Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

skydehoved #4

 Besvar Besvar
Forfatter
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: skydehoved #4
    Sendt: 12 Jan 2011 kl. 19:48
hej vil lige høre om der er nogen der har prøvet at lave skydehoved set up til en klasse 4 stang til lidt kyst sjov  har tænkt på at lave et skydehoved til 8-9g havde tænkt at bruge en monoline som skydeline 0,30
 
hvilken dt line kan i anbefale til dette sæt
 
k&b
christian
 
Til top
per larsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ph.larsen

Tilmeldt:: 03 Apr 2008
Geografisk: vestsjælland
Status: Offline
Beskeder: 105
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ph.larsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 12 Jan 2011 kl. 20:15
Hej Christian
 
 Jeg har en TFO Jim Teeny #4 som jeg bruger på kysten  med et skydehoved på 11 gr.Som jeg har lavet af en  dt 6.Skydelinen er en 35 lb flat beam fra Ken Sawada.
Dette set up er virkelig noget der funker,med lange ubesværede kast.
Før jeg fik TFoèn brugte jeg til hornfiskene  min gamle Hardy Classic #4-5
men ,den skal kun have 9 gram.Nu ved jeg ikke hvad det er for en stang du har
men mon ikke du skulle mkunne lave det rigtige hoved af en DT6.
 
mvh  per
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 05:56
har en scierra ctc 3/4 der står der rec. wt. 8g  hvilke DT liner kan i anbefale  tror jeg vil prøve med en DT5 jeg skal bruge sættet til musik ål har før brugt en hjemmebyget 2/3  
Til top
Peter Martinussen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Martinussen Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Geografisk: Århus
Status: Offline
Beskeder: 93
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Martinussen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 08:34
Hej
Jeg bruger 8.5 m 12 g. på min 7.5 fods Redington Crosswater, god underholdning når hornfiskene er på banen.
k&b
peter
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 11:16
har en pico *3 der er et setup lignende på.. det virker fint.. 0,30 amnesia som skydeline og et stykke line der er ca 8m og vejer 7g
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 11:17
kig i dine gamle liner om ikke der er  et stykke der kan sakses
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 11:34
har ikke nogen gamle line så derfor vil jeg købe en DT line men det er jo ikke nemt at finde ud af når man ikke har prøvet at lave skydehoveder  ud af en DT line så et bud på en god DT line kunne godt bruges  der er jo en del der har brugt 2.sorterings liner men er der nogen der er bedre end andre
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 13:57
hvilken som helst line kan bruges, vælg efter den densitet du vil have, feks flydende eller intermediate
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 14:18
ville lige nævne at mit hoved ikk er lavet af dt line men et stykke cortland clear wf
Til top
Ronny Lagoni Thomsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Ronny Lagoni Thomsen Avatar

Tilmeldt:: 22 Jul 2005
Geografisk: Vejle/Grindsted/Kolding/Skjern/Haderslev/Varde
Status: Offline
Beskeder: 171
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Ronny Lagoni Thomsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 14:57
Hej Lars

Der er to parametre som er væsentlige i denne sammenhæng i forhold til den dt line du skal vælge...

1. længden på det hoved du vil have
2. din stangs kastevægt

Hvis du vil have et hoved på 10 m, så vi len klasse 5 blive ret tungt modsat hvis det skal være kort, så vil en klasse 5 måske være meget godt.

Nu skal du fiske på kysten og derved også dække lidt distance, derfor ville jeg ikke klippe mit hoved alt for kort men nærmere omkring de 9 meter, så ville jeg gå efter at ramme stangens vægt rimeligt præcist (altså de 8 gram, som du opgiver).

Det bedste du kan gøre i forhold til at finde en DT line, der kan bruges er at tage ned til din grejhandler og se, hvad han har på lager af DT-liner. Tag en ud og få ham til at lægge den på vægten divider op med antal meter, så får du en ca. vægt pr. meter og regn så derfra om til din stang. (det er kun en ca. vægt, da dt-linen har en fronttapering, hvor vægten konstant mindskes, da linen spidser til. Hvor lang fronttaperingen er svinger fra line til line).

Pøj pøj med det

Med venlig hilsen

Ronny Lagoni Thomsen
www.fluefiskeskolen.dk
Til top
Claus Bech-Petersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Claus Bech-Petersen

Tilmeldt:: 08 Nov 2003
Status: Offline
Beskeder: 247
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Claus Bech-Petersen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 15:02
Hej,
 
Min erfaring med et par lette stænger er, at det godt kan blive lidt uharmonisk med for korte hoveder.
 
Jeg ville nok overveje at bruge en DT4 og så satse på at lave et relativt langt SH. Det er en model, jeg selv har brugt med fornøjelse til en 4'er stang.
 
I øvrigt er det værd at overveje at tage en intermediate. Den mindre luftmodstand er en god ting, og i klasse 4/5 synker en intermediate ikke hurtigere, end at den stadig kan fiskes med  poppere til hornfisk. Jeg har selv brugt en Hardy DT4-I jeg fandt på tilbud.
 
Claus
 
Til top
Lars Andersen. Køge Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
KøgeLars Avatar

Tilmeldt:: 02 Dec 2003
Status: Offline
Beskeder: 448
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér KøgeLars Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 15:27
ronny du har ret, jeg har valgt en eco løsning med de ting jeg havde liggende i skabet. det kan godt fiske selvom det ikke følger de gængse regler.
 
Problemet var faktisk at jeg ikke kunne finde en dt der var let nok, min stang er slasket og blød. ville gerne have brugt en creek i dt 3 hvis jeg kunne få det..
 
Vh
 
Lars
 
PS, bruger det også i åen og der er en kort hoved længde en fordel
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 17:20
Hej
 
Hvorfor ikke bruge en Wf line....så får du en bagtapering med
Desuden kan man hvis især på stænger i de lavere klasser opleve meget små topøjer hvor en for (stor) kraftig klump har lidt problemer med at komme igennem
 
God fornøjelse :-)
Kent Bille
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 18:31

ctc stangen har ok store øjn så det er ikke noget problem jeg har 4 wf line  så det var bare for at prøve  noget nyt har prøvet

til Lars A. har prøvet  en  2.sorterings line (wf) fra www.grej.dk  de virker udemærket  de har en masse DT-liner  og de er ikke for dyre til at lege med dem
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 19:33
Citat: christian t.

hej vil lige høre om der er nogen der har prøvet at lave skydehoved set up til en klasse 4 stang til lidt kyst sjov  har tænkt på at lave et skydehoved til 8-9g havde tænkt at bruge en monoline som skydeline 0,30
 
hvilken dt line kan i anbefale til dette sæt
 
k&b
christian
 
 
Hej Christian.
 
Jeg har lavet rigtigt mange gode skydehoveder gennem tiden og har super god erfaring med DT-linerne fra Artisan og JSB.
Du kan blot "google" navnene på dem, så finder du dem med det samme.
De letteste klasser jeg har lavet hoveder til er dog kun ned til #5, hertil bruger jeg en DT-6 og lander fint omkring 13 gr på ca 10 m.
Med en DT-5 vil du nok lande på omkring 11 gr på de 10 m.
Husk at klippe ca en halv m af fronttaperingen inden du måler og vejer.
De skydehoveder jeg har fået ud af disse liner skyder og strækker så aldeles fortræffeligt at de kan måle sig fuldt ud med de bedste færdig-købte skydehoveder....og så blot til småpenge.
 
Held og lykke med saksen.
 
Jim.
 
 
Til top
Kent Bille Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kent bille Avatar

Tilmeldt:: 30 Apr 2002
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kent bille Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 21:53
Hej Cristian
 
Jeg mente jo at du kunne klippe en wf line og lave den om til et skydehovede ;-)
 
Jim :
jeg har sendt en del af de liner til fra artisan du købt igennem mit tidliger job......så jeg er slet slet ikke i tvivl om at du kender dem rigtig godt...jeg er enig i at DT liner også er en løsning også selv om man ved brug af klippede DT liner mister bagtaperingen....
personlig syntes jeg bare den "bratte" tapering eller mangel på samme har været et irretations monoment under praktisk fiskeri bl.a ved når linen fiskes ind igennem øjerne...
"Nu er det jo ikke som sådan at man har brug for verdens kønneste kast som kyst fisker....i de fleste tilfælde handler det vel i bund og grund bare om at kastet noget line derud hvor fiskene er :-) "
 
Vh
Kent Bille


Redigeret af kent bille - 13 Jan 2011 kl. 21:54
Til top
christian tramm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
christian t. Avatar

Tilmeldt:: 08 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 875
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér christian t. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 22:08

okay jamen må prøve mig frem med diverse liner pt. har jeg ike en wf line der er defekt  så det bliver en DT line jeg starter med da jeg har mulighed for at få 2 skydehoveder og muligt at lege med vægten på dem

takke for e mange svar
k&b
christian
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 13 Jan 2011 kl. 23:10
Hej Kent.
 
Du har fuldstændigt ret i at det kan være lidt irriterende uden bagtaperingen da overgangen derfor kan være lidt mere voldsom.
Efter at have prøvet mange forskellige former for samlinger er jeg gået tilbage til den gode gamle flettede sok, primært fordi at øjet (loopet) er langt mere solidt end det loop man feks får ved blot at lave det af selve kernen, så er der heller intet som hænger i og selve "skramleriet" synes jeg er så begrænset at det er meget let at leve med....set i lyset af de andre fordele man får.
Ydermere er det jo også så dejligt let at lave.
 
Som regel er der jo lidt vind ved kysten hvilket jo bidrager til en rimelig fornuftig præsentation af fluen med strakt forfang, ja faktisk har jeg en teori om at den manglende bagtapering og dermed tungere line bagerst bidrager til en anelse mere modhold således at forfanget derfor vender lettere...måske er der andre faktorer som jeg overser...men det virker sgu fint.
 
Held og lykke til dig ovre på den anden side og med ønsket om masser af flex på klingen i det nye år.
 
Hyggelig hilsen.
Jim. Smile
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres