Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Kroge og krogstørrelser Skjern / Varde

 Besvar Besvar
Forfatter
Leif Skaaning Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
leifsk Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leifsk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Kroge og krogstørrelser Skjern / Varde
    Sendt: 10 Mar 2011 kl. 22:25
Jeg vil gerne høre om hvilke kroge og krogstørrelser som I bruger
ved fiskeri med rørfluer i de jyske åer.
 
Jeg bruger selv Kamasan B990 men da den er meget svær (næsten umulig) at
klemme modhagerne ind på har jeg netop købt et parti Owner STN36 som jeg
vil prøve i denne sæson.
Er der bedre alternativer, evt. modhageløse kroge?
 
Jeg bruger str. 8 og 10 da jeg synes at kroge mindre end str. 10 virker for små til at holde en stor laks?
Jeg har læst om krogstørrelser fra 6-14. Hvilke erfaringer har I?
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 11 Mar 2011 kl. 12:57

Hej Leif,

 

jeg synes, at det er et rigtig interessant spørgsmål, du stiller.

Til det tidlige fiskeri i de Vestjyske lakseåer, med de lidt større rørfluer, bruger jeg også trekroge i størrelse 8 og 10. Owner Stinger STN -36BC er efter min mening en rigtig fin og stærk krog. Men den er dog ikke helt umulig at rette ud, hvilket man kan forvisse sig om ved at sætte den i en alknude og trække (hårdt) til. Hvor stor laksen skal være for, at rette den ud, er selvfølgelig vanskeligt at sige (men man har jo lov at drømme). Hvis du gerne vil have en endnu stærkere krog, kan jeg bestemt anbefale 36'erens "storebror" Owner Stinger 41(2X strong). Den er temmelig heftig! Den laves dog ikke med ”needle eye” og tilsyneladende for tiden kun ned til # 6. Imidlertid er der flere danske grejbutikker, som har den på lager fra dengang, den også blev lavet i # 8.

Ken Sewadas Wide Gabe Treble er også en rigtig fin krog. Jeg tror, at den i styrke svarer nogenlunde til STN-36'eren.

Vedrørende det med, at Owner ST 41 ikke laves med needle eye, er for mig, ikke et stort problem. Man kan kompensere for det ved at bruge et lidt bredere krogstyr/styreslange eller ganske enkelt fiske med løsthængende krog.

Når vi når lidt længere hen på sæsonen og de lidt mindre fluer kommer frem af æsken, går jeg over til at bruge dobbeltkrog, nærmere bestemt Loop Black Nickel i størrelse 6-10. En rigtig stærk krog med et godt kroggab - og er man flittig med slibestenen, kroger den efter min mening glimrende. Har jeg fanget en laks, eller er vi nået frem til de helt små fluer, fisker jeg med enkeltkrogede fluer.

Vedrørende de, fra fabrikken, modhageløse kroge findes der i det mindste Gamakatsu 19 5P, men jeg må indrømme, at jeg ikke har erfaringer med den og ved ikke præcis hvor bredt dens krogøje er og hvilken styrke den har.

Efter sigende er Owner imidlertid ved at barsle med modhageløse udgaver af stinger-krogene nr. 36 og 41. Korsholm skriver, at disse skulle være på lager medio april.

 

Bedste hilsner samt knæk & bræk

 

Torben Thinggaard

 

Til top
Leif Skaaning Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
leifsk Avatar

Tilmeldt:: 26 Mar 2009
Status: Offline
Beskeder: 2
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér leifsk Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Mar 2011 kl. 08:16
Hej Torben
Tak for dit fine og engagerede svar.
Jeg har endnu ikke haft den glæde at lande en laks, men håber selvfølgelig at det vil ske i år. Derfor vil jeg jo gerne finjustere grejet, så det i hvert fald ikke er det der er skylden.
 
Jeg kunne godt bruge lidt flere kommentarer fra andre også.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres