Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Algerne på kysten

 Besvar Besvar
Forfatter
T. PEDERSEN Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
myggen

Tilmeldt:: 24 Nov 2006
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér myggen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Algerne på kysten
    Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:18

Er der nogen der ved hvor udbredt algerne er, altså hvor mange områder er ramt ?

Vejle fjord er hårdt ramt, den ser ikke godt ud.
Hvordan ser det ud andre steder ??
 
Mvh T. Pedersen
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:21
Kunne godt tænke mig at vide, hvordan det ser ud på kysten omkring Århus ? vosnæs især
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
kalle iversen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kalle iversen

Tilmeldt:: 28 Jun 2010
Geografisk: randers
Status: Offline
Beskeder: 63
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kalle iversen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:27

var ved vosnæs for en uge siden og undrede mig meget over det brune vand rundt om pynt og hele vejen nord på, foran skoven. Nu ved jeg da hvad der erDead

Til top
Martin Nørgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
MartinNørgaard

Tilmeldt:: 19 Nov 2008
Geografisk: Fredericia
Status: Offline
Beskeder: 46
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér MartinNørgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:41

Brun sovs de steder i Kolding Fjord hvor jeg har været.

Til top
Hans-Erik Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
hean Avatar

Tilmeldt:: 14 Jan 2004
Status: Offline
Beskeder: 625
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér hean Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:47
For en uge siden lignede vandet vest for Helsingør tyndskid, troede først det var skide-jørgen der havde været på spil.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 09:53
Kysterne omkring Haderslev er ligeledes ramt af brunt vand.
Det er åbentbart et fænomen der hersker de fleste steder, øv sur røv.
Vi må håbe at det ikke får alvorlig betydning for hele øko systemmet i vandet, i givet fald er vi i den grad på røven.
Måske får "knæk og bræk" en hel anden betydning !!
 
Mvh. Jim
Til top
Torben Rolskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rolskov

Tilmeldt:: 23 Sep 2009
Geografisk: Nordfyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rolskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 10:14
Kysten ved Flyvesandet, Nordfyn, var også grumset,  brunligt slør, så det ser ud til at det er et stort område der er ramt.
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 10:18
var ved vosnæs i foregårs nord for århus, og nogle steder kunne du ikke se hvor du wader i knædybt vand.......
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:01
Det lyder dybt foruroligende med så ens og triste meldinger, det værste er at det er så udbredt rent geografisk...åbenbart er det hele landet...tak for kaffe !
Og endnu værre at det aldrig nogensinde har fundet sted så tidligt på året, med vandtemperaturer på under 2 grader burde det jo ikke kunne lade sig gøre med en så kraftig algevækst.
Så er det lige at man tænker på hvad der kan ske når vantemperaturen stiger og solen for alvor begynder at sætte rigtig gang i hele processen.
 
Jeg tror godt at vi kan forberede os på at den kommende sæson bliver en ren katastrofe med meget langt mellem fiskene samt algebrunt og iltfattigt vand med bunker af slimet fedtemøg...det er simpelthen den vej det går !
 
Mvh
Jim.
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:15
som de skriver i artiklen, så vil algerne forsvinde igen når vandet er oppe på 7-8grader, men det er squ træls... 
det er jo pudsigt som man hører om hvor tideligt de er ude med gylle på frosne jorde over det meste af landet i forhold til de foregående år, også kommer der en direkte konsekvens i form af denne algevækst på kysterne....
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:25
Citat: scott

Det lyder dybt foruroligende med så ens og triste meldinger, det værste er at det er så udbredt rent geografisk...åbenbart er det hele landet...tak for kaffe !
Og endnu værre at det aldrig nogensinde har fundet sted så tidligt på året, med vandtemperaturer på under 2 grader burde det jo ikke kunne lade sig gøre med en så kraftig algevækst.
Så er det lige at man tænker på hvad der kan ske når vantemperaturen stiger og solen for alvor begynder at sætte rigtig gang i hele processen.
 
Jeg tror godt at vi kan forberede os på at den kommende sæson bliver en ren katastrofe med meget langt mellem fiskene samt algebrunt og iltfattigt vand med bunker af slimet fedtemøg...det er simpelthen den vej det går !
 
Mvh
Jim.
 
Se her:
Fandeme uhyggeligt!
 
/J
 
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:30

Kære alle,

Vi kan hurtigt blive enige om, at landmændene bærer en del af skylden for algeproblemerne.
 
At der er brune alger på kysten allerede nu, er ikke så usædvaneligt og jeg har set mange gange tidligere på Fyn og i det jyske. De forsvinder igen når vandtemp stiger. Forskellige algearter "peaker" på forskellige tidpunkter, som afhænger af temp. i vandet, mængden af sollys og næringsssalte.
 
Man kan ikke konkludere, at der er en sammenhæng mellem en algeopblomsting i det tidlige forår (som i øvrigt er ret normalt) og at der bliver problemer med andre algearter i løbet af sommeren i alle indre danske farvande.
 
Bh Jacob
 
Til top
Finn Dahlin Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
FD Avatar

Tilmeldt:: 09 Sep 2007
Geografisk: Sydvestjylland
Status: Offline
Beskeder: 556
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér FD Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:33
Citat: MartinNørgaard

Brun sovs de steder i Kolding Fjord hvor jeg har været.



Oplevede det samme i Kolding søndags: I mere eller mindre grad stort set overalt på sydsiden ...og ikke så meget som et livstegn de steder med farve i vandet.
Mvh.
Finn Dahlin
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:46
Citat: jacob f n

Kære alle,

Vi kan hurtigt blive enige om, at landmændene bærer en del af skylden for algeproblemerne.
 
At der er brune alger på kysten allerede nu, er ikke så usædvaneligt og jeg har set mange gange tidligere på Fyn og i det jyske. De forsvinder igen når vandtemp stiger. Forskellige algearter "peaker" på forskellige tidpunkter, som afhænger af temp. i vandet, mængden af sollys og næringsssalte.
 
 
Bh Jacob
 
Jeg har aldrig oplevet så massive algeforekomster på denne årstid, som der er pt. i bl.a. dele af Øresund - jeg finder det meget usædvaneligt og meget uhyggeligt.
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 11:55

Hej Steen,

Det har jeg!
Jeg er enig i, at det kan være et problem hvis der er tale om en invasiv art. Det kan få konsekvenser, som vi end ikke kan estimere omfanget af...
 
Men alm. brune alger i det tidlige forår, er ikke usædvaneligt og heller ikke farligt.
 
Bh Jacob
 
 
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 12:04
Hej igen,
 
Ja, der findes invasive algearter der kan give problemer for fisk, og de findes også i Dk. Er det disse alger deler jeg jeres bekymringer.
Der er dog også brune alger, som er helt almindelige og ufarlige for mennesker og fisk.
Faktisk havde jeg en af mine bedste kystture på Å stand på Fyn i "brun algesuppe".
 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 12:06
Citat: jacob f n

 
Men alm. brune alger i det tidlige forår, er ikke usædvaneligt og heller ikke farligt.
 
Bh Jacob
 
 
Nu har jeg fisket rigtig meget i Øresund  gennem de sidste 30 år og jeg har aldrig oplevet noget lignende på denne årstid...
 
:"...Og heller ikke farligt"... --- Hm!:
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 12:22
Jeg har intet set i Kolding fjord. Næsten glasklart der hvor jeg har fisket fra Rebæk.
Hilsen Kim.
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 12:56
Hej Steen,
 
Som du kan se af mine indlæg, skriver jeg at der kan være brune alger i det tidlige forår som kan være ufarlige. Men der kan også være en invasiv art, som kan give problemer.
Jeg forsøgte bare forklare, at man kan se brune alger på denne årstid uden at der det samme som "problemer".
 
Jeg har på intet tidpunkt skrevet, at de alger du ser i Øresund er ikke er farlige.
 
Humlen i mit indlæg: Bare fordi man ser en mand med en rød hat, betyder det ikke at det man har set en nisse.
 
 
Til top
Peer Petersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ppetersen Avatar

Tilmeldt:: 09 Aug 2005
Geografisk: Nordfyn
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ppetersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 13:05
hej hele nordvestfyn er også godt ramt. helt ned omkring Helnæs bugten også ellers der op af med båring vig. ja over hovedet ikke tegn på liv.Confused
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 13:21
Vandet på Stevns fra Køge til Rødvig er spritklart. Mon det også kommer der på et tidspunkt?
Til top
Hans Chr. Hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Salmo22

Tilmeldt:: 02 Sep 2007
Geografisk: Midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Salmo22 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 14:29
Til top
Jesper Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jehan29

Tilmeldt:: 31 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jehan29 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 14:32
Æh hvordan er det lige i sammenkobler gylleudbringning i dansk landbrug med denne alge?
Som jeg læser artiklen i JP, så er det netop en alge der er kommet pga. udskiftning af vand i balasttanke fra skibe! At den trives i de indre danske farvande skyldes da vist ikke udbringning af gylle i Danmark!
Eller er det bare mig der ikke har forstået konceptet??
Mvh
Jesper Hansen
Til top
jacob fog nielsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jacob f n

Tilmeldt:: 14 Mar 2006
Geografisk: vestjyllans og sjælland
Status: Offline
Beskeder: 22
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jacob f n Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 14:51
Hej Jesper,
 
Alger er planter, dog simple og encellede (planteplankton). De skal bruge næringssalte for at vokse. Det findes i gylle.
 
Gylle (næringssalte) som spredes af landmænd, og som ikke optages af markens planter ender i havet.
I havet er kommer der på denne måde unaturligt meget næring for algerne, som dermed får unaturligt  gode vækst betingelser.
 
Denne alge som gør vandet brunt nu, ville næppe have den samme succes hvis der ikke var så intensivt landbrug i Dk.
 
At det er en invasiv alge, er underordnet i denne sammenhæng. Vores egne alger skal nok blomstre op når, der  er lys og temperatur som passer dem.
 
Håber det giver mening.
 
Til top
Torben Rolskov Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Rolskov

Tilmeldt:: 23 Sep 2009
Geografisk: Nordfyn
Status: Offline
Beskeder: 30
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rolskov Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 15:27
Hej
Lige en tilføjelse til det Jacob Fog Nielsen skrev.
Når så algerne blomstre op og der efter dør ligger det sig på bunden og bliver nedbrudt til dette bruges der ilt, derfor fremkommer der iltsvind. buden blver som et tæppe af døde alger og alt andet levende forsvinder. fra ramte områder
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 15:42
horsens fjord er også hårdt ramt !! sigtbarhed 30cmCry
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 17:35
Var ved Kalø Slotsruin søndag, det samme her, og ingen fisk. Talte med 4 andre lystfiskere der havde været andre steder omkring Mols uden resultat.
 
Mvh.  IJ
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 18:13
Andre steder fortælles der så...at det er helt normalt med algevæksten om foråret og at den "forsvinder" når vandtemperaturen kommer op omkring 8 grader....Jaså ?
"forsvinder" må vel betyde at den slet og ret går til grunde og vandet klarer op igen...hurra hurra !
Imidlertid er der bare den hage ved det at når disse alger skal omsættes af bakterierne opbruges den ilt ved havbunden hvor omsætningen finder sted, et faktum som lader til at være lidt overset i denne sammenhæng....og så kan det da godt være at vi får klart vand....bare uden det nødvendige iltindhold så planter, dyr og fisk kan overleve.
 
Det er fint nok at have en positiv indstilling til tingene og dermed håbe på det bedste, men synes mht alle de fortrædeligheder som tilstøder vores havmiljø at der mere og mere synes at være en misforstået holdning om at problemerne er "væk"...fordi at vi ikke kan se dem.
 
Mvh
Jim.
 
 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 23:14
Jeg har også set dem i Kolding Fjord, og mindes ikke at have set noget lignende tidligere. En hel bræmme af ulækkert "skum" på overfladen drev udad med strømmen og vandet lignede fortyndet kaffe både søndag og mandag.
 
Lørdag var vandet faktisk ret klart ved Rebæk, men sidst på dagen kom mere uklart vand drivende inde fra bugten i fredningsbæltet. I det hele taget synes jeg også, at der kommer mere og mere fedtemøg i fjorden, især når man kommer hen i slutningen af april.
 
 


Redigeret af Henrik L. - 15 Mar 2011 kl. 23:16


Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 15 Mar 2011 kl. 23:30
Ja og uanset hvor almindeligt det påstå`s at være med alger om foråret, så er det bare alt for tidligt og tillige i et omfang som miljømyndighederne skriver... at de aldrig tidligere har oplevet.
En øget forekomst af fedtemøg er jo også en tydelig inkation på at økobalancen ikke har det for godt.
 
Vi er 4 mand som har lejet et sommerhus ovre på Ærø her i april, så tanken om at rende i en uge og fiske i brun algesuppe er da nærmest til ikke til at bære.
 
Og så holder vi vejret og håber på at et mirakel redder situationen.
 
/Jim.
Til top
Niels Åge Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
niels åge skovbo Avatar

Tilmeldt:: 20 Apr 2007
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 728
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér niels åge skovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 00:07
Man kan roligt sige, at landbrugets demonstration imod "grøn vækst" og vandplanerne, samt regeringens alt alt for slappe holdning til landbrugets store udledning af fosfor og kvælstof, virkelig sættes i perspektiv nu....!
Man kan godt sige at det er trist, at nu vor vandmiljøet har det så skidt som nogensinde, så er de værste forurenere her til lands, industrilandbruget, i færd med at argumenterer for at de da ikke skal nedbringe deres forurening. Hvor er det trist og hvor er det trist at vores regering ikke tør gøre noget.

Forsat god debat.
Niels Åge Skovbo
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 00:19
Nogen der ved hvordan det ser ud i Mariager Fjord ?
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
mads pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
madsppp2000 Avatar

Tilmeldt:: 13 Jul 2008
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér madsppp2000 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 10:14
jeg har fået melding fra helgenæs, hvor vandet er klart, og uden alger....
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 11:12
Falster, Møn, Østsjælland og Isefjorden - Ingen Alger og massere af fisk..
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 11:18
Citat: scott

Ja og uanset hvor almindeligt det påstå`s at være med alger om foråret, så er det bare alt for tidligt og tillige i et omfang som miljømyndighederne skriver... at de aldrig tidligere har oplevet.
En øget forekomst af fedtemøg er jo også en tydelig inkation på at økobalancen ikke har det for godt.
 
Vi er 4 mand som har lejet et sommerhus ovre på Ærø her i april, så tanken om at rende i en uge og fiske i brun algesuppe er da nærmest til ikke til at bære.
 
Og så holder vi vejret og håber på at et mirakel redder situationen.
 
/Jim.
Hej Jim
Hvis det er slemt så husk:
 
Ellers knæk og bræk
 
/J
ps. fisker du stadigvæk med sandorm efter flade?Big smile


Redigeret af Jørgen S - 16 Mar 2011 kl. 11:43
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 11:42
Hej Jørgen din bandit !
 
Ja lad mig bare få 10-12 pakker med...måske får jeg brug for dem Cry...og det var ikke sandorme jeg tænkte på.
Men iflg de beretninger man hører så lader det til at du skal til at udbygge dit dykkerudstyr med en censor så du kan finde rundt i suppen.
 
Og lanmændende demonstrerer i dag i København imod grøn vækst....
Så ender det nok med at vi andre i stedet får endnu mere brun vækst.
 
Det er sgu da til at tude overCry
 
Vi ses.
Jim.
 
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 11:51
Hej Jim
Første gang jeg er blevet beskyldt for at være en banditLOLLOLLOL
Højst:
                                         Avatar
                                                        forum trollTongue
 
Som du kan se er de på tilbud, de der tudekiks.
Så køb bare en kasse....
 
 
 
 
jeg vente mindst til den kommende weekend med at gå i vandet... drivis i løgene er ikke sagenEmbarrassedEmbarrassed
 
/J


Redigeret af Jørgen S - 16 Mar 2011 kl. 21:32
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:28
Til Peter
Hvor finder du masser af fisk på falster?
Men rigtigt med det klare vand, det er her masser af
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 19:41
Det siger vist sig selv!Cry
TC
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 16 Mar 2011 kl. 20:00
Rene>>> Nu var det en generel betragtning.. Men når vinden vender på fredag og de østvendte pladser begynder at klare op burde det nok kunne lade sig gøre at finde en fisk eller to.. Wink
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 17 Mar 2011 kl. 15:03
Peter>>> Øv havde lige håbet på et vinterspot eller to, jeg har endnu ikke fundet fisk på de pladser jeg plejer og fiske sommer/efterår. Er ikke vant til og fiske hernede om vinteren, men har lige nu masser af tid.     WackoConfused
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 15:08

Alger på kysten, sidste nye kortCry

Seneste ugemiddel algekoncentration
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Mar 2011 kl. 15:46
Vi må vist håbe på en rigtig lortesommer (ligesom i 2007) hvor kulde og masser af blæst sikrer, at vi ikke får al for meget iltsvind til sommer
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum