Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluefisker efter å havørrede

 Besvar Besvar
Forfatter
Steen Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
steen jensen

Tilmeldt:: 25 Mar 2011
Geografisk: 5000
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér steen jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluefisker efter å havørrede
    Sendt: 25 Mar 2011 kl. 12:19
Hej alle

Jeg er en nye fluefisker som har lært at kaste med flue både en- og tohånds stænger.
Jeg vil så gerne prøve at fiske havørrede i å havde planlagt karup Å.
Men er nødt til at have lidt hjælp fra erfarende fluefisker ved åen ang. hvilke liner, forfang, lændger, samt hvordan man skal ligge kastet i åen.

sagt på en anden måde alle råd vil være en kæmpe hjælp.

Glæder mig til at høre fra jer alle

Med venlig Hilsen

Steen Jensen

Til top
Kurt Petersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Kurt Petersen

Tilmeldt:: 02 Jan 2008
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kurt Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 13:54
Det bedste du kan gøre er at gå på bibilioteket og se om du ikke kan finde en bog
der omhandler fluefiskeri, så er du godt hjulpen
F.eks Harry Nielsen fluefiskeri den er god synes jeg
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 14:59

Hej Steen,

 

jeg synes, at WF-liner i tre densiteter rækker til det meste fiskeri i såvel den øvre som den nedre del af Karup Å. En flydeline til natfiskeriet, hvis du gerne vil have, at dine fluer buler lige under overfladen. En intermediate-line, der går et stykke nede i vandsøjlen og er en all-round-line samt en synkeline (f.eks. en synke 2) til fiskeri om dagen, når det er koldt og evt. midt på natten.

Er du til store fluer og ikke bleg for at fiske i blæsevejr, behøver du nogle forfang, der strækker godt. På intermediate-linen bruger jeg en letsynkende poly-leader på 9-10 fod med en meter forfangsspids (ca. 0,35 mm). På synkelinen et kortere kraftigt taperet forfang af monofil eller fluorocarbon af et par meters længde og på flydelinen et lidt længere forfang af samme materialer.

Vedrørende kastet kan der med fordel kastes nedstrøms til modsatte bred i en vinkel af ca. 45 grader - eller mindre, hvis forholdene tillader det og du gerne vil have yderligere fart på fluen. Indgangen og udgangen af sving, steder hvor åen smaller ind, indhak i brinken og udhængende siv er altid steder, det er værd at være ekstra opmærksom på. De fleste fisk står det meste af tiden inde under brinkerne eller ved grødebuske og kanter ude i åen. Når mørket nærmer sig, stiller nogle af dem sig imidlertid ud i de lidt mere frie vandmasser og så forøges fangstchancen. I sådanne tilfælde kan en hurtigt fisket flue være nøglen til succes. Generelt bør du ikke være bange for at fiske for hurtigt, omend der kan være undtagelser fra denne tommelfingerregel. Jeg vil foreslå dig at udvælge et stykke af åen på nogle hundrede meter og fisker det igennem mange gange, til du kender det som din egen bukselomme og får en fornemmelse af hvor fiskene står og hvordan de agerer. Jeg plejer at gå nogle skridt mellem hvert kast. Det drejer sig efter min mening om, at komme over noget vand og finde en ørred, der er til noget. Et hotspot kan man selvfølgelig ofre et par ekstra kast. Karup Å er en lunefuld elskerinde at have, men bestemt ikke noget skidt sted at tabe sin sjæl Wink. Jeg håber, at du napper en af de helt store!

 

Bedste hilsner samt knæk & bræk

 

Torben Thinggaard

 

Til top
Lars Troels Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Lars T. Avatar

Tilmeldt:: 27 Aug 2009
Geografisk: Møldrup
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lars T. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Aug 2011 kl. 17:26
Enig i alt Torben skrev.

Jeg ville låne bl.a. Havørred i åen, skrevet af Jens Ploug. Og se filmen Havørred i åen af Niels Vestergaard. Så skulle du være klar til at begynde med at lære!

Hilsen

Lars T.

Redigeret af Lars T. - 03 Aug 2011 kl. 17:29
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 04 Aug 2011 kl. 08:48

Hej 

Mit setup er for tiden en G.loomis Eastfork 10 fod #6. Jeg har ændret hjulholderen således, der kan skrues en lang fightbut på, a la Guideline switch. Dertil har jeg Købt et brugt Danielsson FW med ekstra spole. På den ene spole har jeg en alm WF F 6 til bla. tørflue efter HØ, som jeg vil eksperimentere lidt med. På spole 2 er der skydeline/skydehoved. Af skydehoveder har jeg et tungt 8,5 m på 17 gr - et 8 m på 15 gr - en klump på 4 m på 8 gr, hvorpå jeg kobler Rio Versitips, med forskellige synkehastigheder på fra en anden line, som jeg bruger på noget andet. Dette setup vejer ca 16 gr og er samme længde ca. 8-8,5 m uanset synke variant. Jeg kan kaste "gråspurve" i blæsevejr med det grej. Der er heller ikke den trælse kasteeffekt, som hvis en polyleader blot kobles på en alm. line med alm spids.

Med dette setup, kan jeg stort set dække alle mulige/umulige situationer i de fleste danske HØ åer og jeg kan have det hele i lommerne. Tit slæber man mere grej med, til forskellige situationer og man gider ikke tage det med ned til åen og så får, man ikke lige hentet det hvis der er for langt op til bilen.

P.s Du har brug for, at kunne lave korte vinkelrette og lidt nedstrøms præcise kast, med både små og store fluer, i vind der af og til driller. Din stang skal være lang nok til, at kunne nå ud så egen bred, kan affiskes og linen/fluen styres. Der er selvfølgelig forskellige meninger om, hvor langt fra kanten man skal gå, så fisken ikke skræmmes. Jeg mener at 10 fod et optimalt valg, de fleste steder i Karup hvis man går roligt. Det skal også være rart at gå med. Jeg har også en 11,6 #7 tohånds til brug visse steder.

Jeg er ikke storfanger i Karup, men har haft respons fra fisk flere gange. På ca. 20 besøg er det blevet til 1 stk. på land og 1 stk. mistet. Så på det grundlag er jeg ikke ekspert. Jeg fisker derimod, med folk som har kommet i åen i flere år og har prøvet noget forskelligt fluegrej.

Vh Jesper




Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum