Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Tunet multihjul...

 Besvar Besvar
Forfatter
Morten Drews Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tobis Avatar

Tilmeldt:: 28 Jan 2009
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tobis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Tunet multihjul...
    Sendt: 20 Apr 2011 kl. 19:21
Hej alle.
Jeg ved at folk får tunet deres multihjul, men jeg ved ikke hvorfor, er det fordi de vil kaste længre eller er det fordi de vil kaste med mindre gram på blinket? Fatter ikke fordelen med det. Skal lige sige at jeg har fisket med rulle i over 30 år og bruger nylonline, og ejer hjul af ABU fra 1600 og op efter, men har aldrig kunne forstå"joken"
Knæk og bræk og god påske herfra.
 
Mvh Morten.
Til top
Peter Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterAlarsen Avatar

Tilmeldt:: 07 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 747
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterAlarsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 19:58
Der er flere grunde. Først og fremmest at kaste længere eller med lavere vægt. Og så er der hygge momentet, at det er hyggeligt at tune hjulet og bagefter se hvad der kan opnås.
Mvh. Peter
Til top
Gordon P. Henriksen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Gordon P. Henriksen Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2003
Geografisk: Midtsjælland
Status: Offline
Beskeder: 49
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gordon P. Henriksen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Apr 2011 kl. 20:15
Hej Morten

Her er en artikel om emnet fra Fisk & Fri, der måske kan hjælpe dig.
vh Gordon

http://www.fiskogfri.amazezig.dk/Soeg/Artikler/Kast-lngere---Det-tunede-multihjul.aspx
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 09:49
Hej Morten
 
Jeg tror der er rigtig mange mennesker der i jagten på den ekstra meter tyr til den nemme løsning, nemlig at købe sig til den.
Det er som med fluefiskeren deer hele tiden køber en ny og hurtigere stang for at kaste længere, men i virkeligheder er det jo manden bag stangen der gør forskellen. Og det samme gør sig gældende med multihjul.
Men når det så er sagt, så kan der godt hentes fordele ved at tune sine hjul.
Et godt tunet hjul kaster problemfrit med de vægte det er tunet til. Og med den rette tuning kan man også kaste med lidt lavere vægte end ellers.
Men hvis det er kastelængde man er ude efter vil 90% af alle få mere ud af at bruge tid på træning end penge på udstyr.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 14:48
Hej.
 
Tuning kan give de fordele du selv beskriver. Hvis hjulet er af en vis kvalitet i forvejen kan der hentes mindre og færre fordele og da tuningsdele ofte er dyre, er det efter min mening måden at gøre det på. Start med at købe et godt hjul som er dimensioneret til det der skal fiskes med og efter. Så vil trangen til at tune formodentlig ikke være overvældende stærk. For den tekniske nørd forholder sagerne sig selvfølgelig helt anderledes og der er det bare at gå i gang og få fornemmelse af hvorfor hjulet hidtil har fungeret så godt. Wink
 
I Danmark er det ofte ABU's runde Ambassadeur-hjul som står for skud når der skal tunes. Fordi det vel er de mest solgte og fordi der faktisk er en del at hente i en hjulkonstruktion som grundlæggende skriver sig tilbage til 50'erne.
Det påståes hårdnakket at man med UT-reel tuningssæt kan kaste problemfrit med fletline på de klassiske Ambassadeur-hjul.
Jeg har endnu ikke mødt nogen som stod og virkelig kastede igennem med fletline på noget multihjul og har altid tænkt at det kunne være interessant, så hvis nogen i Kbh-området mener sig i stand til det, vil jeg virkelig gerne overvære det.
Her taler vi om kast på 70 - 80 m længde med agn på 25 - 30 g.
Jeg har godt set folk stå med 60 g for enden og kaste i medvind m. fletline med 11' og 12' stænger og nå over 100 m med et stift og bange "standard ABU" kast hvor stangen føres lige bagud og så lige frem.
Fint nok, men det imponerende ville så være hvis de bagefter kunne sætte et 12 g blink på og fyre det af i modvind.
Vil som sagt gerne se det.....så meld til hvis du kan.
 
Nå, men tuning kan i sig selv være en sjov hobby og lære en meget om hjulets vedligehold, funktion og grænser. Hvis man bare vil nyde at fiske med multirulle, så køb et kvalitetshjul og nyd fiskeriet.
 
K&B
 
 
Til top
Brian Dalskov Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalskov

Tilmeldt:: 06 Mar 2007
Geografisk: Nord for Kbh
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 20:21
Hej
 
Jeg er en af dem der har valgt den "nemme" løsning, jeg har et ut tunet ambassadeur.
Jeg valgte denne løsning da jeg ønskede et holdbart hjul til mit kystfiskeri( jeg har endnu ikke mødt et fastspolehjul der opfyldte mine ønsker).
 
Jeg har tidligere brugt multirulle, dengang der kun fandtes monofil liner, uden problemer. Men det gik helt galt for mig da jeg lagde fletline på mit gamle calcutta.
Det går stort set uden problemer med mit tunede ambassadeur. Jeg har også skiftet min stang, til en med langsommere aktion.
 
Til Ole.  2 mdr efter køb af min nye stang sidste år fik jeg målt et kast til 75m med en 24g bornholmerpil.
 
Mvh Brian
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 20:30
Hej Brian
 
Hvad har du betalt for det hjul?
Og ved du om du kunne kaste lige så langt med dit gamle hjul op en nylonline på den samme stang? Hvad med at teste det?
Jeg har selv ofte brugt penge i håbet om at finde lidt længde hist og her, men som oftest er det kommet ved øvelse af kasteteknikken.
Og hvis det var hjulet der gav dig længden, hvorfor skal der så gå 2 mdr. før resultatet viste sig? Har du slet ikke øvet dig i de 2 mdr?
Bare lige mine tanker omkring det.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Brian Dalskov Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalskov

Tilmeldt:: 06 Mar 2007
Geografisk: Nord for Kbh
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 20:43
Hej  Martin
 
Hele pointen er at jeg ønsker at fiske med fletline, i min verden hører monofillinen fortiden til( nu for jeg formodentlig hug).Pinch
 
Ang de 2 mdr, som du selv beskriver giver træning med udstyret også lidt længere kast, så det var kun et forsøg på at beskrive hvor meget jeg havde brugt min nye stang.
 
Prisen for hjulet,  for snart 2 år siden var lige under 3 kilo, leveret på min adr med 220m line påspolet og div olier som endnu ikke er brugt op.
 
\Brian
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 20:52
Hej Brian
 
Min pointe er at du kan øge dine kastelængder langt mere med træning end med køb af udstyr.
Og man kan godt kaste med fletline på de fleste multihjul.
Jeg bruger selv fletline på flere af mine hjul. F.eks. mit Amb UC5601, Daiwa Millionaire og mit Daiwa Viento.
Så det er ikke nødvendigt at købe specielle hjul for det.
Og det er ikke lidt længere kast træning giver, det er meget længere kast, dyrt købt udstyr giver lidt længere kast.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:15
Undertegnede kaster igennem med fletline - pt i dimension 0,15 - på Multiambassadeurhjul . Og her er det uden tuning og et er hjulene rocket 6500cs og rocket 5600cs pro, der står for skud. Rammer vel ind i mellem de føromtalte 70-80 m.
Til top
Brian Dalskov Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalskov

Tilmeldt:: 06 Mar 2007
Geografisk: Nord for Kbh
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:27
Martin: Hvor meget har du fisket med et tunet multihjul??
 
Jeg er ikke i tvivl om at jeg har et meget mere probletfrit fiskeri med min ut rulle.
 
Når jeg fisker på stevns, møn og bornholm foregår det ofte i noget pålandsvind med gang i vandet, her er jeg rigtig glad for min tuning.
 
Freddy: Som jeg sagde da vi mødtes sidste år har jeg stor respekt for dine kasteevner.
 
\Brian
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:28
Att. Brian Dalskov Kristensen.
Problemet med, at det nok ikke var den store succes med "Calcuttahjulet" er nok, at det er et hjul i str. 400 med relativ bred spole og en linefører, der står stille i kastet. Samtidig med at "Calcuttahjulet" har en "irriterende" konstruktionsfejl", da der er- hvis man fylder spolen op med line-  en unødvendig friktion fra spole til linefører. Dette kunne være undgået ved, at lineføreren havde sluttet til "tværstammen" oven over ligesom det fleste af de klassiske ambassadeurhjul. Friktionen er selvfølgelig også tilstede ved brug af monofilliner, men grundet dens mere glatte format ikke med selvsamme effekt.
Til top
michael vængebo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
store larsen

Tilmeldt:: 22 Nov 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér store larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:30
håber altså   ikke at mine multiruller læser med og opdager at det er svært at kaste med fletline. Så for jeg da problemer Smile
Arj.. Man kan sagtens fiske med flet hvis man går over til en blødere og langsommere stang. Den elasticitet der lå i de gamle  nylonliner må man kompensere for i stangen eller evt. med en blødere teknik. Det er rigtigt at det kan være svært at lave en hurtig afvikling på en hurtig stang....men så er det heller ikke sværere
Til top
Freddy Nielsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
fnmulti

Tilmeldt:: 11 Aug 2009
Geografisk: Guldborgsund kommune
Status: Offline
Beskeder: 43
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fnmulti Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:36
Hej Brian! Er lidt hårdt opsat med jagten på "sølvtøj" i øjeblikket. Men det kunne da være sjovt, at se lidt på hinandens grej og kasteteknikker. Husker jeg rigtigt, at dit "tunede" hjul er en "Rocket pro model".
Fisker selv en del med et ældre "Calcutta 200" , Og dette fungere fint med fusions-fletliner. Hjulet har dog en utrolig "ujævn" fightbremse i sammenligning med fx "Rockett modellerne".
Til top
Brian Dalskov Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalskov

Tilmeldt:: 06 Mar 2007
Geografisk: Nord for Kbh
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 21:58
Hej Freddy.
Jeg vil gerne mødes en dag for erfaringsudveksling. Ja, mit hjul et CS Pro Rocket og som det er lige nu fungere det godt sammen med mine to G Loomis stænger, en til de lettere agn og en til de store tunge woblere.
 
Lad os finde en dag når det er blevet lidt mere sommeragtigt så kan det bedre kombineres med fiskerriet.
 
Mvh Brian
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:10

Jeg er glad hvis det kan lade sig gøre at bruge de fletliner på multihjul uden problemer. Mon ikke Michael Vængebo er inde på noget at det rigtige - en blød stang kompenserer en del for den ellers kontante afslutning.

Kan i øvrigt sige at det er mit klare indtryk også, at et Calcutta ikke er egnet til kast med fletline. Lineføreren er frikoblet under kast og meget tæt på spolen, hvilket gør at man før eller siden får problemer med ryk i lineafgivningen under kastet.
På mit Daiwa Zillion er lineføreren mindst en cm længere fra spolen, hvilket hjælper en del men jeg har aldrig forsøgt med fletline på det.  Daiwa laver en specel udgave af hjulet med hurtigere linefører, hvilket giver mere krydsoplæg og kastebremse som er permanent kraftigere. Det indikerer at de selv mener man skal det trin videre for at kaste ordentligt med fletline.
Men ellers har Ambassadeur hjulene synkroniseret linefører, så der får man ikke vinkelproblemet. Går dog ud fra, at man i det mindste har en rimeligt agressiv kastebremseindstilling, for ikke at få rykvis afgivelse af linen.
 
Men ellers vil jeg være meget glad for at se jer bruge hjulene med fletline Freddy og Brian. Man kan jo bare blive klogere...så sig gerne til hvis i skal til Københavnsområdet og fiske. Så stiller jeg op.
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:18
hvor køber i jeres tunings dele  og hvad er jeres erfaringer med disse dele
k&b
christian t.
Til top
Brian Dalskov Kristensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Dalskov

Tilmeldt:: 06 Mar 2007
Geografisk: Nord for Kbh
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dalskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:25
Hej Christian
Jeg har købt mit hjul her.
Mvh Brian
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:26
Hej Brian
Jeg har ikke så voldsom erfaring med egentligt tunede hjul, men tilgængæld har jeg set hvad en dygtig kaster kan med et std. hjul, og det er ikke småting.
Som jeg også skriver, kan tuning være med til at gøre livet lidt nemmere som fisker, da det hele bare køre lettere, hvilket jo også er din egen erfaring.
Men jeg falder ikke for antagelsen om, at man kan købe sig til store gevinster i kastelængden, der er det træning der gør det. Og det kan for øvrigt som du skriver jo lige så vel være din nye stang der giver en bedre kasteoplevelse end hjulet!
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
michael vængebo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
store larsen

Tilmeldt:: 22 Nov 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér store larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:37
Har altid været sådan en slags ambassadeur facist, men har på det seneste gjort tilløb til at skaffe mig et calcutta. Men nu bliver jeg alvorligt bekymret.  Hvordan er de to hjul egentlig i sammenligning ?
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:44
Calcuttaen har som sagt stor linevinkel på lineføreren, som giver problemer med fletline pga gnidningsmodstanden. kaster ok når det gælder de kortere præcise kast, men til lange kast på kysten fejler den totalt imo.
 
Sværger selv til amb rocket og pro rocket i str 6500 når det handler om det lidt tungere kystfiskeri med 20-30 grams blink og kystwoblere. Har hørt nogen snakke om at 5500 kaster bedre pga den smalle spole, men min erfaring siger mig at de mange skift når lineføreren skifter retning bremser kastet, så jeg synes det er bedre jo bredere hjulet er
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:57
aften!  super tråd!!    et lille indspark....  er der nogen af jer der som jeg selv,  bruger gamle  hardy fibalite stænger til multihjulene?  og så.         !!  tilbage til  tuningen!  mvh steen.
Til top
Mads Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MadsAndersen Avatar

Tilmeldt:: 03 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MadsAndersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 22:59
Jeg har fisket rigtig meget med multihjul og fletline. Det drejer sig om Abu Amb. 5601 c3 HSS og Shimano calcutta 201b. Begge to med fletline og meget af det ligger i linen. Prøvede med Spiderwire på et tidspunkt. Det kostede mig nogle P***E dyre woblere, fordi det borede sig så hårdt ned i spolen. En gammel klassiker som fireline, har jeg aldrig haft problemer med. 

Suffix laver nogle liner der er coatede. De skulle ifølge en af mine venner være rigtig gode.

Så jeg tror ikke en tuning er løsning for at fiske med fletline, en tuning er bare fedt Wink
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 23:11
Fisker også med flet fra kysten. Bruger Strikewire 0.15 på et Revo Inshore. Fungerer fint. Reservehjulet er Pro Rocket 5501( tunet med Rocket bearings fra TG Fuel) med nylon. Synes ikke det kaster så problemløst med flet som Inshore, men fed lyd med keramiske lejer Wink
Til top
michael vængebo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
store larsen

Tilmeldt:: 22 Nov 2009
Geografisk: esbjerg
Status: Offline
Beskeder: 119
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér store larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 23:23
Jamen Steen   !!
Jeg bruger ikke andet når jeg fisker laks. Hvorfor  ?
Til top
steen f. nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kano3

Tilmeldt:: 12 Sep 2007
Geografisk: nykøbing sj.
Status: Offline
Beskeder: 1040
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kano3 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Apr 2011 kl. 23:50
ganske kort!   JEG HAR IKKE FUNDET NOGET  BEDRE!   og så kan der trækkes .  blødt og behageligt igennem.     smil!!     mvh. steen.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 12:48

Hmmm, ja. Nu er der - igen - en række mennesker som kaster igennem med fletline. Det jeg er sikker på er, at i føler i kaster igennem. Men det gør i ikke!

Og det gør jer ikke til dårlige fiskere, dårlige multihjulsbrugere, dårlige noget som helst, men - i kaster ikke igennem!
Og hvorfor "tror" jeg så det? Fordi der skal en stiv kontant stang til for at kaste effektivt langt med multihjul og det går ikke med fletline. Så kommer der før eller siden problemer.
Hvis man fisker med 0,12 mm fletline, så kan der kastes +100 m med fastspolehjul med det rigtige grej. Uden at kaste fra toppen af Møns Klint med en brandstorm i ryggen. Og det gøres ved kysten af rutinerede fiskere. Hele tiden.
Hvis der er nogen her som kan vise mig et kast på +100 m med et 25 g blink med fletline på multihjul, så tager jeg mine ord i mig.
En dygtig kaster kan gøre det med nylonline på multihjul og det kan han fordi han KASTER IGENNEM med den rigtige opsætning af sit tunede hjul og som Martin så rigtigt altid skriver, den rigtige teknik. 
Så skulle det vist være slået fast og gå så bare ud i det gode vejr og "kast igennem" med jeres fletline og bløde stænger. Hehe....
Wink
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 13:44
Hmm
 
Lige et link til en siden med rekorder for kast:
Verdensrekorden med 18 gram er altså 116,32 meter.
Så er der nogen herinde der kaster 100 meter så er i altså seriøst godt med, men inden i begynder at juble, så få målt jeres kast, desværre bliver langt de fleste skuffet når målebåndet først har afgivet sin dom.
Og til Ole. Man kan godt kaste igennem med fletline på et multihjul, men det er bare nemmere og rarere med nylon. Og ja, jeg kaster igennem med pendulkast på spindegrej, stangen er en Daiwa Whisker 10' og "agnen" er en kastedup på 28 gram, og jeg når ud omkring 90 meter. (skridtet af!)
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 14:18

Martin, hvis du kaster igennem, hvorfor kaster du så ikke længere? Med tynd fletline skal du kunne slå verdensrekorden. Hvis du altså kaster igennem. Så det gør du ikke! Wink

Der er en verden til forskel på at kaste igennem og på at FØLE man kaster igennem.
 
Jaja Herre Gud, jeg har selv målt fra forkanten af flydebroen ved Damhussøen til det store træ ved bredden. Bredden er stenlagt og snorlige. Jeg målte ved at tælle omdrejninger på mit cykelhjul og så måle med et målebånd hvor stor omkreds hjulet har og derefter gange op. Det blev målt til 89,36 cm til forkant af træ. Du kan selv måle efter hvis du kommer forbi. Man står ca 15 cm over vandfladen og det var vindstille. I et kast kom jeg for tæt på bredden og måtte ned og fiske linen ind med stangspdsen så jeg kunne klippe blinket af fordi jeg havde sat blinket (uden krog) 5 - 6 m oppe over en gren i trækronen. Det var med et 30 g Snapsblink og nylonline.  Det var et udmærket kast og men ikke perfekt, så hvis det var det jeg gik efter og trænede på, kunne jeg vel komme længere. Det var måske ikke engang dagens længste kast men det er umuligt at bedømme med sikkerhed på øjemål når blinket er så langt væk. Lad nu det ligge.
 
For at vende tilbage til trådens emne, så mener jeg at Rocket hjulene måske nok er det bedste udgangspunkt for at tune hjul, men det er ikke billigt og folk siver bort som tobaksrøg, når jeg spørger om jeg må se dem i aktion. De er ellers ikke så kede af det med at føre sig frem på messageboards, så hvorfor det er sådan.......?
Hvis man køber et af Daiwa eller Shimano's dyrere multihjul er gevinsten knapt så stor, da de i forvejen er forsynet med virkeligt gode lejer, lette spoler og fine velfungerende kastebremser. Men også dem kan man få specialdele til
ABU's lavprofilhjul har jeg ingen erfaring med.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 16:11
Hej Ole
 
Nu er det sådan at jeg godt ved hvornår jeg kaster igennem og hvornår jeg ikke gør, og grunden til at jeg ikke kaster længere er, at min teknik ikke gør mig bedre.
Og siden du så henviser til den tynde fletline, hvem siger så jeg bruger tynd fletline? På det hjul jeg her henviser til bruger jeg en 0,25 fireline, for ellers kan jeg ikke styre det! For hvis ikke jeg bruger en tilstrækkelig tyk line vil min bremse indstilling ikke give mig tilstrækkelig bremsekræft i slutningen af kastet.
Tynd fletline giver ikke ret meget fordel ved kast med multihjul, det kan faktisk få den modsatte effekt at man skal have for stor bremsekraft i starten af kastet for at undgå overløb i slutningen af kastet.
Og for øvrigt, hvordan kan du kende forskeld på om man kaster igennem eller ej?
Er du et unikum på området eller?
Men glemte lige ent ikke uvæsentligt detalje, jeg bruger altid slagline i nylon når jeg kaster igennem! ca 10 meter 0,60 mm på det omtalte setup!
 
Og nu skal jeg snart ud og kaste rigtigt igennem. Men 125 gram og en 13' ABU surfcasting stang monteret med et Amb. Mag Elite 6500 CT. Se så kan man kaste rigtigt lang,t hvis altså man ved hvordan, de bedste danskere ligger omkring de 200 meter med det udstyr, men jeg er ikke ret langt endnu, men de 150 har jeg passeret . Og det er målt med laser afstandsmåler under træning med dansk surfcasting klub!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 16:37
Det er jo ikke mig som siger at du ikke kaster igennem. Det er kastelængden........
Iøvrigt er det vel ikke et problem at linen er tynd, hvis hjulets kastebremse er indrettet derefter?
Men lad os nu ikke helt ødelægge tråden med denne diskussion. God tur forøvrigt og god fornøjelse med surfcastingen. *s*
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 17:29
Ole, jeg forstår det ikke, hvis bare jeg kaster igennem, så slår jeg rekorderne?
Det er jo ikke rigtigt! Hvis ikke din teknik er rigtig så kaster man ikke ret langt!
Hvis man har den rette teknik kan man kaste temmeligt langt uden at kaste igennem.
Og hvis man så har teknik og kaster igennem, så kaster man rigtigt langt.
Så jeg er lidt generet af din udtalelse om at jeg ikke kaster igennem, har du set mig kaste? Har du set min stil? og hvor langt skal man kaste før man kaster igennem?
Og hvad har du af baggrund der gør at du ud fra min kastelængde kan sige om jeg kaster igennem? Hvilken instruktør grad inden for casting er det du har?
Og hvor langt skal man kaste for at kaste igennem?
 
Den danske rekord i 125 gram er på ca 230 meter sat af Niels Bramsø men Danny Moeskops verdensrekord er på 273,54 meter, Så Niels kaster vel ikke igennem! eller? Der er jo over 40 meter i forskel!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 18:15
Min udtalelse om at kaste igennem går udelukkende på FLETLINE!
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 18:19
OG? Hvad er forskellen hvis man bruger slagline?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 18:25
Pil den slagline af. Jeg taler om fletline.
Til top
Ole Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ole Christensen

Tilmeldt:: 13 Nov 2002
Geografisk: Københavns amt
Status: Offline
Beskeder: 238
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ole Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 18:28
Men nu vil jeg ikke tage den her diskussion længere i Morten Drew's tråd. Undskyld Morten.
Du kan starte en anden tråd Martin, hvis du vil. Skal nok falde ind hvis jeg synes jeg har noget på hjerte.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Apr 2011 kl. 19:16
Hej Ole
 
Lyder fint nok.
Jeg har startet denne tråd for at høre lidt om hvad folk mener om nylon kontra fletline på multihjul.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum