Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Fluebindings materialer

 Besvar Besvar
Forfatter
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Fluebindings materialer
    Sendt: 05 Mar 2011 kl. 08:04
jeg står og skal binde denne gedde flue
 
Dog i Gul og rød foran
 
 
 
Er der en venlig sjæl der kan guide mig til hvad den, lange GRÅ fjer mm hedder ???
 
og hvor på nettet den købes.
 
Og så også gerne hvad det røde hedder til hackle, oppe ved hoved. Det hvide er bucktail ved jeg
 
på forhånd tusind tak for alt hjælpen
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2011 kl. 09:08
Hej Claus,
 
de lange grå fjer er grizzly-fjer, formodentlig af typen saddle-hackles. De kan købes i form af hele nakker. Hvis du ikke vil ofre så mange penge, kan du i stedet købe en pose med grizzly schlappen-fjer. De egner sig glimrende til formålet. Den røde fjer er en kortfibret marabou-fjer. Nok af typen Wooly Bugger-marabou eller måske er der brugt den inderste bløde del af en schlappen-fjer.
Hvis jeg husker rigtig omkring dit geografiske ophav, ville det være nærliggende at handle i Sportshuset (også net).
 
Bedste hilsner samt knæk & bræk
 
Torben Thinggaard
Til top
Jørgen Sørensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jørgen S Avatar

Tilmeldt:: 04 Maj 2006
Geografisk: Cph
Status: Offline
Beskeder: 1242
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jørgen S Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2011 kl. 09:13
Jeg ville benytte en sådan saddelfjer, af de største og bredest - 2 måske 4 stykker.
 
fås i mange farver
 
Gedder er ikke kostforagter, så bind du bare fjer på fra en ½ høne, lidt flash, pyntet op med nogle lange hår fra ged, hest, hund eller en festparyk på en god stor ikke for tung krog - slut af med et øje der enten købes færdig eller males i hånden og smør hoved ind i fler lag lak eller epoxy og du er klar.
Lav fluerne op til 20cm
Knæk og bræk
/J
 
 
Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Mar 2011 kl. 10:34
jeg fandt opskriften her jubii
 
 
jeg er i tvivl om det røde foran er marabou eller ??
 
 
her er flere varinater
 
 
ClapClap


Redigeret af flycast - 05 Mar 2011 kl. 10:51
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2011 kl. 08:16

Hej Claus,

 

betegnelserne på fluebindingsmaterialer kan godt være lidt af en jungle at finde rundt i. Begrebet marabou bliver i dag brugt som en typebetegnelse, der sigter til fjerens tekstur og ikke nødvendigvis til den fugl, den stammer fra. Oprindeligt var det så vidt jeg ved en afrikansk stork (Leptoptilos crumeniferus). Man kan således støde på mange forskellige produkter, hvori navnet marabou indgår, f.eks. Mini Marabou, Spey Marabou, Wooly Bugger Marabou og afledt heraf Chickabou m.fl. Fælles for alle disse fjer er, at det har nogle meget bløde fibre med et voluminøst, fluffy udseende, der tilfører den givne flue godt med liv i vandet.

På mange fjertyper, herunder saddle-hackles og schlappen-fjer, finder man netop den type fibre nærmest fjerens rod.

Så navnet kommer sig ikke så nøje, bare fjerens fibre har den rigtige tekstur.

Den flue, du har fundet ser rigtig giftig ud og jeg er ikke i tvivl om, at gedderne vil synes det samme.

 

God fornøjelse!

 

Torben

Til top
Claus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
flycast Avatar

Tilmeldt:: 07 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 642
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér flycast Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2011 kl. 08:24
super tak for svar
 
den fjer der er grå og hvid, den synes jeg bare ser rigtig lang ud, og de poser man får, gad vide om de er så lange eller om de bare er små
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2011 kl. 09:13
Hej Claus,
 
 
Bedste hilsner
 
Torben
 
Til top
Torben Thinggaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TT101 Avatar

Tilmeldt:: 13 Maj 2008
Geografisk: Vestjyl./Århus
Status: Offline
Beskeder: 528
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TT101 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Mar 2011 kl. 09:24
En af mine med med 4-5 schlappenfjer, en lang sort saddel-fjer, masser af marabou i forskellige fiberlængder og ikke mindst en forholdvis tung belastning i front. Det giver en særdeles livlig flue, der kaster godt selv i store størrelser.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres