Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

lystfiskeri?

 Besvar Besvar
Forfatter
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: lystfiskeri?
    Sendt: 01 Apr 2011 kl. 21:27
Citat: hc

Citat: JRK

Mig bekendt kan man ikke genudsætte fisk der er taget så dybt som der normalt fiskes. Hvis de samtidig er landet med fangstkrog er genudsætning nyttesløst.
 
Mådehold er et begreb der kunne praktiseres her som i andre af livets forhold.
 
Jeg kan godt se at man tager jo ikke på en sådan tur for at fange 2 fisk og derefter stoppe for at se andre hive fisk i land. At man har ramt en "guldåre" vha. en dygtig skipper er jo en succes for deltagerne.
 
Personligt ville jeg aldrig selv deltage i den form for fiskeri men jeg vil ikke fordømme nogle for deres deltagelse.
 
Håber at de fine fisk bliver spist(og nydt) af fanger samt familie og venner.
 
der bliver i hvert fald ingen mangel på D-vitaminer i de familierSmile


de der kan tåle det bliver genudsat-de der er skadede bliver overladt til de lokale erhvervs fiskere,eller spist.
norge har forbud for tilrejsende mod at 'exportere'(tage med hjem,frosset) mere end 15 kg./pers.
sådan er det...Wink
mvh.
claus t.
P.S. gälder alle fisk,så det er selektivt fiskeri der gälder i stor lax elve...Big smile
Jeg mener nu ikke det gælder ferskvandsfisk, samtidig er det tilladt ud over de femten kilo at tage et stk trofæfisk uanset størelse.
Michael


Redigeret af santa - 01 Apr 2011 kl. 21:29
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 20:46
Citat: Lange 1

 Enig Steen...
 
Gider heller ikke hænge fast i bunden deroppe og stå 20 mand på stribe for at fiske...
Men kan stadig ikke rigtigt se dig svare på hvornår nok er nok med hensyn til at flå 20-30kgs torsk op fra havet velvidende at den i visse dele af havet er en truet art...undskyld men det harmonerer ikke rigtigt med din anmodning den anden dag om folks underskrift til fordel for havmiljøet i mine øre....sorry Wink
Sålænge lystfiskeriet på en given bestand udøves bæredygtigt, så er nok nok, vel først enten når man har slået rekorden eller når man er blevet så træt i armene, at man ikke kan løfte dem længere.
 
- At en fiskebestand er fisket i bund eet sted, det skal vel ikke forhindre fiskeri på en fiskebestand, som har det fint.
 
- Trawlfiskeri er ikke bæredygtigt og da slet ikke i Natura-2000 områder.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 12:47
Citat: Stone05

Citat: Lange 1

Så hvornår er nok nok Steen ?
 
4 målere pr. mand pr. dag er i mine øjne absolut ikke nok, hvis man med lidt mere opsøgende fiskeri kan have et fiskeri med måske 10 målere pr. mand pr. dag. - altså du gider jo f.eks. heller ikke fiske efter ørreder på 40 cm. i Isefjorden, hvis du ved, at du kan fiske efter ørreder på 75 cm. ved Stevns vel??? 
 Enig Steen...
 
Gider heller ikke hænge fast i bunden deroppe og stå 20 mand på stribe for at fiske...
Men kan stadig ikke rigtigt se dig svare på hvornår nok er nok med hensyn til at flå 20-30kgs torsk op fra havet velvidende at den i visse dele af havet er en truet art...undskyld men det harmonerer ikke rigtigt med din anmodning den anden dag om folks underskrift til fordel for havmiljøet i mine øre....sorry Wink
/Søder
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 11:55
"Dieselfisk" er de fisk der omsættes/afleveres til båden man fisker fra, for at gøre turen billigere!
 
/J 


Redigeret af Jørgen S - 01 Apr 2011 kl. 12:04
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 11:44
Hej Henning, lige et sidespørgsmål: hvad er dieselfisk?
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 11:06
Citat: Lange 1

Så hvornår er nok nok Steen ?
 
4 målere pr. mand pr. dag er i mine øjne absolut ikke nok, hvis man med lidt mere opsøgende fiskeri kan have et fiskeri med måske 10 målere pr. mand pr. dag. - altså du gider jo f.eks. heller ikke fiske efter ørreder på 40 cm. i Isefjorden, hvis du ved, at du kan fiske efter ørreder på 75 cm. ved Stevns vel??? 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 11:02
Citat: Jørgen S

Mellemfisk? De fik fisk på omkring 35kg på den tur..... hvis dette er en mellemfisk vil jeg sku´gerne se en af det store.... Selv om jeg jo har set foto af torsk på over 60kg fanget på i Grønland tilbage i 50-60erne
 
/J
Når man fisker deroppe, så har man sådan ca. næsten fisk på krogen hele tiden og i nogle stimer/buler er der altså rigtig mange fisk på 4-9 kg. og kun enkelte målere, mens der måske i en anden stime/bule fisk 300 meter væk er betydeligt større chance for en målere - så hvorfor dog bruge tid på at fiske i den forkerte bule med få målere,, ja jeg forstår det sgu ikke, når fiskene alligevel skal genudsættes, hvorfor så ikke gå efter flere af de store.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 11:01
Hmm Steen nu er det jo ikke fordi jeg ikke selv har prøvet havfiskeri og har ligesom Jørgen set et eller andet jeg ikke brød mig synderligt meget om undervejs og derfor stoppede jeg også med dette har også fanget "disel" fisk og 3 tork på tilsammen 60kg på 20min ....
Så hvornår er nok nok Steen ?
/Søder
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 10:53
Citat: Lange 1

og til Steen hvor mange målere skal der til om dagen for at ikke være en armatør i en forhåbentlig stille og rolig hobby beskæftigelse... ? Håber du selv kan læse mellem linierne ....Wink
Hvis man bruger 10.000 kr. på en tur til Nordnorge for at fange stortorsk, så går jeg da udfra, at man gør det for at fange nogle rigtige stortorsk med chance for en ordentlig krabat og ikke for at fange en masse mellemfisk + nogle enkelte målere - i mine øjne er det amatøragtigt at fiske på en plads, der "kun" giver 4 målere i gennemsnit pr. mand pr. dag, når der på en anden plads lidt længere væk måske kan fanges 10-15-25 målere.
 
- Nu er havfiskeri efter stortorsk absolut ikke en stille og rolig beskæftigelse på samme måde, som kystfiskeri efter ørreder er. 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 10:44
Citat: Stone05

Citat: Jørgen S

Citat: Stone05

Citat: Jørgen S

Der tale om at fisk genudsættes.... fisk fanget på 100m dybde?

/J
Fiskene fanges typisk 30-40 meter nede og ikke på 100 meter...
 
Jeg synes stadigvæk, at det er amatør-agtigt, at de ikke har fanget flere målere end de 4 målere pr. mand pr. dag - hvor svært kan det være, når der er så mange fisk... 
 
Måske fordi er ikke er så mange tilbage mere.... lige som på SundetWink
Næppe og du ved vist ikke rigtig, hvor mange fisk der er oppe i Nordnorge, andre der fisker deroppe fanger jo betydeligt flere pr. mand, 10-15 målere pr. dag er normalt ja helt optil 42 målere på een dag, så det er nok nærmere fordi, at de på amatøragtigvis ikke har opsøgt andre pladser, hvor de rigtige fisk er, men har været tilfreds med at fiske en masse mellemfisk med enkelte målere ind imellem....
Mellemfisk? De fik fisk på omkring 35kg på den tur..... hvis dette er en mellemfisk vil jeg sku´gerne se en af det store.... Selv om jeg jo har set foto af torsk på over 60kg fanget på i Grønland tilbage i 50-60erne
 
/J
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 10:29
Nu er Hvidovre jo ikke de eneste som arrangerer de ture til nord Norge og det er vidst ingen hemmelighed at jeg er enig med Jørgen i den her sag...jeg tvivler også på overlevelsprocenten af de genudsatte fisk slev om de er tryk udlignet undervejs
og til Steen hvor mange målere skal der til om dagen for at ikke være en armatør i en forhåbentlig stille og rolig hobby beskæftigelse... ? Håber du selv kan læse mellem linierne ....Wink
/Søder
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 10:26
Citat: Jørgen S

Citat: Stone05

Citat: Jørgen S

Der tale om at fisk genudsættes.... fisk fanget på 100m dybde?

/J
Fiskene fanges typisk 30-40 meter nede og ikke på 100 meter...
 
Jeg synes stadigvæk, at det er amatør-agtigt, at de ikke har fanget flere målere end de 4 målere pr. mand pr. dag - hvor svært kan det være, når der er så mange fisk... 
 
Måske fordi er ikke er så mange tilbage mere.... lige som på SundetWink
Næppe og du ved vist ikke rigtig, hvor mange fisk der er oppe i Nordnorge, andre der fisker deroppe fanger jo betydeligt flere pr. mand, 10-15 målere pr. dag er normalt ja helt optil 42 målere på een dag, så det er nok nærmere fordi, at de på amatøragtigvis ikke har opsøgt andre pladser, hvor de rigtige fisk er, men har været tilfreds med at fiske en masse mellemfisk med enkelte målere ind imellem....
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 10:12
Citat: Stone05

Citat: Jørgen S

Der tale om at fisk genudsættes.... fisk fanget på 100m dybde?

/J
Fiskene fanges typisk 30-40 meter nede og ikke på 100 meter...
 
Jeg synes stadigvæk, at det er amatør-agtigt, at de ikke har fanget flere målere end de 4 målere pr. mand pr. dag - hvor svært kan det være, når der er så mange fisk... 
 
Måske fordi er ikke er så mange tilbage mere.... lige som på SundetWink
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 09:52
Citat: Jørgen S

Der tale om at fisk genudsættes.... fisk fanget på 100m dybde?

/J
Fiskene fanges typisk 30-40 meter nede og ikke på 100 meter...
 
Jeg synes stadigvæk, at det er amatør-agtigt, at de ikke har fanget flere målere end de 4 målere pr. mand pr. dag - hvor svært kan det være, når der er så mange fisk... 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 09:42
Der er lidt forskel på lokaliteterne i Norge og Øresund. I Øresund står de store gydetorsk kun ved bunden (når de bliver fanget på den måde der fiskes i sundet), i Norge er det mere pelagiske fisk som jager oppe i vandsøjlen, ofte med de største torsk øverst. Når en fisk der har tilpasset sig pelagaisk færden fanges, har den større mulighed for at overleve genudsætning end en der hives op fra bunden. De større torsk jeg har været med til at fange i sundet på trolling har også været oppe i vandet, og har svømmet fint væk når de blev genudsat, så det kan lade sig gøre. Men en måler fanget i hård strøm på en 5oo grams rørpirk (nok fejlkroget)  i Øresund på 35-40 meters dybde, har nok ikke mange chancer for at leve videre

Redigeret af Klaus Neilsen - 01 Apr 2011 kl. 09:43
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 09:33

Der tale om at fisk genudsættes.... fisk fanget på 100m dybde?

Jeg har aldig set en eneste torsk fanget på bare på 20-30m dybde dybde, der kunne genudsættes og dette trods en fortid som flerårrige skibsdreng på en sf Sundets lystfiskerskibe, tilbage i de gyldende tider på Sundet, hvor der blev fange mange målere og mindst lige så mange under målet. - men der tale man jo heller ikke om at genudsætte fisk, kun om antal målere. Dem under målet talte man overhoved ikke om.... heller ikke i 2011
Men jeg ville da gerne se en fisk fange på 100m dybde, der er "gassert" af/trykudlignet og som kan genudsættes. - dette har jeg aldrig set.
Trykudligningen fra disse dybder, tror jeg må påvirke de indvendige organer i en sådan grad, at disse tager skade. Eller.... skulle jeg tage fejl?
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 01 Apr 2011 kl. 09:35
Til top
Frank Timm Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Greg

Tilmeldt:: 26 Apr 2010
Geografisk: Tørring
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Greg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 01 Apr 2011 kl. 08:52
Jeg kan heller ikke se det forkerte i at dyrke catch & release efter torsk, når de trykudlignes på rette vis. Tillykke med fangsten, jeg synes dog ikke 400målere lyder af det vilde 400:5:20=4 pr mand/dag. Det kan man da også opleve på en god dag på revet! (gennemsnits størrelsen er så nok en del mindre end oppe i Norge)
 
MVH Frank
Til top
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 23:27
nej 100 fluefangede coho til 8 mand er meget mere lystfiskeri LOLLOL torsk og flynder har det fint når de har "gasset" på vej op om det så er fra 100m vand. har købt en tshirt.
tilykke med en fornøjelig tur det er skide skægt og hver en kr. værd
 
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 20:49
Citat: map

Kenneth,

Hvor har du hørt om ham lystfiskeren der var taget ud efter ål?
 
/Martin
Thumbs Up
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 20:48

Kenneth,

Hvor har du hørt om ham lystfiskeren der var taget ud efter ål?
 
/Martin
Til top
Kennet Brask Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
B.rask

Tilmeldt:: 22 Mar 2009
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér B.rask Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 20:43
Hallo!!!!!!!!!!!
 
burde dette forum ikke snart udskiftes med lystfiskere, end dette, efterhånden kvalmende forums politi.......
 
lystfiskere fanger fisk og spiser det som kommer på land........
 
i er f..... til at brække jer over...   Angry
 
I lyder som en flok kællinger i bilka, som i kan brokke jer over andres fangster....
" den er farvet"," den er for stor", "han har hjembragt mere end 1 fisk", "alle laks er truet og burde overhovedet ikke fiskes efter" " har I hørt at en lystfisker er taget på ålefiskeri, det burde forbydes, da alle ål snart er uddøde" osv. osv.....
 
f**k i træls at hørepå.....
 
Dette er sidste gang jeg ytrer mig i dette Politi forum......." 
 
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 19:27
Citat: Jørgen S

Undskyld mig, men knap 400 målere til 20 mand på 5 dages fiskeri er for mig ikke lystfiskeri, men........  ja, jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal kalde det.
Fordi mit først indtryk da jeg læste var en form for væmmelse og.....  dette er har bare ikke noget som helst at gøre med lystfiskeri 
 
 
/J
4 målere pr. mand pr. dag --- det er sgu da ikke særligt meget, når man tænker på, at der ofte står 20-30 meter torsk de steder der fiskes,, i mine øre lyder det sgu lidt amatør-agtigt, at de ikke har fanget flere.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 18:02
De store torsk som bliver fanget i Nordnorge i foråret kommer ind fra Barentshavet for at gyde, de kunne nok gøre større nytte som gydefisk end "grydefisk". Det er det samme der foregår på Øresund, men hvor meget lystfiskeriet efter dem betyder for bestanden, er nok ikke det helt store. Jeg fisker selv udelukkende i Nordsøen, hvor problemet ikke synes at være så stort, da jeg sjældent fanger store rogntunge torsk.
Mvh.  IJ
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 17:36
Misundelse er en grim ting, begærlighed er dog værre!!
/frede
Til top
claus terkildsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
hc Avatar

Tilmeldt:: 10 Okt 2004
Geografisk: skåne/blekinge
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hc Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 17:35
Citat: JRK

Mig bekendt kan man ikke genudsætte fisk der er taget så dybt som der normalt fiskes. Hvis de samtidig er landet med fangstkrog er genudsætning nyttesløst.
 
Mådehold er et begreb der kunne praktiseres her som i andre af livets forhold.
 
Jeg kan godt se at man tager jo ikke på en sådan tur for at fange 2 fisk og derefter stoppe for at se andre hive fisk i land. At man har ramt en "guldåre" vha. en dygtig skipper er jo en succes for deltagerne.
 
Personligt ville jeg aldrig selv deltage i den form for fiskeri men jeg vil ikke fordømme nogle for deres deltagelse.
 
Håber at de fine fisk bliver spist(og nydt) af fanger samt familie og venner.
 
der bliver i hvert fald ingen mangel på D-vitaminer i de familierSmile


de der kan tåle det bliver genudsat-de der er skadede bliver overladt til de lokale erhvervs fiskere,eller spist.
norge har forbud for tilrejsende mod at 'exportere'(tage med hjem,frosset) mere end 15 kg./pers.
sådan er det...Wink
mvh.
claus t.
P.S. gälder alle fisk,så det er selektivt fiskeri der gälder i stor lax elve...Big smile
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 16:36
NejCry, desværre ikke.
 
Der har guiderne i norge været bedre til at udbrede forståelse for at fiskeriet ikek kan fortsætte hvis alt gokkes
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 16:36
Jeg læste just den anden dag at de netop genudsætter fiskene, hvilket også mildest talt kom bag på mig!
 
Ifht til øresund, så tror jeg ikke der er mange over målet der genudsættes. Jeg har i hvert fald endnu ikke oplevet det, og det gælder tillige for revet.
 
/Martin
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 16:34
Citat: Klaus Neilsen

Hvis man følger lidt med på guidens hjemmeside og andre medier som ikke kun er for fluefuskere, så vil man vide at de netop kan genudsætte mange af fiskene, da de lader dem trykudligne på vej op og ikke bruger fangstkrog. Ligesom det fantastiske fiskeri der er efter både rødspætter og helleflynder samme steder, hvor det også er blevet almindeligt at genudsætte mere end hovedparten af de fangne fisk, nok henad 80-90%...
 
Det er lystfiskeri!
Godt at hører. Bliver det også praktiseret eksempelvis på Øresund?
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 16:23
Hvis man følger lidt med på guidens hjemmeside og andre medier som ikke kun er for fluefuskere, så vil man vide at de netop kan genudsætte mange af fiskene, da de lader dem trykudligne på vej op og ikke bruger fangstkrog. Ligesom det fantastiske fiskeri der er efter både rødspætter og helleflynder samme steder, hvor det også er blevet almindeligt at genudsætte mere end hovedparten af de fangne fisk, nok henad 80-90%...
 
Det er lystfiskeri!
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 16:17
Mig bekendt kan man ikke genudsætte fisk der er taget så dybt som der normalt fiskes. Hvis de samtidig er landet med fangstkrog er genudsætning nyttesløst.
 
Mådehold er et begreb der kunne praktiseres her som i andre af livets forhold.
 
Jeg kan godt se at man tager jo ikke på en sådan tur for at fange 2 fisk og derefter stoppe for at se andre hive fisk i land. At man har ramt en "guldåre" vha. en dygtig skipper er jo en succes for deltagerne.
 
Personligt ville jeg aldrig selv deltage i den form for fiskeri men jeg vil ikke fordømme nogle for deres deltagelse.
 
Håber at de fine fisk bliver spist(og nydt) af fanger samt familie og venner.
 
der bliver i hvert fald ingen mangel på D-vitaminer i de familierSmile
Til top
frederik schramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flash

Tilmeldt:: 02 Jul 2009
Status: Offline
Beskeder: 128
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flash Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 16:02
Det er catch and release - Måske er nogle af fiskene taget med i havn... det er lystfiskeri!
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 31 Mar 2011 kl. 15:55
Undskyld mig, men knap 400 målere til 20 mand på 5 dages fiskeri er for mig ikke lystfiskeri, men........  ja, jeg ved faktisk ikke hvad jeg skal kalde det.
Fordi mit først indtryk da jeg læste var en form for væmmelse og.....  dette er har bare ikke noget som helst at gøre med lystfiskeri 
 
 
Jeg får sikkert mange drøje OuchOuchOuchOuchOuch men jeg kan bare ikke få mig selv til at sige tillykke med fangsten, selv om jeg syntes det er rigtig flotte fisk, fisk som vi engang havde i på sundet, men som blev fisket op af.... lystfiskere?
 
Hvad mener du!  
 
/J
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum