Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Læs om Tange Sø der kulle have været tømt i 2000

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Læs om Tange Sø der kulle have været tømt i 2000
    Sendt: 21 Jan 2011 kl. 00:18
http://brakvand.com/images/stories/pdffiler/110120_tangesoe_kjeld_hansen.pdf
Til top
Peter Eskildsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Peter E Avatar

Tilmeldt:: 09 Nov 2006
Geografisk: Vejle
Status: Offline
Beskeder: 100
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Peter E Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 09:00
Tange sø:
 
Samme problem i Storåen, hvor søen fjernes helt:
 
Mvh Peter


Redigeret af Peter E - 21 Jan 2011 kl. 09:16
Til top
RH Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Randersfjordfisker

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Randersfjordfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 09:45
Lad os få lukket det el-værk og tømt den sø i 2014 !
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 10:17
er ikke fortaler for søen overhovedet, MEN, tænk på hvad der er ophobet i bunden i løbet af årene af tungmetaller osv. det er fandeme ikke småting. og en tømning kommer til at tage mere end en dag. ok 100kg tnt, og bum. men hvad med byerne nedstrøms. hvad med Randers fjord for ikke at tale om det der havner i Kattegat?
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 10:18
hvem ville vade rundt i blå og rød og pink mudder til knæene for at fange en laks i næsten ren kviksølv????
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 12:03
Citat: gaffagunnar

er ikke fortaler for søen overhovedet, MEN, tænk på hvad der er ophobet i bunden i løbet af årene af tungmetaller osv. det er fandeme ikke småting. og en tømning kommer til at tage mere end en dag. ok 100kg tnt, og bum. men hvad med byerne nedstrøms. hvad med Randers fjord for ikke at tale om det der havner i Kattegat?
 

Hej Mikkel.

 

Jeg tror til en vis grad du kan have ret, men måske er det ikke helt så alvorligt som du frygter. Hvis man skal tro på Cowi's rapport ”Gudenåens passage ved Tangeværket”, så er problemet ikke større end det kan løses. Læs om Model 10 fra side 28 på følgende link http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/mpu/bilag/390/369087.pdf

 

Der skal langt mindre end 100 kg. TNT, til at slippe vandmasserne fri, en boltsaks eller vinkelsliber til at fjerne et par hængelåse, hvorefter frislusen kan åbnes og Gudenåen er tilbage i sit gamle leje!

 

Nogen der er med på lidt civil ulydighed!;o)

Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 12:14
hmm....... civil ulydighed??? tror vist at du vil blive sigtet efter paragraf 114 i terror lovgivningen hvis det står til tangeværket.... hehe

men ellers skal jeg gladeligt lægge boltsaks til........
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Bo Visgaard Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
bovisgaard

Tilmeldt:: 23 Dec 2008
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 172
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér bovisgaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 12:25
He He man skal bare have status som landmand, så kan alt lade sig gøre uden de store problemerLOL
 
Bo
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 12:30
Citat: gaffagunnar

hmm....... civil ulydighed??? tror vist at du vil blive sigtet efter paragraf 114 i terror lovgivningen hvis det står til tangeværket.... hehe

 

Vi bliver garanteret udråbt som helte efterfølgendeWink

Mvh
Henning


Redigeret af Henning - 21 Jan 2011 kl. 15:14
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 12:40
Citat: Henning

Citat: gaffagunnar

hmm....... civil ulydighed??? tror vist at du vil blive sigtet efter paragraf 114 i terror lovgivningen hvis det står til tangeværket.... hehe

 

Vi bliver garanteret udåbt som helte efterfølgendeWink

Mvh
Henning


det ska fame komme an på en prøve........ Wink Wink Wink Wink
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 15:37
Citat: bovisgaard

He He man skal bare have status som landmand, så kan alt lade sig gøre uden de store problemerLOL
 
Bo
JA FOR FANDENWink Hvorfor er der ikke nogen der har tænkt den tanke før?? Vi får en landmand(mod betaling naturligvis) til at klippe den omtalte hængelæs. Han slipper jo helt sikkert for strafWink
Til top
Glen Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Glen Avatar

Tilmeldt:: 25 Okt 2010
Geografisk: Viborg
Status: Offline
Beskeder: 314
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Glen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 16:59
Man kunne jo også gøre som Ham landmanden i Nivå bare tage en Gravko og begønde at grave lidt i volden fordi man syndes ikke at omgådet blev nok afvandet.WinkWinkWinkTongueTongueTongue
Til top
RH Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Randersfjordfisker

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Randersfjordfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 17:37
Jeg vil ikke gøre mig klog på hvorvidt det er forsvarligt at tømme tange sø.
Jeg mener bare det er for dårligt at et forældet el-værk, der producere elektricitet nok til mindre end 3000 husstande. Og et museum med 50.000 besøgende om året. Skal ødelægge muligheden for at få reetableret gundeå laksen !?
I det lange løb tror jeg der er Langt mere økonomi i gudenåen, end der er i et 100 år gammelt el-værk der kører med underskud !
Gang på gang er lukningen af tange værket blevet udskudt, det kan da ikke passe det bare skal have lov at være sådan i 2014 også :´(
Til top
RH Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Randersfjordfisker

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Randersfjordfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 17:41
På http://www.gudenaacentralen.dk/ kan man se rapporter om opvandring / nedvandring foretaget i gennem fisketrappen og fiskeslusen.
Jeg syntes det er utrolig trist læsning, selvom de prøver at få det til at se flot ud ved at gentage sig selv.
Man kan desuden også læse hele Tange værkets kedelige historie. Thumbs Down
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 20:53
Citat: Randersfjordfisker

http://www.gudenaacentralen.dk/ kan man se rapporter om opvandring / nedvandring foretaget i gennem fisketrappen og fiskeslusen.
Jeg syntes det er utrolig trist læsning, selvom de prøver at få det til at se flot ud ved at gentage sig selv.
Man kan desuden også læse hele Tange værkets kedelige historie. Thumbs Down


sørgeligt..... Thumbs Down men ok værktøj til at se hvornår vi  skal i åen....... Confused
Confused
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 20:54
Citat: Glen

Man kunne jo også gøre som Ham landmanden i Nivå bare tage en Gravko og begønde at grave lidt i volden fordi man syndes ikke at omgådet blev nok afvandet.WinkWinkWinkTongueTongueTongue


tror du skal bruge en maskine bare lidt større end en hydrema eller jcb eller hva faen han nu brugte........ Ouch Ouch Ouch
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 21:07
Citat: Henning

Citat: gaffagunnar

hmm....... civil ulydighed??? tror vist at du vil blive sigtet efter paragraf 114 i terror lovgivningen hvis det står til tangeværket.... hehe

 

Vi bliver garanteret udråbt som helte efterfølgendeWink

Mvh
Henning


yiarr....... vi lider MARTYR fængslingen.... *lol* LOL LOL LOL LOL LOL LOLBeer
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 22:35
Ikke helte blandt områdets geddefiskere...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 21 Jan 2011 kl. 22:53
Citat: Klaus Neilsen

Ikke helte blandt områdets geddefiskere...
 
Når/hvis man køber fiskekort til Tange sø, er det jo at støtte Gudenåcentralen, pengene går direkte i deres lommer!
Tænk på det, og fisk gedder et andet sted!Thumbs Up
Til top
Nicolai Parbst Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Parbst

Tilmeldt:: 01 Feb 2008
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parbst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 01:19

Når/hvis man køber fiskekort til Tange sø, er det jo at støtte Gudenåcentralen, pengene går direkte i deres lommer!
Tænk på det, og fisk gedder et andet sted!Thumbs Up
[/QUOTE]

Der er du på tynd is - alle indtægter fra salg af dags / årskort går til Bjerringbro og Omegns Sportsfiskerforening, da Gudenåcentralen gratis har overdraget fiskeretten til BSF.

Sørgeligt at se folk udtale sig uden konkret viden Embarrassedog derved skade en foreningEmbarrassed


Redigeret af Parbst - 22 Jan 2011 kl. 01:21
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 09:11
Nu er jeg ikke klar over hvor mange af den der vil have tømt tange så, og lukket Tangeværket der er lokale, og dermed har direkte koncekvens hvis det sker?
Man ser jo ofte at den slags sager styres af "Kjøvenhavnere" som pumper tingene op, uden at kende de lokale forhold til bunds.
 
Misforstå mig ikke. Jeg er klar over at Tangeværket ikke har nogen værdi på el-produktionssiden. I slut 80´erne da begge turbiner på Værket kørte på fuld kraft, blev der lavet beregninger som viste at værket knapt kunne producere den mængde strøm der var i strømtab i det midtjyske net.
 
Jeg har selv stået til lyd for at værket skulle lukkes, og dæmningen fjernes, således at Gudenåen kunne få sit oprindelige løb. Men gode argumenter har fået mig til at tvivle af følgende årsager:
1. Området ville formodentlig være ubeboeligt i mange år på grund af stanken fra bundslammet.
2. Området Tange/Ans er et rekreativt område på grund af den flotte sø. Fjernes søen vil de mennesker der har bosat sig i området stå tilbage med boliger som er ubeboelige/usælgelige, hvilket er urimeligt.
3. Trods alt har Tangeværket kulturhistorisk værdi. De første mange år værket var i drift leverede værket faktisk strøm til det meste af midt/østjylland. Mine bedsteforældre boede i området, værket var en revolution der ændrede deres liv til den positive side.
3. Med hensyn til laksen der ville gå længere op i åen hvis dæmningen fjernes, så ser jeg såmænd bare for mig det samme cirkus som vi ser f.eks. i Skjern å, det har vi ikke bruig for i midtjylland.
4. Endelig er der et godt fiskeri i Tange sø. Jeg nyder at tage ned og snuppe et par aborrer, det er der mange der gør.
 
Så vil jeg også nævne at debatten ikke bør køre af sporet. Det er altså Bjerringbro sportsfiskerforening som har fiskeretten i tange sø, og dermed dem der støttes når man (som jeg) køber fiskekort til Tange sø.
 
/frede
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 10:30
I stedet for at tømme søen, så villet det være smartere at føre Gudenåen uden om søen gennem skoven på østsiden af søen. Her ville man kunne udforme en ny å med sving mm. så det giver optimale betingelser for lystfiskerne forholdene taget i betragtning, hvis Gudenåen føres udenom Tange sø, så vil det ligeledes give mulighed for, at der kan skabes  et unikt naturområde omkring den nye å ---> lad os så komme igang. 

Redigeret af Stone05 - 22 Jan 2011 kl. 10:32
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 11:04
Steen du har som så ofte før ret.
 
Men jeg er jo i tvivl om hvad der sker med fauna og fisk i Tange sø hvis store mængder vand føres "udenom".  Men jeg håber at det kan lykkes, således at sø og å kan eksistere hånd i hånd.
 
Men som forholdsvis lokal kan jeg blive lidt ængstelig såfremt laksen igen vil springe helt til Silkeborg.  Vi har en dejlig natur langs Gudenåen fra Randers til tørring, og masser af godt fiskeri.
Såfremt vil får et hysteri som det kendes fra andre "laksevande", ja helt ærligt så ser jeg hellere tingene er som nu.
 
/frede
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 12:03
[/QUOTE]

Der er du på tynd is - alle indtægter fra salg af dags / årskort går til Bjerringbro og Omegns Sportsfiskerforening, da Gudenåcentralen gratis har overdraget fiskeretten til BSF.

Sørgeligt at se folk udtale sig uden konkret viden Embarrassedog derved skade en foreningEmbarrassed
[/QUOTE]
 
Ok, min hukommelse må have svigtet mig, jeg mente at have læst i Gudenåcentralens regnskaber, at der var indtægter for fiskeretten.
Beklager og trækker min påstand tilbage.Embarrassed
 
Må man spørge om, hvornår Bjerringbro og Omegns Sportsfiskerforening har fået overdraget fiskeretten?
 
Mvh
Henning
Til top
Mikkel Pedersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
gaffagunnar Avatar

Tilmeldt:: 15 Feb 2003
Status: Offline
Beskeder: 433
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér gaffagunnar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 12:29
http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/mpu/bilag/390/369087.pdf

gå ind på linket og læs om de forskellige løsninger. det er meget spændene læsning.

jeg ville bare gerne se frie vandrings muligheder for laksen i gudenå, om det så er et stryg, en å i skoven eller tange sø der fjernes, er underordnet for mig. bare der sker noget omkring 2014 når der påny skal tages stilling til værkets fremtid.

og der der skal ske, SKAL være i naturens interesse, og ikke politikere der der bange for slagsmål. brug nu de forbandede penge det koster, og nyd indtægterne fra fiske turisme og og andre der ville nyde det. og scor samtidig nogle point ved EU.....
Born to fish, forced to work!!!
Til top
Nicolai Parbst Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Parbst

Tilmeldt:: 01 Feb 2008
Geografisk: Kjellerup
Status: Offline
Beskeder: 5
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Parbst Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 21:01
Citat: Henning

[/QUOTE

Der er du på tynd is - alle indtægter fra salg af dags / årskort går til Bjerringbro og Omegns Sportsfiskerforening, da Gudenåcentralen gratis har overdraget fiskeretten til BSF.

Sørgeligt at se folk udtale sig uden konkret viden Embarrassedog derved skade en foreningEmbarrassed
[/QUOTE]
 
Ok, min hukommelse må have svigtet mig, jeg mente at have læst i Gudenåcentralens regnskaber, at der var indtægter for fiskeretten.
Beklager og trækker min påstand tilbage.Embarrassed
 
Må man spørge om, hvornår Bjerringbro og Omegns Sportsfiskerforening har fået overdraget fiskeretten?
 
Mvh
Henning
[/QUOTE]

BSF får fiskerettet for et år ad gangen og har haft den al den tid jeg kan huske (min. 10 år og sikkert meget længere)
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 22 Jan 2011 kl. 22:19
Fredriksen er for en gangs skyld spot on her.
 
Desuden kan jeg heller ikke forestille mig andet end at stryg rundt om søen ville være billigere end oprensning af søbunden.  
Til top
Jeppe Lyngsø Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Swebbe Avatar

Tilmeldt:: 25 Apr 2003
Status: Offline
Beskeder: 614
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Swebbe Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 23 Jan 2011 kl. 00:41
Citat: Parbst

BSF får fiskerettet for et år ad gangen og har haft den al den tid jeg kan huske (min. 10 år og sikkert meget længere)


Førhen havde man via Danmarks Sportsfiskerforbund også ret til at fiske på BSF's vand i Tange sø og gudenåen, men grundet DSF's holdning til Gudenåen og centralen er dette ophørt for nogle år siden.
Til top
simon hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
simonhansen Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simonhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 12:44
Prøv nu lige.. Den sø SKAL IKKE væk. og tro mig, den bliver liggende hvor den gør, efter som hele ans og tange ikke vil have den væk ;) Den kommer ikke væk, kan i lige så godt være 100 % sikkert på, og det er også nordens største kundstige sø ;) Danmark har sku ikke for meget at prale af i forvejen..
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 13:38
Citat: simonhansen

... og det er også nordens største kundstige sø ;) Danmark har sku ikke for meget at prale af i forvejen..
Det passer ikke, der findes mange kunstige kraftværkssøer i de andre nordiske lande, som er betydeligt større end Tange sø f.eks. kraftværkssøen ved Höljes i Sverige. 
Til top
simon hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
simonhansen Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simonhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 14:35
Gå ned og læs på tange værket? ;) Men kan da være de lyver? Ville bare være underligt? :( :p 
Til top
simon hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
simonhansen Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simonhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 14:36
Det er ihvertfald danmarks største! (; men de skriver godt nok nordens største der nede ;) De er og bliver nogle svindlere måske ;) 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 14:57
Tangesø er ca. 6 km2, mens Höljessøen er ca. 15 km2.
- Jeg har ikke lige læst på Tangeværkets hjemmeside, måske du lige har et link???
Til top
Martin Mødekjær Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Sjulle

Tilmeldt:: 05 Sep 2009
Geografisk: Odense
Status: Offline
Beskeder: 26
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Sjulle Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 14:58
Syntes det er en total hyggelig tråd at læse :D
Til top
Vagn Madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
V.Madsen

Tilmeldt:: 19 Jun 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér V.Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 15:43
Tange Sø !
Tange sø skal bevares,her er mange andre værdier for beboere og fugle bl. a.,-skal der findes en løsning for laksen og andre fisk,-OG DET SKAL DER,-så må løsningen findes ved et omløb som COWI har skitseret.
Det er desværre ikke nogen politisk vilje til at løse problemet,-og vort eget forbund DSF har vist ikke nogen mening lige nu.Prisen til et omløb og indretning af et parkområde med vandrestier vil nok koste i omegnen af 3 -400 mill.,-og danmark har desværre ikke politikere der vil medvirke til at løse problemet,-ærgerligt,jeg tror egentlig der vil være rigtig gode muligheder for økonomisk støtte fra EU,-vi har vist 7 mia "tilgode" dernede fra.
En løsning med et flot omløb,-kombineret med park og naturområde vil sikkert blive accepteret af områdets beboere,-uden deres accept findes der ingen løsning.
Til top
simon hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
simonhansen Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simonhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 16:23
Steen: Ikke noget på deres hjemmeside, men hvis du tager ned til værket, så står der en plade med information om tange sø på museumet, der står det ;) Men kan godt være du har ret? :) Hvis nu den er nyere end tange? :o 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Feb 2011 kl. 22:19

Der er ingen tvivl om at Tange Sø skal væk, og det kan kun gå for langsomt. Og frygten for det sediment som er aflejret på søens bund er helt grundløs, 99,9999% af det er organisk materiale, som vil være en god grobund for planter, træer og budske, og det vil sikre, at ådalen hurtig bliver grøn og frodig.


Ved andre naturgenopretningsprojekter, der har det vist sig, at naturen meget hurtigt genindvandrer, og når Tange Sø bliver fjernet, så vil der kun gå et til to år, så vil hele ådalen være dækket af en frodig vegetation. Og det sediment som er aflejret på søens bund vil hurtigt sætte sig til et relativt tyndt lag, der vil brænde samme og blive spist at vegetationen.


Og da der inden for de sidste 10-15 år er blevet naturgenoprettet flere søer og mange vådområder, så er der rigeligt kompenseret med alternative levesteder til den bestand af svømmefugle som lever ved Tange Sø, og derfor behøver vi ikke at bekymre os om de fugle der p.t. lever ved søen, og en ådal vi være levested for en lang række arter, som er meget mere truet end nogle ænder, blishøns og svaner.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 01:13
Citat: Niels Riis Ebbesen

.... Der er ingen tvivl om at Tange Sø skal væk, og det kan kun gå for langsomt... 

Hvis vi ser på det sådan med lystfisker øjne, så vil et langt omløb med udjævnet fald måske slet ikke være så tosset endda. På den måde så vil vi kunne bevare fiskeriet i søen og samtidig få en mulighed for at indrette den "nye" del af Gudenåen, så den bliver optimal set med lystfisker øjne - jeg mener klart, at det er værd at overveje.
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 06:38
Citat: Niels Riis Ebbesen

Der er ingen tvivl om at Tange Sø skal væk, og det kan kun gå for langsomt. Og frygten for det sediment som er aflejret på søens bund er helt grundløs, 99,9999% af det er organisk materiale, som vil være en god grobund for planter, træer og budske, og det vil sikre, at ådalen hurtig bliver grøn og frodig.


Ved andre naturgenopretningsprojekter, der har det vist sig, at naturen meget hurtigt genindvandrer, og når Tange Sø bliver fjernet, så vil der kun gå et til to år, så vil hele ådalen være dækket af en frodig vegetation. Og det sediment som er aflejret på søens bund vil hurtigt sætte sig til et relativt tyndt lag, der vil brænde samme og blive spist at vegetationen.


Og da der inden for de sidste 10-15 år er blevet naturgenoprettet flere søer og mange vådområder, så er der rigeligt kompenseret med alternative levesteder til den bestand af svømmefugle som lever ved Tange Sø, og derfor behøver vi ikke at bekymre os om de fugle der p.t. lever ved søen, og en ådal vi være levested for en lang række arter, som er meget mere truet end nogle ænder, blishøns og svaner.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Jeg har selv engang haft den samme holdning. Men gode argumenter fra anden side, har overbevist mig om at det er urealistisk at forestille sig at søen nogensinde bliver tømt. Rent praktisk vil det give alt for mange problemer.
Et langt omløb vil efter min mening være at foretrække
/frede 
Til top
steen kehler Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Stone05 Avatar

Tilmeldt:: 14 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1746
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Stone05 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 11:30
Citat: ljf

 
 Jeg har selv engang haft den samme holdning. Men gode argumenter fra anden side, har overbevist mig om at det er urealistisk at forestille sig at søen nogensinde bliver tømt. Rent praktisk vil det give alt for mange problemer.
Et langt omløb vil efter min mening være at foretrække
/frede 
Med det lange omløb, så ville man f.eks. kunne opkalde sving, høller, stier, stryg og broer efter lystfisker-koryfæer eller andet: Ploughens høl, Munkens sving, Walton bridge, Den hemmelige, Saabyes spang, Storlakse stien, Hyttefadet, Selvtillids pladsen....... Ja, der er mange muligheder - Det kunne nok være en rigtig god ide, hvis DSF eller andre fik nedsat en lobbygruppe, som fik søsat et konkret løsningsforslag, så lystfiskerinteresserne på den måde kunne gøde jorden og opnå det efter omstændighederne bedst mulige resultat.

Redigeret af Stone05 - 03 Feb 2011 kl. 11:35
Til top
Vagn Madsen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
V.Madsen

Tilmeldt:: 19 Jun 2004
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 54
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér V.Madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 13:10
Niels Ebbesen vil gerne have tange sø fjernet og det kan kun gå for langsomt.
Nu er det jo ikke længe siden at DN og DSF forsøgte at gennemføre dette projekt imod lokalbefolkningens ønske,-hvordan gik det nu lige med det Niels???
Tange sø har mange kvaliteter som natur og fritidsområde,-og måske kunne søen også bruges som energikilde,-en form for "jordvarme" kunne da være interessant og kombineres med tangeværket som musæum,-historie skal også bevares.
Det er fortsat min mening,at et omløb efter COWI modellen er den eneste farbare vej for fiskenes frie passage,-der er gode muligheder for lokalbefolkningens støtte til et sådan projekt.
Til top
simon hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
simonhansen Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simonhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 13:20
Den sø bliver aldrig fjernet! ;) Giver en øl en lufthavnen når det sker ;) Ingen i ans eller tange vil have den væk ;) - Tro mig, den kommer ikke væk. ;) 
Til top
simon hansen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
simonhansen Avatar

Tilmeldt:: 30 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 14
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér simonhansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 13:20
øl i lufthavnen*
Til top
Rene Madsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rs-madsen Avatar

Tilmeldt:: 29 Maj 2010
Status: Offline
Beskeder: 140
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rs-madsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 13:33
Citat: Niels Riis Ebbesen

Der er ingen tvivl om at Tange Sø skal væk, og det kan kun gå for langsomt. Og frygten for det sediment som er aflejret på søens bund er helt grundløs, 99,9999% af det er organisk materiale, som vil være en god grobund for planter, træer og budske, og det vil sikre, at ådalen hurtig bliver grøn og frodig.


Ved andre naturgenopretningsprojekter, der har det vist sig, at naturen meget hurtigt genindvandrer, og når Tange Sø bliver fjernet, så vil der kun gå et til to år, så vil hele ådalen være dækket af en frodig vegetation. Og det sediment som er aflejret på søens bund vil hurtigt sætte sig til et relativt tyndt lag, der vil brænde samme og blive spist at vegetationen.


Og da der inden for de sidste 10-15 år er blevet naturgenoprettet flere søer og mange vådområder, så er der rigeligt kompenseret med alternative levesteder til den bestand af svømmefugle som lever ved Tange Sø, og derfor behøver vi ikke at bekymre os om de fugle der p.t. lever ved søen, og en ådal vi være levested for en lang række arter, som er meget mere truet end nogle ænder, blishøns og svaner.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

 
Jeg kan ikke helt beslutte mig få hvad det er i dit indlæg der bringer mit pis i kog, men måske er det fordi du er så snæversynet og ud ude af stand til at se de åbenlyse værdier søen har. Misforstå mig ikke, jeg holder meget af laksen, men jeg holder ved gud også meget af søen, og når nu der foreligger en løsningsmodel hvor begge dele kan tilgodeses, så kan jeg altså ikke få ind i hovedet hvordan man som lystfisker kan undlade at støtte op om den. Bevars, den koster lidt basører at fører ud i livet, men at fører åen tilbage til sit oprindlige løb koster altså også for lokalsamfundet. Det værer sig i form tabt turisme, færere rekrative tilbud, og som følge deraf - Faldende boligpriser
 
EDIT: Nu fremgår det ikke af din profil hvor i landet du er fra, men jeg håber inderligt at du er lokal siden du tillader dig at have så markante og unuancrede holdninger til søens fremtid, hvis ikke vil jeg gerne have lov at minde dig om at denne debat handler om andet og mere end fisk og naturområder.
 
EDIT2: Når man nærlæser kunne man jo få det indtryk at jeg selv havde økonomiske interesser i bevarelsen af tange sø. Det er ikke tilfældet. Smile


Redigeret af Rs-madsen - 03 Feb 2011 kl. 13:42
A bad day of fishing is better than a good day of work.
Til top
Henning Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Henning Avatar

Tilmeldt:: 09 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1317
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Henning Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 17:08

Jeg er helt enig i Niels Riis Ebbesen’s indlæg.Thumbs Up

 

Derudover vil jeg godt lige sige at, hvis Eu’s Vandrammedirektiv skal opfyldes, og det skal det vel, er der ingen andre måder at gøre det på, end ved at tømme søen. Det er måske også værd at nævne, at det er på bunden af søen, laksens gydepladser var.

Der er altså megen god læsning her http://www.ft.dk/samling/20061/almdel/mpu/bilag/390/369087.pdf hvis man er interesseret i Gudenåens ve og vel.

Jeg kan se der er flere, der skriver om at lokalsamfundet skal tilgodeses, men hvad er lokalsamfundet i denne forbindelse? Der er da andet end borgerne omkring f.eks. Ans, der kan kalde sig lokale, når det er Gudenåen der tales om, hvad med dem som bor opstrøms eller nedstrøms for spærringen, skal de ikke spørges?

 Jeg selv bor i Randers, der tidligere var kendt som Laksestaden, og hvor Gudenåen udmunder, altså er jeg lokal og vil tilgodeses. Min stemme går til, at lægge Gudenåen tilbage i sit gamle leje.

Man må heller ikke glemme at Gudenåen faktisk er en flod, og vel og mærke Danmarks eneste af slagsen, og det er måske nærmere, et nationalt anliggende at beslutte, om vi vil have en enestående flod med alt det liv der hører til i en sådan, eller om vi vil rose os af at have forarmet naturen, for at have en stor ganske vist, men ordinær mølledam!

Mvh
Henning 
Til top
Frederiksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ljf

Tilmeldt:: 14 Nov 2006
Geografisk: midtjylland
Status: Offline
Beskeder: 771
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ljf Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 19:55
Rene´jeg forstår dig godt, og som jeg hsar skrevet tidligere så har jeg selv haft den holdning tidligere.
Men der er kommet mange gode argumenter imod en tømn ing af søen siden 2000. Derfor har jeg ændret holdning, søen skal IKKE tømmes.
-den nærmeste lokalbefolkng skal høres, og have størst mulig indflydelse. Du er ikke lokal selvom du gerne ville være det. De lokale er dem der umiddelbart bor og færdes umiddelbart omkring søen, f.eks. beboere i Ans og Tange.
-som området er nu er det et yderst rekreativt og smukt område at færdes i og omkring.
- jeg går betinget ind for et omløb, for jeg kan også godt lide laksen. Men hvis "laks helt til Silkeborg" betyder at derr samtidig laves det samme cirkus ´som man ser andre steder f.eks. i Skjern å, ja helt ærligt så ser jeg hellere tingene er som de de nu..
 
/frede som har boet i Ans, fisker i Tange sø, men ikke længere kan betragtes som lokal.
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 20:01
Citat: Rs-madsen

 Faldende boligpriser 

Det er årsagen til den lokale modstand sagt med to ord, og ja selvfølgelig vil de huse som p.t. ligger ned til Tange Sø, eller i umiddelbar nærhed af søen falde i værdi, men den værdi er jo en kunstig værdi, som er skabt af den kunstige sø, og ejerne af husene har i sin tid fået værdistigningen helt gratis, og de har haft den fordel i hundrede år, og det må de så være tilfreds med, når søen forsvinder, og ejendomspriserne falder til et naturligt niveau, så vil ejendomsvurderingerne og dermed ejendomskatterne også gå nedad.

Gudenåen har som Danmarks absolut største vandløb en meget stor national betydning, og derfor skal det ikke være "Maren i kæret", der ud fra snæversynede lokalinteresser skal beslutte om Tange Sø skal bevares eller tømmes.

Der skal ikke graves mere og laves flere skader på naturen, så Tange Sø skal tømmes, så åens løb igen kan komme tilbage i dens oprindelige og naturlige leje.

Og alle dem der er glade for søer, de kan så glæde sig over, at Fiilsø vil blive genskabt i løbet af de kommende år, og den vil mere end rigeligt opveje og kompensere svømmefuglene og gedderne for tabet af levesteder.

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
RH Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
Randersfjordfisker

Tilmeldt:: 03 Jan 2011
Status: Offline
Beskeder: 15
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Randersfjordfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 22:06
Tange sø er en ren katastrofe set med mine øjne.
Den negative indflydelse opstemmingen har på gudenåen og hele randers fjord er menneskeskabt, og burde selfølgelig fjernes og åen genoprettes. 
Kan der være tvivl om det ?
Her tænker jeg ikke kun på udrydelsen af gudenå laksen, lige så meget den algesuppe-tilstand gudenåen tit har om sommeren pga tange sø, indflydelsen på vandstand mm.

Om fiskeri i tange sø kan jeg kun sige at der er en fin gedde bestand i gudenåen, så hvad skal vi med søen ? Wink

Jeg ved ikke hvad jeg skal sige til at huspriserne falder ? Tja Hvad havde husejerne regnet med. Tange værkets oprindelige aftale udløb i 2000.

Jeg syntes det er sådan en synd og skam, for vores allerstørste å-system at en stor kunstig sø skal ødelægge danmarks eneste ægte flod !
Randers fjord og gudenåen burde stå langt højere på listen end tange sø, tangeværket og nogle få villaejere.


http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=10191&title=Tangev%E6rket%20d%F8mt%20for%20ulovligt%20salg%20af%20fisk


Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 23:15
Citat: Randersfjordfisker

 http://www.123nu.dk/lystfiskeri/news2.asp?menu=laesestof&id=10191&title=Tangev%E6rket%20d%F8mt%20for%20ulovligt%20salg%20af%20fisk

Det er godt nok strengt, at han slipper så billigt...Unhappy

Med venlig hilsen
Niels Riis Ebbesen
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Feb 2011 kl. 23:40

Og Tange Sø skal ikke kun tømmes for at Gudenåen kan få sit oprindelige forløb tilbage, søen skal også tømmes for at genskabe den oprindelige ådal, den får man slet ikke ved et gravet omløb


Naturlige og uregulerede ådale er en naturtype som er blevet en stor mangelvare i den danske natur, da næsten alle ådale er ødelagt af åudretninger og afvandinger, og det har medført en markant tilbagegang for alle de arter, som er tæt knyttet til lige netop den naturtype og biotop, jeg kan blot nævne storken, som er afhængig af netop den type natur, men isfugl, vandstær, rørdrum og vibe er også nogle af de arter, som er tilpasset livet i en ådal.


Derudover er der naturligvis også et stort antal insekter, pattedyr og padder, som er tilpasset til at leve i de fugtige områder ved et åløb.


Med venlig hilsen

Niels Riis Ebbesen

Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum