Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hejre "plukning"

 Besvar Besvar
Forfatter
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hejre "plukning"
    Sendt: 23 Feb 2011 kl. 18:11
Hej Alle jeg har fået fingre i 2 stk hejre fra et dambrug hvor de er aflivet som skadevoldene vildt mit spørgsmål er så..
 
plukker man sådan en satan eller skal den flåes i et helt skind??
Til top
jens l rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jemus Avatar

Tilmeldt:: 25 Mar 2005
Geografisk: ejby fyn
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jemus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 18:23
kommer an på hvad du vil bruge den til vis de skal udstopprs så kør dem til konsevatoren hele. vis du skal spise dem, siger jeg god fordøgelse. det er ikke nogle goumé middag gemt i dem.
Til top
ole skaarup Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ole skaarup

Tilmeldt:: 11 Dec 2010
Geografisk: Hobro
Status: Offline
Beskeder: 201
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ole skaarup Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 18:26
jeg regnede nu med at skulle bruge dem til materialer til fluer ;-)
Til top
mads knudsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mads77 Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2008
Status: Offline
Beskeder: 134
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mads77 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 18:53
Hvis det kun er de lang fibrede fjer til Spey og Dee fluer du er intresseret i er det nok nemmes bare at plukke dem.

Ps hvis du får flere end du kan bruge så smid endelig en mail Wink
Knudsen77aarhus@hotmail.com

Vh Mads



Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Feb 2011 kl. 20:34
Hej Ole.
 
Vis du griber ribningen af fætter "skrut" rigtig an, så har du fjer til resten af dit fluebinderliv.
 
Jeg plejer at plukke fjerene af, og det kræver lidt omtanke.
 
Find først ud af, hvad du evt. vil binde med hejre fjer.
 
Pluk de fjer i et antal på 10 - 15 stk. og få dem renset.
 
Jeg bader mine, lader dem tørre, og fryser så tingene i ca. 1 uge ud i 3 dage og fryser så igen 1 uge. Før jeg ligger dem på " lager" vasker jeg dem engang til i håndvarmt vand tilsat skyllemiddel.
Når det hele er tørt, så ligges der utøjsdræber ved, og  jeg bruger ting i spåner, oftest med lavendel duft, det kommer fra den her forretning:
 
 
søg under Cedar & Lavendel - spåner eller i poser. Er et fremragende gift middel mod utøj i fjer! 

 

 
Det kan betale sig at give sig godt tid, når hejrefjer skal sorteres, dels er de fyldt med utøj, og er møg beskidte, og når man vil plukke vinger og andet, er det ofte sagen at klippe vingerne af, for at undgå en blodfyldt fjerpose.
 
Ud over vinger og spey fjer, er der rigtig mange fjer fra ryg og gump, som er rigtig gode til nymfer og kystfluer.
 
Jeg binder rigtig meget, men sådan en hejre holder tit 4 - 5 år til undertegnede, og jeg farver tit tingene selv, så der er rigeligt i en enkelt fugl.
 
Du kunne jo evt. bytte hejrefjer med andre her på 123nu, folk, der har forstand på fluer, ved godt, hvad hejre, og for den sags skyld også blishøns - gæs og edderfugle er værdWink
 
God fonøjelse med plukning af dine hejre.
 
Mvh
P.K.
 
 


Redigeret af PK - 23 Feb 2011 kl. 22:45
Til top
claus andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
felix

Tilmeldt:: 15 Nov 2005
Geografisk: vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 6
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér felix Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2011 kl. 00:42
Til top
Heinz Gerhard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tackler Avatar

Tilmeldt:: 10 Jul 2005
Status: Offline
Beskeder: 1502
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tackler Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 24 Feb 2011 kl. 08:37
Citat: jemus

kommer an på hvad du vil bruge den til vis de skal udstopprs så kør dem til konsevatoren hele. vis du skal spise dem, siger jeg god fordøgelse. det er ikke nogle goumé middag gemt i dem.
 
Hejrens bryststykker drysses med salt og peber. En god klat smør
varmes i en gryde eller højkantet pande, og når det har sydet af,
lægges kødet derned og brunes på begge sider.
Fløde og portvin hældes ved, det bringes i kog, og der skrues ned for
varmen. Det skal småsnurre et kvarter, så kontrollerer man (som
omtalt i kapitlet Vildt på Bordet) om det har fået nok.
Fløden skal have nået en konsistens, så den »dækker« en ske der dyppes
i den. Ellers må kødet op et øjeblik og saucen koges hurtigt ind under
omrøring. Den smages til med salt og peber, tages af varmen, og 50 g
smør ploppes i små klumper ned i den, når de under omrøring er
smeltet serveres der.
Spis pillekartofler til.
'Bon apetit'
 
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres