Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

laksekvoter / laksekontingent

 Besvar Besvar
Forfatter
allan blak Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stingers?

Tilmeldt:: 13 Apr 2008
Status: Offline
Beskeder: 262
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stingers? Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: laksekvoter / laksekontingent
    Sendt: 11 Mar 2011 kl. 15:34
er der nogen her der kan hjælpe mig lidt på vej og forklare mig hvordan det hele hænger sammen. jeg har lodsejer adgang til et par steder ved skjern å og vil gerne ud svinge fluer efter laks. er kvoten tiltænkt foreninger eller er der generel indberetningspligt?  laksekontingetet til SÅS er det et krav for at hjemtage en laks?  inden jeg bliver troldet lad mig indskyde jeg gerne vil betale mit så vi kan komme nærmere da farfar var ung.
mvh allan


Redigeret af laah123nu - 11 Mar 2011 kl. 21:21
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 15:38
Som jeg forstår det, er laksen i Skjern Å fredet, der er dog givet dispensation til hjemtagning af et vist antal fisk, dispensationen for disse fisk er kun givet til SÅS, så lodsejere uden medlemsskab, har ingen kvote.
Og der er selvfølgelig generel indberetningspligt, ellers kan man ikke administrere kvoten.
 
 
Ret mig endelig hvis jeg tager fejl.


Redigeret af Keld P. - 11 Mar 2011 kl. 15:41
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 16:35
Enig med Keld. Laksen er fredet med udtagelse af den kvota som er givet til SÅS.

Altså kan ingen andre end de, der er organiseret under SÅS lovligt fiske efter eller hjemtage laks.

Kvote på laksefiskeriet i Skjern å systemet 2011

Fiskeridirektoratet har tildelt Skjern Å Sammenslutningen kvoten på laks i Skjern å systemet for 2011. For at få del i kvoten skal man være medlem af Skjern Å Sammenslutningen.
I fiskesæsonen 2010 blev kvoten tildelt Regulativforeningen og SÅS. Regulativforeningen blev nedlagt juli 2010.
Laksen i Skjern å systemet er fredet, men Fiskeridirektoratet har givet tilladelse til at der kan hjemtages 350 laks delt i 2 grupper, 175 stk. over 75cm og 175 stk. på 75cm eller derunder. Alle fangster af laks både hjemtagne og genudsatte skal registreres her på hjemmesiden eller i fangstkuverter, der lægges i de opstillede postkasser ved åen. Senest 4 dage efter fangst skal oplysning om for og efternavn, adresse, fangstdato, laksens størrelse og køn samt fangststed være SÅS i hænde. Senest 7 dage efter fangst skal oplysninger om fangstdato og antal fangne laks være offentlige tilgængelige på SÅS´s hjemmeside. SÅS er ansvarlig for at indberetningspligten bliver overholdt. Der indføres stop for fangst af laks i de 2 størrelsesgrupper her på hjemmesiden samt på informationstavler ved åen.
Tilladelsen gives i medfør af §4 stk. 1 og 2 i bekendtgørelse nr. 271 af 25 marts 2010 om særlige regler for fiskeri i Skjern å vandsystem til fiskeriberettigede i fællesskab v/Skjern Å Sammenslutningen. Tilladelsen gælder for de dele af Skjern å vandsystem, der er nævnt i § 1, nr.1)-9) i bekendtgørelsen. SÅS har indført et laksekontingent på 100kr som skal købes af lystfiskere over 17 år, inden fiskeriet i fiskevand under SÅS påbegyndes. Bredejere, der er medlem af SÅS skal ikke betale laksekontingent. Midlerne, der kommer ind bruges til udsætning af lakseyngel og vandpleje i Skjern å systemet.

Bestyrelsen

Til top
Leif Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Leif Jensen 52

Tilmeldt:: 26 Jul 2009
Geografisk: Struer
Status: Offline
Beskeder: 44
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Leif Jensen 52 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 20:06
Hej Allan
 
Jeg har lige som dig, adgang til et stykke af Skjern Å via et bekendskab med en lodsejer.
Du skal gøre som jeg. Tegne et medlemskab af Skjern Å Sammenslutningen, for din lille forening. Det giver dig adgang til, at få del i laksekvoten på dit "private" stykke. Medlemskabet koster, pt. årligt, et grundbeløb 500 kr. + 6 kr. pr. medlem + 150 kr. pr. km. åbred.
Laksetegnet til 100 kr., skal købes af alle som ønsker at fiske i den lakseførende del af Skjern Å systemet.
Jeg vil anbefale dig, at tage kontakt til formanden for Skjern Å Sammenslutningen, Henrik Jensen, Åparken 6, 7280 Sdr. Felding, Tlf. 97199119.
 
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 23:22
Hej Keld
 
Indberetningspligten kan vel næppe være generel, hvis du dermed mener, at enhver der fanger en laks i Skjern Å har pligt til indberetning af laksefangst til SÅS. Indberetningspligten fremgår ikke af bekendtgørelsen for Skjern Å, men kun af selve dispensationen. Forestiller man sig at en lodsejer udenfor SÅS fanger en laks, vil han ikke være underlagt vilkårene i dispensationen og kan derfor undlade at indberette fangsten uden nogen konsekvenser. Han kan til gengæld heller ikke hjembringe fangsten, da han ikke har del i kvoten gennem et medlemskab af SÅS.
 
Hvad mener andre i øvrigt om de efterhånden pebrede priser på fiskeriet i Skjern Å. Jeg kan se, at dagkort nu er oppe i 200 kr, selv på vores eget fiskevand - altså statens vand - som lejes ud til foreningen på det nedre stykke af åen. Hvis man samtidig skal købe laksetegnet, løber en enkelt dags fiskeri i åen op i 300 kr. + benzin, hvilket nemt bliver over 500 kr. samlet, hvis man ikke lige kommer fra nærområdet. Hvad er meningen med at skrue prisen op på det offentligt ejede stykke af åen og sker det mon med Naturstyrelsens accept?
 
 
 


Til top
karlhenrikhamann Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
khh Avatar

Tilmeldt:: 22 Dec 2003
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 0
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér khh Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 07:36
der er da ingen som tvinger dig til at fiske i skjern å. Så hvis du vil fiske så må du jo betale hvad det koster. ShockedShocked
Til top
frank jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
frj

Tilmeldt:: 13 Mar 2004
Geografisk: østjylland-syd for århus
Status: Offline
Beskeder: 137
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér frj Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 08:23
synes også prisen er blevet høj.
Det er da rigtig at man må betale prisen hvis man vil fiske der.Lad os nu se om du har samme holdning når det bliver priser for de rige tysker og nordmændWink
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mads77 Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 09:01
Citat: khh

der er da ingen som tvinger dig til at fiske i skjern å. Så hvis du vil fiske så må du jo betale hvad det koster. ShockedShocked
Sikke da en bemærkning Smile



Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 09:44
Jeg kan se, at dagkort nu er oppe i 200 kr, selv på vores eget fiskevand


Sammenlignet med hvad?

Et dagkort i Mörrum, Gaula eller et andet udenlandsk laksevand, der end ikke har samme kvalitet som Skjern, koster let mere en kr. 500.

Jeg syntes faktisk at fiskekort til laksevand i Danmark er blandt Verdens billigste Thumbs Up
Til top
kristian nøreng Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
noereng Avatar

Tilmeldt:: 12 Jul 2005
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 104
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér noereng Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 10:11
Hej Alle
 
Jeg syntes at prisen for at fiske i skjern å er nået et passende nivau.... en dags fiskeri kan løbe op i 500 .- er der en der skriver..... et årskort koster så 1200 kroner ..... der skal ikke mange ture til før det går rundt...... 1200 for at fiske i dk´s absolutte bedst egnede flue(elv) å.... Hallo mand!!! det er da stadig billigt jeg har længe været forbløffet over den forholdsvise lave årskort pris..... i øvrigt hvis ikke jeg husker forkert så refundere Borris foreningen de første 3 dagkort ved køb af årskort..... mener at både storåen og vardeå også koster 200 pr. dag..... er det for dyrt..... så må man jo finde andre alternativer....... stadigvæk langt fra kun for de rige tyskere/hollændere/danskere osv.     men hvis fiskeriet bliver delt ud i parceller som på f.eks "lille skovbjerg" hvor prisen er i et noget andet leje....så bliver det sku svært for en arbejdsmand som mig med kone...hund og 2 sultne børn :-)
jeg frygter også udviklingen mht Borris foreningen hvor uenighed(kun rygter) har gjort at man har mistet ca 2 km vand på nordsiden opstrøms vorgod Å... det er en katastrofe... så er ringen ligsom brudt og kapitalen kan lige så stille overtage
mht. det stats ejede vand... har jeg også hørt (igen kun rygter) at det faktisk er staten der presser bredmeter prisen op..... ligesom de  gør på det statsejede jagt(også kun rygter)
 
mvh. Kristian
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 11:09
Citat: khh

der er da ingen som tvinger dig til at fiske i skjern å. Så hvis du vil fiske så må du jo betale hvad det koster. ShockedShocked
Det er jo netop "hvad det koster" man med rimelighed kan diskutere, når man taler om statens eget vand. Vi betaler heller ikke for at gå en tur i skoven eller langs med Skjern Å for den sags skyld. I princippet kunne man lade fiskeriet være frit, evt. med en begrænsning i antallet af gratis dagkort. Hvis grunden til at prisen stiger på statens vand er, at man mener, at for mange fisker i åen, må man spørge, hvor langt op prisen skal kunne komme med det formål at regulere tilstrømningen af fiskere. 500, 1000, 5000 kr for et dagkort? Uanset hvor prislejet ender, vil nogen blive hægtet af, fordi de ikke kan betale prisen og på den måde bliver staten medvirkende til at vi får "norske tilstande", dog med det resultat at pengene fosser ned i den slunkne statskasse i stedet for grådige lodsejeres lommer - men for den almindelige fisker er resultatet det samme.
 
 
 


Redigeret af Henrik L. - 12 Mar 2011 kl. 11:15


Til top
Kristian Møller Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
khedeby

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér khedeby Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 11:59
Jeg synes ikke vi skal klage sådan over det med den 100kr. vi har sådan et dejligt fiske vand som der endelig bliver gjordt noget godt for det er da i alles interesse at der er mange laks i åen og de får en hjælpende hånd at der er nok til os alle i fremtiden.Clap
men det kunne jo have været lagt ind under det statslige fisketegn. den er jo billig set i forhold til jagt tegnet. så det kunne være alle vandløb der fik noget ud af det og prisen på dagkort kunne hæves med 25% så er der jo også noget der går direkte til det enkelte vandløb..Wink


Redigeret af khedeby - 12 Mar 2011 kl. 13:23
Til top
Per B, Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Per Bjerring Avatar

Tilmeldt:: 12 Mar 2011
Status: Offline
Beskeder: 131
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Per Bjerring Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 20:58
Hvor mange gange betaler vi ikke 100 kr. til velgørende formål af forskellige arter. Disse 100 kr. går til et godt formål, som gavner os selv, og beviseligt giver resultat. Jeg har selv købt årskort til Skjern Å i år, og når jeg på trods af en afstand af 200 km, og evt. udgift til overnatning, sammenligner med udgiften til fiskeri i Norge og Sverige, er dette ikke for dyrt.
Vi som holder af at fiske langs Skjern Å og nyde dens smukke natur, bør nok bekymre os mere om fremtiden for vores interesse.
Hvad er laksefiskeriet i Skjern Å værd ? hvad skal det koste ?
Værdien af en ting, er det man kan få for den, og nogle har mange penge.
Mit håb er, at når Skjern Å dalen bliver naturpark, griber landets regering ind og sikrer at den almindelige danske borger og turister kan få mulighed for at dyrke laksefiskeri i Skjern Å, på rimelige vilkår, samtidig med at lodsejere og lokalområdets interesser tilgodeses. Dette er lykkedes i Mørrum i Sverige, og kan også med god vilje gennemføres i Danmark. Clap
Jeg fornemmer, mange ikke har forstået værdien af, at vi i dag, igen har fået muligheden for at fange laks i flere af vore store åer.
Jeg husker stadig den tid hvor fangst af en havørred kom i lokalavisen og fangst af en laks kom i de landsdækkende aviser.
Klynk ikke over 100 kr. Men send en taknemlig tanke til de, som uden betaling gennem mange år har knoklet for at dette er virkelighed, og ikke noget vi læser om i historiebøgerne. Thumbs Up
RED VILDLAKSEN, KØB IKKE NORSKE DAMBRUGSLAKS !!!
Per B. Sørensen
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum