Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Nyt gylle udslip i Haderslev

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Anders Peter Andersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
APA Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2010
Status: Offline
Beskeder: 9
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér APA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Nyt gylle udslip i Haderslev
    Sendt: 25 Jan 2011 kl. 15:48
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 16:05
Andet udslip i Haderslev området i år. Dette her vil jeg ikke kalde uheldigt jeg vil kalde det sløseri. Hvis der var holdt øje med det kunne det ikke være gået så galt.

Jeg mangler lidt oplysninger fra uheldet ved Sode 6-1-2011 Så er der en der har abonnement på Jydskevestkysten

Jeg vil høre om de vil kopier denne artikel til mig "Haderslev Gylleudslip har dræbt alt dyreliv" fra 7-1-2011

Samt Varde  " Gylleudslip mod Halttrup Å " den 9-1-2011

Venlig hilsen
Henrik Konradsen
http://gyllebomben.dk
Til top
JC Skafsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
wildfishing

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wildfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 16:42
Nu skal i så lige tage højde for det ikke er landmandens skyld men maskinenstations som stod for gylle flytning
wwww.wildfishing.dk
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 16:53
Om det er en landmand eller en maskinstadion der har lavet brøleren er lige fedt.
faktum er at der er løbet ca 55,000 liter gylle ud i et vandløb og slået alt liv ihjel på 3-4 kilometer.
http://www.jv.dk/artikel/1050908:Haderslev--Haderslev--Tre-kilometer-vandloeb-kan-vaere-doedt-i-flere-aar
Til top
JC Skafsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
wildfishing

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wildfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 16:57
Det kan vi godt blive enig i MEN, manskinstationen burde og have styr på det de laver og ikke landmanden skal tjekke dem i sømmende.
wwww.wildfishing.dk
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 17:04
landmanden betaler for en service ved maskinstationen, stationen levere den til ham. ergo. er det jo ikke landmandens skyld.
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Per Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Taonga Avatar

Tilmeldt:: 17 Apr 2004
Geografisk: Fredensborg
Status: Offline
Beskeder: 2059
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Taonga Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 17:07
Der må da gøre sig et erstatningskrav gældende, fra en eller anden side.
Til top
Tommi eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tommi eskildsen

Tilmeldt:: 07 Nov 2009
Geografisk: sønderjylland
Status: Offline
Beskeder: 117
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tommi eskildsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 17:23
synes jeg er ved at være godt træt af at læse om det ene udslip efter det andetAngry. kan det virklig passe at de kan forlade deres maskiner kørende, mens de pumper gyle!!!! der må da kunne gøres noget. burde det ikke være et krav at maskinerne var under opsyn mens de pumper gylle så skaden ikke blev så stor ?. ved godt det ikke er en bevidst handling fra de personer som udslippet sker for.
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 17:30
Landmænd og ansatte ved maskinstationerne må da snart lære at holde øje med deres maskineri når de pumper gylle. I dette tilfælde håber jeg at maskinstationen blive draget til ansvar for deres handling.
Til top
JC Skafsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
wildfishing

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wildfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 17:35
Det håber jeg også.. For hvis landmanden skal betale for det der så er der noget galt. som en tidligere skrev, det var en service han betaler for at få lavet, og derved maskinestationen der står med fulde ansvar.
wwww.wildfishing.dk
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 18:22
Betaling ??
Jamen kan vi betale nogen for at genoplive de fisk, kan vi betale for at genskabe livet i åen, kan vi betale for de skader gyllen skaber i naturen ?
Hvis betaling er så vigtig, så må det være at betale for det liv der er slået i stykker, samt til de gode folk de gennem årene har brugt et utal af timer på at skabe gode forhold for fugl, fisk, og natur langs vore vandløb.
Men det sker nok ikke, betaling vil fortsat kun gå en vej, nemlig fra alle skatteydere til landmændene, hvert eneste år.
Nå, undskyld mit sure opstød, men jeg syntes at betaling ikke er særlig relevant her, det er det faktum at gylleudslip sker igen og igen.
Til top
Henrik M. Lomholt Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Creekking Avatar

Tilmeldt:: 11 Jan 2003
Geografisk: Danmark
Status: Offline
Beskeder: 273
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Creekking Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 18:25
Angry Jeg savner snart ord ......... og det er ellers ikke ofte det sker !!!!!!!Cry
Til top
Flemming Holm Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sydfisker

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Geografisk: Samler og lystfisker
Status: Offline
Beskeder: 56
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sydfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 25 Jan 2011 kl. 19:04
Kære venner-ja her går det godt-men der er da flere vandløb i kommunen man kan nå at ødelægge i år -vi er da kun i januar.Et uhyggeligt syn at se ørreder i alle størrelser kæmpe for livet.Hvornår sker det helt store udslip i f.eks.Gelså-det er vel kun et spørgsmål om tid.At man kan have en gylletank liggende ca. 50 m fra et vandløb og vel at mærke uden jordvold er ubegribelig.De 2 forurenede vandløb er utrolig fine produktionssteder og det vil blive at mærke på områdets kystfiskeriet i år frem.
mvh
Flemming Holm
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 16:37
Hvis det her holder stik bt.dk

så kan jeg godt forestille mig der kommer til at ske ting og sager. Når landmændene ikke kan komme af med deres gylle. Da der ikke må spredes gylle på frossen jord. Der var en del der havde problemer sidste vinter . Hvad så nu hvor de lover streng frost helt hen i April???????


Natur og miljø vogteren.
http://www.gyllebomben.dk
Til top
JC Skafsgaard Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
wildfishing

Tilmeldt:: 21 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 21
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér wildfishing Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 16:45
ja så har landmændende det ikke let... også kommer der nok flere klager fra folk som mere eller mindre intet ved og landbrug
wwww.wildfishing.dk
Til top
yves hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
yves

Tilmeldt:: 12 Aug 2001
Geografisk: jylland
Status: Offline
Beskeder: 103
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér yves Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 18:08
Hej Alle,
Det hjælpe ikke skrive om at det er noget moj... Så læng de ansvaligt vi har stem for at varetage vores intereser... Er lig glade med det, Vil det forsæt... Desværre...
Hilsen Yves.
Til top
Michael Larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Michlar Avatar

Tilmeldt:: 20 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 310
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Michlar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 22:55
Når de eksportere så mange svin ud af landet....ville det da være ønskværdigt, hvis de også kunne eksportere noget af alt den overskynde gylle......eller få nogle biobrændselsanlæg stablet på benene!!!Det kunne en lille del af EU tilskudene passende  godt gå til.... sytes jeg - altså at få anlagt nogle biobrændselsanlæg, der kunne tage toppen af gylleproblemerne, så de med ro i sindet kan vente med at sprede den ud til frosten er helt væk----vandvittig/ desperat tanke fra min side....helt sikkert! men man må sgu da kunne finde en eller anden løsning på dette tilbagevendende katastrofale problem!! Trist, trist, trist... at vi skal opleve dette år efter år Cry
Men selvfølgelig er der ikke noget at stille op ved sløseri eller anden lempfældig omgang med gylle.......andet end  forbyggelse med f.eks. gyllebarriere/ volde eller med direkte sanktioner som f.eks. betragtelig større bøder ved de grove skødesløse sager....
Damm hvor er det træls, trist og deprimerende, hver gang man hører om sådan et udslipCry Afmagtsfølelsen er efterhånden ved at få overtaget i én som årene går med stadig store antal udslip og uden at der sker noget på området.....lovgivningsmæssigt eller direkte tiltag fra erhvervets side, der kan højne gyllesikkerheden betragtelig.
Gad vide om man når at opleve det - at der sker noget skelsættende inden for reducering af gylleudslippene, inden man ikke kan holde en fiskestang i hånden længere Cry  
Til top
martin Schack Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
mschack Avatar

Tilmeldt:: 01 Jun 2007
Geografisk: Ribe
Status: Offline
Beskeder: 28
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mschack Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 27 Jan 2011 kl. 23:30
Jeg er målløs! Hvordan ka det ske igen og igen!? 
Foragt er det eneste jeg har for den slags svineri!
Sagsøg synderen langt ind i h..!
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 11:32
Bare hurtigt.
jeg tror simpelhen ikke længere på "UHELD" med gylle.
 
ved det nok kunne give mig nogle slag, hvis jeg stod overfor en af "udslipperne"
men det er sket så mange gange nu, at det efterhånden må betragtes, som udslip istedetfor "uheld"....
 
Hvor mange gange skal du køre galt - få bøde for at tale i mobil under kørsel osv. før du passer på i fremtiden ???
 
Nej vel !!!!
 
"Uheld" ikke noget jeg tror på !!!
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 13:04
Citat: lars schriver

Bare hurtigt.
jeg tror simpelhen ikke længere på "UHELD" med gylle.
 
ved det nok kunne give mig nogle slag, hvis jeg stod overfor en af "udslipperne"
men det er sket så mange gange nu, at det efterhånden må betragtes, som udslip istedetfor "uheld"....
 
Hvor mange gange skal du køre galt - få bøde for at tale i mobil under kørsel osv. før du passer på i fremtiden ???
 
Nej vel !!!!
 
"Uheld" ikke noget jeg tror på !!!
 
Helt enig Lars Clap
 
Ganske pudsigt at disse "uheld" næsten altid sker i januar og februar når gylletankene er fyldt til bristepunket og markerne stadig er frosne.
 
 
Til top
Vagn Madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
V.Madsen

Tilmeldt:: 19 Jun 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér V.Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 13:47
GYLLEUHELD ???
Jeg er alvorlig bange for at problemet med "gylleuheld" kan skyldes at det jo ikke koster noget i de fleste tilfælde,-og derfor kan det "ikke betale sig " at gøre noget for at forhindre det,-nogen hjælp til en bødestørrelse der kan mærkes får man næppe fra Karen Ellemann,-hun har problemer nok i forvejen.
Det kunne da være meget interessant at vide hvormange bøder der er givet f.eks de sidste 3 år,-og hvad med størrelsen på disse bøder ? Det vil da være interessant læsning.
Til top
Ole Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
elldis

Tilmeldt:: 10 Jan 2008
Geografisk: Mors
Status: Offline
Beskeder: 57
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér elldis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 16:44
Til top
Per Karlsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
PK Avatar

Tilmeldt:: 18 Mar 2004
Status: Offline
Beskeder: 1737
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér PK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 22:24
I forbindelse med gylle udslippet til tilløbet til Sillerup Bæk ærgre det mig, at der igen er forurening netop her.
 
Jeg havde fornøjelsen af fiskeriet i hovedløbet igennem mange år, på en privat strækning, og det er ikke småfisk, som er fanget der, både havørreder og Steelheads.
 
På linket ses fisk, som er hverdagskost i åen, når den ellers ikke er forurenet:
 
 
Desværre vil der sandsynligvis ikke blive et retsligt efterspil, dog håber jeg at der pr. forsikring, vil være mulighed for økonomi til at udsætte det rette antal erstantningsfisk.
 
en lidt trist hilsen fra
P.K.Cry
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:00
Kære burger !

Ja det er noget surt noget det her, men jeg er ved at være godt træt af at høre på dem der giver landmanden skylden!! Og det passer langt fra!

En hver landmand har sin gylletank, og det skal og af med nogen, når den er fyldt op. Og så kommer problemerne. I år har vi haft meget sne rundt om i landet, og hvad giver det?? Ja det giver vand, mærkelig nok? og alt det, løber lige ned i gylletanken, og hvad gør vi så?? ja man kan flytte gylle, men det må man ikke selv, så derfor betaler man for en der kan flytte gyllen. MEN så er det næste problem der, Og det er at der ikke er plads til mere, stort set alle gylletanke er fyldte på denne her af årstiden! Så det er stort set umuligt at får det væk?

Og så synes jeg, at det er latterligt at se nogen skrive, at det er landemandens skyld!? for hvad skal landmanden gøre?? Ja kom med det!! kom med nogen forslag, i stedet for at give dem skylden ??

Mvh Keld Bøjgaard
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:07
Det er da det tåbeligste indlæg jeg har læst længe. bare fordi de ikke har plads til deres gylle er ok at lukke det ud i naturen:o((

En ting er sikkert i vores vandløb skal det IKKE.


Hvis der ikke er plads så må man finde andre måder at skaffe sig af med.
Man kan da ikke bare hælde det ud i vores natur.

Der findes da biogas anlæg der gerne vil have gyllen.


Redigeret af Konradhen - 28 Jan 2011 kl. 23:11
Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:16
Jeg håber sandelig din far har et mere nuanceret syn på sagerne Keld. Tænk hvis HANS gylletank blev tømt direkte ud i Skjern Å, der er ikke mange meter derned Ouch

Hvis man vil drive landbrug så har man også et ansvar for at skaffe sig forsvarlig af med sin forurening, præcis lige som alle andre erhverv har. Uanset om det koster penge eller ej - man hælder det ikke bare ud i naturen.

Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:16
Ja men denne her landmand, som der selv står var i gang med at flytte gylle fra den ene til den anden, og så mener du at de smider det (med vilje) ud i naturen!?? det passer jo langt fra???

Der står selv:

Gyllen kommer fra Rørkærgaard på Bjerning Kirkevej vest for landevejen. Her var maskinstationen ved at flytte gylle mellem to tanke, da en slange pludselig brød læk. Gyllen strømmede ud i Rørkækbæk, og det er på den østlige side af landevejen, at oprensningen nu sker.

Er det med VILJE!!??
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:23
Jeg har over hovedet ikke sagt at det er OK at smide det ud i naturen!! 
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:29
Desuden var det ikke landmanden der var ved at flytte gyllen men en maskinstation. De burde da kende reglerne. Man skal holde øje med det når man flytter gylle. Dette må de så ikke have gjort. Siden der kunne nå at løbe så meget ud. 
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:34
NU HOLDER I FANDME SNART KÆFT med at klage over de gylle udslip, i skulle sgu selv prøve at stå i den situation, hvor træls tro i det er for landmanden at blive svinet til og han er sgu da også ked af det, for i tænker jo kun på de fisk som dør i åen og fjorden som I ikke for fanget det er sgu kun det i tænker på. jeg er selv lystfisker men derfor sviner jeg ham ikke til, for jeg bor os selv på en gård men jeg fisker fordi det er sjovt men mange af jer som sviner landmanden til, fisker kun for at i kan prale over for de andre lystfisker. men i er trætte af de få udslip så syntes jeg i skulle tage at støtte landmændene med at leje gylletanke så der ikke løber noget ud ved en lille fejltagelse. det koster mellem 3000kr-7000kr. pr. m3
hvis i tror det er mange gylle udslip så find lige ud af hvor mange gylletanke der er i Danmark og samling det med hinanden.

Hilsen Brian Jakobsen.
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:37
Citat: Konradhen

Desuden var det ikke landmanden der var ved at flytte gyllen men en maskinstation. De burde da kende reglerne. Man skal holde øje med det når man flytter gylle. Dette må de så ikke have gjort. Siden der kunne nå at løbe så meget ud. 

Sjovt nok er det så landmandens skyld?? 
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:44
Emne: Nyt gylle udslip i Haderslev
Sendt: I dag kl. 23:37 af kofanger999
Sjovt nok er det så landmandens skyld?? 


Jeg har ikke sagt noget om det er landmandens skyld i dette tilfælde.
Til top
Keld bøjgaard Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
kofanger999 Avatar

Tilmeldt:: 28 Nov 2007
Status: Offline
Beskeder: 51
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kofanger999 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:47
Citat: Konradhen

Emne: Nyt gylle udslip i Haderslev
Sendt: I dag kl. 23:37 af kofanger999
Sjovt nok er det så landmandens skyld?? 


Jeg har ikke sagt noget om det er landmandens skyld i dette tilfælde.

Ja men har jeg sagt at det er ok at smide det ud i naturen??? Var??
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 28 Jan 2011 kl. 23:51
kofanger999 godt ord igen. Dit første indlæg kunne godt misforstås;o))
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 08:26
Nu får man jo automatisk ikke mere ret af at bruge store bogstaver, eller for den sag skyld råbe højt.
Brunsbjerg, du slutter et af dine indlæg af med, at udslippene ikke er ret mange i forhold til mange gylletanke, ja det er jo nok det der er hele humlen i denne sag.
Skal vi i lille DK have alle disse gylletanke, for at producere noget som der ikke er afsætning til, eller rentabilitet ?
Og det vel og mærket selvom de store EU tilskud, og nylige private oplagringsordninger.
Der er ikke ret meget liberal tankegang, eller markedsøkonomisk tankegang over denne produktion, eller ?
Og når prisen åbentbart er så høj, med uheld, forarmning af naturen mm. ja så kan nogen vel helt legitimt have lov at mene, at det er for høj en pris.
Men go debat, knæk og bræk derude.
Til top
Lars Schriver Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
lars schriver Avatar

Tilmeldt:: 29 Jul 2004
Geografisk: sjælland
Status: Offline
Beskeder: 98
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lars schriver Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 09:36
hey.
 
Nej så lad os sige det ikke er med vilje at mange tusind liter gylle løber ud, ved en slange utæthed/sprængning.....
 
hvor pokker er opsynet med sådan en flytning ??
Hvorfor står der ikke en person og holder øje med prosessen ??
og med de problemer det giver naturen, som selv samme landmand skal leve af, lider så stor overlast, ja så burde han være meget intereseret i, at dette ikke sker !!
 
Nej jeg hopper ikke på den længere, der er med stor sansylighed en økonomisk interesse, for at komme af med den overskydende gylle.. billigs muligt...
 
ja, groft udsagn fra mig, ved det.
 
men så lad regeringen lave et lovforslag der siger:
"ved forurening med gylle, kan der ikke ydes økonomisk hjælp hverken fra forsikring eller lignende, ydremere er den "uheldige" landmand, forpligtet til en bøde. størrelsese orden 1 000 000.- pr 1000 liter udslip...
 
så vil jeg gerne se, hvor mange "udslip" der uheldigvis kommer i fremtiden..
 
Beklager, men jeg æder den ikke mere.
 
lars
Til top
Thomas Sørensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
ThomasS

Tilmeldt:: 04 Aug 2008
Geografisk: Kysterne omkring Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 94
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ThomasS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 10:20
Rent juridisk er det flintrende ligegyldigt om udslippet er sket med vilje eller ej. Det afgørende er, om landmanden og hans underentreprenører har handlet uagtsomt, hvilket i praksis vil sige at de ikke har gjort det en fornuftig tænkende landmand/maskinstation ville have gjort.
 
Hvis ledningen har været af tvivlsom karakter og så er bristet, vil man klart kunne sige, at der er et ansvar, og så kan der kræves erstatning.
 
Spørgsmålet er så, hvem erstatningen skal kræves over for: Landmanden eller maskinstationen? Man har faktisk et ansvar i forhold til de underentreprenører, som man sætter til at udføre arbejder for sig. I den konkrete sag vil jeg mene, at de lystfiskerforeninger, som har mistet fisk på grund af gylleudslippet (det kræver dog nok, at der har været udsætninger eller andre former for bestandsophjælpninger i de senere år) kan kræve erstatning direkte over for landmanden. Så kan landmanden efterfølgende kræve erstatning fra maskinstationen.
 
Det er formentlig noget nemmere at kræve erstatning end at stole på at myndighderne statuerer nogle bødestørrelser, som landbruget tager alvorligt.
 
Så jeg vil klart anbefale, at de lystfiskerforeninger og å-sammenslutninger som udsættes for tab i forbindelse med gylleudslip, gør hvad de kan for at køre erstatningssager over for de landmænd, som forurener vores vandløb.
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 11:26
Hej  thomas !
I princippet ja, men i den virkelige verden hvor landmændene ejer de meter å brinke som de samme foreninger lejer, så er det en vanskelig vej at gå.
Jeg skal slet ikke begynde en debat omkring ejendomsret, men det er ikke uden betydning, jeg ved det af egen erfaring, landmænd og landmandskredse er særdeles opmærksomme på om foreninger gør den slags mod "erhvervet"
Så, Thomas, det kommer nok ikke til at ske.
I en hel anden tråd, kunne vi måske drøfte ejendomsretten, det ville være særdeles interesant, omend en lidt hidsig debat ville være forventelig.
Mvh. Jim
Til top
Henrik Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henrik Christensen Avatar

Tilmeldt:: 26 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 1259
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henrik Christensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 12:35
Havde det været en hvilken som helst anden virksomhed end landbruget
var der givet kæmpe bøder..
Hvor er forskellen?
Jow, vi har en venstre bønderøvs regering som bare lukker øjnene så snart landbruget ødelægger naturen.
Der burde lukkes 100000 liter gylle ud inde på borgen, som naturligvis var et uheld....
 
Til top
Henrik Konradsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Konradhen

Tilmeldt:: 22 Maj 2004
Status: Offline
Beskeder: 113
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Konradhen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 12:42
Så mangler jeg lidt hjælp igen.

Er der nogen der ved noget om en gylleuheld der skulle være sket ved Diernæs

Se kommentar i denne artikel. http://www.jv.dk/artikel/1038086:Haderslev--Se-billederne--Oprydning-efter-gylleudslip-har-vaeret-i-gang-hele-dagen?rss

Henrik



Redigeret af Konradhen - 29 Jan 2011 kl. 12:51
Til top
Jim Jensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
jimjensen Avatar

Tilmeldt:: 21 Maj 2005
Geografisk: Sdr. Jylland
Status: Offline
Beskeder: 359
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jimjensen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 15:51
Hej Henrik !
For år tilbage har jeg været med til at sætte ørreder ud i Sode bæk, og som jeg husker det er det en lille "flom" bæk der løber ud i Bankel sø, mellem Flovt og Halk hoved !
Udslippet er et af de andre udslip, its a never ending story, sdaly !
 
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 18:33
Citat: Jan Persson

Citat: lars schriver

Bare hurtigt.
jeg tror simpelhen ikke længere på "UHELD" med gylle.
 
ved det nok kunne give mig nogle slag, hvis jeg stod overfor en af "udslipperne"
men det er sket så mange gange nu, at det efterhånden må betragtes, som udslip istedetfor "uheld"....
 
Hvor mange gange skal du køre galt - få bøde for at tale i mobil under kørsel osv. før du passer på i fremtiden ???
 
Nej vel !!!!
 
"Uheld" ikke noget jeg tror på !!!
 
Helt enig Lars Clap
 
Ganske pudsigt at disse "uheld" næsten altid sker i januar og februar når gylletankene er fyldt til bristepunket og markerne stadig er frosne.
 
 
Til top
Christian Gaedt Dinsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
DinoSS Avatar

Tilmeldt:: 01 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 198
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér DinoSS Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 18:36
Hov hov!!
 
Det giver vel sig selv at uheldende sker når gyllen bliver flyttet...
 
At hentyde til at vores landmænd gør det med vilje, synes jeg er under bæltestedet ;o)
Til top
claus Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
sjyden

Tilmeldt:: 07 Apr 2009
Status: Offline
Beskeder: 80
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sjyden Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 19:21
ja billister køre også galt bevist om vinteren

At landmænd gør det bevist er da noget af en påstand som ikke holder nogen
stæder så stop dog den forfølgelse, tror i ikke de holder af naturen lige som alle andre, økonmisk har de jo ikke noget ud af og lade det løbe ud i naturen.

hilsen claus



Til top
Jan Persson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Persson Avatar

Tilmeldt:: 23 Sep 2002
Status: Offline
Beskeder: 1955
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Persson Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Jan 2011 kl. 21:13
Citat: DinoSS

Hov hov!!
 
Det giver vel sig selv at uheldende sker når gyllen bliver flyttet...
 
At hentyde til at vores landmænd gør det med vilje, synes jeg er under bæltestedet ;o)


Ja, men pudsigt nok så sker det ikke nær så ofte om foråret når gyllen flyttes massivt for at blive spredt på markerne - så skal bønderne nok passe på deres gylle, så skal den jo bruges og ikke blot bortskaffes pga. fyldte gylletanke.

Forklar det fænomen på en logisk måde - jeg kan ikke Confused
Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2011 kl. 00:12
Citat: sjyden

ja billister køre også galt bevist om vinteren

At landmænd gør det bevist er da noget af en påstand som ikke holder nogen
stæder så stop dog den forfølgelse, tror i ikke de holder af naturen lige som alle andre, økonmisk har de jo ikke noget ud af og lade det løbe ud i naturen.

jeg er helt enige med dig claus. for hvis landmændene lukker alt gyllen ud i åen så har de ingenting til deres marker om foråret og så skal de købe kunstgødning(hvis de ikke er økologer). til dem som ikke ved det så koster kunstgødning kassen og når de kan bruge deres gylle skal der ikke bruges så meget kunstgødning og det bliver folk jo også sure hvis det løber i åen, derfor må man kun bruge et hvis antal kg. pr. hektar og giver landmændene ikke deres marker nok gødning bliver afgrøderne ikke til noget.


Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2011 kl. 00:13
ups lille fejl det nederste afsnit er min mening.
Til top
Peter Agis Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Agis Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Sjælland.
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Agis Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2011 kl. 00:19
Hvad med at lave nye regler for hvor tæt en tank må ligge på søer og vandløb. Og hvad med at skrue op erstatningsknappen. Samme historie
år efter år ingen konsekvens overhovedet.
Forbandet sørgeligt 

Til top
Brian Jakobsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
brunsbjerg

Tilmeldt:: 26 Feb 2009
Status: Offline
Beskeder: 50
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér brunsbjerg Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2011 kl. 00:29
 Peter Agis det kommer der også i 2013 træder en ny lov i kræft, der skal være enden en mur eller en jord vold omkring de gylletanke som ligger i risiko zoner. 

jan nu skal jeg forklare det for dig: det er fordi dette uheld blev gyllen flyttet med en slange som der desværre gik hul på men om foråret bliver det kørt ud på markerne med gyllevogne af massivjern. og lige nu er den tid lige inden de må begynde og køre det ud på markerne og så giver det jo sig selv at det jo også er nu der er allermest i gylletankene. men jeg vil da gerne give jer ret i at det er skidt at det løber ud i åen. 
Til top
Torben Aagesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TORAA

Tilmeldt:: 25 Dec 2006
Status: Offline
Beskeder: 287
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TORAA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Jan 2011 kl. 16:30
Nu har jeg fulgt rigtigt mange af de udslip, der sker rundt omkring i landet, med stigende frustration, over en årrække.
At lystfiskerforeninger/å-laug skulle drage synderne til ansvar for skaderne, holder i altså ikke i min verden.
Foreningerne lejer jo fiskeretten af landmændene, og skulle de rejse et krav overfor udlejer af fiskeretten, vil lejemålet helt sikkert ikke blive forlænget.
Desværre ser jeg den eneste udvej, som en løsning til at forhindre de mange udslip, at der idømmes bøder for for udslippene, og det uden skelen til årsagen.
Men for at det kan ske må vi så ændre lovgivningen, og uden at skele til landbrugets klager over disse, indføre skærpelser på området.
På den måde vil landbrugets interesse for at forhindre udslippene og overholdelse af reglerne jo kun øges.
Der har været tiltag til dette, men kors hvor det går langsomt, førend noget effektivt bliver ændret.
Og med hensyn til årsagen hertil, det må i så selv gisne om!
For i det mindste at kunne gøre lidt for sagen, har jeg selv da valgt at støtte
http://www.gyllebomben.mono.net
som efter min mening, har gjort sit til at ændre holdninger i folketinget, og som også har leveret det nødvendige materiale, der har medført fremstillingen af en gyllealarm. En hjemmeside efter min smag, kort sagt, der har medført ændringer. For mit vedkommende en hjemmeside der afgjort fortjener al den støtte jeg kan yde denne. Og som jeg helt vil fastholde interessen for.
Da jeg i sin tid startede som lystfisker havde jeg aldrig forestillet mig, at skulle beskæftige mig med denne substans, som ligger så langt fra lystfiskeri, som noget kan -  men erfaringen har vist sig at det ikke har være muligt.
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres