Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Stang klasse valg ifht. hvor meget det blæser.

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Stang klasse valg ifht. hvor meget det blæser.
    Sendt: 18 Mar 2011 kl. 19:21
Hej med jer.

Har i en "regel" for hvor meget det skal blæse (m/s) før at i vælger om det skal være en #6, 7 eller 8 stang i tager med på kysten?
Hilsen Kim.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 19:39
Det er jo meget afhængig af vindtype og retning. Desuden er ens setup meget afgørende for hvorledes vind håndteres.
 
Selv gider jeg ikke fiske i modvind over 5 s/m. så er det frem med spinnestangen eller en dag på sofaen.
 
I stille vejr(eller let vind) fisker jeg #6 og kommer vi på i jævn vind #7.
 
Er der mere vind bliver jeg i en #7 men går et gram eller 2 op samt anvender et kortere setup.
 
 
Til top
Marc skovby Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
team grayling Avatar

Tilmeldt:: 13 Feb 2006
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 449
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér team grayling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 19:51
hvis vi snakker kystfiskeri og det blæser let til frisk er det min #5 der bliver rigget til, blæser det derover klare min #6 jobbet... Jeg vil dog sige at jeg oftes medbringer begge stænger og tager belutningen ved vandet da lokale vindforhold og pladsens fysike forhold er altafgørende for valget...
Certificeret fiskeguide
Facebook: Skjern river guiding
Til top
Mikael W Schmith Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
MikaelWS Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Salling
Status: Offline
Beskeder: 510
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MikaelWS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 19:53
næsten altid klasse 7 - når det er kastefiskeri fra båden evt. klasse 5
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 19:57
Med de stænger man kan få i dag, som er udviklet målrettet til kystflue, tror jeg stort set det er et spørgsmål om temperament. I flere år fiskede jeg med en #7/8 i al slags vejr. nogle dage kastede jeg derfor længere end andre dage. I fralandsvind var fisken mere sky og skulle nås langt ude, og i modvind fik man dem tættere på land. Sidste år købte jeg en tohåndsstang til brug i Skjern Å, Fenwick techna AV, 14 fod, aftm 9, og tog den med ud at øve med ved kysten. Spørg mig om man kan kaste langt med sådan en pind, og den var faktisk ikke tung at bruge. Men de fisk der bed gjorde det faktisk på samme afstand som med enhåndsstangen.
Jeg købte for lidt over en uge siden en Scierra HMS Salwater, 3 delt, 9,5 fod, aftm 8/9.
Har været ved kysten 3 gange og prøvet vind fra flere retninger. Den kaster suverænt under alle forhold og er så let at man af og til må se efter at den stadig er der. Mit råd er : køb en stang som matcher de væste forhold, og nyd at den bare er endnu stærkere i fint vejr. Så skal du kun have en stang med ud hver gang. Der skal nok være nogle, som har udviklet regler, som er lige så mangfoldige som dem selv. Erfaringen vil give dig dine egne reglerWink
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 20:23
Jeg fisker for det meste i vind fra vest / Nordvest eller fra sydvest.  Jeg foretrækker at have vinden ind fra siden.
Jeg er rigtig glad for min #6 stang og den jeg bruger all-round, men jeg må erkende at den kom til kort i dag.
Men jeg tror bestemt du har fat i noget Per. Jeg har bare lidt dårlig erfaring med en #8 stang jeg engang havde, den var ret hård mod håndledet, den var så også 10', måske det  var det der var problemet?
Men fedt at høre jeres erfaringer.


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 18 Mar 2011 kl. 20:36
Hilsen Kim.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 20:58
Fisker med en #5 på kysten og hvis jeg ikke kan kaste med den pga. vind, ja så tager jeg normelt spindestangen frem. Og jeg er ikke nogen ørn til fluefiskeriet.
men jeg bliver bedre og bedre til at kaste i blæst efterhånden som jeg øver mig!
 
PS: Har en #8 som dog bruges til fiskeri efter kysttorsk ind imellem.


Redigeret af mahon - 18 Mar 2011 kl. 20:59
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 21:10
Mine kystfluestænger spænder fra #5-9 og det er for mig efterhånden mere et spørgsmål om temperament og lyst der den pågældende dag er bestemmende for hvilken stang/stænger jeg vælger, det kan også være forhold som valg af fluestørrelse og dermed forfangslængde som spiller ind.
Med en god kasteteknik og et fornuftigt set up er det forbløffende hvad en 6ér kan, faktisk er forskellen her og op til en 8èr mht distance ret bekeden.
Selvfølgelig er springet fra #6 til #8 typisk 3-4 g mere på et 10 m skydehoved, men med samme densitet er vindmodstanden på 6èr linen også lidt mindre så i praksis ophæver disse to forhold til en vis grad hinanden...sådan da.
 
/Jim.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Mar 2011 kl. 22:20
Du skal nok blive bedre Martin. Bare bliv ved med at øve digSmile

Jeg er helt enig med dig Jim at det er forbløffende hvad en 6'er kan. Nogen gange kommer den desværre bare til kort. Jeg kan godt forestille mig at du har ret med hensyn til at man kommer nok ikke til at kaste 20 meter længere fordi man bruger en #8, men man får nok lettere ved at gå imod vinden og kaste fremad istedet for at linen bliver blæst til siden. Men jeg har godt nok ikke meget erfaring med #8 stænger, kun den ene der var hård mod håndledet.
Jeg tager min Scierra ctc #7 med til fjorden i morgen, så må jeg se om den ikke klarer sig bedre.


Redigeret af Kim Krikau Jensen - 18 Mar 2011 kl. 22:20
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres