Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Slibe kork håndtaget

 Besvar Besvar
Forfatter
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Slibe kork håndtaget
    Sendt: 08 Mar 2011 kl. 12:55
Hej.

Jeg har en Scierra CTC 9' #7 stang. Den har half wels håndtag, men det ligger slet ikke godt i min hånd (det er for tykt). Jeg har en Loop Multi PWR 9' #6 med et meget tyndere håndtag og det gør den legende let at have med at gøre og det kunne jeg godt tænke mig at min CTC stang også var. Jeg har ikke nogen maskine jeg kan spænde stangen fast i og så rotere, men kan det gøres i hånden? Hvilket sandpapir skal jeg have fat i?
Hilsen Kim.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 13:01

Hej Kim !
Jeg gør selv det, at jeg vikler spidsen af bunddelen ind i malertape, for ikke at ridse den ! Så stikker jeg den ende med tape ind i en boremaskine ! Laver også lige en form for støtte midt på stangen, for at gøre det nemmere for mig selv ! Så sliber jeg med korn 120-180 til at starte med, for at få den ønskede form og tykkelse ! (pas på du ikke kommer til at slibe ind i klingen. Stop op mange gange og prøv at føl dig frem, hvor meget du har slebet af. Det er bedre der er lidt for meget at holde i, end for lidt).
Så slutter du bare af med en korn 400-600, alt efter hvor fint du vil have resultatet Smile
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 13:02
Ps- det er nemmest, hvis du får en anden person til at håndtere boremaskinen, så du ikke behøver bekymre dig om 2 ting på en gang :-)
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 13:05
Er du sikker på at spidsen ikke knækker? Altså den del der er i boremaskinen?
Hilsen Kim.
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 13:06
Hej Kim,
har du ikke en boremaskine ?
 
Så kan du med malertape tape stangens bunddup fast til borepatronen - brug rigeligt tape.
Så spænder du boremaskinen fast - eller får en til at hjælpe dig med at holde den. Med venstre hånds tommel og pegefinger holder du rundt om klingen lige over håndtaget. Ikke for meget gas på boremaskinen og så sliber du ellers håndtaget med højre hånd.
Sandpapir - start med 240 og slut så højt som du gider - husk at der også forsvinder lidt under finpudsningen..
 
Alternativt kan du spænde klingen fast i ferrulen, men det ville jeg nu ikke gøre. Kommer du til at holde for hårdt med sandpapiret risikerer du at klingen vrides istykker - men det kan sagtens lade sig gøre.
 
vh
Peter


Redigeret af P.M. - 08 Mar 2011 kl. 13:07
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 13:12
Okay. Jamen så tager jeg en tur i Bauhaus efter noget sandpapir og en bred rulle malertape og prøver det i har foreslåetSmile
Jeg kommer ikke ferullen i boremaskinen, det er for risci til migWink
Hilsen Kim.
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 13:18
Der er ingen risici ved at komme ferullen i boremaskinen, hvis du bare sørger for at lave et støttepunkt under klingen ! Desuden er du så sikker, på at slibningen bliver mere jævn, da omdrejningspunktet bliver perfekt centreret ! Ved den anden måde, bliver det bøvlet og der kan komme mange udsvinginger ved slibning :-)
Det er derfor jeg foreslår dig den første metode Wink
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Bent Kristensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Bent Kristensen

Tilmeldt:: 20 Jul 2002
Geografisk: Køge / Borup
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Bent Kristensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 13:35
Hej Kim.
 
Når nu du skal til at slibe håndtaget, vil jeg forslå følgende, som jeg syntes virke utroligt godt.
Jeg har bygget rigtig mange stænger gennem tiderne. På alle fluestængerne har jeg slebet håndtaget til, så det passer perfekt til mig.
Forstået på denne måde, jeg finder ud af hvordan fluestanger ligger bedst i hånden. Derefter markere jeg med kuglepen, hvor fingerne sider. Derefter slibes forsigtigt med en rundfil, i fingernes længde retning,  så fordybning på håndtaget kommer til at passer til dine fingere, derefter slibes med korn 80 og til slut med korn 180. Det tager godt nok tid at lave, men det er besværet værd syntes jeg.
Bare et indput, når nu du alligevel skal til at slibe håndtaget på den omtalte stang.
 
MVH
Bent.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 14:29
Hvis det er muligt, så undgå at montere ferulen i boremaskinen, der er en risiko!
Har du et skruestik så kan man med lidt "gefyl" godt montere sin boremaskine i den, det er dog bedre med en maskinholder:
 
Er der en bunddup på klingen der kan afmonteres, så gør dette og lav en kobling, evt. med et bor og malertape.
 
Lav en eller to understøtninger til klingen ud efter, og så kan man ellers slibe løs, som de andre skriver, tag den med ro! Man kan nemmere tage mere af end fylde på!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 08 Mar 2011 kl. 14:51
Hej Kim.
 
Der står ikke i din profil hvor i landet du bor, men er det i nærheden af Sj.Odde må du komme og låne mit værksted.
Jeg har alt hvad hjertet begære af maskiner.
Det gælder selvfølgelig også i andre.......
 
 
Mvh Ole Sj.Odde.
Til top
Kim Krikau Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Kim Krikau Jensen

Tilmeldt:: 26 Feb 2011
Geografisk: Jylland
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Kim Krikau Jensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 09 Mar 2011 kl. 04:08
Hej med jer og tak for jeres svar.
Jeg gik rimelig hurtigt i gang efter jeg havde været i Bauhaus. Heldigt at konen også var hjemme så hun kunne hjælpe mig med at holde boremaskinen mens jeg sleb kork håndtaget. Det er blevet et smukt resultat.
Og iøvrigt tak Ole for tilbudet Smile
Hilsen Kim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres