hjemtage?
Tak for hjælpen!!
/Mogens 
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 20:02
Hej Mogens

Glem alt om Penn, hvis du har råd til et stella. Afhængigt af din typiske kastevægt på kysten så tag et str. 2500 eller 4000.

Et godt alternativ er de af Daiwas hjul, der har hypergear. Dvs. pinion i rustfrit stål og hovedgear i messing. Af modeller kan nævnes Certate Hyper Custom (Som jeg selv har og stadig efter 2 år er yderst godt tilfreds med), Saltiga Game (390 gram), Branzino, Exist Hyper Custom.
Husk at Daiwas størrelser er lidt større end Shimanos. Vælg størrelse 2500 eller 3000.

Held og lykke.
Hilsen Peter
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 21:47
Hej Peter

Jeg har et Stella 2500, men overvejer om mit næste skal være et str. 3000.
Er der en grund til, at du ikke nævner denne str.?

Mvh.
Michael
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 22:59
Hej Michael
Hvis du er ude efter FE-modellen så vær opmærksom på, at du får med den rigtige udveksling. Mig bekendt, så fås 3000'eren kun med en udveksling på 1:6,0, mens 2500'eren er med udveksling 1:5,2.

Ang. 2500 FD vs. 3000 FD: http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=37124&PID=325093&title=spolerne-p-shimano-stella-2500fd-og-3000fd


Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Maj 2011 kl. 23:21
Hej Peter

Mit hjul kører stadig fint, så der er forhåbentlig kommet en F?, når jeg skal skifte igen....
Ville bare lige sikre mig, at det ikke var dumt at skifte til en str. 3000. Det med udvekslingen er vel blot en tilvænningssag?

Mvh.
Michael
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 00:48
Ja - jo... :)

Men jeg vil også påstå, at gearet ikke er lige så holdbart som med lavere udveksling. Gearene har samme masse, men med høj udveksling er der flere tænder og dermed mindre overfladeareal per tand.


Til top
Poul Birkholm Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
rossi Avatar

Tilmeldt:: 30 Jun 2003
Geografisk: Sydsjælland
Status: Offline
Beskeder: 19
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rossi Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 02:54
Hej Michael
 
Jeg kan kun give Peter ret, de hjul der er højere gearet, holder normalt ikke så længe.
 
Vedr. et stella 3000, så kan du nøjes med, at købe en str. 3000 spole. Da hjulhuset er magen til hinanden på str 2500 og 3000. ( alt efter hvilken stella model du har)
 
Vh.
Poul
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 08:16
Dem med høj gearing har heller ikke så let gang som dem med normal gearing.
Til top
Michael Boysen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michael Boysen Avatar

Tilmeldt:: 10 Aug 2003
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michael Boysen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 10:29
Hej Poul, Hans og Peter

Jeg var ikke lige opmærksom på det med gearingen, og de "problemer" det kan medføre. Er rigtig glad for min 2500, så idéen om en 3000´er er nok skudt ned igen.

Jeg har på et tidspunkt kigget på ekstraspoler, men det er jo fuldstændig horribelt, at skulle betale i omegnen af 2000 kr. for den.
(Det er et 2500 fb, jeg har)

Mogens - håber du får lidt ud af denne Stella-snak, ellers undskylder jeg, at jeg afsporede din tråd.

Mvh.
Michael


Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 12:31
Det jo stadig muligt at få FD i str 3000 med 5,2 mener jeg det er. og så er de omkring 12-1300kr billigere end FE, hvis man da kan leve med noget "forældet" Wink
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 12:59
Hej
 
Jeg er faktisk af den opfattelse at det ikke kan betale sig at købe Stella FD i 2500 når man kan få dem i 3000. Bruger Stella FD 3000 til letspin og 4000 til det tungere fra 22g og til 28g det fungere perfekt.
 
Mvh
Henrik
Til top
Haris S Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karupfiskeren Avatar

Tilmeldt:: 21 Apr 2011
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karupfiskeren Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 14:32
Stella. Et andet godt alternativ, er Shimano Stradic FB!
Til top
Mogens Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mogens J

Tilmeldt:: 31 Dec 2010
Geografisk: Ringsted
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 21:58
Foreløbig stor tak til alle for rigtigt gode bidrag!! Jeg har droppet Penn og hælder meget til Stella. Hvad er forskellen mellem FD og FE (2500)?
Daiwas tophjul forekommer et par tusinde dyrere end Stella.....er de merprisen værd, eller er vi ude i noget mærke-nørderi. Jeg betaler gerne 6000 for et hjul, hvis der er valuta for pengene. Men i forhold til mit nuværende gamle Shimano Aero GT, så bliver det under alle omstændigheder et tigerspring (tror jeg :-))
Mange hilsener og tak
Mogens
PS: Har været ude på 6 kystture i år og fået 9 fisk. De fire første 60 og 65 cm!!
 
Til top
Mogens Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Mogens J

Tilmeldt:: 31 Dec 2010
Geografisk: Ringsted
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mogens J Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 22:00
Sorry..."de fire første mellem 60 og 65 cm"
Til top
Peter Olesen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Olesen Avatar

Tilmeldt:: 13 Mar 2005
Status: Offline
Beskeder: 83
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Olesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Maj 2011 kl. 22:23
Hej Mogens

Den væsentligste forskel er, som jeg nævnte tidligere, at Daiwas topmodeller har pinion i rustfrit stål. Shimanos pinion-gear er lavet af messing (På nær Stella SW :) )
Hvis der er et par tusinde til forskel, så ville jeg gå efter Stellaen.


Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 07:00
Har både Stella FD og Daiwa Branzino og Daiwa stetz og hvis vi ser på gangen er stella et skridt eller to foran, men er sikker på at holdbarheden er noget længere på daiwas "topmodeller" da de er noget mere roboste udført, Det lille stetz 2500 har foreks større/kraftigere drev end stella 4000FB. Daiwahjulene kan dog heller ikke lide vand og at deres hjulhuse skulle være vandtætte er en gang vrøvl, der er fri adgang til drevet for det væske der nu vil ind:-)
hilsen Hans
Til top
Marc Sievers Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Marc S

Tilmeldt:: 11 Mar 2010
Geografisk: Gjerlev J
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Marc S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Maj 2011 kl. 08:22
Hej nu vil jeg gerne blande mig lidt. Jeg kan ikke forstå at der bliver skrevet glem alt om penn. Jeg er personligt stoppet med at købe hjul der er væsentlig dyrere da de kun har haft en holdbarhed på 3mdr ved fiskeri hver dag. Jeg tænkte at jeg ville prøve at købe penn sidste år valget blev penn sargus den billigste udgave og det har til fulde indfriet mine forventninger og mere til, det har klaret sig et helt år og er brugt til havørrede fiskeri ved åen og kysten, men nu er det desværre slidt op så skal ud og have et ny og det bliver igen et penn men prøver nok battle eller atlantis eller måske 2 nye sargusSmile.
 
Knæk og Bræk
Marc
Til top
Morten Knudsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mvk Avatar

Tilmeldt:: 20 Sep 2010
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 74
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mvk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2011 kl. 02:06
Hej
Lige omkring Penn Atlantis - så har jeg haft et 2000 i et halvt år nu, og trods omhyggelig vedligehold, kører det ikke ret godt mere. Jeg har henvendt mig til importøren om de vil se på det.
_________________
Venligst
Morten
Til top
Carsten Seeberg Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
CarstenSeeberg

Tilmeldt:: 26 Nov 2010
Geografisk: Havndal
Status: Offline
Beskeder: 34
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér CarstenSeeberg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2011 kl. 07:37
Hej
 
Jeg er selv på vej til USA på ferie.
 
Jeg køber 2 hjul med hjem. Et Plfueger Patriarch og det Nye ABU Revo med nanoteknologi. Begge Hjul ligger mellem 2500-3000 kr herhjemme. Pris i USA er ca 1100-1200 kr stykket.
 
Jeg syntes ikke Shimano er væsentlig billigere i USA, ligesom jeg syntes Stella er alt alt for dyrt i forhold til holdbarhed.
mvh

Carsten Seeberg
Til top
Henrik Erichsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Sofus_100

Tilmeldt:: 09 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sofus_100 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2011 kl. 08:49
Har fornyligt været i Bass pro både Las Vegas og LA. og der er Shimano i hvertfald ikke billigere end herhjemme.. og samtidigt risikere man at blive knaldet i tolden, og så er hele forretning væk. Det fede ved fiskegrej i USA er at de har så meget anderlede grej i forhold til herhjemme..
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Søder Avatar

Tilmeldt:: 17 Sep 2009
Status: Offline
Beskeder: 1231
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Søder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2011 kl. 10:04
Citat: CarstenSeeberg

Hej
 
 
Jeg syntes ikke Shimano er væsentlig billigere i USA, ligesom jeg syntes Stella er alt alt for dyrt i forhold til holdbarhed.
 
 
Hej Carsten
 
Jeg ved ikke hvad du bygger din udtalelse på omkring Stella hjulene som model men jeg har ikke den opfattelse da jeg nu har haft FA modellen siden den kom og ikke har andet end gode erfaringer med både service og rep og da man fra Normarks side har lovet mig rep og service så længe man har reservedele på lager så kan jeg ikke se de problemer du skriver om....
/Søder
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2011 kl. 11:02
Jeg har fået skrottet 2 stk Penn Atlantis 4000 og fik til sidst refunderet pengene, så jeg kan IKKE anbefale Atlantis. Begge hjul nåede kun at fiske 15-20 timer.
 
Der var slør i begge hjul og generelt føltes det som om samtlige kuglelejer var rustne, fra dag 1, til gengæld havde hjulene en fantastisk dejlig bremse, men hvad hjælper det, når det kører ringere end mit gamle stradig der er slidt op?
 
Jeg har 2 spoler til superline tilovers, som kan erhverves til fornuftig pris hvis det skulle have interesse.
 
MVH Frank
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Maj 2011 kl. 13:50
Jeg er ihvertfald ikke imponeret over Stella, har en FE str 1000 som er byttet en gang, da den var brugt en gang og nu er den så sendt til rep med samme fejl igen. Alt sammen på kun 7 måneder med 4 måneders hårdt vand iregnet.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum