Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

UL igen?

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: UL igen?
    Sendt: 18 Feb 2011 kl. 13:55
Hej
 
Jeg har længe gået med den tanke at jeg gerne ville i gang med UL fiskeri på kysten. Har læst lidt gamle artikler om emnet. Er stadig nogen af jer der dyrker UL fiskeriet eller er det gået helt i glemmebogen? Eller fisker i mere med lidt mere "ordinært" grej til fordel for UL grejet?
 
Jeg vil meget gerne i gang. Grejet jeg har anskaffet mig er en St. Croix 5,6´ 0-5g samt hjul der matcher.
Er der nogen der kan komme med lidt input omkring:
- Valg af linetykkelse? Har tænkt på Whiplash Crystal eller Sufix 832 i 0,10mm.
- Er det stadig muligt at finde UL endegrej i grejforretningerne og hvad skal jeg gå efter?
- Alle andre input er meget meget velkomne
 
Med venlig hilsen
Søren
Til top
Nicolai Ulrik Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
NicolaiH Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 571
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér NicolaiH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 14:47
Små strippere, Toby 7 gr osv. er fine stykker endegrej.
Hvis du vælger whiplash crystal så gå efter 0,06. 0,10 vil føles for "tykt" til UL.
Mvh.
Nicolai Ulrik Hansen
www.idus.dk
www.rimte.dk
www.fiskogfri.dk
Til top
Keld Skytte Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Keld P.

Tilmeldt:: 02 Aug 2006
Status: Offline
Beskeder: 376
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Keld P. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 14:50
Da jeg var med på UL dillen, fangede jeg meget på Mepps 2 sølv, men modificeret ala Aksel Thomsen med grønt blad.
Eneste problem var at linerne kinkede voldsomt.
Keld Skytte.

www.nordfynsknaturfoto.dk
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 15:14
Prøv at tjekke ul-gennemløberne, Snaps 5g, Luffe 4g og Fladbukken 4,5g hos TMF. Langtkastende og levende i vandet.
http://www.tmf-endegrej.dk/
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 17:17
Hej Søren.
 
Ul spin i dag dyrkes af mange og det er heldigvis sådan at du kan købe rigtig mange af dine blink i flere forskellige forretninger.
 
Jeg fisker stadig Ul, med meget korte stænger små 5' -6' og dito små fastspoelhjul, og jeg hygger mig sammen med mine børnebørn, som grundet deres alder - 4-5 år, sagtens kan bruge Ul grejet, som om man så må sige, passer til personernes størrelser.
Vi fanger havørred og hornfisk på kysten, og tar lidt ture efter regnbuer i P&T vandene.
 
Jeg har fisket Ul siden det blev populært, og lavede i årerække masser af UL blink, som idag, desværre er et sluttet kapitel, da jeg har stoppe mit blink støberi.
 
Skal du have helt specielle UL blink, og vil have fingre i noget rigtig godt, ja så må du hører her på 123nu, om der er nogen som vil "dele" ud af deres favoritter.
 
Skulle du have lyst til at læse lidt omkring det UL fiskeri, jeg har være indvoldveret i, så kig evt. på de artikler her:
 


Redigeret af PK - 18 Feb 2011 kl. 17:19
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 18:20
Hej
 
Takker mange gange for alle input. Det er også rigtig godt at se at der nogle af "de gamle" UL fiskere har meldt sig på banen.
Per jeg kan kun åbne den første link, men går næsten ud fra at det er artikler fra ca. år 2005 - eller?.
Per jeg har læst nogle af dine gamle artikler og synes også at huske at du har været aktiv med blinkstøbningen (eks. imitator i små størrelser).
Ærgerligt at man kun kan få Imitator fra 12g og op i dag. Af blink som jeg har i dag og som jeg måske tror jeg kan bruge er: Toby 7 og 10 g, Møresilda 6g, Stripper 4 og 7g, Osten 6g, Snapper 6 og 10g samt Mepps Kobber str. 2, Blackfury str. 2, ABU Droppen i blå/sølv samt nogle andre blink i lidt ubestemmelige mærker/typer. Det som jeg tror jeg mangler er nogle af de gamle typer som Æbelø mm. Har i nogen favoritter (typer, vægt og farver) i bruger i dag til UL?
 
Per hvor "huserer" du rundt på kysten når du er på UL? Jeg kommer selv fra dit lokal område så jeg er naturligvis interesseret i at vide hvor UL kunne være aktuelt. Jeg har en lille jolle med motor så det kunne måske være lidt interessant at besøge de små vige i Haderslev Fjord. Normalt fisker jeg ved/fra kysten omkring Råde, Halk og Bukholm med "ordinært" kystspinne udstyr.
 
Flere input modtages meget gerne, men takker endnu engang for de indkomne.
 
 
Medvenlig hilsen
Søren
 
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 19:18
Hej Søren.
 
Jeg har siden 1972 brugt de områder du nævner, og jeg har normalt et rotations system, hvor jeg veksler pladserne alt efter årstiden.
 
Jeg har ikke været så aktiv de senere år, grundet sygdom, men meget af mit fiskeri foregår om sommeren midt på dagen i den varmeste tid, og da søger jeg pladser, som ikke er decideret badestrande, med frisk vand, oftest i området af Haderslev Fjords munding, og over mod Årøsund.
 
Det er iøvrigt forbavsende, hvor mange fine havørreder, der er parkeret i blæretangen, på en varm sommerdag, og føde skal de jo have, og både flue og Ul spin er utrolig effektiv, og så er der ikke mange, som dyrker fiskeriet i høj sol, men render heller rundt om natten.
 
Det gjorde jeg også indtil for 10 - 12 år siden, da fandt jeg ud af, at oplevelser og fangstert var omend ikke bedre, så ligeså givende, i den varmeste tid.
 
De omtalte blink du mangler, kunne evt. skaffes her på siden, send mig en privat mail ved lejlighed, så skal jeg se om jeg kan trylle lidt frem, fra mine gamle kontakterWink
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 18 Feb 2011 kl. 19:22
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 19:19
Jeg har gået med UL-spin 5,6 fods stænger, men har nu skiftet den ud med en let spin stang på 7 fod og kastevægt 2 -14 gram. Herved kan jeg stadigvæk kaste med meget små blink, og jeg føler at der er lidt mere fiskestang at gøre med, når fisken hugger. Har på det sidste mistet nogle gode fisk på 5,6 fods stængerne....hvilket jeg selvfølgelig tillagde stangens korte længde og manglende rygrad til at lægge pres på fisken....og ikke ejermandens egne evnerTongue Wink Nå men stangen, som jeg ikke har prøvet ved vandet endnu, er denne i en 7 fods udgave: http://www.fluer.dk/produkter-fiskegrej/155-spinnestaenger/2112-spro-tex8-passion-light-spin/ Stangen føles rigtig fed .....og er ikke mega slatten....hvis du forstår.... Der er iøvrigt en anmeldelse af stangen i en tungere vægtklasse 10 - ? gram  her på 123nu.dk under grejanmeldelser.
Knæk og bræk med UL fiskeriet og let spin, hvis du skulle vælge det.
Mvh.
Michael L.
Til top
martin-thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mart0

Tilmeldt:: 13 Okt 2007
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mart0 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 21:06
de nyhe savage gear nails fås helt ned i de små størrelser, fra 1,5gram og op til 3,5 gram.
også er der rejen fra bft. som er oplagt at fiske på ul grej.
du kan få flet line helt ned i 0,04 tykkelse. som vil gøre det nemmere at kaste de lette agn.
 
god fornøjelse og ser frem til en update på hvordan det er gået..
 
Til top
martin-thomsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
mart0

Tilmeldt:: 13 Okt 2007
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 77
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mart0 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 21:08
Citat: mart0

de nyhe savage gear nails fås helt ned i de små størrelser, fra 1,5gram og op til 3,5 gram.
også er der rejen fra bft. som er oplagt at fiske på ul grej.
du kan få flet line helt ned i 0,04 tykkelse. som vil gøre det nemmere at kaste de lette agn.
 
god fornøjelse og ser frem til en update på hvordan det er gået..
 
rejen er lavet af strike pro,,,, og ikke bft
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 18 Feb 2011 kl. 23:25
Hej
 
Du burde prøve at skaffe et par af blinkene fra AT-serien:
 
Æbelø 6 gram f.eks. i fluo. rød/sort og blank/rød
Imitator 8 gram i samme farver
Gofi 7 gram i samme farver
Thomas 7 gram i samme farver
De forhandles som bekendt ikke længere i butikkerne, men jeg mener, at ham blinkstøberen fra Helsingør, der undertiden sælger blink her på forummet, har en Imitator på programmet, som meget minder om AT-Imitatoren. Den kaldes vist "Kolding-Imitatoren" eller noget i den stil. AT-udgaven er i hvert fald et fint lille blink, der går højt og livligt i vandet. I nogle år var den den lille Æbelø en favorit i fluo. rød/sort. Den gav en martsdag 9 stk. med 4 over målet op til 58 cm på en lille Fibatube 6'1'' og 0,15 nylonline.
 
Andre forslag:
Gladsax-wobbleren 6 gram - en fin lille kutlingeimitation.
Salamander eller Morild 6 gram fra Sølvkroken (tidligere fra fabrikken Paravan) - fine småblink med god gang og sikkert et forbillede for blinket AT-Thomas.
 
Panter-spinneren 5 gram fra Myran - kompakt lille spinner, der ikke er alt for tung.
 
Rapala Shallow Shad Rap 5 cm (den med den korte ske med et knæk). Kaster nogenlunde og går ikke for dybt med en livlig gang.
 
Du kan benytte UL alle steder, men det er nok mest oplagt i fjorde og de mere lavvandede kyster med revler og åelgræs.
 
K&B
 
 
 
 


Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 01:06
Hej Søren, Det er dejligt og se at andre end mig selv har interesse for UL fiskeri på kysten. Mit favoritsæt er en 5 fods Beastmaster og som hjul veksler jeg lidt mellem min Stella str 1000 eller mit Symetre i str 500. Som tidligere nævnt i denne tråd så er TMF på banen med tre små gennemløbere på 4-5 gram. Dem har jeg fisket og fanget en del HØ med/på. En anden favoritagn er kystwobleren Troutquiver. Den fåes i to str,den mindste på ca 4 gram. Dem kan du købe ved GrejOnline som også annoncerer her på siden. Jeg har også en del af de gamle blink, ligesom Per har jeg støbt mine blink i rigtig mange år. Du kan evt smide mig en mail med hvad du søger. Snurrebassen i str 0 er også et blink jeg skal have brugt noget mere. Held og lykke med det.
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 07:05
Hvis nogen skulle være interesseret ligger jeg inde med rest imitator i 8gr Wink
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 10:46
Jeg har fundet en spændende wobbler, fra et firma kaldet Albatros, på denne hjemmeside i danmark
http://seafishingbaits.dk/
som jeg købte hans restbeholdning af,
med en kastevægt på 1,9 g - længde 30mm.
Jeg fik dem i fluo grøn, fluo blå, og orange - og den findes også i hvid. Thumbs Up
Desværre findes billederne ikke længere på hans hjemmeside, men jeg har fået oplyst at han køber dem hjem igen. Så kontakt ham endelig.
Den minder i udseende meget om
http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=&l1=&l2=&l3=&v_id=17061&pg=1&search=trouty%20micro%20wobbler&search_attr=enkelt
og er som den også forsynet med en rasle kugle.
Ellers er der denne Deim Tail wobbler fra Innovative Lures
http://www.grejonline.dk/default.php?vis=vare&kat_id=&l1=&l2=&l3=&v_id=16923&pg=1&search=inovative%20lures&search_attr=enkelt
som jeg da også venter mig en del af.
I det hele taget finder du en del spændende ting fra Innovative Lures hos Grejonline.
Herudover har Kinetic et blink kaldet Bandit i 4 g, som også er blevet et af mine favorit endegrej. Og den har som de andre bevist sin værdi hos mig. Thumbs Up Jeg fandt disse hos Go Fishing.
På siden her
http://www.toko.dk/spinner-gram-roed-p-1455.html?osCsid=35fb0126b0f9734ba049cb2dd7b0a480
findes der en del 4 g spinnere til særdeles favorable priser. En hjemmeside der har min anbefaling, tidligere førte de også en spinner kaldet Nature Hopper med en kastevægt på 3,5 g, der i udseende minder meget om Nature Deep på siden her
http://www.bluefox.com/products/blue_fox_kits.php
rent faktisk tror jeg det er den samme, om han får denne hjem igen ved jeg ikke, men sker det er jeg der som et søm.
Mvh
Torben
Til top
Mark Thomsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mauser25 Avatar

Tilmeldt:: 02 Jun 2010
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mauser25 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 13:44
Jeg fisker alle steder på kysten med min 6 fods. ALLE... Bøjden, Randers Fjord (Båd), djurslands yderkyster. Ja sågar Bornholm. Det kan sagtens lade sig gøre at fiske alle steder. De fleste stænger kan nemt kaste op til 100% mere i gram end der er angivet. Det kræver selvfælgelig ligt føling med stangen.
 
Jeg bruger selv en 6 fods Shimano speedmaster 2-14 gram. Kaster nemt 20 Gram afsted (Bornholm) Har et shimano Twinpower str 1000 til kysten, og når jeg dørger i fjorden bruger jeg store woblere på min 5,6 fods stang med et Ci4 hjul fra shimano...
 
Det har givet masser af gode fisk, specielt til makkeren der også er UL entusiast. 2 fisk, en på 8,6 og 6,5... Sååå store fisk har intet med stangen at gøre... det er bare meget meget sjovere... 
 
Jeg bruger blink fra 10 gram og op til 18, faktisk helt op til 28 hvis der er meget dybt ved kysten. (Sjældent). Woblere helt op til 11 cm... Har sågar prøvet at trolle med mindre apex. Det gik helt fint, og masser af makreller... :D  Bare fantasien er der, så er alt muligt...
 
Knæk og bræk ved UL-vandet... Du kommer ikke til at fortryde dine inversteringer... Det ER så meget sjovere... :)
____
 
Mark T.
 
 
Til top
jens wennecke Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
wennecke

Tilmeldt:: 20 Nov 2005
Geografisk: københavn og møn/falster
Status: Offline
Beskeder: 173
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wennecke Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 14:58
Der kunne også være nogle interssante blink her. Jeg har dog ikke prøvet dem selv, men shoppen er rigtig god.Der er også en masse ul-wobblere.
http://www.fishing-mart.com.pl/sklep/en/spoons-goldfish-tomasz-krzyszczyk-g5-a23-p1315.html
http://www.fishing-mart.com.pl/sklep/en/igor-olejnik-trout-g5-a23-p1507-k8574.html
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 15:43
Hej
 
Tak for de mange input - super. Det har i hvertfald givet mig yderligere blod på tanden til at gøre mere ved UL fiskeriet. En ting er sikkert jeg vil bruge UL grejet noget mere i den kommende sæson. Måske vil jeg prøve at få fat på nogle af de "gamle" blink. Det kunne være sjovt at se om de stadig er "gangbare". Hvis der er nogen (ud over Ole) vil jeg meget gerne vide hvad i ligger inde med (gerne med billeder).
 
Takker endnu en gang for de mange gode input. Så må vi se om nogen af os mødes ved vandet.
 
Knæk og bræk
Søren
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 16:06

hvis du ikke kan lide fletline til dit ulfiskeri  kan du søge efter mede monofil liner de er billige og bedre end flere af de mere kendte monofil liner

 
Til top
Christian Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stikling

Tilmeldt:: 18 Sep 2004
Geografisk: Lillebælt
Status: Offline
Beskeder: 179
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stikling Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 19:59
Rapala woblere 3 - 5 cm orginal i synkende bliver gode kystwoblere hvis man filer skeen bort.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 21:12
Citat: stikling

Rapala woblere 3 - 5 cm orginal i synkende bliver gode kystwoblere hvis man filer skeen bort.
Hvad vejer de synkende rapaler på 3 - 5 cm.... Er det det samme som ved de flydende??
Mvh.
Michael L.
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 19 Feb 2011 kl. 21:27
Rapala Original er flydende, de synkende hedder Count Down.
 
3 cm vejer 4 gr og 5 cm 5 gr
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 16:20
Hej
 
Takker endnu engang for de mange konstruktive input jeg jeg har fået på indlægget.
Jeg kunne godt tænke mig lidt input til hvilke typer kystrækninger og bundforhold der er bedst. Her tænker jeg på er det speciel badekar, lavtvandede strækninger, leopardbund, ålegræs,  o. lign. Fiskes der kun efter sete fisk? Er der årstider der er bedre end andre til UL?
Hvilke knuder bruger i til at fastgøre endegrej? Synes jeg haft lidt problemer med at knuder holder på de tyndeste liner (0,10mm flet) Bruger palomar og uniknude.
 
Jeg  har i "Havørredens hemmeligheder" set hvor Thomas Hansen monterer små Snapper og Møresilda blink som gennemløbere. Er der nogen af jer der monterer blink som gennemløbere selvom blinkene ikke er lavet specielt til det?
 
Bruger nogen af jer ophængere? Hvis ja - hvilke typer og størrelser?
 
 
Med venlig hilsen
Søren
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 16:32
Hej Søren.
 
Den måde, som man laver falske gennemløbere på, har jeg brugt i mange år, og det blev særlig aktuelt, da Stripperen skulle vendes, så det blev en spinner.
 
Det vil sige, ingen ringe i, og snøren ført igennem, og så er der åbnet op, til rigtig mange falske gennemløbere, som er meget effektive, ikke kun til Ul!
 
Der kan laves andre tiltag, og jeg har flere løsninger, blandt andet den, som linket her viser:
 
 
Skal du have gennemløbere i alle afskygninger, så ret blikket mod Sjælland, her er nogle modeller lavet af nogle rigtig gode hjemmestøbere, og i meget små vægte også, og de blink der durWink
 
Skulle du ønske at få kontakt til de mennesker, der virkelig behersker gennemløbsteknikken, så er det ud på hjemmesiderne, der et stort udvalg til kyst og P&T, og også i åen, er der gevinst på gennemløb, tænk bare på Jack Rapid woblerne i 6g.Big smile
 
Mvh
P.K.
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 17:21
Hej Per
 
Kan desværre ikke åbne linket.
 
Jack Rapid wobler i 6g? Har eller været på Kent Andersens hjemmeside.
 
mvh
Søren
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 18:02
Hej Søren.
 
Jeg ved ikke, hvad det er for noget rod med åbning af links her på Forum, jeg er lokket ind, men kan ikke selv åbne mine artikler, nå prøv at søge på:
 
Gennemløbere i Artikler.
 
Vis det ikke virker, så søg på P.K. i Artikler.
 
Jack Rapid er en standard varer, og den 6g. er et rigtig godt våben, også til Steelheads på Halk, kig forbi Kent Andersens hjemmeside, og se historien om Jack Rapid:
 
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 20 Feb 2011 kl. 18:03
Til top
jens l rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jemus Avatar

Tilmeldt:: 25 Mar 2005
Geografisk: ejby fyn
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jemus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 20:00
har fuldt lidt med i denne tråd, da jeg for nogle år siden fisket meget ul.
da jeg så sad i går og læste om hvad blink der fandes kom æbelø blinket, og da jeg googlet det, fandt jeg nogle billeder af forskellige blink, og da jeg fisket havde jeg selv lavet nogle i messing plade, og var ok. men jeg kunne kende nogle af blinkne fra min fars blink æsker, så op til ham og kikke og han havde bl.a slagteren i 5g og og en anden med nogle små hak på bagsiden i 4g, lidt snak med ham og så siger han god hjælpe mig at han da vist har nogle forme på loftet, som han lige vil finde frem. så det jo næsten som juleaften. glæder mig til af se hvilke forme han støver frem.
 
og så har jeg så lige brugt de sidst 2 timer på at læse kent andersens hjemmeside.
tror jeg skal ind og ha købt nogle snå snapper. og igang selv med at ha fremstillet nogle messing plader.
 
 
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 20:10
en ting der er træls med Kent`s blink er at de ikke kan tåle at komme i vand malingen opløses og når man skriver til ham og fortæller om problemet siger han som undskyldning at han ikke kan lave det bedre når blinket skal sælges til den pris
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 20:40
I den sværm af gamle UL blink, som er nævnt på oplægget her, er der nogle blink, som ikke er nævnt, og det er de såkaldte nedfotograferede Smelt.
 
Smelt blinket var i en små 25 år, et meget velfangen blink, og blev lavet i 15g. og 22g., men var et oplagt blink, at lave selv, både støbt og i udstanset udgaver.
 
De første værktøjer i 15g. Smelt lavede jeg i 1969, og senere i 1972, da Ul var i sin vorden, blev Smelten lavet i mange størrelser og udgaver - tyndplade - tyk plade - akryl, og ikke mindst støbt i udgaver helt ned i 4g.
 
I den første serie AT, var det en 5g. Smelt, og så alle varianter i skafter fra skeer og gafler, så der har været nok modeller.
 
Blinkets fason har ændret sig, men har være smukt bukket, og så helt vild snorende i en proptrækker udgave, og Smeltens modstandere mente, at de voldsomme udslag gav for mange fejlhug.
 
Smelten med farver, der kom tæt på børsteorme, var utrolig velfangne i foråret, og farven messing, var virkelig et hit.
 
Jeg har i de sidste 25 år brugt Smelt, som overhovedet ikke er bukket, men er helt plane, og i midten af 80erne, lavede jeg et værktøj til Smelt i 9g. + 4g. i plade 2 mm. og 0,6mm - og de blev markedsført af InterSport kæden.
 
De var i messing - kobber og rustfast stål, og ser sådan ud her i 2011:
 
 
Blinket har været en storfanger i denne lille kreds der har brugt den, og farven har været ændret efter sagelig Jens Plug Hansens gamle metode, nemlig ved opvarmning på en kogeplade, så får blinket nemlig den rette børsteorm farve, især upoleret rustfast stål giver en forrygende farve.
 
En ikke bukket Smelt kaster uhyggeligt langt, især når der bruges fusionsliner under 0,12mm.
 
De oprindelige Ul blink af Axel Thomsens serie, så sådan ud:
 
 
 
Mvh
P.K.


Redigeret af PK - 20 Feb 2011 kl. 22:55
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 21:07
Hej Per nu har jeg flere gange stød på navnet AT i forbindelse med UL blink, men jeg aner ikke hvem  eller hvad AT står for eller hvilke blink han/de laver. Hvor kan jeg købe dem og hvad med de Smelt i 9 gram.
Mvh René
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 21:11
Axel Thomsen lavede mange fede ul blink i firserne og de blev solgt i daværende Sport Centrum. Vil tro at måske Go Fishing kunne have dem idag
Til top
Willy Dannevang Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
dannevang1 Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér dannevang1 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 21:11
AT = Aksel Thomsen
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 21:14

Aksel Thomsen er fra fyn og lidt af en guru inden for ulfiskeri

k&b
christian t.
Til top
Søren P. Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sph Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 144
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sph Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 20 Feb 2011 kl. 22:22
Hej Per
 
Har eller været på www.jackrapid.dk og har ikke fundet Jack Rapid wobler i 6 g. Er det ikke 6g Snapper du mener? Muligvis er jeg lidt "fatsvag" eller er det måske blot tidspunktet på dagen for mig ;-)
 
Så faldt 10 øren også her AT=Axel Thomsen
 
Ser interessant ud med smelten. Go Fishing skal vidst også have et besøg en af dagene. Synes dog prisen er lidt pebret for de originale JR blink. Måtte sidst af med 60,- pr. stk for Snappere.
 
mvh
Søren
Til top
Henrik L. Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik L.

Tilmeldt:: 29 Mar 2003
Status: Offline
Beskeder: 637
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik L. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 00:00
Hej Christian
 
Kan du anbefale nogle specielle mærker indenfor medeliner? Jeg fisker også helst med monofil, men udvalget er sjældent særligt stort i butikkerne...
 
 
 


Redigeret af Henrik L. - 21 Feb 2011 kl. 00:02


Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 00:29
tubertini
trabucco
har en rulle til og ligge i 0,14 den holder 3kg
k&b
christian t.
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 09:44
Citat: jemus

har fuldt lidt med i denne tråd, da jeg for nogle år siden fisket meget ul.
da jeg så sad i går og læste om hvad blink der fandes kom æbelø blinket, og da jeg googlet det, fandt jeg nogle billeder af forskellige blink, og da jeg fisket havde jeg selv lavet nogle i messing plade, og var ok. men jeg kunne kende nogle af blinkne fra min fars blink æsker, så op til ham og kikke og han havde bl.a slagteren i 5g og og en anden med nogle små hak på bagsiden i 4g, lidt snak med ham og så siger han god hjælpe mig at han da vist har nogle forme på loftet, som han lige vil finde frem. så det jo næsten som juleaften. glæder mig til af se hvilke forme han støver frem.
 
og så har jeg så lige brugt de sidst 2 timer på at læse kent andersens hjemmeside.
tror jeg skal ind og ha købt nogle snå snapper. og igang selv med at ha fremstillet nogle messing plader.
 
 
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 09:48
Hej Jens
Af blink med små hak i er der flere mulighedder , men størst er nu nok æbelø , ellers er der Enø ,  Lillø , og slagteren
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 17:25
hej ole har du flere af de små ul blink  
hvis du vil sælge nogen af dem må du gerne mail til mig 
send evt. navn på dem du har
k&b
christian t.
Til top
jens l rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jemus Avatar

Tilmeldt:: 25 Mar 2005
Geografisk: ejby fyn
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jemus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 17:33
hej ole
 
det ligner meget den nederste eller anden nederste.
så nu kan den gamle godt tage at komme på loftet og lede efter de forme.
hvor skafer man hvidmetal til støbning. og er det håre ind tin.
Til top
ole hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
O K H Avatar

Tilmeldt:: 24 Okt 2006
Geografisk: all around
Status: Offline
Beskeder: 122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér O K H Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 17:43
Hej Jens
de 4 nederste er æbelø og husk du må ikke hunse med de gamleWink
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 17:48
k&b
christian t.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 19:07
Hej Forum
 
Fedt med al den AT snak, kunne det ikke være interessant hvis man kunne få manden(guruen) i tale enten i form af et interwiev eller måske en artikel? 
Mvh
Henrik
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 19:13

jo og hvis det kunne lade sig gøre med en combi af hans blink blev lavet igen så vil det være vild fedt

k&b
christian t.
Til top
Henrik Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
HSJ

Tilmeldt:: 18 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 992
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HSJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 19:16

Hej

Ja det ville være toppen!
 
Henrik
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 19:32
Jens: Jeg køber mit hvidmetal hos et firme i Hvidovre/Glostrup, de hedder Boliden Bergsøe, metallet hedder Bera G eller Bera X, prisen svinger afhængig efter dagsprisen.
Til top
jens l rasmussen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
jemus Avatar

Tilmeldt:: 25 Mar 2005
Geografisk: ejby fyn
Status: Offline
Beskeder: 10
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jemus Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 19:51
jo bera kender jeg godt gemmen firmaet, vi har forskelige kasser æsker fra dem. så må heller lige cheke i morgen hvad der er i dem.... men hvordan er stiv hedden i det. tin er jo en smugle blød og bukkelig.
 
med hensyn til hvor man bruger UL. så brugte jeg det alle steder ved vandet. gedden i billed er taget på en 6fod stang med en conrad wobler fra sverige.
skulle have fanget abbore..
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 20:13
Sidder og undrer mig lidt over at et blink som stiklingen ikke er blevet omtalt.
Den har man da kunnet købe i 4 g, og delfins krokodille i 6 g.
Mvh
Torben
Til top
René Jørgensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
UL tossen

Tilmeldt:: 16 Aug 2010
Geografisk: Sakskøbing
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér UL tossen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 20:15
Legeringen er alletiders, giver hårde blink uden de bliver for hårde, de er ikke nemme og bukke ihvertfald. Hos Boliden kan du få et skema over deres legeringer, hårdhed, smeltetemp og arbejdstemp m/m. Jeg bruger UL overalt, sø, PogT og på kysten. Sjovt og se folks reaktion når jeg møder dem på kysten med min 5 fods med et str 500 eller 1000 hjul, specielt hernede på Møn og FalsterLOL
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 21:15
Hvidmetal i Bera serien, er et rigtig godt produkt at støbe med.
 
Jeg brugte det i mange år, men nu når talen er på Krokodille og Stikling, så har jeg i den tid jeg har brugt Bera typerne, blandet legeringen med ca. 10% ren tin.
 
Grunden til det er, at har man tyndvæggede pladeemner, størkner Bera x især, så hurtig, at materialet krystalisere, og bliver egentlig hærdet for hurtigt.
 
Med tin, får man en lidt blødere blanding, og ganske lidt stigning i vægt ca. 1 g.
 
De fleste Stikling og Krokodille modeller, er stanset i messing, noget der nærmer sig patronmessing, og er derefter forsølvet, eller forniklet.
 
Vægten med Bera X + tin, kan godt give en vægtfylde på ca. 7,3 - 7,4, og det vil sige at plade blink støbt ud, giver i en original udførsel på 10g., en vægt på ca. 6 - 7,5g.
 
At Bera x så giver noget der ligner en perfekt sølvfarve, som ikke irer, er så noget andet.
 
Jeg har brugt, og bruger de små Stikling til mit Ul fiskeri, og har fået min del af ørrederne på dem, men jeg gør tit det, at jeg især i Stikling modellerne træder dem flade, så bliver de tæmmet i deres udsving, og kan i perioder give mindre fejlhug.
 
Ønsker man at få farven sølv / kobber, og vil ofre hvad det koster, så er hvidmetal blink, forrygende gode at få forkobret, og har man det rigtige sted, så er det ikke et problem at få blinket forkobret kun på den ene side.
 
Jeg fik mine blink forkobret på indersiden.
 
Mvh
P.K.
Til top
Peter Vangsø Mathiasen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter Mathiasen Avatar

Tilmeldt:: 17 Maj 2005
Status: Offline
Beskeder: 293
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter Mathiasen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Feb 2011 kl. 21:41
Ingen tvivl om at æbelø var/er et godt UL blink. Der har tidligere været en tråd hvor Æbelø og AT blev omtalt. Det gav en del auktioner på æbelø blink, med gode priser. Så mon ikke nye AT interesserede skal holde lidt øje med auktionssiden Wink
Nej det var ikke mig, men nogen af 123's hjemmestøbere ligger inde med formen.
 
Der er jo iøvrigt et fint kapitel om AT og UL i Plough'ens bog Sølvtøj.
 
Til sidst et spørgsmål apropos støbemetal. Nu har bly og hvidmetal jo været omtalt en del den sidste tid. Jeg har en 7 kg's barre med "trykkermetal" liggende fra dengang det lokale avistrykkeri eksisterede.
 
Trykkermetal er jo en legering, men er der bly i legeringen og i så fald hvor meget ?
 
mvh Peter
 
 
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum