Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stangbygning.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stangbygning.
    Sendt: 24 Mar 2011 kl. 21:39
Hej.

Hvad er det for en epoxy eller lim jeg skal bruge på tråden efter jeg har sat nye stangøjer på fluestænger?

Håber en venlig stangbygger kan hjælpeSmile
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 21:44
Hej Kim
 
Det skal være en epoxy lak, f.eks. flex cote.
Man kan dog også anvende alm. hobby lak.
Jeg bruger selv flex cote, men det er nok mest af vane.
 
Martin, der sidder og kikker på den stang der blev lakkeret lidt tidligere på aftenen!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 22:17
Okay. Det eneste lak jeg har liggende er fluebindings lak. Men det skal vel være fleksibelt så det ikke sprækker eller knækker ved belastning? Hvor kan jeg køb det der flex cote?

Edit: Sorry, fandt det hos Korsholm.Wink


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 24 Mar 2011 kl. 22:18
Hilsen Kim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 22:32
Men har et andet spørgsmål.
Jeg ved ikke hvilke størrelse øjer jeg skal have fat i. Det er en #6 stang og 2 #7 stænger. Jeg tror godt jeg vil holde mig til 2 bens slange øjer.
Hilsen Kim.
Til top
Eigil Gregersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eigre Avatar

Tilmeldt:: 29 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 121
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eigre Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 22:37
Husk lige at stangen skal roterer i 4-6 timer alt efter temperatur i rummet. Lakken løber hvis stangen bare står stille.

Venlig hilsen.
Eigil


Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 22:39
Okay.

Har overvejet at købe den her http://www.korsholm.dk/fiskeri/produkt.html?tt_products[backPID]=911&tt_products[product]=22536&cHash=7136b647631e29f16597dc70eb2b5be1




Redigeret af Kim Krikau Jensen - 24 Mar 2011 kl. 22:46
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 22:45
Hej Kim
 
Det er en lign. maskine jeg anvender når jeg lakkere.
Vedr. str. på øjer plejer jeg at kikke efter på denne side
hvor der er fine angivelser af øje str. samt placering.
Jeg er dog begyndt at sætte lidt mindre øjer på end der anbefales. Jeg syntes det er pænere, det er kun derfor.
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 22:50
Aner ikke hvad jeg skal gå ind under på den side.
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 22:57
http://www.rainshadowfishing.com/attachment.php?attachmentid=258&d=1238391040
Det er genveje til PDF skemaer over afstandstabeller og øje str.
Jeg anvender oftest deres RX8 serie stænger.
Og ovennævnte er et eksempel på en 9' 4 delt #7
og her er den tilsvarende for en #8
 
PS: Hvis du tager på messe i Kolding i weekenden kan du garanteret finde alt hvad du skal bruge til stangbygning, der kommer et par forhandlere af udstyr til det, f.eks. www.hsimport.se
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 23:01
Det skal helst passe precis med min 9' #6 og de to 9' #7 stænger jeg har. Placeringen bliver vel forkert hvis det er en guide med længere stænger?
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 23:02
Hej Kim
 
Hvilke klinge rer det du har fået fat på?
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Mar 2011 kl. 23:08
Altså det er almindelige stænger du går ned og køber i en forretning færdig monteret og det hele. Jeg skal bare skifte øjerne.Smile


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 24 Mar 2011 kl. 23:28
Hilsen Kim.
Til top
Jørn Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørn Mortensen

Tilmeldt:: 27 Nov 2005
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 157
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørn Mortensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 07:05
lak til stangøjne se Fiskekemi
 
 
mvh Jørn
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 08:35
Du kan let lave en fornuftig "drejeanordning" ved at bruge en helt simpel grillmotor. Du vikler tape omkring enden af stangen som føres ud over enden, så der dannes en tapeforlængelse af stangen. Du placerer den i en eller anden form for bukke, og propper tapeenden ind i grillmotoren, som du har fikseret. Og så tænder du bare for "dyret". Det behøver hverken være avanceret eller dyrt. Det eneste du skal passe på er, at stangen ikke bliver skrammet, der hvor den hviler på bukkene. For med noget blødt.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 08:42
Hej Kim
 
Så er der kun en metode, find en forhandler der hyar øjer på lager, og så gå ned til ham og udvælg dem du skal bruge.
 
 
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Carsten Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
carstendamm Avatar

Tilmeldt:: 25 Jan 2005
Status: Offline
Beskeder: 414
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér carstendamm Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 09:49
Hejsa
 
Lav 2 trekantede hak i en papkasse og læg stangen i dem.
 
Vend den ofte (BY HAND !) i starten og derefter ca. hver halve time.
 
Flex-coat var der både en tyk og en tynd af (engang?)
Vælg den tynde og lakér 2 gange
 
Jeg forstår ikke dit spørgsmål vedr. spacing ?
Hvis du skal SKIFTE øjer på en stang, sætter du det nye, hvor det gamle sad ?
Du tager det gamle øje af (måske med en lighter) og går ned og køber
et nyt i samme størrelse ???
M.v.h.
Carsten
 
Flytying is a school from which we never graduate
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 19:28
Hej med jer.

Jeg beklager, jeg tror jeg har misforstået.

Det er rigtig nok at jeg skal bare sætte dem på der hvor de sad. Jeg har målt det nederste skydeøje og fra yderside til yderside af øjet er der 13mm og fra inderside af øjet til inderside af øjet er der 10mm. Hvilke af disse 2 måle metoder skal man gå efter? Øjerne er målt med en lineal fra ene ende af øjet til den anden ende af øjet. Forstår i hvad jeg mener? Ellers må jeg tage et billede af det.

Det lyder meget simpelt med den papkasse metode, men bliver det et godt resultat?
Hilsen Kim.
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 19:46
Hej Kim.
Ja, jeg har forstået dig ;-)
Når du køber øjer til stænger, er det inderste diameter som størrelsen vælges udfra. Vær dog opmærksom på at der er nogle fabrikanter som opgiver størrelsen anderledes. Jeg har kun én gang oplevet dette, og det var fra Pacific Bay som laver rigtig lækre øjer, men jeg fik to skydeøjer som var for små i forhold til hvad jeg ville ha'. Det lærte jeg så senere på P. B's hjemmeside ;-)
 
I denne weekend er der fluemesse i Kolding, og du bor jo i byen, så hvis du har tid og lyst, så kig forbi. Der er et par stande som har stangbygning med, og der er også stangbyggere blandt publikum som kan hjælpe dig, bl.a undertegnede. Og sikkert også nogle af de øvrige i denne tråd.
Tag gerne din stang med og lad den evt ligge i bilen til vi finder hinanden.
 
HS-Import er ihvertfald en af de som kommer med stangbyning, og det er en stand som jeg skal besøge. Jeg har selv to stænger med som jeg netop har lavet i vinter som jeg skal ha' prøvet liner til. Og de er lakeret ved at hvile i en papkasse med V-udskæringer.
 
Mht en opstilling til at lakere stangen, så virker den med papkassen med V-udskæringer fint, hvis det er en stang eller to du skal ha' lakeret. Men hvis du tænker at vil lave flere stænger, så få lavet en dreje-maskine som klarer det for dig.
Køb evt.  Niels Vestergaard's bog "Gør det selv", der er vist en smart og billig løsning som virker.
 
Kig efter den hvide sixpence, og kom gerne hen og sig "hej" :-)
 
Hilsen Jan
 
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 17:12
Jeg var opslugt af alt det andet og tog heller ikke stangen med. Gad ikke slæbe på den da jeg er cykeldrevet. Min ven kom først senere i bil, så jeg havde ikke stangen med mig. Men jeg tror jeg har en nogenlunde idé om hvad jeg skal have fat i. Det eneste jeg har af spørgsmål lige nu er hvad størrelse slange øjer jeg bør have fat i? Det er til både #6 og #7 stang.
Iøvrigt en MEGET lækker fly festival, der var meget at lære.


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 26 Mar 2011 kl. 17:13
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres