Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skjern nedgænger

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skjern nedgænger
    Sendt: 08 Apr 2011 kl. 09:57
jeg ved godt det er lovligt men det er sku lidt surt der er så mange der tager nedgænger med hjem når man tænker på den kvote der er.så dem der nyder sommer fiskeriet kan blive nød til at genudsætte deres drømme fisk pga. nogle usle kakkelovns rørCry

Redigeret af peterbager - 08 Apr 2011 kl. 09:57
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 10:08

Se sådan på det, at lige netop det med at hjemtagne nedgængere, tvinger os til at sætte den store flotte hunfisk der er fyldt med rogn ud igen, det må da alt andet lige være et kæmpe plus.

Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Anders Bak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Andersb Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Andersb Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 10:13
Kommer aldrig til og fatte at folk klapper faldereClap, men som keld nævner redder det fisk på vej op senere på sæsonen....
Men igen hvis jeg fik en blank laks over 10 kg er jeg nu ikke sikker på jeg ville tage den, men genudsætte. Et eller andet sted er det jo trofæet vi går efter og et hurtigt billede ville være nok for mig......
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 10:15
Umiddelbart vil jeg give Peter ret, men jeg tror at det skyldes simpel uvidenhed, når nogen tager en nedfalder med hjem i fryseren.
Måske er det første gang de ser en laks i virkeligheden, eller også kommer de fra et land hvor en fisk er en fisk.
Jeg har valgt at se det fra en mere positiv vinkel.
Nedfaldsfisken har gjort sit livs gerning, og vender efter statestikken ikke tilbage til Åen igen. For hver nedfaldsfisk der havner i kvoten, er der en muskuløs opgænger som får lov at gøre sin biologiske pligt ved gydning, og ikke som mad på bordet.
Jeg kan stadig få lov at kæmpe med de stærke opgængere. og ønske dem held og lukke på færden, når jeg med god samvittighed sætter den ud igen.
prøv at se det fra laksens side. Ville det ikke være nederen, hvis jeg den første gang, jeg var på vej hen til, helt sikkert, at få noget på "den Dumme" blev ædt af et rovdyr, før jeg nåede frem Wink.
Men jeg er helt enig i : Sæt nu de kakkelovnsrør ud igen. De smager ikke godt Stern Smile.
 
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 10:18
ja i har jo ret,men så vidt jeg ved er der vist ikke mangel på avlsfisk ret mig hvis jeg tager fejl.
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 10:46
Men det viser jo også, at lystfiskeri er for alle, hvilket jeg ser som meget positivt. Det er for eksempel ikke et krav, at man kender fiskens biologi. Det viser i hvert fald flere lystfiskere med glade smil, der poserer med en slatten falder, og som i fangstrapporten har angivet den som en opgænger.
 
Trods alt hellere det, end at lystfiskeri skal være for en elite af særligt uddannede, som har bestået en stor eksamen i lystfiskeri.
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 10:49
Også så vidt jeg ved, er der ikke mangel på avlsfisk, men vi skal jo også se lidt ind i fremtiden, hvor vi gerne skulle fange Vildlaks og ikke kun Halvvildlaks, som er et produkt af desillutionerede laks, der er blevet spist af med et "Handjob" LOL.
For mange af os, og sikkert også for dig, ligger den største fornøjelse stadig i at fange laksen, og det at spise den, som noget sekundært.
Vi er alle grundlæggende helt enige Thumbs Up.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 11:02

Fred nedgængerne! Giv mig en god begrundelse for at hjemtage en nedgænger. Og argumentet med at vi alle ikke er biologer holder ikke. Man må sætte sig ind i fiskens grundlæggende biologi - det er det mindste man kan forlange!

Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 11:23
per- hvad så nå ole og peter på 12år er en tur ved åen og fanger en nedgænger som de stolt tar med hjem til mor?     skal man så os forlange at de bør vide det?  det jeg vil frem til, er, at mange fiskere har måske kun samme viden som de to knægte på 12år, og har heller ikke interesse for at få mere viden.
 
jeg forstår udemærket at man ikke syntes de skal hjemtages, omend, jeg også sagtens kan forstå folks glæde over at fange en laks...
 
jeg har aldrig selv fanget en, og er ikke 100% sikker på at jeg ville kunne se med det samme om det var en nedgænger, eller en HØ for den sags skyld...
 
skal vi derud hvor man skal ha et fisketegn, i stil med et jagttegn? 
 
så var der godt nok mange, især yngre mennesker, som ville gå glip af en masse natur oplevelser.


Redigeret af tjellesen - 08 Apr 2011 kl. 11:24
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 11:24
Vi er jo ikke uenige i at en nedgænger er bedst tjent med at blive genudsat, men i det virkelige liv hvor vi ikke alle er altvidende, og har set Laks i alle stadier, kan jeg altså godt forstå hvis en fisker tager en blankt udseende fisk med hjem, og helt ærligt den har jo som det skrives, udført sit vigtige job.
ja den kan måske risikere at vende tilbage som andengangsgyder, hvilket vil være det samme som en stor flot blanklaks, med de helt rigtige instinker, hvis den så bliver fanget, så nakkes den næsten helt sikkert, hvis ikke kvoten redder den, fangeren hyldes overalt, er det egentlig ikke lidt hyklerisk at pukle på de ganske få personer, der tager en nedgænger ?


Redigeret af Keld P. - 08 Apr 2011 kl. 11:25
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
THOMAS KNUDSEN Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
omalley Avatar

Tilmeldt:: 01 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 143
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér omalley Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 11:50
Thomas S
Per T
Keld S
Thumbs UpThumbs Up
// Thomas
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:15
Jeg mener at nedgængerne bør fredes, da det eneste argument, der er for at hjemtage den, er at vise den frem. Når vores unge lystfiskere hjemtager en nedgænger, ødelægger det ikke bestanden. Men jeg mener at man lige så godt kan begynde så tidligt som muligt at lære de unge vigtigheden af, at vi beskytter vores bestande bedst muligt. De kan sagtens opdrages til at genudsætte nedgængerne - og så kan man jo i samme åndedrag lære dem at et billede af en nedgænger er hundrede gange mere værd, når man ved den svømme rundt derude endnu.
 
Vi andre bør kunne sætte os ind i fiskens grundlæggende biologi. Men misforstå mig ikke. Laksene er til for vores skyld og skal fiske på stang så meget som bestandene kan klare. Vi skal hjemtage de laks, der er værd at hjemtage. Så kan vi lige så godt sætte nedgængerne ud igen...måske får vi chancen på den samme fisk en maj morgen, hvor linen strammes op i strømmen...  
Til top
Anders Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anders Jørgensen

Tilmeldt:: 08 Sep 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:20
Hvorfor ikke gøre som alle andre steder med et seriøst fiskeri efter atlanterhavslaks ??
Indføre totalt catch & release !!!
Nu har vi endeligt fået laks tilbage i vores vande hvorfor skal vi så gøre alt for og få dem fisket op igen ??
 
Min hobby er og fange dem ikke æde dem !!!!!!!!!
 
 


Redigeret af Anders Jørgensen - 08 Apr 2011 kl. 12:23
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:27
jeg mener at catch and release bør være op til den enkelte fisker. Man kan også lægge som mange regler ned af fiskeriet at det bliver kvalt. Der skal være plads til alle. Hvis jeg lander en sølvblank laksefætter på flue i weekenden så er der plads i min fryser...Smile
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:29
er man 12 år er man ikke myndig og kan derfor ikke straffesLOL
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:32
men man kan godt modtage gode råd, lære om fiskenes biologi og de fleste kan også læse en fiskeforenings regler. Geek
Til top
Anders Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anders Jørgensen

Tilmeldt:: 08 Sep 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:40
Det er jo med alt tydelighed bevist " den enkelte fisker " i mange tilfælde ikke selv magter og tage stilling til C&R .
Se blot de ynkelig synker der er tager i år og alle de fisk som sidste år da kvoten på stor laks var brugt som lige med et blev under 75 cm men som " den enkelte fisker " glemte og skrive ned i vægt .
Men ja som det er pt er det op til " den enkelte fisker " om han vil have laks med hjem .
Om min dør eller ej kommer an på hvor den er kroget ikke kvoten er fisket op .
Jeg vil med glæde genudsætte alt , betale mere for kort ( hvis det går til og hjælpe laksen) kort sagt gøre alt jeg kan for jeg om 10 år også kan fange en Dansk laks .
 
 
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:44
Min hobby er at fange og spise en  "vild" fisk hvis jeg har lyst til det den dag!  Dog maks den ene laks og de 2 havørreder kvoten tillader! hvem har mest ret?
Og Anders der er ingen der forhindrer dig at sætte alle dine fisk ud igen!
Tilbage til nedgængere - tror dem der napper såden 1 får straf nok i at tage den - tænker i gryden, panden, røgeren eller ovnen duer den ikke - medmindre man efterfølgende åbner skraldespanden og hiver alt ud til højre! Ja vedkender mig at jeg ikke er født som leksikon og at jeg har været dreng engang og måske gokket en faller eller 5. Er desværre født før man blev født som 100% altvidende fluefisker - dengang man faktisk startede med prop og orm, for derefter at prøve det nye vilde - en spinner - er nu fluefisker og har prøvet det meste, men ikke mere fluefisker end at alt fiskeri har sin charme til sin tid! når tilbage til emnet - jeg er selvfølgelig enig i at en faller skal retur. Dog med det men, en ny laksefisker skal have lov til at begå den fejl som alle har begået +/-. Jeg mener faktisk at det sene efterårs fiskeri efter laks og havørred  som er klar til at gyde skulle stoppes inden man hænger folk på hjul og stejle for en klam faller. Så er det ellers til åen for at kigge efter min nystegne skjern rygefisk for i år!
Til top
Kaspar Wendelin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kaspar Wendelin

Tilmeldt:: 06 Aug 2008
Geografisk: gladsaxe
Status: Offline
Beskeder: 150
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kaspar Wendelin Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:52
Man kunne jo bare stoppe det fiskeri på de truede fisk, og så lave så mange nye gydepladser at de ikke længere er truede. Så kunne man med god samvigtighed igen åbne for fiskeri uden kvote-pjat, og ingen ville se skævt til folk der tager fisken med hjem for at spise den.

På den anden side så er det jo hovedsageligt P&T fisk som folk gokker løs af. P&T fisk burde der ikke være kvoter på, de har INTET med vilde fisk at gøre.

Den bedste løsning nu og her ville være at klippe fedtfinnen af alle udsatte/P&T fisk og så kunne man gokke løs af dem uden kvote. Fisk med fedtfinne er så vilde naturlige fisk som der så skal have fuld beskyttelse med NO KILL.

Det har man kunne finde ud af i sverige, hvorfor kan vi så ikke i lille DK, nej nej nej vi laver systemer som ligge op til flere problemer og mere brok. Nå ja det er jo = den danske folksjæl.

(grunden til man ikke klipper fedtfinner er vel nok at så ville alle se at langt hovedparten er de fisk der fanges er P&T, og ikke de vildeoprindelige naturlige fisk som man elsker at påstå de er, og der er jo stor set intet prestige i at fiske efter udsatte dambrugs P&T fisk)

Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:54
og knæk og bræk med turen til åen...og hvis du møder en altvidende fluefisker siger du lige til...sådan én har jeg ikke mødt endnu.
 
Nu er det ikke så tit jeg fisker i Skjern å, men for mig lyder det helt skørt at have en kvote på laks og så samtidigt må man gerne hjemtage nedgængere...som tages af kvoten. Det lyder skørt!!
 
 
Til top
Anders Jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Anders Jørgensen

Tilmeldt:: 08 Sep 2005
Geografisk: fyn
Status: Offline
Beskeder: 24
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Anders Jørgensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 12:58

Som en guide på Kola engang sagde til mig om pukkellaks ...Gok dem og smid dem op til bjørnen .

Det kunne vi gøre med alle synker så vi fik flere blanke som der ved ville overleve .
Nu skal vi så bare have sat bjørne ud også men hvis vi klippe det ene øre af dem kan vi jo se om de er vilde eller udsatte ;o)
 
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 13:00
enig det Per. Siger bare at der måske kan gå lidt adrenalin i en ny fisker første gang han fanger en stor blank faller! mon ikke man lærer af sine fejl? At de tæller med i kvoten er ærgerligt men sådan må det vel være?  Med kolde vintre og længere ophold i ferskvand for nedgængere vil man nogen sæsoner se billedet fra i år og sidste år men mange fallere til at starte med - lad os håbe de snart finder ud af åen igen!
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 13:04
selvfølgelig skal der være plads til at lave fejl...specielt for vores unge fiskere
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 13:05
Udsæt premieren til medio april eller til 1 maj. Det vil ændre ratioen på fangsten af nedgængere contra opgængere væsentligt.
 
Her tænker jeg specielt på Skjern å. Det er ikke mange % af de første ugers laksefangster de sidste par sæsoner, der har været opgangsfisk.
 
Peter
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 13:15
Så er det da langt bedre at frede nedgængerne..man kan da ikke gøre sæsonen ret meget kortere, specielt i Skjern Å har man da kortet sæsonen noget ned. Man må da også have respekt for at der er mange der nyder turene til åen, og hvis de ture kun kan foretages i få måneder af året, så skyder man sig selv i foden efter min mening!
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 13:30

Peter Mathiasen har jo ret, beskær i begyndelsen, hvis det virkelig er et problem, hvad jeg nu ikke mener det er.

Per Birgertoft sæsonen i Skjern å er faktisk netop blevet forlænget, snarere end forkortet, personlig forstod jeg ikke den beslutning, først kvotere fangsterne, og så tillade fiskeri længere ind i den tid hvor kvoten beviselig er fisket op, ja go dav do ;)
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 13:40

I bund og grund skulle alt fiskeri i åen måske forbydes? Nogle fisk er på gydevandring for at sikre artens bestående, disse bør fredes... der er jo ikke for mange forskellige fisk i genpuljen i forvejen.  Andre fisk har gjort deres pligt og forsøger at finde ud til havet igen, for måske at overlevet til næste gydevandring, de skulle ikke være værd at sætte tænderne i påstås der.  Dette må da være den mest optimale måde at bevare en bestand på?  Alt andet er da som af tisse i bukserne, det luner et kort stykke tid og så.... er der igen ingen fisk i åen

Hvad skal vi dog med kvoter, antal landede fisk og fredningstider hist her og jeg skal komme efter dem der ikke retter sig efter et utale af mere eller mindre let forståelige regler... når de fleste alligevel ikke kan tælle og fisker videre selv om de har fanget og hjembragt de fisk de må og årets samlede kvote er opbrugt.   - for det kunne jo være....
 
/J
 
 
 
 


Redigeret af Jørgen S - 08 Apr 2011 kl. 13:42
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 13:55

Ok, sæsonen i Skjern å er blevet forlænget - den smuttede lige for mig - men forlængelsen er da, i min verden, af det gode, fiskene er der, laksene er farvede, men der er da stadig havørreder at fiske på med henblik på hjemtagelse. Laks og havørreder har jo en samfundsmæssig værdi og det skal da udnyttes, sålænge det gøres med omhu. Jo længere sæson, jo mere indtjenning til bl.a. lokalområdet, og jo mere kan vi nyde fiskeriet i åerne.

Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 14:00
Citat: lerby

Så er det da langt bedre at frede nedgængerne..man kan da ikke gøre sæsonen ret meget kortere, specielt i Skjern Å har man da kortet sæsonen noget ned. Man må da også have respekt for at der er mange der nyder turene til åen, og hvis de ture kun kan foretages i få måneder af året, så skyder man sig selv i foden efter min mening!
 
Hej Per
 
Enig i at nedgængerne bør fredes.  Men sæsonen kan da efter min mening sagtens kortes ned. I eksempelvis norge er perioden der fiskes de fleste steder jo kun det halve.
 
Når der i starten stort set kun fanges nedgængere og når kvoten jo alligevel opbruges på en halv sæson, syntes jeg da med rimelighed man kan afkorte sæsonen.
 
Peter
Til top
Henrik Poulsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Blueline

Tilmeldt:: 11 Jun 2006
Geografisk: Sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 174
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Blueline Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 14:04
jeg tænker så at fisk der skal på gydevandring æder i havet inden og ørreder der kommer retur som fallere æder i havet. Skulle fiskeriet så ikke stoppes her for at få så stor en mængde fisk som muligt på gydevandring til åerne - for at arten skulle overleve? Så kunne vi hæve kvoterne eller ophæve dem. og dermed skabe en økonomisk gevinst til  gavn for lokalområderne som jo typisk er udkants Danmark! Kyst fangede fisk giver slet ingen mening - er det et par hundrede om året vi giver og så kan der ellers slagtes løs! Og det bliver der i stor stil. Kan man se af og til. svineri i åerne = fang og dræb faller eller måske en blank eller en farvet inden for kvoten! (ikke min definition - og ironisk for dem som ikke kan læse) -    svineri ved kysten =  du har ikke statskort!  for ellers må du en meget stor del at året dræbe alle de fisk over 40 cm du vil (sådan er det bare).  Sku da lidt skævt er det ikke - eller er det bare mig?
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 14:18
Citat: peterbager

ja i har jo ret,men så vidt jeg ved er der vist ikke mangel på avlsfisk ret mig hvis jeg tager fejl.
 
Hej peter
så længe laksen ikke kan klare sig selv uden udsætninger må det betegnes som mangel på moderfisk...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:11
Nye undersøgelse viser at en god del af nedgængerne vender tilbage for at gyde anden gang. De skyldes nok, at de ikke skades voldsomt meget ved at svømme en tur op i en fredelig dansk å - i modsætning til en lang og anstrengende vandring i en klippe- og vandfaldsfyldt elv eller flod som i andre lande. Det kunne jo tale for at skåne nedgængerne, enten ved en specifik fredning af dem eller ved af begynde sæsonen lidt senere.
 
Hvis en nedgænger på f.eks. 110 cm får lov til at vende tilbage efter 1-2 år mere i havet har vi vist den fisk der for alvor kan udfordre Dinesens gamle rekordfisk. Hvor stor vil den mon kunne blive - 140-150 cm?


Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:21
Citat: Henrik L.

Nye undersøgelse viser at en god del af nedgængerne vender tilbage for at gyde anden gang. De skyldes nok, at de ikke skades voldsomt meget ved at svømme en tur op i en fredelig dansk å - i modsætning til en lang og anstrengende vandring i en klippe- og vandfaldsfyldt elv eller flod som i andre lande. Det kunne jo tale for at skåne nedgængerne, enten ved en specifik fredning af dem eller ved af begynde sæsonen lidt senere.
 
Hvis en nedgænger på f.eks. 110 cm får lov til at vende tilbage efter 1-2 år mere i havet har vi vist den fisk der for alvor kan udfordre Dinesens gamle rekordfisk. Hvor stor vil den mon kunne blive - 140-150 cm?
 
OK. Helt fair synspunkt. Det er altså af hensyn til muligheden for at fange en større fisk, at man skal frede nedgængerne? Eller er der noget, jeg har misforstået.
 
Thomas
Til top
Claus M Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskefreak Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Geografisk: Mariagerfjord
Status: Offline
Beskeder: 788
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskefreak Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:26
Citat: Jørgen S

I bund og grund skulle alt fiskeri i åen måske forbydes? Nogle fisk er på gydevandring for at sikre artens bestående, disse bør fredes...

 
/J
 
 
Og fisken fanget på kysten eller i fjorden ??? forklar mig lige logikken - alle fisk der fanges er potientielt gydefisk på et tidspunkt - syntes ikke dit argument holder vand Wink
 
Nej begræns sæsonen og fred fallerne.
 
Venligst
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:29
Citat: Henrik L.

Nye undersøgelse viser at en god del af nedgængerne vender tilbage for at gyde anden gang. De skyldes nok, at de ikke skades voldsomt meget ved at svømme en tur op i en fredelig dansk å - i modsætning til en lang og anstrengende vandring i en klippe- og vandfaldsfyldt elv eller flod som i andre lande. Det kunne jo tale for at skåne nedgængerne, enten ved en specifik fredning af dem eller ved af begynde sæsonen lidt senere.
 
Hvis en nedgænger på f.eks. 110 cm får lov til at vende tilbage efter 1-2 år mere i havet har vi vist den fisk der for alvor kan udfordre Dinesens gamle rekordfisk. Hvor stor vil den mon kunne blive - 140-150 cm?
 
Hej henrik
En nedgænger på fx. 110 cm der trækker ud og vender tilbage efter 1-2år vil formentligt ikke blive en monster fisk... Først skal konditionen genvindes fra den hårde gydning samt vandringen til opvækst områderne i havet... Først derefter vil kroppen begynde at vokse for så igen tilsidst begynde at bruge energi på at kønsmodne igen... så vidt jeg ved er den ældst kendt laks vidst 17år gammel og gennemført 5 gydninger(hvis jeg husker rigtigt)... på trods af dette vejede fisken "ikke mere" end ca 25kg...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:37
Det lyder da helt fantastisk, at mange stor nedgængere vender tilbage som "Monsterfisk" Clap.
Sådan en satser jeg på at fange, når jeg skal i Skjern Å, næste uge Wink.
Det undrer mig bare at der ikke er fanget nogen af disse præmielaks, når nu så mange nedgængere trods alt bliver genudsat.
Jeg tror på 2 forklaringer.
1. De gamle Laks er klogere end os dumme lystfiskere.
2. de sidder sgu nok i klemme i slusen i Hvide Sande.
Selv om jeg synes det er synd og skam at tage en nedgænger med hjem, så sørger "pensionisten" dog stadig for, at en stor, stærk og yngledygtig laks ikke havner på dødslisten Big smile.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:45
Ved at begrænse sæsonen, begrænser vi også vores fritidsfornøjelse og det synes jeg er en meget dårlig ide. Da jeg startede med at fiske i Ribe Vesterå startede sæsonen midt i januar. Mig bekendt startede man altid midt i januar. Åen havde opgang af  nogle af de største havørreder i Danmark. De havde på trods af den tidlige sæsonstart klaret skærene gennem generationer. Da laksen blev udsat i åen forsvandt de store havørreder. Nu er laksen blevet mode, den har udkonkurreret havørreder og så korter man sæsonen af for at beskytte laksen, man indfører kvoter og mange andre begrænsninger for at tilgodese den. jeg spørg bare: Hvor er de rigtig store havørrederne henne? Da man i sin tid diskuterede lakseudsætninger i Ribe Å, sagde biologerne at de to arter sagtens kunne leve sammen i åen - det er jeg ikke så sikker på helt holder vand.
 
Laksen er til for vores skyld og skal fiskes...os spørg man mig vil jeg hellere fiske på havørreder end på laks.  
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:48
Denne debat vil jo ingen ende tage, og dybest set er vi jo alle enige om at en udgydt fisk der har stået i en å uden at tage føde til sig i minimum et halvt år, ikike er en nydelse at spise, men udover det, og jeg siger ikke hermed at jeg mener at man skal tage dem, ER det da bedre at belaste en kvote, der er lavet for at sikre gydepotentiale, med fisk der HAR gydt, end fisk der skal til det, det burde da være klart for enhver.
 
 Burde de fredes, ja for min skyld gerne, jeg tror desværre ikke det vil ændre på den trods alt minimale hjemtagning der forekommer, fiskene slagtes jo i 99% af tilfældene af mennesker der ikke ved hvad en nedfaldsfisk egentlig er for en størrelse.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Bjarke Dehli Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
bjarked

Tilmeldt:: 23 Maj 2006
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bjarked Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 15:59
@Kasper

Du efterlyser en mærkning af alle udsatte fisk? Dette foretages allerede af DCV. Tidligere mærkede man med forskellige klipninger såsom venstre og højre bugfinne samt fedtfinne. Man er nu begyndt på at mærke udelukkende ved klipning af laksens fedtfinne. Dette foregår i de 4 store vestjyske vandløb. Det er altså fremover muligt at kunne identificere sin laks som værende "vild" eller udsat. For de der i fremtiden fanger en laks bliver der hermed mulighed for at "sortere" i den/de laks man hjemtager hvis man vil beskytte den vilde bestand. Alle undersøgelser viser jo at laks produceret i vandløbet har en højere chance for at overleve frem til gydning i selv samme vandløb. Derfor er det, som du også er inde på, bedre at hjemtage en udsat fisk og genudsætte den naturligt producerede laks.

Mvh

/Bjarke
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 16:23
Bjarke ja og sjovt nok, hvis man kan sige det sådan, er reglen om mærkningen kommet oppefra, dette koster penge, man desværre har undladt at sende med.
Desværre findes pengene så i den kasse der financierer udsætningsfisk, så alternative penge skal findes, hvis mængderne skal holdes, så man bør nok være glad for laksetegnet.


Redigeret af Keld P. - 08 Apr 2011 kl. 18:31
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 19:13
For mig at se er det underlig der er kvote på laks som der er flest af i Skjern Å
Men havørreder som der ikke er ret mange af, er der ingen kvoter på.
Hvordan kan det være?
Mvh
Henrik Christensen
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 20:11
men svensken tror så til gengæld på at gogge nedgænger"mørrums premieren" og så vil de ikke fatte at fiske trapper ikke virker.
Til top
PH Poulsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
PHPHPH

Tilmeldt:: 25 Feb 2011
Geografisk: Sdr. Felding
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PHPHPH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 20:15
..................hvis du læser regler på skjernaasammenslutningens hjemmeside står der 2 havørreder.
man har pligt til at sætte sig ind i reglerne for den å,  man skal fiske i, man kunne måske også lære en lille regel for laks i Skjern å, der siger
80 cm ca. 5 kg
90 cm ca. 7½ kg
100 cm ca 10 kg 
VH
PH
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 20:18
Det er vel kun et spørgsmål om tid, før der kommer kvote på havørreden også. Og den skal nok komme inden myndighederne får gjort noget ved det ulovlige fiskeri med garn i Ringkøbing Fjord.
Jeg er ikke biolog, men en teori om den relativt lave havørredbestand i forhold til lakseopgangen, skyldes måske at havørreden er et meget kystnært individ, som nærmer sig Skjern å langs kysten af fjorden, hvor laksen sikkert går i en lige linie fra sluserne i Hvide sande og via dybt vand direkte ind i Åen.
En havørred på vej op at gyde, skal faktisk igennem et regulært ulovligt minefelt.
Laksekvoten er jo direkte afledt af at laksen faktisk var udryddet op til år 2000.
Vi lever desværre i et land, hvor der altid skal lig på bordet før levebrødspolitikerne gider at reagere.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 20:27
PH.
2 havørred pr. fisker pr. sæson er ikke en kvote, det er bare en fangstbegrænsning pr. fisker Big smile.
2000 lystfiskere kan i teorien hjemtage 4000 stk. havørred.
Kvoten består i, at de samme 2000 kun må hjemtage 350 Laks.
Jeg tror det er den forskel henrik christensen mener Wink.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2011 kl. 00:01
PEBS du har da ret, men PH påpeger da at der trods alt er kommet en form for adfærdsbegrænsning, med hensyn til den "uforklarlige" mangel på Havørred i det enorme vandsystem.
Alle er jo enige om at der burde fanges mange flere ørreder i Skjern Å og tilløb, specielt nu hvor adgangen til gydepladser, nye som gamle, i sidstnævnte tilløb, bliver mere og mere tilgængelige.
 
Tror desværre at en del fiskere hidtil har undladt at indrapportere fangst af Havørred, jeg har ved selvoplevelse flere gange set fangster, der aldrig er kommet på listen, måske fordi folk har fokuseret sig blinde på laksen, og derfor ikke regner ørrederne for noget særligt.


Redigeret af Keld P. - 09 Apr 2011 kl. 08:06
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2011 kl. 07:51
Citat: lerby

Fred nedgængerne! Giv mig en god begrundelse for at hjemtage en nedgænger.

1. Ved at hjemtage en nedgænger, så kan en opgænger gå fri senere på året, da kvoten hurtigere bliver opbrugt.
 
2. Hvis en lystfisker kun besøger åen een gang i løbet af året, så kan han jo være tilfreds med at hjemtage en nedgænger i forhold til slet ikke at hjemtage en fisk.
Til top
Henrik Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HBP

Tilmeldt:: 13 Mar 2007
Geografisk: Hjørring
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HBP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2011 kl. 08:45

Vil lige sige at jeg er enig i at nedgængere skal fredes...........men ved ikke lige hvor stort problemet er, for hvis man kigger på fangstrapporterne er der vist kun 3-4 stk nedgængere der er taget med hjem, som jeg kan se det.

Som andre har været inde på, kunne man forlænge fredningen hen til den 15/4 som det var for et par år siden eller helt til den 1/5, så ville de fleste nedgængere være væk.

Mvh 

Henrik

Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2011 kl. 10:29
Jeg tror du har ret Henrik, problemet er ikke stort, og en udvidet fredning vil jo i praksis kun medføre et lavere beløb til udsætning og pleje af Åen, set i forhold til nogle få hjemtagne nedgængere Wink.
Hvis vi ser på fangstraporten, har mange allerede haft bid, og endnu flere har hver betalt 100 kr. til udsætninger og pleje.
Tænk hvis vi igen engang oplevede en "Grøn vinter" og laksen kom tidligere end i år, og vi skulle side grædende og vente en måned på at fiske efter store nystegne laks Cry.
Keld Skytte, vi er helt enige i hvad PH. skrev. Umiddelbart lød det bare, som om han drog Henriks" intelligens og afstamning" i tvivl Smile.
Og vi er vel enige om, at kvote og personlig fangstbegrænsning, ikke er det samme Approve.
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Apr 2011 kl. 11:17
Citat: ThomasS

Citat: Henrik L.

Nye undersøgelse viser at en god del af nedgængerne vender tilbage for at gyde anden gang. De skyldes nok, at de ikke skades voldsomt meget ved at svømme en tur op i en fredelig dansk å - i modsætning til en lang og anstrengende vandring i en klippe- og vandfaldsfyldt elv eller flod som i andre lande. Det kunne jo tale for at skåne nedgængerne, enten ved en specifik fredning af dem eller ved af begynde sæsonen lidt senere.
 
Hvis en nedgænger på f.eks. 110 cm får lov til at vende tilbage efter 1-2 år mere i havet har vi vist den fisk der for alvor kan udfordre Dinesens gamle rekordfisk. Hvor stor vil den mon kunne blive - 140-150 cm?
 
OK. Helt fair synspunkt. Det er altså af hensyn til muligheden for at fange en større fisk, at man skal frede nedgængerne? Eller er der noget, jeg har misforstået.
 
Thomas
JA, blandt andet derfor, for hvem ville ikke gerne fange en laks på 30 kg? For en del år siden fandt man en død nedgænger på 1,5 meter ved Skjern Å og det er vist en af de længste laks man kender. Længden var incl. kæbekrog, så den har måske været 140-145 cm ved opgangen og kan have vejet 30-35 kg. Sådan en fisk er vel næppe en førstegangsopgænger, men jeg ved ikke, om der findes skælprøver fra fisken. Der er selvfølgelig ikke ret sandsynligt, at sådan en kæmpe dukker op igen, men hvem havde for få år siden troet at storlaks på 10-20 kg næsten kunne blive almindelige, eller at "islyn" ikke bare var noget man kunne læse om i Steen Ulnits bog om Gudenåen?
 
Men den vigtigste grund til at skåne eller frede nedgængerne er selvfølgelig, at de ikke er meget værd som spisefisk og at det er spild af godt fiskeliv at slå dem ihjel for at få lidt kød af ringe kvalitet. Jeg var selv så "heldig" at fange en havørred på 64 cm i går. Flot blank, hele finner og ganske stærk. Men tynd som en gedde og den har næppe vejet over 2 kg. Den ville ret sikkert være en ringe spisefisk, og blev derfor genudsat med et håb om et gensyn om 3-4 måneder, hvor den nok vejer over 4 kg. (Marc S. skriver, at væksten kan gå i stå, når fiskene begynder at gyde, men havørreder kan i hvert fald godt vokse ganske pænt selv efter en gydning - ved det fra nogle mærkede havørreder jeg har fanget).
 
Mange tager vel nedgængerlaksene af uvidenhed og man kunne derfor komme langt med lidt mere information til fiskerne ved lakseåerne i stedet for flere direkte forbud. Se f.eks. den stakkels polak her, der åbenbart ikke ved, om den fisken han har taget er en nedgænger:
 
Han bliver måske lidt skuffet, når han sprætter fisken op og opdager at den er bleg i kødet. Lidt ærgerligt, når man er rejst helt fra Polen.
 
 


Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum