Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rørflueglæde med HMH

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rørflueglæde med HMH
    Sendt: 20 Feb 2011 kl. 10:15

Det vrikker, det vipper, det roterer og det ruller-op. Sådan var nogle af mine frustrationer når jeg en sjælden gang imellem kastede mig ud i at binde rørfluer på alskens mere eller mindre opreklamerede rørfluenåle fra mit arsenal.

I en nylig rørflue-debat her på siden anbefalede en bruger HMH rørfluekit. Et af mine fluestik er tilfældigvis et HMH, så jeg er bekendt med firmaets gedigne kvalitet, men ikke med omtalte rørfluekit. Jeg googlede lidt rundt på det, og kom i øvrigt i tanke om Henrik Kure Nielsen som i bogen ”Rørfluer” brugte noget tilsvarende.

Anskaffede mig et starterkit som jeg fandt til spotpris. Testede det først på de forhåndenværende rør fra Guideline Fits, Pro System og Eumer og alle passede de perfekt på HMH kittet. Man kan sågar fastlåse metalrør og Loop bottle-tubes urokkeligt uden brug af de medfølgende nåle (se foto).

I det hele taget en herlig fornemmelse, at have genfundet eller rettere fundet rørflueglæden ved hjælp af et så genialt og relativt billigt produkt. Et produkt jeg simpelthen bare må anbefale! Prøv det, prøv det! :-)



...Som kuriosum har jeg efterfølgende anskaffet mig nogle pakker plastrør fra HMH, og guhjælpemig' om ikke de er af en kvalitet og fleksibilitet som overgår alt jeg tidligere har prøvet fra de her i landet kendte fabrikater. Prøv dem ditto..! :-)

Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 11:11
Hvad bruger du til at holde de helt små rør, som FITS?
 
De medfølgende nåle er i hvert fald for store...
Til top
Esben Ludvigsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
EsbenL Avatar

Tilmeldt:: 20 Jul 2007
Geografisk: Kibæk
Status: Offline
Beskeder: 533
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér EsbenL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 11:18
Jeg skulle gerne modtage mit HMH Tube Premium inden for 1 uge..... Ser frem til fuld rotation Clap
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 12:42
@ Jan:
 
Der kan være noget om at Fits 1 måske ikke passer til den lille HMH-nål. Har ikke Fits 1 rør ved hånden, men HMH's eget plastrør "Flexible Micro 1/16" passer perfekt ind i et Fits 3 rør, så det har nok en anelse større inderdiameter end et Fits 1 som så nok har samme yderdiameter. Problem solved.. :-)
 
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 13:59
Hej Ole
 
Rart at høre fra en som virkelig er glad for sit grej. Jeg har lige set demoen om værktøjet. Det lyder godt og ser også rigtig godt ud. Jeg kan blot ikke få øje på hvad forskel der er på HMH og så det billige i messing til 33,50 kr. Det har jeg og er meget tilfreds. Er der en forskel, som jeg ikke kan få øje på vil jeg gerne om du kan oplyse mig om det.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Henrik L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSL

Tilmeldt:: 18 Jun 2005
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 14:26
Big smile
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 14:28
Hej Karsten, jeg kender ikke det rørfluekit du omtaler; hvis du er tilfreds med det og prisen taget i betragtning, så er det vist et rigtigt godt fund..:-)
 
HMH er uomtvistelig kvalitet der holder, men vigtigst for mig, at man fra samme firma kan få plastrør der er 100% designet til nålene.
 
Jeg har ingen personlig eller økonomisk interesse i hverken HMH eller dets distributører, så jeg nævner ikke hvor jeg købte det, men vil da prale med at det kostede omkring 160.- inkl. porto..;-)
 
I øvrigt synes jeg HMH kittet minder om dette kit fra Korsholm (http://www.korsholm.dk/fiskeri/fluebinding/vaerktoej/roerflue-vaerktoej.html) måske lige bortset fra at vist ikke kan "fastlåse" metalrør i det som på HMH.
Til top
Peter Rødsgaard Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rødsgaard Avatar

Tilmeldt:: 19 Nov 2001
Geografisk: Vejle, Kolding og Fyn
Status: Offline
Beskeder: 342
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rødsgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 14:44
Vil mene det fra Korsholm er bedre end det viste fra HMH.
 
Hilsen
Peter
Til top
Karsten Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
karsten4 Avatar

Tilmeldt:: 08 Mar 2003
Geografisk: Nordjylland
Status: Offline
Beskeder: 499
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér karsten4 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 14:57
Hej Ole
 
Det er nok det med metalrør der gør forskellen. Det jeg har, egner sig ikke til metalrør.
 
Mvh
 
Karsten
Til top
Ole Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
High Speed Avatar

Tilmeldt:: 15 Sep 2003
Status: Offline
Beskeder: 84
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér High Speed Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 14:59
Kender ikke Eumer's/ Korsholm's kit i praksis, så jeg skal undlade at udtale mig om det ene er bedre end det andet.  
 
Egentligt synes jeg det er en fordel at der ikke er alt for mange nåle med at holde styr på... Og så kan jeg godt lide ovennævnte mulighed for at låse f.eks. et kobberør fast på. Se 1 min. 40 sek. inde i denne video: http://www.youtube.com/watch?v=VQzUMsU-IkY
 
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 15:21
Jeg har haft de omtalte og jeg vil mene at den største forskel er at man på HMH kan fastgøre røret, så det ikke kan snurre rundt. Om det er plastik eller metal er underordnet...

Men må indrømme at HMH er lidt dyr i forhold til de andre, jeg har heldigvis fundet den billig på eBay, ville nok ikke ha købt den, hvis jeg skulle give fuld pris her i DK.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 15:41
Jeg så forleden en af mine kammerater binde rørfluer med en filtnål til 5 kr. i stikket. Den kan købes i de fleste butikker, der handler med hobbyartikler. Til den pris gør det ikke så ondt at købe et lille udvalg og knække spidsen af, så den passer til forskellige størrelser. Metalrør holder den også fint, hvis man giver plastrøret (inner tube) en klat sekundlim først.

Johan
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres