Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

krogstørrelse til rørfluer..????

 Besvar Besvar
Forfatter
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: krogstørrelse til rørfluer..????
    Sendt: 11 Apr 2011 kl. 09:53
hej folkens...

jeg havde en fantastisk tur til gudenåen igår, hvor jeg kun gik med 2-hånden, og fiskede med rørfluer. for første gang havde jeg succes med fluekæppen, og havde 3-4 fisk der gik til fluen. problemet var så at uanset hvordan jeg lagde modhugget, kunne jeg ikke kroge dem.
jeg er forholdsvis ny med 2-hånds fluekæppen. jeg var en tur i langå sidste sæson, hvor en tilsyneladende befaren fluefisker mente at str.10-12 trekroge var vejen frem tl laksen. det tog jeg så til mg, men det virker åbenbart ikke. jeg snakkede med en anden oppe ved bjerringbro igår, der mente at man skulle have str.4 kroge, hvilket giver mere mening, da den nemmere kan få fat... men det er jo et ordentligt anker, og det må vel have en vis betydnng for fluens gang....

hvad er jeres mening og erfaring, da jeg gerne vil have fisken på næste gang....???????
Til top
Kim Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kim jakobsen Avatar

Tilmeldt:: 13 Jan 2006
Status: Offline
Beskeder: 258
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kim jakobsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2011 kl. 11:01
Jeg syntes, at størrelsen af kroge svinger fra mærke til mærke. Kamasan B990 str 2 eller 4 er et glimrende valg til mit lakse og havørred fiskeri. det er en enkelt karpe krog.Wink
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2011 kl. 11:41
super, tak for svar...
Til top
Jesper Blæsbjerg Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blæsbjerg Avatar

Tilmeldt:: 29 Nov 2009
Status: Offline
Beskeder: 155
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blæsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2011 kl. 12:14
Bruger 6 og 8 i owner trekrog
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Apr 2011 kl. 14:10
Hej Mads,
 
ud over, at krogen selvfølgelig skal være holdbar nok til at fange den givne fisk, synes jeg, at krogstørrelsen med fordel kan vælges efter fluens størrelse og belastningsmåde og giver dig helt ret i, at det er mindre heldigt at bruge en for stor krog (eller anker, som du skriver Smile), da det jo går ud over fluens gang i vandet og dermed mindsker chancen for hug. Som Kim så rigtigt nævner, er der forskel mellem de enkelte mærkers størrelsesangivelse og den reelle krogstørrelse og det kan derfor være nødvendigt, at se nærmere på krogene for at kunne vælge rigtigt.
I strømmende vand går laksen op og tager fluen og vender oftest med den. Dermed burde den i de fleste tilfælde kroge sig selv. Hvis man er for hurtig med tilslaget, når fisken imidlertid ikke at vende og man kommer nemt til at rive fluen ud af munden på den. Derfor er det vigtigt ikke at løfte stangen, før man mærker det markante træk fra fisken.
Hvis du for eksempel vælger de mærker Kim og Jesper nævner, Kamasan B990, Owner Stinger STN 36BC og Owner Stinger 41 (2X strong) eller den fine krog, ST4, fra Ken Sawada, får du kroge, der kroger godt - også i små størrelser til de mindre fluer.
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
 
Se desuden her:
 
 
Til top
Heine Fausing Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hlf

Tilmeldt:: 23 Feb 2008
Status: Offline
Beskeder: 658
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hlf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Okt 2011 kl. 17:14
Citat: kim jakobsen

Jeg syntes, at størrelsen af kroge svinger fra mærke til mærke. Kamasan B990 str 2 eller 4 er et glimrende valg til mit lakse og havørred fiskeri. det er en enkelt karpe krog.Wink
Er helt enig Kim.Nem at kroge og afkroge,
anden farvorit jeg har er Kamasan B981 også enkeltkrog barbless.Bruger jeg trekrog er Kamasan B990 tube fly treble (size 10)samme krog som kims valg,den er slank, stærk, krogøjet er fint langstukken,som kan være en fordel til rørfluer.
Mvh Heine Fausing.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum