Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kyst råd og erfaringer

 Besvar Besvar
Forfatter
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kyst råd og erfaringer
    Sendt: 02 Maj 2011 kl. 09:43
Jeg er relativ ny kyst fisker. Fisker både med flue og spin. hovedsagligt fisker jeg i Fredericia området.
 
Jeg  kunne godt tænke mig at hører om der var nogle gode tips mang kunne tage med sig. Jeg er opdraget med sø/mose fiskeri, så det er pludselig noget andet at stå i havet:-)
 
På forhånd tak.
 
mvh
 
Caspar


Redigeret af Caspar Andersen - 02 Maj 2011 kl. 09:44
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 10:27
Køb dig nogle waders, de er uundværlige efter min mening.
 
Ellers er det bare at bruge det grej du har - måske en justering i endegrejet.
Kystblink, woblere, du kan bruge dine spinnere fra søen, de må bare helst ikke være for store... Måske en fletline ville være at foretrække.
Fluegrejet kan du sikkert også benytte uden de store problemer... bare nogle kystfluer i enden.
 
Så er det bare ud til kysten og fiske over den plettede bund - der er havørreden.
Du har masser af godt fiskevand omkring dig, så bare kom afsted :)
Når du køber waders er filtsåler nok nødvendige så du ikke ryger på halen. Og et bælte til at spænde wadersne ind HVIS du skulle falde - så bliver de ikke fyldt med vade og for tunge så du ikke kan rejse dig op.
Nåja hvis du skal fiske med flue kan en linekurv være en god investering.
Til top
frank pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
folp

Tilmeldt:: 07 Jun 2005
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 549
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér folp Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 10:41
Kender du denne side ? her er alt hvad du vil videSmile
 
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 10:53
Tak for alle fif´ne.
 
Altså jeg har waders med filtsåler, og egentlig tilpasset mit udstyr efter det, hvad angår endegrej.
Men er der bestemte tidspunkter på dagen f.eks. hvor der går vildere for sig en andre. og er der nogle som har nogle interessant teknikker samt endegrej som bare er vidundermiddel.
 
Jeg fisker selv med en 9 fods stang, penn hjul med fletline og hovedsagligt de her Magic Minnow Salty fra Kinetic i enden, gerne en 12 grams. eneste jeg har fået HØ på. udover min pattegris flue.
 
Den hjemmeside kender jeg godt, har været forbi den før, men har aldrig gået i dybden med den:-)
Til top
oliver bugge hunt Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oliverbugge

Tilmeldt:: 22 Okt 2010
Geografisk: beder
Status: Offline
Beskeder: 89
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oliverbugge Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 11:01
justonemorecast.dk Om vinteren kan du fiske hele dagen og om sommeren om aftenen og tidlig morgen 

K&B 
Oliver
Til top
Michael TwisttmannAbildtrup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Twisttmann Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Twisttmann Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 17:11
jamen det lyder som om du er godt igang allerede....
 
Hvad angår tiden, så prøv at tage på kysten en morgen hvor lyset bryder frem... Hvis der er havblik kan man få nogle sjove oplevelser med at se jagende fisk helt inde ved kysten. Men lige pt fanges de hele dagen...
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 19:17
Caspar Big smile
erfaring på kysten - er nok at du selv får lumpet dig igang -  erfaring er visdom -  erfaring er afprøvet tid under alle forhold - Thumbs Up
 
Da jeg var udenfor ! Clown læste jeg nok en meter bøger og fik en del indblik Thumbs Up som jeg så havde i baghovedet som en manuallll  der støttede mig i tvivlen -det er modet til at afprøve det nye der giver erfaringBig smile - når man så får fast fisk på de rigtige lokaliteter - begynder man at aflurer de rigtige kyststrækninger badekar og bundforhold -
 
tidligt om morgnen har jeg oplevet havørred så langt oppe på land med rygge fri for at den kan komme op og få fat i sine fødeemner Thumbs Up
 
sent i solnedgangen i den gyldne time set havørreden været oppe at ringe - for lidt sener at springe i det sidste lysskær -  Big smile eller været så heldig at aflurer deres trækruter - Thumbs Up fået kanon hug i sådan en stime  Thumbs Up  - sæt dig ind i dens fødeemner og hvor den jager og trækker - 
 
gode agn er : strippern (Hvid) sølvpilen - eller sømmet  som den også hedder - sølv- hvid/sort - 12-15-20 gram -
flax /lille 10 gram helt blank  sort/ blank.   samba 22 gram  sølv/sort. - terminator 18 gram sølv/sort 
det er dem jeg bruger Thumbs Up
 
husk at sikre dine waders hvis du skulle risikere at skride på en musling banke - orienter pårørende hvor du fisker -også hvis du skifter fiskeplads  -  at fiske uden redningsvest er helt sort Cool
 
 


Redigeret af Bruno Andersen - 03 Maj 2011 kl. 05:23
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Maj 2011 kl. 22:22
Du har ihvertfald fat i noget af det rigtige med dine Kinetic Salty, dem bruger jeg meget
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 08:22
Dejligt med al den indput.
Jeg fikser selv a og til med sømmet/sølvpilen i en hvid/grøn 22 grams, har dog kun givet mig 2 små torsk, de var seriøst ikke større en blinketSmile
derudover har jeg fået et gedint hug på den. Men ellers intet!!!
 
Jeg tror du har ganske ret Bruno. Man lærer nok mest af at prøve en masse ting af.
Problemet er jeg bor i Silkeborg, så mine ture til kysten er ret begrænset, derfor må de gerne være så succesfulde som muligLOL
Det er ret problematisk når kystfiskeriet er blevet min første prioritet.
 
@Rene: Hvilke Salty bruger du. Den enste model jeg ahr fanget på er den udgået som hed green sardin. Har ellers prøvet mange modeller af.
 
Det var et godt fif du kom med omkring sikkerhed... det har jeg sku aldrig tænkt på, hvertfald ikke så detaljeret. Jeg har investeret i et wadebælte.
 
Er der nogle som har erfaringer med sønderskov ved Fredericia (Her jeg plejer at fiske når jeg er ved kysten)
 
Er der forskel på flue teknik når du går fra Fjordfiskeri til åben kyst?
(Fik mine 2 første HØ på flue i vejle fjord i April. 1 på 1 kilo og en på 4 kilo 76 cm. Det var sjovtClap Se den her: http://go-fishing.dk/fangster/fangstrapporter/1-hav%c3%b8rrede-p%c3%a5-flue/)
Men har intet mærket ved åben kyst. Faktisk i tvivl om jeg overhoved når helt ud til fiskene med fluen?
 
Endnu engang mange tak for al jeres input.
 
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 14:33
Så vil jeg da godt lige fyrer sømmet ud på 180 meter Big smile  det med så sussesfulde ture er nok i lyset af alle de flotte  fottos her på 123nu af aaaallllleee de stooore fisk ! Thumbs Up glem det for der er og vil altid  værer langt mellem fast fisk - Stern Smile jeg har lige en varm rapport fra en af danmarks  mest aktive fisker som siger :  det er sparsom med fisk ....................
 
så du må putte natur oplevelsen ind imellem tiden uden fisk Thumbs Up
 
Sikkerhed : er nok som a skade bliver man klog - men når det lige er natur elementet  som Vand - er man nød til at værer på forkant med sædet i bussen Big smile tænk forud for alt andet er helt sort Cool 
 
En oplevelse : vi var på wadefiskerri  på Jegindø tarp - vores guide Ole havde advaret mig om at når jeg kom ud på tarpen  var der store muslinge banker og det gik lodret ned - iforvejen gik vi i vand til taljen -så ligepludselig  gik det nedad og man kunne umulig få fodfæste  der var ved at gå panik i mig - jeg brugte min energi på at gører mig let og lave svømmebevægelser tilbage og fik fodfæste igen - men havde jeg sunket i så vandet var kom oven over wadersene (SÅ) -jeg havde godt nok wadersbældte som sad ved taljen -havde situationen nok været en anden -derfor altid oppustelig redningsvest - sikre wadersene så der ikke kan komme vand ind - og wadersstok  - når vi er på wadersfiskerri er stokken altid med -
 
et andet fiske trix er ophænger : ca. 30 cm ovenover dit agn/ søm ..... hænger du en flue -det vil med garanti udløse flere fisk ......Thumbs Up
 
Horsens fjord : på nordsiden ved den gamle anløbsbetonmole - der går havørredene tæt forbi når de skal ind i fjorden -prøv at tage derned sidst på sensommern - da er der sat så mange  pirat/tyvefisker garn - at dem der gør det burde skaaammme siiig Unhappy
 
en god meddeler : eks. de lokale grej Pusjer ved altid hvor der er fanget fisk - så hold dig tæt på -  fiskehandler er også bekendt med fangster - da flere sælger deres fangst -
 
Thumbs Up
 
jeg var lige inde og se din fangster -  du er da bare utolmodig - mange oplever aldrig at fange  så stor en havørred -
 
 
 
 


Redigeret af Bruno Andersen - 03 Maj 2011 kl. 14:38
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 15:14

Nej ved det også godt.... Og det er heller ikke fordi jeg skal fange fisk hver gang jeg er ude.

Der går bare så lang tid i mellem, så 2 ture uden fisk føles som evigheder:-)
Jeg er dybt enig i at naturoplevelsen er min. 50% af turen. Det er en dejlig måde at stresse af på.
 
Jeg har selv været under en enkelt gang i waders. Heldigvis på så lavt vand at jeg selv kunne støde fra mod bunden og komme op igen... Snublede over et træ det lå under overfladen i fuldstandig grumset vand ved treldenæs ved Fredericia.... det er ikke sjovt, slet ikke når det er ved at være mørkt og der er meget strøm.
Men så har man læst af det:-) sh*t happens.
 
Jeg ved godt det er sjældenheder at få så lækker en havørrede.
Jeg ønsker bare at optimer alt hvad jeg kan komme til:-) Men det er også en charme ved kystfiskeri, at det er så "svært" at fange de skønne HØ. Det er nu den sjoveste fisk at fange.
 
Jeg har overvejde ophænger, det virker effektivt, så det er klart noget jeg skal have gang i.
 
@Bruno: hvor plejer du at fiske? Det er altid rart at hører om nye steder:-)
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 15:39
Hej Caspar, jeg ved ikke hvad farven på min favorit hedder, men den er hvid i bunden, sølvgrå på siden med mørke små prikker, mørk ryg og et orange hug punkt bagerst. Den har jeg dæleme haft godt med nap på.
Til top
Caspar Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Caspar Andersen

Tilmeldt:: 07 Apr 2011
Geografisk: Silkeborg
Status: Offline
Beskeder: 349
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Caspar Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Maj 2011 kl. 15:41
Den har jeg også... den fik jeg en lille grønlænder på i vinters... Men det er også de 2 eneste modeller jeg har nappet noget på...
Den jeg fisker med minder rigtig meget om den... Dem er sølv på bugen og så bliver den mørkgrøn over ryggen med små sorte striber... Lidt alla en abborre..
 
Den er kanon:-) Desvære bare udgået af sortiment.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum