Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

chatonella-algen

 Besvar Besvar Side  <123>
Forfatter
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: chatonella-algen
    Sendt: 25 Mar 2011 kl. 17:23
Citat: Vagn Lundsteen

Kære alle. jeg er ikke lystfisker. Jeg har ikke forstand på fisk. Men jeg har forstand på vandmiljø. Lige nu har vi det laveste indhold af nitrat i vandet, vi har haft i mange år. forhold mellem nitrat og fosfor er 1:1. bør være over 7:1.
derfor skyldes opblomstring af Chatonella ikke kvælstof fra landbruget, tværtimod. De gode udviklingsforhold skyldes utvivlsomt at der er for lidt kvælstof i vandet, på grund af at jorden har været i "dybfryseren" de sidste 4 måneder. Udvaskning af kvælstof fra landbruget har været historisk lav. til gengæld har rensningsanlæggene udledt væsentligt mere fosfor ud, end de plejer.
Det kan man ved selvstudium få konstateret ved at gå ind på http://www.vandudsigten.dk/Havmiljoe/
 
venlig hilsen Vagn Lundsteen, Bæredygtigt Landbrug
 
Landbruget 1 - 0 lystfiskerne
 
Smile
K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 17:38
Vend pladen, Vagn.
 
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 17:39
Sjovt at alle andre eksperter på området, skriver netop at algen blomstre op ved overgødsning af landbrugsarealer.
Men ok, de skriver heller ikke under som bæredygtigt landbrugOuch
Nu kunne jeg godt tænke mig at have Nikolej Andersen på banen, som forsker i netop denne alge, og høre ved han siger til din påstand Vagn...!
Det er nemlig helt nyt for mig, det må jeg sige


Redigeret af Henrik Christensen - 25 Mar 2011 kl. 17:40
Mvh
Henrik Christensen
Til top
jess jørgensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
fisker jess Avatar

Tilmeldt:: 07 Mar 2011
Geografisk: fredericia
Status: Offline
Beskeder: 4
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fisker jess Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 17:47
Citat: carstendamm

GRØN vækst blev hurtigt til BRUN vækst Angry
 
Endnu et argument for at lukke det danske landbrug så hurtigt som muligt !
  Jamen selvføldig skal vi lukke landbruget. Derefter kan vi også lukke mange af de små landsbyer, vi kan også lukke alle de foderstof-firmaer der lever foder til det danske landbrug, pels-avlerne kan vi så også lukke for, da de jo også producere gødning. vi kan også lukke for mange af de forhandler som lever af at sælge landbrugsmaskiner, da der jo ikke er nogle at sælge til. Sikkerheden for at få fødevare som er medicinfri og salmonella fri forsvinder også, da de lande vi impotere fødevare fra, har en meget dårliger fødevarekontrol, og dette er videnskablig bevist. De firmaer som laver inventar bliver også nødtil at lukke.
Alle de andre firmaer som også tjener penge på det danske landbrug, vil også bliver nød til at fyre nogle af deres personel, da de mister noget af deres indtjening.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 17:48
Citat: Vagn Lundsteen

Kære alle. jeg er ikke lystfisker. Jeg har ikke forstand på fisk. Men jeg har forstand på vandmiljø. Lige nu har vi det laveste indhold af nitrat i vandet, vi har haft i mange år. forhold mellem nitrat og fosfor er 1:1. bør være over 7:1.
derfor skyldes opblomstring af Chatonella ikke kvælstof fra landbruget, tværtimod. De gode udviklingsforhold skyldes utvivlsomt at der er for lidt kvælstof i vandet, på grund af at jorden har været i "dybfryseren" de sidste 4 måneder. Udvaskning af kvælstof fra landbruget har været historisk lav. til gengæld har rensningsanlæggene udledt væsentligt mere fosfor ud, end de plejer.
Det kan man ved selvstudium få konstateret ved at gå ind på http://www.vandudsigten.dk/Havmiljoe/
 
venlig hilsen Vagn Lundsteen, Bæredygtigt Landbrug
Til Vagn: Prøv lige at læse dette:
Hvordan syntes du selv det går????????????
Mvh
Henrik Christensen
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 19:23
nu stopper i med at forsvare de skide bunderøveAngrynår deres formand udtaler at det må være nok at de siden 80èrne har halveret deres kvælstof i dk og derfor ikke skal skære ned med de EU påbudte 1900 tons kvælstof.manden er helt ude for pedagoisk rækkkevide og så mener han at vide mere end de biologer vi i dyredomme betaler for.f**k et fjols ham skal vi da ikke i dialog medThumbs Down
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 19:38
sidste år havde jeg en bådtur i mariager fjord i april - der var fjorden så klarvandet som aldrig set før - kunne nemt se bunden på 5 meter vand... dette også efter en laaang vinter... hvad skyldes dette fænomen så?? at der er totalt algefrit...
Til top
Michael Toftdal Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Zegul Avatar

Tilmeldt:: 23 Okt 2009
Status: Offline
Beskeder: 27
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Zegul Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 19:39
Der burde være minimum en 3 km bred bufferzone fra de danske kyster og ind i landet, hvor der ikke må dyrkes andet end økologisk landbrug om noget, kunne være fint at trække det kommercielle ud af naturen.
Mvh
Michael
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 19:46

"skide bonderøve" - En kommentar man virkelig kommer langt med...

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 19:49
Citat: Vagn Lundsteen

Kære alle. jeg er ikke lystfisker. Jeg har ikke forstand på fisk. Men jeg har forstand på vandmiljø. Lige nu har vi det laveste indhold af nitrat i vandet, vi har haft i mange år. forhold mellem nitrat og fosfor er 1:1. bør være over 7:1.
derfor skyldes opblomstring af Chatonella ikke kvælstof fra landbruget, tværtimod. De gode udviklingsforhold skyldes utvivlsomt at der er for lidt kvælstof i vandet, på grund af at jorden har været i "dybfryseren" de sidste 4 måneder. Udvaskning af kvælstof fra landbruget har været historisk lav. til gengæld har rensningsanlæggene udledt væsentligt mere fosfor ud, end de plejer.
Det kan man ved selvstudium få konstateret ved at gå ind på http://www.vandudsigten.dk/Havmiljoe/
 
venlig hilsen Vagn Lundsteen, Bæredygtigt Landbrug
Nej helt ærligt...nu må det altså stoppe. LOL
 
Min første tanke var at et så kontroversielt indlæg kun kunne være skrevet af en person som måtte have landbrugsrelateret interesser.
Og det skal jeg da lige love for....ingen ringere end selveste direktøren for Bæredygtigt Landbrug !
Det må forhåbentligt stå klart for enhver at dette indlæg er en papnæse af virkelige dimensioner, blot med den forskel at indlægget er ualmindeligt klodset skrevet og at en person med mere end nogle få års skolegang umuligt kan være ophavsmand til et så uprofessionelt forsøg på at narre andre.
 
Er der forresten nogen af jer herinde som er klar over at Osama Bin Laden rent fatisk er blevet set ved en pølsevogn på Toftegårds Plads umiddelbart efter terrorangrebet d 11 september ?
 
Mvh
Jim Holm
Ansvarshavende projektleder og forskningschef ved Nasa`s  Rumfartscenter.
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 22:18
Har søgt lidt på vores ven her, og se så lige hvad der kom ud af det.
Eller her:
Helt ufattelig, er det ikke en videnssamfund vi lever i??
Ja undskyld, men kom helt i tvivl...!


Redigeret af Henrik Christensen - 25 Mar 2011 kl. 22:19
Mvh
Henrik Christensen
Til top
zdravko lozancic Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
joly

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: als
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér joly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 22:38
Hej alle sammen...jeg synes at vi skulle holde os til det juridiske udsagn;
Man er ikke skyldig indtil andet er bevist !!!
Måske er det ikke landmænd der er skyldige ( har selv svært at tro på noget andet) ...Vi skal vente med flere videnskabelige resultater og analyser!!!
Det ser RØDT hernede i Sønderborg!!!
God weekend til alle
Mvh Zdravko Lozancic
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Mar 2011 kl. 23:34

Hej Zdravko....alias mr Allbrigt EXS.

Dette udsagn har du jo principielt ret i...bare lige med den ene undtagelse at der i biovidenskabelige kredse er en klar koncensus omkring hvem der bærer hovedansvaret for de ulykker vi ser nu, så der er altså ikke her tale om at "den sigtede" er uskyldig indtil andet er bevist....der er sket for længst.

Jeg ved ikke hvilke "juridiske udsagn" du taler om her, og set ud fra en rent praktisk og tvingende nødvendig synsvinkel er de også helt uinteressante, i hvert fald i miljømæssig forstand.

Hvis du evt prøver at læse på det som Henrik har linket vil du opdage hvad jeg mener, men vent til i morgen når du drikker din kaffe...for det er virkeligt langhåret læsning.

Håber at vandet snart klarer op ovre hos jer...her er det ved at blive temmeligt uklart kan jeg se.

Mvh

Jim.

Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 07:34
pis alge, lortet har begrænset mit fiskeri til en lille grusgrav, som i forvejen er tømt af polakker og ukrainere!!!!!

pisse lorte skod algeting...... skyder hele bundet.... nogle der har kugler nok.... for kommer vist på arbejde nu.... Censored
Born to fish, forced to work!!!
Til top
zdravko lozancic Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
joly

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: als
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér joly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 09:21
Citat: scott

Hej Zdravko....alias mr Allbrigt EXS.

Dette udsagn har du jo principielt ret i...bare lige med den ene undtagelse at der i biovidenskabelige kredse er en klar koncensus omkring hvem der bærer hovedansvaret for de ulykker vi ser nu, så der er altså ikke her tale om at "den sigtede" er uskyldig indtil andet er bevist....der er sket for længst.

Jeg ved ikke hvilke "juridiske udsagn" du taler om her, og set ud fra en rent praktisk og tvingende nødvendig synsvinkel er de også helt uinteressante, i hvert fald i miljømæssig forstand.

Hvis du evt prøver at læse på det som Henrik har linket vil du opdage hvad jeg mener, men vent til i morgen når du drikker din kaffe...for det er virkeligt langhåret læsning.

Håber at vandet snart klarer op ovre hos jer...her er det ved at blive temmeligt uklart kan jeg se.

Mvh

Jim.

Til top
zdravko lozancic Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
joly

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: als
Status: Offline
Beskeder: 62
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér joly Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 09:28
Hej Jim...alias; Ex Albright EXS !!
Du er hurtig på aftrækkeren og skarp som altid ha-ha !!Thumbs Up
Læste en del af denne artikel og ja, begynder at forstå en del selv om min Kemi er lidt rustenUnhappy Er bare bange at i det sidste ende bliver penge der får sidste ord når der skal nye aftaler og nedskæringer i landbruget Evil Smile
Indtil da må vi håbe som du siger og håbet er det sidste der dør i et meneskeDisapprove
Fortsat god weekend til alleWink
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 10:48
Nogen som har overvejet at det måske slet ikke er Vagn Lundsteen selv som har oprettet den profil som skriver her !
/Søder
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 10:57
Hej Henning.
 
Fnis...ja !
Det var min første tanke, hvilket jeg da også synes at jeg har givet udtryk for.
 
Mvh
Jim.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 12:10
Citat: scott

Hej Henning.
 
Fnis...ja !
Det var min første tanke, hvilket jeg da også synes at jeg har givet udtryk for.
 
Mvh
Jim.
 
Hey Jim
 
Jeg tør godt sætte 10 stegte rødspætter på at ingen ved sine fulde fem blandt landmændene ville skriver herinde.... også taget i betragtning at da den ene af landformændene på Rådhuspladsen fandt ud af at jeg var sportsfisker ville han ikke en gang hilse på mig selv om hans næst kommanderende stod og ville presentere os for hinnanden ...jeg tror ikke på at hverken deres forsøg den dag eller deres planlagte reklame spot på tv har nogen som helst gavnlig indvirkning på deres blakkede ry i befolkningen og hvis man nærlæser alt den dokumentation for at de skulle have nedsat deres udledning af Nitrit/Nitrat til vandløb og hav så er de alle mangelfulde og nogle endda direkte i strid mod virkeligheden iflg de biologer som ellers udtaler sig i denne debat....jeg siger dermed ikke at landbruget skal lukkes som nogle ultra fiskenørder siger herinde men derimod at det skal drives i pagt med naturen og havene omkring os således at der også kan fiskes og dyrkes landbrug om 100 år...
/Søder
Til top
Vagn Lundsteen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Vagn Lundsteen

Tilmeldt:: 25 Mar 2011
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Vagn Lundsteen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 12:36
Beklager alle.
Jeg troede det var et seriøst forum, hvor man kunne komme med et serøst indspil i debatten, uden at blive nedgjort og latterliggjort. Det har jeg lært af og I skal nok slippe for mig i fremtiden. Vedrørende forskerne har jeg talt med flere af dem, som mener de er blevet fejlciteret og at de på grund af nedskæringer rent faktisk ikke ved, hvad årsagen til chatonellaalgen opblomstring skyldes.
Over and out.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 12:45
Citat: lerby

 
 Lad mig slutte med et lille skrift og lad os se om nogen herinde kan finde ud af hvem, der skrev disse linier:
 
"- mens jeg sad ved skrivemaskinen og forestillede mig fremtidens fiskeri, blev jeg hele tiden bombarderet af nyhedsmedierne i baggrunden. Ved hver time-radioavis rykkede fremtiden stadig tættere på: Da tjernobyl, Rhinens forgiftning og fiskedøden var en realitet, satte jeg uvilkårligt tempoet op..."
 
Vi var advaret og gjorde ingenting...
 
 
 
Jan Grünwald, Laksebanen, 1987
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 12:55
Citat: Vagn Lundsteen

Beklager alle.
Jeg troede det var et seriøst forum, hvor man kunne komme med et serøst indspil i debatten, uden at blive nedgjort og latterliggjort. Det har jeg lært af og I skal nok slippe for mig i fremtiden. Vedrørende forskerne har jeg talt med flere af dem, som mener de er blevet fejlciteret og at de på grund af nedskæringer rent faktisk ikke ved, hvad årsagen til chatonellaalgen opblomstring skyldes.
Over and out.
 
 
Kære Vagn
 
Nikolaj Andersen Biolog ved Københavns Universitet sidder ene og alene i disse timer og arbejder med at finde ud af Pseudochantonella algens forekomster og livs mønster så nogen er der altså tlbage som arbejder seriøst med forskiningen ...hvis forskerne føler sig fejl citeret ville jeg da straks gribe til genmæle så det synes jeg da at du skal sige til dem du kender ....
/Søder
Til top
per birgertoft Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lerby

Tilmeldt:: 02 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 226
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lerby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 13:03
Sådan Klaus! Grünwalds bog om fremtidens fiskeri set fra en skrivebodsstol i 1987 virker lidt skræmmende, når vi i dag hører hvad nyhederne bringer...der venter store fisk på dig i denne sæson Smile.
 
Jeg synes debatten til tider trækker nogle ikke så pæne spor efter sig. Folk her jo ret til at ytre sig på den måde de selv bedst synes, det er dog efter min mening ikke altid særlig konstruktivt og graver nok flere grøfter end det bygger broer.
 
Lystfiskere og landmænd er nok ikke de bedste rollemodeller, når det gælder om blive enige om løsningsforslag - dertil er grøfterne nok for dybe og fuld af mudder, døde grise og rådne fisk!
 
Men det er vel heller ikke os og dem, der skal komme med løsningsmodellerne - det må være fagkundskaben og politikkerne. Hvis man kan rådgive og lovgive om eksempelvis laksekvoter, så burde det vel også kunne lade sig gøre, selvom "problemet" er lidt mere omfattende - det gælder vel bare om at der er nogen der tager sig sammen og kommer med løsningen.
 
men det er måske for svært og for kompliceret - så måske vi bare skal lade stå til...
 
Per
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 13:35
Citat: Lange 1

Citat: scott

Hej Henning.
 
Fnis...ja !
Det var min første tanke, hvilket jeg da også synes at jeg har givet udtryk for.
 
Mvh
Jim.
 
Hey Jim
 
Jeg tør godt sætte 10 stegte rødspætter på at ingen ved sine fulde fem blandt landmændene ville skriver herinde.... også taget i betragtning at da den ene af landformændene på Rådhuspladsen fandt ud af at jeg var sportsfisker ville han ikke en gang hilse på mig selv om hans næst kommanderende stod og ville presentere os for hinnanden ...jeg tror ikke på at hverken deres forsøg den dag eller deres planlagte reklame spot på tv har nogen som helst gavnlig indvirkning på deres blakkede ry i befolkningen og hvis man nærlæser alt den dokumentation for at de skulle have nedsat deres udledning af Nitrit/Nitrat til vandløb og hav så er de alle mangelfulde og nogle endda direkte i strid mod virkeligheden iflg de biologer som ellers udtaler sig i denne debat....jeg siger dermed ikke at landbruget skal lukkes som nogle ultra fiskenørder siger herinde men derimod at det skal drives i pagt med naturen og havene omkring os således at der også kan fiskes og dyrkes landbrug om 100 år...

Hej Henning.

Nu er det jo faktisk en rigtig alvorlig sag at udtale sig offentligt under dække af et andet navn, så det undrer mig meget at der ikke er kommet flere reaktioner på dette...og så i et forum hvor folk ellers har travlt nok med at skælde ud når nogen har gjort i nælderne.

Ja Henning du har nævnt det før...altså ham som ikke ville hilse på dig, enten ser manden bare rødt når han ser en lystfisker, eller også skammer han sig ? Sidstnævnte mulighed er jo ikke ligefrem nogen udpræget spidskompetence blandt denne befolkningsgruppe så han så dig formentligt helst i bunden af en gylletank.

Men Henning...jeg ved egentligt ikke rigtigt hvor blakket deres ry i befolkningen i virkeligheden er ?

Den "dygtige" måde landbruget har markedsført sig på gennem tiden tror jeg sgu stadigt hænger fast i de fleste "almindelige menneskers" bevidsthed..her tænker jeg jo specielt på alle dem som ikke lige er lystfiskere og for hvem de eksistentielle problemer måske er knapt så synlige i hverdagen...men hvor ville jeg dog ønske at jeg tager helt fejl der.

Det er jo "underligt" at folk som repræsenterer "bædedygtigt Landbrug" under dække af en påstået faglig indsigt udtaler at den største udledning af fosfor stammer fra husholdning og industri når biologer fra feks DMU præcis mener det modsatte.

Endvidere kan man feks ved gennemgang af tilgængeligt materiale på nettet læse hvorledes folk fra landbruget øjensynligt er ophavsmænd til smædekampagner som bevidst systematisk forsøger at underkende den etablerede fagkundskab med efterfølgende manipulerende postulater om at vores havmiljø lider under manglen på nitrat, at det algeproblem vi står med nu rent faktisk skyldes at man har udledt mindre kvælstof end tidligere.

Moralen i den samlede konklussion som ovn repræsentanter altså fremkommer med er at det netop er Dansk Landbrug som vi kan takke for at havmiljøet trods alt ikke er helt uddød....endnu, i det at mængden af nitrat grundet mindre brug af sprøjtemidler ikke modsvarer indholdet af fosfor.

Har man hørt noget lignende ?

Nu er jeg hverken marinebiolog eller miljøforsker men jeg behøver altså ikke en kugleramle for at lægge to og to sammen.

Og nej, jeg er heller ikke tilhænger af en nedlægning af landbruget, men jeg har omvendt svært ved at se nogle umiddelbare reelle alternativer...og jeg synes mildest talt at tingene haster nu.

Mvh

Jim.

Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 13:40
Citat: Vagn Lundsteen

Beklager alle.
Jeg troede det var et seriøst forum, hvor man kunne komme med et serøst indspil i debatten, uden at blive nedgjort og latterliggjort. Det har jeg lært af og I skal nok slippe for mig i fremtiden. Vedrørende forskerne har jeg talt med flere af dem, som mener de er blevet fejlciteret og at de på grund af nedskæringer rent faktisk ikke ved, hvad årsagen til chatonellaalgen opblomstring skyldes.
Over and out.
Undskyld men...jeg skal lige blive færdig med at grine LOL
 
/Jim.
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 15:05
Hvorfor jeg nævner episoden på Rådhuspladsen er nok mest set i lyset af at dialog stadig efter min mening fremmer/gavner kendskabet til den reelle situation og derfor undrer det mig en kende at nogle af landmændene som sagt ikke vil dette ...
Hvis begge organitioners delegerede sidder med denne utilnærmelige attityde så forstår jeg godt at tingene er havnet i den hårknude hvor jeg forstår vi havnet nu ...
Måske vi begge partnere skulle sende nye folk med friske øjne til forhandlingsbordet og se hvad det ville udløse ! 
Når det så er sagt så jeg noget af det værste jeg har hørt landmændene drage paraleller til er den i øvrigt meget lille undersøgelse der foreligger omkring ålegræs og vækstbetingelser for denne iøvrigt meget langsomt voksende havplante...ingen af undersøgelserne holder det faktum op imod væksten at planten er endog meget vejr følsom forstået på den måde at ved kolde vintre megen blæst etc ja så vokser planten langsomere og vinder ikke særligt hurtigt frem på nyt territorie...presis disse ting sagde formanden for landbruget intet om da han talte til de frem mødte på pladsen d 16. Marts og det er da ret så væsentligt i mine øjne at have det med når vi samlet skal se på havet som biotop og velbeskaffenthed....
Men som tidligere nævt i tråden så vælger man at plukke i teksten efter det man kan bruge og så undlader man væsentlige faktorer i det man fortæller offentligheden...dygtige spindoktore...må man sige...så jeg kan da godt forstå at visse forskere føler sig fejl citeret Vagn Lundsteen.....
/Søder
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 15:26
Citat: Vagn Lundsteen

Beklager alle.
Jeg troede det var et seriøst forum, hvor man kunne komme med et serøst indspil i debatten, uden at blive nedgjort og latterliggjort. Det har jeg lært af og I skal nok slippe for mig i fremtiden. Vedrørende forskerne har jeg talt med flere af dem, som mener de er blevet fejlciteret og at de på grund af nedskæringer rent faktisk ikke ved, hvad årsagen til chatonellaalgen opblomstring skyldes.
Over and out.
 
 
 
  Til Vagn Lundsteen !
 
Efter at have læst din artikkel i Information af den 18 Jul 2010 så har jeg dette ene spørgsmål til dig :
Hvorfor forholder man sig i landbruget altid til noget som er dårligere end en selv du nævner i artikkelen at de eks. Polen udleder meget mere til Østersøen end vi gør i Danmark !
Set i den sammen hæng er Danmark jo klart den højest liggende på listen over hvor mange ha jord der er dyrket af landbruget i forhold til samlet areal men det nævner du meget passende intet om ....
Ligeledes så stod der i Politikken den selvsamme dag som traktor demonstrationen om ca 160 landmænd som havde handlet ulovligt kunstgødning købt i Tyskland 9000 ton helt presist og det velopmærket er så det tal myndighederne kender...hvor stort mon tallet er reelt ?
/Søder
Til top
Michael Vigtoft Skotte Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Mivs

Tilmeldt:: 02 Feb 2007
Geografisk: Bogense
Status: Offline
Beskeder: 456
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Mivs Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 16:04
Kan nogen svare på, om der vitterligt stadig kan leve fisk, der hvor algerne forekommer? Bor på Nordfyn - temmelig "rødt" område :(
Vil det være omsonst at prøve lykken - eller skal jeg bare sætte gryden over til suppe med det samme?
Til top
Børge Gynthersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
BG

Tilmeldt:: 27 Jan 2006
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 78
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér BG Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 16:24
Jamen, det er da underligt, at Mariager Fjord, verdens mest landbrugsforurenede fjord er klar, og at det er ude i Kattegat og Skagerak, hvor Danmark bidrager med højst 2-5 % af kvælstoffet, at algerne vokser værst?

Nej - jeg ønsker ikke en forklaring. De skal dø - det er, hvad de fortjener.
Til top
Carsten L. Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lildal

Tilmeldt:: 30 Dec 2006
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lildal Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 16:43
Et par input:
 
Er der nogle som har kontakt med erhvervsfiskere/fritidsfiskere som har haft døde fisk i garn - og landes der "friske" fisk ?  -   Jeg husker da C-algen førstegang blomstrede vildt, var det i starten af hornfiskesæsonen og de første af disse styrede efter sigende lige ind i suppen uden at bryde af - efterfølgende var der masser af døde hornfisk i fiskernes garn.
 
Uanset om det er den invasive C-alge eller ej, kunne der måske fremover forskes i en rensning af ballasttanke fra oversøiske skibe der lukker nye spændende plante- og zooarter ud i fri dressur.
 
Er der nogle som kender omfanget af te-vand i Randers Fjord - fra sækken og ind ?
vh. Carsten L.H.
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 19:49

Jeg har lidt problemer med at redigere i mit indlæg her på siden. Prøver at poste det igen senere i aften.

Hilsen
Nikolaj


Redigeret af ngandersen - 26 Mar 2011 kl. 21:38
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 22:18
Citat: Mivs

Kan nogen svare på, om der vitterligt stadig kan leve fisk, der hvor algerne forekommer? Bor på Nordfyn - temmelig "rødt" område :(
Vil det være omsonst at prøve lykken - eller skal jeg bare sætte gryden over til suppe med det samme?
Det ser faktisk nu rødt ud over hele landet...eller sort kunne man jo sige.
 
Iflg DMU skulle fiskene ikke kunne overleve hvis koncentrationen overstiger 500.000 celler pr/l...flere steder i landet er målt op til ca 20 mill. pr.l...med andre ord 20 gange dødelig dosis for fisk.
Det skal dog lige siges at disse tal er på grundlag af forskning af Chatonella som ikke må forveksles med den nuværende Pseudochartonella.
 
Mvh
Jim.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 22:20
Jeg mente naturligvis 40 gange.
 
/Jim.
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 22:54

Med forbehold for ægtheden af Vagn Lundsteens profil må han gerne kommentere på nedenstående.

Alger kræver kvælstof for at kunne gro, normalt fra ammonium og/eller nitrat. I den luft vi indånder findes der ca. 70 % kvælstof, men ikke som ammonium eller nitrat, men i form af frie N2 molekyler. Dette kan alger ikke udnytte. Der findes dog nogle bakterier som godt kan udnytte det frie kvælstof som er tilgængelig i luften, nemlig cyanobakterier (også kaldet blågrønalger).

Når vi kommer hen på sommeren er meget ammonium og nitrat i vores havvand brugt op (med mange døde alger på havbunden og iltsvind til følge) og der kan forekomme en lav kvælstof-fosfor-ratio. Det hæmmer dog ikke blågrønalgerne, de kan nemlig bruge den frie kvælstof i luften og derfor kommer der opblomstringer af blågrønalger om sommeren. Jeg vil tro at det er disse specifikke bakterier og denne specifikke situation som Vagn Lundsteen henviser til når han taler om kvælstof-fosfor-ratioer i havmiljøet.

Pseudochattonella kan ikke fiksere frit kvælstof, så når Vagn Lundsteen mener at kvælstof-fosfor-ratioen utvivlsomt ligger til grund for den nuværende Pseudochattonellaopblomstring stiller jeg alligevel tvivl ved dette udsagn og vil selvfølgelig gerne se dokumentation for påstanden.

I den artikel Henrik Christensen henviser til, skriver Vagn Lundsteen bl.a.:

Når det er koldt og vådt, falder kvælstof ned som regnvand. Vi taler om så enorme mængder, at den smule kvælstof, der anvendes på markerne, og som for øvrigt bliver samlet op af planterne, da de spiser kvælstof som næring, ingen betydning har.”

Hvis ovenstående citat skulle være sandt, hvorfor gøder landmænd så markerne? Der kommer jo, efter dit udsagn, ernorme mængder (brugbart) kvælstof med regnen.

Hilsen

Nikolaj



Redigeret af ngandersen - 26 Mar 2011 kl. 23:04
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 22:57
Hej Jim
 
Grænsen på 500.000 celler pr liter er sat på bagrund af danske erfaringer og er fra Pseudochattonella (bare lavet dengang den blev kaldt Chattonella).
 
Husk på at vandtemperaturen flere steder nærmer sig de 5 grader og der begynder at komme andre alger i vandet. Derfor kan man ikke konkludere hvor mange Pseudochattonella der er, udfra sattelitkort.
 
Hilsen
Nikolaj
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 23:12
Citat: Lange 1

Citat: Vagn Lundsteen

Beklager alle.
Jeg troede det var et seriøst forum, hvor man kunne komme med et serøst indspil i debatten, uden at blive nedgjort og latterliggjort. Det har jeg lært af og I skal nok slippe for mig i fremtiden. Vedrørende forskerne har jeg talt med flere af dem, som mener de er blevet fejlciteret og at de på grund af nedskæringer rent faktisk ikke ved, hvad årsagen til chatonellaalgen opblomstring skyldes.
Over and out.
 
 
 
  Til Vagn Lundsteen !
 
Efter at have læst din artikkel i Information af den 18 Jul 2010 så har jeg dette ene spørgsmål til dig :
Hvorfor forholder man sig i landbruget altid til noget som er dårligere end en selv du nævner i artikkelen at de eks. Polen udleder meget mere til Østersøen end vi gør i Danmark !
Set i den sammen hæng er Danmark jo klart den højest liggende på listen over hvor mange ha jord der er dyrket af landbruget i forhold til samlet areal men det nævner du meget passende intet om ....
Ligeledes så stod der i Politikken den selvsamme dag som traktor demonstrationen om ca 160 landmænd som havde handlet ulovligt kunstgødning købt i Tyskland 9000 ton helt presist og det velopmærket er så det tal myndighederne kender...hvor stort mon tallet er reelt ?
En af de smarteste måder at lyve på uden alligevel at lyve rigtigt er at fortie sandheden og bruge laveste fællesnævner som retningsgivende...meget bekvemt i øvrigt.
Hvis man skal sammenholde Danmarks udledning af kvælstof ift andre Europæiske lande kunne "højeste fællesnævner" jo feks være at vi ift landets areal på kun 43.000 kvkm har en kystlinie på hele 7.300 km...en kystlinie som tilligemed er omgivet af en lille vanddybde og kun ringe vandudskiftning.
Prøver man at sammenligne disse tal med andre Europæiske lande så må det uværgeligt bidrage til en bedre forståelse for hvorfor vores havmiljø bare ikke kan klare samme belastning.
 
Men det gør man bare ikke !
 
/Jim.
 
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Mar 2011 kl. 23:40
Citat: ngandersen

Hej Jim
 
Grænsen på 500.000 celler pr liter er sat på bagrund af danske erfaringer og er fra Pseudochattonella (bare lavet dengang den blev kaldt Chattonella).
 
Husk på at vandtemperaturen flere steder nærmer sig de 5 grader og der begynder at komme andre alger i vandet. Derfor kan man ikke konkludere hvor mange Pseudochattonella der er, udfra sattelitkort.
 
Hilsen
Nikolaj
Hej Nikolaj.
Synes nok at det kan forvirre begreberne unødigt når man kalder en alge noget andet end den reelt hedder, særligt når de næsten hedder det samme.
 
At mængden af klorofyl som fast måleenhed for en alge der sølvfølgelig ikke kan identificeres ud fra et sattelitfoto tror jeg nok jeg har forstået, men er det ikke meget tidligt at andre forekomster af alger allerede skulle optræde i nævneværdige mængder nu ?...altså måske lige bortset fra Kiselalgen som vi havde ballade med for nogle år siden.
 
Men jeg er mere end spændt på hvilke forskningsresultater i måtte komme frem til.
 
Mvh
Jim.
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 08:16

*bump*

Jeg ved ikke meget om landbrugets organisering, men hvis en person underskriver sig som værende direktør for Bæredygtigt Landbrug, må det være dækkende for generelle miljøholdninger i landbruget. Derfor mener jeg, at det er vigtigt at få svar fra Vagn Lundsteen.
 
Derfor en opfordring til Vagn Lundsteen om at besvare mit tidligere spørgsmål.
 
Jeg kan, med den fagkundskab Vagn Lundsteen udviser i sit indlæg, godt være bange for at profilen er falsk. Muligheden for at jeg har misforstået noget, foreligger selvfølgelig også, men så må Vagn Lundsteen forklare sig. 
 
Kan Admin på nogen måde verificere ægtheden af profilen?
 
Hilsen
 
Nikolaj
 
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 08:44

Ved at google Vagn Lundsteen så kommer der en masse frem om "Tempelgården" de viser sig at manden er storbonde med 240 ha jord ned til "Tempelkrogen" i den inderste del af Issefjporden ....

/Søder
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 09:29
Jeg kender godt navnet og jeg ved også at Bæredygtigt Landbrug har som erklæret formål at bevise, at kvælstofudledningen fra landbruget ikke skader miljøet. Det er vel også et ok formål, hvis man mener det.
 
Men det er skræmmende at Vagn Lundsteen utvivlsomt mener at Pseudochattonellaopblomstringen sker fordi landbruget har udledt for lidt kvælstof. Denne påstand vil jeg meget gerne diskutere med ham, og hvis han ikke vil svare i dette forum, kontakter jeg ham pr. mail.
Til top
Steffen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Hinchely

Tilmeldt:: 12 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 3
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hinchely Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 11:59
Spændende læsning (særligt kommentarene) i landbrugets blad "Maskinbladet. Se f.eks. her:
http://www.maskinbladet.dk/node/31462
http://www.maskinbladet.dk/artikel/politikerne-har-tiltro-miljoforskerne
http://www.maskinbladet.dk/artikel/gaelden-i-landbruget-tsumani


Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 12:41
Jeg kan se i dette link: http://www.maskinbladet.dk/node/31462 at Bæredygtigt Landbrug før er blevet gjort opmærksom på det, jeg pointerede i mit spørgsmål til Vagn Lundsteen.
 
Jeg har forresten, fået svar fra Vagn Lundsten.
Til top
Jacob Albertsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Albertsen Avatar

Tilmeldt:: 30 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Albertsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 13:23
@Nikolaj Andersen
 
Allerførst vil jeg gerne pointere at jeg ikke har nok viden om vandmiljø til at kloge mig ind i denne debat, men jeg synes det er hammer spændende at følge med i, når det så er sagt synes jeg også ret skal være ret, og alle skal behandles fair og ud fra en faktuel betragtning, hvilket mange gange kniber inde i dette forum, og det er vel forventelig da vi alle går meget op i en fælles hobby, og vil forsvare den med næb og kløer.
 
Dog synes jeg tit landmændene uretfærdigt bliver slagtet herinde, jeg er ikke fan af landmændene, men ved at de kæmper deres kamp ligeså os. Dog synes jeg alle skal behandles fair, og ud fra en faktuel betragtning, men findes sådan en overhovedet når vi snakker udledning af kvælstof fra landbruget...
 
Når man læser om denne chatonella alge, så mener halvparten at den skyldes forurening fra landbruget, og den anden halvdel noget andet... hvad er fakta...?
 
Hvorfor er Mariagerfjord ikke ramt, her skyder folk nærmest landmændene om sommeren når fjorden vender og dør mange steder, og giver dem skylder derfor... hvis Mariagerfjord var så fyldt med kvælstof fra landmændene, hvorfor er der så ikke alger i fjorden nu ???
 
Vil gerne understrege min uvidenhed omkring området, men synes det er interessant og er meget nysgerrig omkring det, så håber at du kunne belære mig iforhold til det...
 
 
 
 
K&B

Jacob
Mr. Dare Devil
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 13:32
Citat: Lange 1

Ved at google Vagn Lundsteen så kommer der en masse frem om "Tempelgården" de viser sig at manden er storbonde med 240 ha jord ned til "Tempelkrogen" i den inderste del af Issefjporden ....

Hej Henning.
 
Det er ganske korrekt hvad du skriver, men her er dog alligevel tale om samme person.
Vagn Lundsteen tiltrådte som direktør for Landsforeningen for Bæredygtigt Landbrug i 2010, men har forinden drevet landbrug i 20 år.
 
I øvrigt finder jeg det dybt betænkeligt at Bæredygtigt Landbrug ønsker en undersøgelse som skal bevise at biologerne som arbejder med vandmiljø på bla DMU tager fejl i deres resultater, og at Ellen Trane Nørby (V) stiller sig i vejen for en sådan undersøgelse under henvisning til at miljøbestemmelserne omkring kvælstofudledning selvfølgelig klart nok tager udgangspunkt i de forskningsresultater som den etableret forskning nu en gang er kommet frem til.
Dette har hun jo principielt ret i, men i mine øjne ser det ud som om at man som uvildigt organ søger at rejse tvivlsspørgsmål om noget som man udmærket ved på forhånd.
 
Men så har kan jo omvendt heller ikke fået uret...smart.
 
Men jeg kan se at der nu begynder at ske noget i sagen så det bliver spændende om vi får mulighed for at følge den løbende.
 
Mvh
Jim.


Redigeret af scott - 30 Mar 2011 kl. 13:40
Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 15:29
Citat: ngandersen

Jeg kan se i dette link: http://www.maskinbladet.dk/node/31462 at Bæredygtigt Landbrug før er blevet gjort opmærksom på det, jeg pointerede i mit spørgsmål til Vagn Lundsteen.
 
Jeg har forresten, fået svar fra Vagn Lundsten.
 
 
Hey Nikolaj
 
Hvad svarer han så den gode landmand ?
/Søder
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 16:00
Citat: Albertsen

@Nikolaj Andersen
 
Allerførst vil jeg gerne pointere at jeg ikke har nok viden om vandmiljø til at kloge mig ind i denne debat, men jeg synes det er hammer spændende at følge med i, når det så er sagt synes jeg også ret skal være ret, og alle skal behandles fair og ud fra en faktuel betragtning, hvilket mange gange kniber inde i dette forum, og det er vel forventelig da vi alle går meget op i en fælles hobby, og vil forsvare den med næb og kløer.
 
Dog synes jeg tit landmændene uretfærdigt bliver slagtet herinde, jeg er ikke fan af landmændene, men ved at de kæmper deres kamp ligeså os. Dog synes jeg alle skal behandles fair, og ud fra en faktuel betragtning, men findes sådan en overhovedet når vi snakker udledning af kvælstof fra landbruget...
 
Når man læser om denne chatonella alge, så mener halvparten at den skyldes forurening fra landbruget, og den anden halvdel noget andet... hvad er fakta...?
 
Hvorfor er Mariagerfjord ikke ramt, her skyder folk nærmest landmændene om sommeren når fjorden vender og dør mange steder, og giver dem skylder derfor... hvis Mariagerfjord var så fyldt med kvælstof fra landmændene, hvorfor er der så ikke alger i fjorden nu ???
 
Vil gerne understrege min uvidenhed omkring området, men synes det er interessant og er meget nysgerrig omkring det, så håber at du kunne belære mig iforhold til det...
 
 
 
 
Nikolai har tidligere i debatten sået tvivl om at parachatonella kan leve ved lav salinitet. Dette kunne i hvert fald være forklaringen på at der ikke er alger i den inderste del af Mariager Fjord.
Til top
Nikolaj Andersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ngandersen

Tilmeldt:: 20 Aug 2009
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 95
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ngandersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 16:04

@ Søder

Jeg synes han selv skal deltage i debatten herinde. Han må jo vide at alle herinde tænker sit, hvis han ikke vil forsvare sin påstand offentligt.

@ Albertsen

Der er forskel på algeopblomstringer af ”almindelige” alger og af den Pseudochattonella vi har nu. Normalt kommer der en forårsopblomstring, hovedsagligt bestående af kiselalger, det gjorde der også før vi fik landbrug. Den opblomstring passer i størrelse, til at det efterfølgende zooplankton kan græsse algerne og dermed er fødekæden startet.

I starten af firserne er den naturlige forårsopblomstring blevet så kraftig at zooplanktonet ikke kan konsumere algerne. De synker i løbet af året ned på bunden og omsætningen kræver store mængder ilt, hvilket medfører iltsvind. Biologer viste dengang en direkte sammenhæng mellem mængden af landbrugets udledte næringsstoffer og perioden med iltsvind. Derfor fik landbruget skylden. Landbruget har siden 90’erne brugt en stadigt mindre mængde næringsstoffer.

Jeg arbejder ikke med denne iltsvindsproblematik til dagligt og kender derfor ikke de udledningstal som skal danne grundlag for om landbruget stadig udleder for mange næringsstoffer.

Jeg kan sagtens se det fra landmændenes synspunkt. De har udledt færre næringsstoffer siden starten af 90’erne og i ’98 kommer der så en ny alge som skader fiskene. Man skal passe på ikke at give landbruget skylden for at algen er giftig for fisk, der kunne lige så godt være kommet en alge som ikke var giftig – spørgsmålet er om Pseudochattonella kunne være kommet i så store mængder som den gjorde? Det må de biologer som arbejder med næringsstofudledning kunne svare på.

Mit problem i Pseudochattonella-debatten er, at mange af de synspunkter som Bæredygtigt Landbrug fremligger, til deres egen fordel, er fagligt forkerte. Bare fordi en mindre algegruppe kan fiksere frit kvælstof, pådutter Bæredygtigt Landbrug dens egenskaber til Pseudochattonella. Jeg ved ikke om det er bevidst eller ubevidst, det må Vagn Lundsteen gøre rede for på dette forum.

Jeg kan sagtens finde en alge som kun slår fisk ihjel når der er mangel på næringsstoffer, men fik Bæredygtigt Landbrug fat i den oplysning, er jeg bange for, at De ville bruge den til ”Gød markerne for h……, ellers dør vores fisk!

Der SKAL et mere nuanceret synspunkt til.

Et hurtigt bud på manglende opblomstring i Mariager Fjord kan være for varmt bundvand eller for ferskt overfladevand i år. Jeg kender desværre ikke forholdene i fjorden lige nu.

Hilsen

Nikolaj

 

Til top
Kenneth Johnsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
kejster

Tilmeldt:: 27 Maj 2010
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kejster Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 16:16
Tak, Vagn.

Og så kan jeg rapportere at vandtemperaturen nærmer sig 6 grader på østfyn, så der er ikke så længe til at pseudochatonella'erne er væk.


Til top
Henning Søder Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lange 1 Avatar

Tilmeldt:: 11 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 214
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lange 1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Mar 2011 kl. 16:53

@ngandsersen

Jammen det må vi jo så vente på/tage til takke med ...jeg har jo allerede stillet ham nogle offentlige spørgsmål som han tilsyneladende ikke ønsker konkret at svarre på så regner desværre ikke med at høre disse ellers interesante svar længere ....
 
/Søder
Til top
Bruno Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Boss

Tilmeldt:: 18 Jan 2011
Geografisk: Herning
Status: Offline
Beskeder: 267
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Boss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Apr 2011 kl. 19:18

Lillebælt brun af alger !

 
Hej
Jeg harl ige været en tur ved Sønderskov - Lillebælt idag.. som plejer at fiske godt en dag som denne, med fint vejt og svag vind fra sydvest.
Men vi var ved at få et chock da vi ankom .  vandet var meget uklart. og gik man ud på bådebroen så blev vandet nærmest sort..
Fisk var der ikke - intet. alt var som uddødt !
Rystede og chokerede kørte vil til Trelde Næs - her var vandet klat - og optimalt havørredvejr skulle man tro . men intet..
Gad vide hvor ørrederne er en dag som denne ? (2 april).
Til top
 Besvar Besvar Side  <123>

Skift forum