Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Hjul til vertical jigging i saltvand

 Besvar Besvar
Forfatter
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Hjul til vertical jigging i saltvand
    Sendt: 20 Feb 2011 kl. 22:53
Hej
 
Jeg vil ud og prøve kræfter med vertical jigging efter torsk i den kommende weekend.
Jeg har et vertical jigging sæt til brug i ferskvand, men hvad er kravet i saltvand?
Jeg har læst et par artikler hvor der anvendes fastspolehjul, men jeg har ikke et sådan hjul i den str. Men jeg har adskillige multihjul som måske kan bruges.
 
Jeg har et Daiwa Viento som jo er kanont til vertical jigging i ferskvand, men kan det bruges i saltand?
Ellers har jeg et Amb 5601 UltraCast som kan komme i spil, eller et Daiwa Millionair CVZ 253 og et Amb 6500 Power Handel.
 
Men hvilket vil i anbefale?
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 23:37
Jeg ville bruge amb. 6500 - Viento kan også bruges, men hvorfor udsætte det for unødigt saltvand/slid, når du har 6500,, mens de to sidste hjul nok er mere velegnede som kastehjul.
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 10:37
Hej Martin
 
Nok en lidt for sen melding, men alligevel.
 
Er ikke helt sikker på om Vientoen kan holde til saltvandet. Hvis jeg var dig ville jeg bruge det letteste af hjulene. Som du ved skal alle hjul uden undtagelse lige skylles/tøres af og smøres efter en tur ved saltvand.
 
Bruger selv et ABU Innshore til Vertcal jig efter torsk. Det virker fint for mig.
 
Hvordan gik det egentlig på vandet i weekenden?
 
Mvh
Søren
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 11:17
Hej Søren
 
Det er først næste weekend, så meldingen er lige i rette tid.
 
Martin
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 11:31
hvilkent hjul du vælger er underorenet, det er din smag der tæller. Fisker selv rigtig meget vertical og bruger både fastspole og multi, men mest fastspole da agnen kommer hurtigere ned til torskene. Det vigtigste er en tynd fletline max 0.13 da du så har fuld kontakt med bunden. Kan i øvrigt anbefale et drop shot rig med en dying minnow/ jerk minnow fra savage, vil næsten love dig at du udfisker hele båden. Lodstørrelse ca 50 g. Afstand på 50 100 cm til krogen, forfang 0,50 fc. Vh lars
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 11:46
Hej Martin
 
Du spørger efter "kravene" til saltvand. Som jeg ser det er der ingen nævneværdige forskelle. Grejet skal være lidt kraftigere. Bruger selv ABU inshore og en Berkley jerkbait stang kastevægt omgring 60g. Ellers bruger jeg en Henk Simonz "The pike fighter" til det lidt lettere vertical. Af line bruger jeg 0,10mm whiplash Crystal med ca. 75cm 0,39mm fc forfang. Jigs i størrelse 35-80g.
Savage Gears nye jigs er specielt lavet til Vertical efter torsk mm. og kan varmt anbefales.
 
Mvh
Søren
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 17:38
OK, den stang jeg har er en BFT Walker Medium Casting 6'6" med kastevægt op til 40 gram. Den har jeg tænkt mig at bruge sammen med mit Daiwa Daiwa Millionaire hjul (Det er et CV-X 203LA) som jeg montere op med en 0.08 mm superline.
Til det lidt grovere montere jeg min Escaliber Røst 6 punds pirkestang op med mit Amb. UltraCast 5601 med en 0.12 superline, så burde jeg kunne klare det meste.
 
Martin


Redigeret af mahon - 21 Feb 2011 kl. 17:46
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 17:58
Hej Martin
 
Det lyder til nogle gode kombinationer - især BFTén. Det vigtiste er at især stængerne er lette, så du mærker det mindste nap. Min Henk Simonz har kastevægt 14-28g hvilket er fint til Vertical efter torsk. Stangen er meget stiv i det. Vil tro den kan håndtere pirke op til 100g verticalt. 
 
Mvh
Søren
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 13:48
Resultatet af dagens fisketur blev at det lette grej til vertical jigging ikke på nogen måde udfiskede det mere traditionelle grej, statistisk set var det helt lige, 0 fisk til begge dele.
For første gang nogensinde har jeg oplevet en tur hvor hele båden (17 mand) ikke fangende noget som helst, ikke engang en undermåler!) og det samlede antal kontakter var 1! (Denn var dog på en pirk)
Så samlet set en desideret nultur hvis der nogensinde har været en!
 
Men vi var ude i den friske luft, og det er jo også meget værd Tongue
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 14:04
Hej Martin,
 
Hvor tog I ud fra?
 
Har selv oplevet dette en enkelt gang på Øresund omkring nytår sidste år. En "forfærdelig" tur med dagsfrost, tåge så man ikke kunne se og go' vind. Først 1/2 time før lukketid blev der landet en enkelt (men til gengæld pæn) torsk..
 
Men ok, de dage skal jo være der ellers bliver det jo en kende trivielt! Det gode er jo så at man ikke ved hvornår man rammer dagen ((-:
 
/M
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 14:29
Det var fra Skærbæk. Ja alle tog det pænt, og skipper lovede da også at næste tur ikke ville give dårligere fangster ;-).
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
martin petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
map

Tilmeldt:: 02 Apr 2006
Geografisk: lolland falster
Status: Offline
Beskeder: 559
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér map Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 14:34
OK, han turde dog ikke at love bedre fangster (-:
 
/M
Til top
Dennis Birnbaum Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Dennis Birnbaum

Tilmeldt:: 26 Sep 2003
Geografisk: synderjyllands amt
Status: Offline
Beskeder: 18
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Dennis Birnbaum Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 26 Feb 2011 kl. 14:43
Når du er i lillebælt ville jeg nu nok have taget bundforfanget efter flade for der er godt nok ikke mange torsk at komme efter der...
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres