Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Træt i ryggen under fiskeri....

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Lennart Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thymallus

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Ísland og Ikast :)
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thymallus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Træt i ryggen under fiskeri....
    Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:11
Hej alle.
 
Hvad gör I ???
 
Er der nogen der har erfaring med, hvordan man mindsker træthed i ryggen under fiskeri?
 
Jeg ved, at man kan köbe f.eks. SIMMS backsaver. Men her hvor jeg bor er saadan én ganske pebret. Findes der alternativer, andre og billigere mærker, gör det selv lösninger... ???
 
Jeg modtager meget gerne Jeres input :)
 
mvh.
Martin
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:13
Bruger du waders?
Til top
ole menander Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OleOrm

Tilmeldt:: 18 Feb 2005
Geografisk: midtJylland bl.a Hald Sø
Status: Offline
Beskeder: 188
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OleOrm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:18
Ying Yang
måske gå lidt ned i stanglængde/vægt/klasse.
Tyndere snøre  kaste med lettere agn.
Skiftede selv min 10 fods ud med en væsentligt lettere 9 fod mindre hjul og tyndere line/mindre blink.
Og straks var fiskeriet lettere, gir også forskel  hvor dybt vand man vader ud på, Jo dybere jo større belastning ved kast.
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:27
fik sat 8 skruer ind sidste år det har taget det værste.-)
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:30
Styrketræning......
Til top
Martin Lennart Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thymallus

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Ísland og Ikast :)
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thymallus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:40

Tak for svarene :)

Jeg pröver at hjælpe min fiskeven (taler og skriver ikke dansk!) med at finde en lösning, saa han ikke bliver saa træt og öm i ryggen efter en fiskedag. Han er rigtig god form, slank og stærk. Men hans ryg er medtaget efter et haardt arbejdsliv. Det afholder ham selvfölgelig ikke fra at fiske ;) det ville bare være fint, hvis der sad én derude med erfaring for, hvad man kan göre for at afhjælpe en öm ryg under/efter fiskeri....

Han er vadefisker, fluefisker med saa let grej som vores fiskeri tillader.
 
Jeg har anbefalet ham en "backsaver" men der maa være andre idéer ogsaa :)
 
Martin
Til top
Ole Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Gildon Avatar

Tilmeldt:: 06 Apr 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Gildon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:48
Et billigere alternativ som giver ryggen lidt støtte og mindsker trætheden, er et nyrebælte.

Uden at det skal være en reklame har Thansen nyrebælter til 149kr under beklædning, og disse give pæn støtte til ryggen.

mvh
Ole Nielsen
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:48
Som lasse skriver er det eneste rigtige at træne og træne eller fiske det væk og det er ikke gas. Alt gør ondt til man er kommet i form. Har også pisse ondt i lænden hver forår når man rigtig går i gang med fiskeriet, men efter 1-2 uger er det over (fisker hver dag)
Til top
danny rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
danny rasmussen

Tilmeldt:: 23 Dec 2009
Geografisk: østjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér danny rasmussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Apr 2011 kl. 23:54
Hvis hans waders er spændt for meget over skulderne, så kommer han til at gå og spænde meget i ryggen, det er specielt et problem med neoprenwaders.

Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 00:22
Censored

Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 08:13
Til top
Martin Lennart Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thymallus

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Ísland og Ikast :)
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thymallus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 00:40
Hej igen.
 
Jeg takker for alle svarene.
 
Jeg kender godt selv den med lidt öm lænd efter vinterens underskud paa aktivt fiskeri og den med træning er selvfölgelig ikke helt dum...
 
Men i min vens tilfælde er han i bedre form i end de fleste i hans alder, hans ryg er bare ikke helt hvad den har været ....
 
Jeg vil viderebringe den med nyrebæltet, det vil jeg tro er lösningen for ham. Og et nyrebælte maa ogsaa kunne köbes her hvor vi bor.
 
Igen takker jeg for Jeres indlæg og önsker Jer knæk og bræk i den kommede sæson......
 
mvh.
Martin Andersen
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 00:54
Censored

Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 08:13
Til top
Martin Lennart Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thymallus

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Ísland og Ikast :)
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thymallus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 01:04
Tak Bruno. Det var stof til eftertanke... Jeg ved, at min ven indimellem besöger en fysioterapeut. Han maa hellere faa dennes besyv med inden han lytter til velmenende men potentielt skadende raad fra undertegnede. Tak igen.....
Martin
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 05:25
Censored

Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 08:14
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 07:07
alm god fysisk form vil fjerne alt muskel relateret smerte under fiskeri(arbejder på 10ende år i fitnessbranchen og med instruktør uddannelse og med konkurence erfaringe etc)  så ja hvis det er muskel relateret, skal der styrke træning til, en god lærer sagde engang sådan her: man kan ALDRIG blive for stærk!! 
 
så mit bud, er at det IKKE er noget der kan trænes væk, men snarere er f.eks en skævhed i ryggen, eller mild discus prolaps el lign...  et rigtig godt bud, ville være at få det undersøgt, ved en kiropraktor som kan tage et røntgen foto.
og tjekke om det evnt kan rettes på plads, og derfter trænes til at blive holdt på plads.
 
bruno- interval træning for at blive stærk??  sludder!!   inteval træning er godt for cardio træning, altså hvis man skal forbedre kroppens evne til at optage ilt etc.  det man kalder for at være i god kondition.
og lad os så lige slå fast, at man ikke får opbygget noget synderligt muskel styrke i ryggen af at cykle...  medmindre du har en meget speciel cykkel hvor du overfører kraft med dine rygmuskler...LOL  Wink
 
al brug af bælter osv, flytter helt korrekt som bruno siger, blot "presset" til et andet sted, MEN det kan også være en STOR fordel, hvis presset lander på et sted hvor man ikke har skævhed i skelet el svage muskler(hvad end der ligger bag hans situiation)


Redigeret af tjellesen - 07 Apr 2011 kl. 07:12
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 07:12
Censored

Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 08:14
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 07:46
Jeg døjer selv med store rygsmerter ved fiskeri og har affundet mig med at det hedder ca. 30 min. i vandet og 15 minutters kaffepause. Går bølgerne højt kan jeg fiske 45-60 min. i starten inden den første kaffepause men så kommer regningen senere, og det bliver ingen lang tur.
 
Jeg har endnu ikke fundet de vise sten men lytter med på denne tråd med interesse ((-:
 
Held og lykke til jer!
 
/Martin
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 07:54
bruno, det er jo ikke for at nedrakke dig eller din livserfaring, men på trods af den, må du vel kunne tåle at blive rettet på, du er vel forhåbentlig ikke færdig med at lære, blot fordi du er fyldt 58årBig smile
er selv håndværker, så den kan jeg også snakke med om, men at slidde på en byggeplads, gir mig bekendt, ikke synderlig indsigt i anatomi.(og gør ofte mere skade end gavn, for ens fysiske formåen, alt efter hvilken type håndværker man er saføli)
 
det er klart at mange års erfaring inden for div sportsgrene, gir erfaring for hvordan ens egen krop reagerer, og respekt for at du holder form som 58årig, det kunne mange andre danskere lære noget af.Thumbs Up
 
men hvis man har problemer med ryggen, og ellers som der blir beskrevet, er i ret god fysisk form, lissom dig selv, så hjælper en gåtur/cykeltur/løbetur, yderst sjældent.
 
og fysioterapeuten ville jeg så hvis muligt, be om et røntgen, denne må også ha givet nogle anvisninger??  de gir hvertfald meget ofte simple og effektive hjemme øvelser, eller skifte til kiropraktor, som kan ta et røntgen.  det ka godt være det lyder af meget at få taget et røntgen, men hvis det kan hælpe en til bedring, må det være en lille pris at betale.
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 07:58
Censored

Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 08:15
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:12

Censored



Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 08:17
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:23
Censored

Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 08:33
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:33
hejsa
jeg blev stivgjort i 12 ryghvirvler i juni sidste år, jeg har konstant smerter som trætter ryggen i en grad hvor 1-2 timers fiskeri er max. jeg har dog haft dage hvor jeg har overtalt kæresten til at masere en varme creme ind på ryggen dette har haft en meget positiv indvirkning og har betydet at jeg nu kan fiske 4-5 timer og kun holde små pauser. jeg har ikke behov for yderligere støtte da jeg er stivet af, men vil tro at en kombination af en varmecreme og en støtte fra et nyre bælte eller en backsaver er nummer et. hvis smerterne sidder højt i ryggen tror jeg ikke et bælter/ekstra støtte vil hjælpe.
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:37

Det kan også være værd at kikke på årsagen frem for på hvordan man afhjælper den klinisk.

Mange lystfiskere (specielt fluefiskere) får dårlig ryg af at fiske simpelt hen fordi de har problemer med kastet. Det er som bekendt stangen, og ikke fiskeren, som skal gøre arbejdet. Alligevel ser man ofte fluefiskere, som giver stangen alle de tæsk, den kan tage - og uden at kaste synderligt længere.
 
Jeg fik selv - og får stadig undertiden - ondt i ryggen af at fiske med 2-håndsfluestang. Men jeg kan få det til at gå over ved at fokusere på kastet. Efterhånden bliver det rigtige kast så naturligt, at ømheden i ryggen forsvinder.
 
Det er naturligvis ikke altid årsagen til ømheden. Et langt arbejdsliv eller en smadret ryg fra andre aktiviteter kan jo også gøre sit. Og så hjælper det naturligvis med kiropraktor, fysioterapeut osv. Men også her vil jeg mene, at en korrekt kastestil, hvor kroppen belastes mindst, vil gøre, at smerterne i hvert fald minimeres.
Til top
Rasmus Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
rasmushansen.com

Tilmeldt:: 21 Sep 2010
Geografisk: Bodø, Norge
Status: Offline
Beskeder: 373
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér rasmushansen.com Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:42
Citat: tjellesen

alm god fysisk form vil fjerne alt muskel relateret smerte under fiskeri(arbejder på 10ende år i fitnessbranchen og med instruktør uddannelse og med konkurence erfaringe etc)  så ja hvis det er muskel relateret, skal der styrke træning til, en god lærer sagde engang sådan her: man kan ALDRIG blive for stærk!! 
 
så mit bud, er at det IKKE er noget der kan trænes væk, men snarere er f.eks en skævhed i ryggen, eller mild discus prolaps el lign...  et rigtig godt bud, ville være at få det undersøgt, ved en kiropraktor som kan tage et røntgen foto.
og tjekke om det evnt kan rettes på plads, og derfter trænes til at blive holdt på plads.
 
Nu er jeg uddannet fysiurgisk massør/sportsmassør og jeg vil mene at "alm. god fysisk form kan forebygge muskelrelateret smerte under fiskeri"
Styrketræning er godt, men fjerner ikke et muskelproblem hvis det først er blevet en overbelastet eller infiltreret muskel.
(for meget træning, eller forkert træning kan også give problemer)
 
En god gang fysiurgisk massage kan gøre underværker hvis problemet er muskelrelateret... !!! og skader i alt fald ikke hvis det er en uddannet massør der masserer...
(ømhed = muskelsmerter, jagende smerter = nerver i klemme)


Redigeret af rasmushansen.com - 07 Apr 2011 kl. 08:46
Til top
Søren Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
soren72

Tilmeldt:: 07 Aug 2003
Geografisk: Kbh.
Status: Offline
Beskeder: 244
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér soren72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:50
Kære Peter,
 
En påstand om at stærke muskler holder alle smerter væk, holder ikke vand. Det kommer jo an på mange ting. Er det ekcentriske, koncentrisk eller statisk arbejde.. Tiden spiller jo også en rolle. Jeg vil give dig ret i at stærke muskler er med til at opbygge et større fysisk velvære og overskud, som derved kan minimere smerter. Ellers må du fremvise noget relevant forskning som viser dette.
 
Jeg er selv fysioterapeut. Jeg har trænet nærmest alle former for sport igennem 24 år og gør det stadig. Mellem 4 - 6 gange om ugen. Min form er stadig meget høj. De sidste 4 år har jeg lavet programmer for en fitnesskæde og trænet samtidigt.. Jeg har trænet alle relevante muskler i forhold til at stabilsere ryg og mave og alligevel får jeg ondt mellem skulder bladene når jeg spinnefisker. Jeg vil selv mene at det er pga. udtrætning. Derudover vil jeg være meget påpasselig med at slynge diagnoser ud da smerten kan skyldes rigtig mange ting.
 
Nu til dig Martin.. Mht. hjælpemidler vil jeg prøve mig lidt frem. Måske kan du finde noget som specifikt hjælper dig. Som flere af de andre, vil jeg anbefale styrketræning som styrker din stabilitet i overkroppen. Måske har du tid, penge og lyst til at få lavet et program i et motionscenter som ved hvad de snakker om..
 
Hvis du vil have en snak, kan du maile mig på soren72@hotmail.com
 
Mvh
 
Søren
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:51
Beklager OT men for satan hvor er det belastende når en debattør bliver fornærmet og fjerner sine indlæg!! Det ødelægger totalt konteksten i en tråd.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 08:55
Hej Alle
Interssant debat jeg klare mig ved ryg og mave træning, motion, neoprenbind plus varmecreme samt pauser.
 
Martin jeg har et Simms BackMagic bælte til salg til en rimelig pris! str. medium!
 
Mvh
Henrik
 
 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 09:14
Jeg har selv problemer med ryggen, efter et lille uheld med et anker der skulle trækkes op. Jeg har prøvet flere løsninger, men efter jeg fik et Simms Backsaver, som jeg bærer ved vadefiskeri. Så er mit problem reduceret til et minimum.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 09:15

Et billigere alternativ til Simms BS er denne:

Til top
Lars Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Lars Petersen

Tilmeldt:: 13 Feb 2002
Geografisk: Karup å, Århus bugten & Limfjorden
Status: Offline
Beskeder: 32
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 09:22
Hej,

Det korte af det lange er, at Lasse har ret. Styrketræning - korrekt udført - er den eneste løsning. Heller ikke her er der nogle nemme smutveje. Men som Rasmus skriver, kan fysioterapi/massage også afhjælpe, hvis noget i ryggen skulle sidde forkert eller der er spændinger. 

At påstå at styrketræning kan løse alt, er desværre noget af en tilsnigelse. Er selv arvelig belastet med en dårlig ryg (diskusprolaps er mere reglen end undtagelsen i familien) og er derfor hysterisk med at passe min træning - både hjemmeøvelser og 3-4 besøg i et motionscenter hver uge. Alligevel oplever jeg stivhed/ømhed i ryggen efter 4-5 timers fiskeri og må et par gange årligt bide i græsset og opsøge en kiropraktor/massør. Når det så er sagt, så ved jeg præcist hvordan jeg får det, hvis jeg ikke passer min træning! Og det er MEGET motiverende Smile Men løse alt ... nej! Desværre ... 

Som Jacob Haugaard sagde engang, så har vi alle et kors at bære på, nogle har et af flamingo og andre et af ibenholt ... og sådan er det vist bare.

Venlig hilsen

*Lars P
Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 10:26

det muligt at styrketræning ikke hjælper, men så burde man søge læge og få undersøgt ryggen. Da jeg henvente mig til lægen for 5 år siden fik jeg stukket et træningprogram i hånden og dette program  er jeg rendt ind i hver gang jeg er blevet opereret. Det er nogle ganske enkelte øvelser man kan lave hjemme på gulvet og det tager 12-15 min dagligt og det virker hvis ryggen ellers ikke har nogle andre lidelser.

Til top
Ejner Nygård Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ejner Avatar

Tilmeldt:: 29 Aug 2003
Geografisk: Århus Syd
Status: Offline
Beskeder: 205
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ejner Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 10:44

Jeg havde tidligere problemer med ryggen på fisketure, der gik over flere dage. Det føltes som om hele ryggen var tæsket med køller.

Jeg løste problemet med et rygbælte fra Lidl til lige godt 100,- kr. Bæltet ligner til forveksling bæltet fra Simms, og det har nogle rigtig gode støttepunkter indbygget.
De har det ikke i øjeblikket, men det kommer periodevis i reklamebladet.
 
Ejner
Til top
Martin Lennart Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thymallus

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Ísland og Ikast :)
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thymallus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 10:56
Hej Henrik Jörgensen.
 
Det Simms bælte kunne maaske være interessant for ham. Hvilken pris forestiller du dig?
 
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 11:24
Jeg kan selv blive lidt øm over lænden når jeg fisker med fast spolehjul, de få gange jeg har fisket med multihjul er det som om der ikke er noget. Måske det var en mulighed?
 
MVH Frank
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 12:39

rasmus hansen og søren eriksen- i har selvfølgelig helt ret, jeg formulerer forkert når jeg skriver "fjerner"...    det jeg mener, er blot, at hvis man har en fysisk god form, så bør man ikke få ondt i muskler af at fiske(og ja det er selvfølgelig klart at hvis man fisker 1000timer i træk uden pause, så ka det blive en overbelastning hehe)   konklusion- hvis han ikke var i god form, så sku han tage at blive det. men det er han jo skrives der, og derfor mener jeg at det må være noget andet, f.eks skævhed eller en anden form for skade el lign....     gav det bedre mening sådan?

lars petersen- der menes ikke at styrke kan fjerne noget med skader el lign...  det er klart, men hvis man ingen skader har, eller skævhedder, så vil en fysisk god form, ikke give anledning til smerter pga fiskeri(igen kommer det saføli an på om man fisker 1000timer)  jeg tror godt de fleste forstår hvad der menes... 
 
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 12:42
en skam bruno forlod os, han skrev sådan her til mig i en PM, med overskriften TRÆLLESEN:
Peter jeg har lige brugt tid på at orienter mig om din bagrund -og finder din holdning Trællesen - det er sådanne holdninger der splitter almindelige gode sociale holdninger mennesker imellem -
 
så du kan vel også lærer af dine dumheder eller enfoldigheder ....
 
nå, men ja, jeg lærer for det meste noget nyt hver dag, og det er sku fedtBig smile
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 12:46
der er også en typisk fejl ved vadefiskeri, som mange begår, at gå for langt ud, og for ikke at få våde hænder osv, står man måske uden at tænke over det, og hæver skuldre og arme en smule, det vil også klart give anledning til ømhed...
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 13:21
 
Peter
nu da du har promoveret dig selv i dit eget kast op til flere gange i samme holdning som mine oplæg heviste til -
 
går jeg dig i bedene peter´ (nej) -
 
du er en træls type for du løfter dig selv i forhold til andres holdning - derfor kan jeg ikke akseptere dig i forhold til mig - og det er generalt  din holdning  overfor bruger her på 123nu -
at jeg sender en personlig besked du ligger ud på siden viser at det bare er feddddt for dig så har du noget at fedddte rund i -
 
så get off my back - Angry
 
forsætter det !  -
' vil du blive indberettet til respektive myndighed Star 
 
og person forfølgelse er noget der har sanktioner Exclamation
 
Lamp 


Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 13:58
Til top
Martin Lennart Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
thymallus

Tilmeldt:: 12 Sep 2002
Geografisk: Ísland og Ikast :)
Status: Offline
Beskeder: 8
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér thymallus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 13:29
Hej igen alle.
 
Eftersom jeg har faaet forskellige input og ideer, saaledes at min fiskeven har noget at arbejde videre med, anser jeg denne traad for værende afsluttet for mit vedkommende.
 
Jeg takker forum for svar og beklager at traaden har bevæget sig i en retning der har givet anledning til splid.
 
Men tak igen herfra....
 
mvh.
Martin
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 13:33
ok Martin Thumbs Up 
 
det er desværre efterhånden  en tildens det ofte ender i   - folk er så opspændt af fastlåste muskler og mymoser at det helle ser så Fastlåst/ondt ud Party
 
en ting som ingen kan kopier eller efterabe : er hjertet tilstand /her er den ægte varer - og lur mig - hjertets folk finder altid hinanden  -
 
 så held og lykke
 
Ying Yang Big smile


Redigeret af Bruno Andersen - 07 Apr 2011 kl. 14:09
Til top
Bruno Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Bruno Andersen Avatar

Tilmeldt:: 21 Jan 2002
Geografisk: Aarhus
Status: Offline
Beskeder: 322
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bruno Andersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 13:43
Handshake
Til top
Peter Tjellesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tjellesen

Tilmeldt:: 02 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 320
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tjellesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 14:27
bruno-beklager meget hvis jeg har trådt dig over tæerne eller noget, det var bestemt ikke min mening... ej heller at løfte mig selv...   og syntes bestemt heller ik det er fedt, at bekrige hinanden på et forum, så hvis det har været din opfattelse(på trods af at jeg højere oppe netop beskrev det modsatte) så må du virkeligt meget undskylde...  ang person forfølgelse, så var det jo altså dig der skrev pm til mig, med eneste formål, at svine mig til, og derfor røg den ud i offentligt, fordi, der var der debatten hørte til. jeg har endnu ikke tiltalt nogen herinde på deres person, i modsætning til dig.  så hvad det er med min holdning overfor brugere her på 123nu, forstår jeg altså ikke.   vil da kun folk det bedste, men man kan jo altså ikke være enige, i alt ting....    må du ha en fortsat god dag, og endnu engang, beklager at du ligefrem har fulgt dig person forfulgt.
Til top
Klaus Olsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Nybegynderen

Tilmeldt:: 06 Feb 2005
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 25
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Nybegynderen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 16:24
Hej alle 

Lige et kort spørgsmål.... Den Simms Backsaver, er det for at støtte lænden???
Jeg er en af dem der ikke nødvendigvis er i god nok form, men vælger en fisketur frem for et motionscenter.... så kan godt mærke lænden her i starten af sæsonen

Klaus
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 07 Apr 2011 kl. 21:46
Citat: danny rasmussen

Hvis hans waders er spændt for meget over skulderne, så kommer han til at gå og spænde meget i ryggen, det er specielt et problem med neoprenwaders.

lGiver Danny ret. Jeg har selv den samme erfaring med hensyn til neoprener, men ligeledes andre waders hvis selerne er for stramme eller for korte.
For nogle år siden fiskede jeg også i neoprener ved åen i de kolde måneder, og fik ondt i ryggen. Når jeg fisker i skridtstøvler er problemet ikke så stort. Ligeledes fiskede jeg i åndbare selemodel, jeg syntes det er bedre for min ryg at fiske i en buksemodel/korft model.
Det kan ikke rigtig undgåes at selerne strammer på selemodellerne.
 
Så jeg vil anbefale dig at gå en klasse ned i sang og prøve skridtstøvler eller waders i buksemodel for at se om det ikke reducerer problemet. Men jeg ved godt ved kysten kan man så ikke vade så langt ud.
 
/frede
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Apr 2011 kl. 10:44
Citat: Nybegynderen

Hej alle 

Lige et kort spørgsmål.... Den Simms Backsaver, er det for at støtte lænden???
Klaus
Ja!.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres