Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

en hurtig #6er???

 Besvar Besvar Side  12>
Forfatter
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: en hurtig #6er???
    Sendt: 05 Jan 2011 kl. 21:45
hej med jer.
det er nu så småt ved at være tiden, hvor jeg vil have mig en ny stang.jeg har de sidste 3 år fisket med en "scierra hms vII #5-6", og egentlig været godt tilfreds. men men,  nu kunne jeg godt tænke mig en hurtigere stang (saltvandsmonteret), og planen er så at jeg vil prøve lidt forskelligt ved "fluemessen" i marts.
mit spørgsmål til jer er så, hvilke???
har selv tænkt på:  helios tip flex
                               Sage tcx
men kunne godt tænke mig at høre, hvilke andre HURTIGE 6er stænger i evt. vil anbefale mig at prøve. så hvis i mener at kende til den ultimative "kyst 6er", og samtidig mener at den vil være at finde på messen, vil jeg meget gerne høre om denSmile.
  på forhånd mange tak.   mvh. Tony 
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 21:48
CTS affiinity-x
du kan få den custom bygget efter dine egne specifikationer:-)
eller du kan bygge selv
tjek i øvrigt ussingbech's blog ud især blog'en omkring lightbuild stængerne er værd at kigge på
 
mik (der er vild vild med affinity-x og den service man får hos ussingbech)
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 21:50
Guideline reaction
En anden superhurtig stang
Michael
Til top
Jan Johansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jan Johansen Avatar

Tilmeldt:: 04 Apr 2003
Geografisk: Sjælland
Status: Offline
Beskeder: 717
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jan Johansen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 21:52
CTS Affinity X #6........!!!
 
Den ultimative...den var straks sværere...for hvad er "ulitmativt"?  Men, der ville jeg vælge min egen CTS Affinity MX #6, som er bedre i min hånd en X'eren. Så der må du prøve dig frem.
Jeg har været så heldig at bygge begge stænger og kastet med begge, og de er forskellige, men lækre på hver deres måde.
 
Hvis du spørger pænt, kan det være at min MX er med til messen.
 
Vi ses derovre :-)
 
/Jan
 
Kontakt www.ussingbech.dk , de har begge klinger i sortimentet.
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:19
Hej Jan.        lad mig starte med at sige, at jeg er opdraget godt og kan derfor spørge MEGET pænt, når det virkelig skal væreWink.  var lige inde og læse lidt om de affinity x stænger, og bemærkede at de skriver den henvender sig til den meget trænede kaster, og med mine ca. 15 ture om året og "kun" 4-5 årige fluefisker karriere bag mig, er der stadig et stykke vej endnu, inden jeg vil placere mig selv i den kategori.  er det også din erfaring at den stiller store krav til dig som kaster?
mvh. Tony
Til top
Christian Eriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
ce

Tilmeldt:: 03 Nov 2007
Geografisk: Fyn
Status: Offline
Beskeder: 111
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:24
Loop OPTI-Coast 693 det er ikke den hurtigste stang, men du bad også om den ultimative kyst klasse 6 stang Wink
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:27
Hej Tony
 
De meget hurtige stænger stiller store krav til kasteren.
Den stang du har er jo ikke en hurtig stang, så du vil nok blive lidt overrasket når du får de andre stænger i hænderne.
Men prøv dig frem, man ved aldrig helt hvad man vil have før man prøver det.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:31
Citat: mahon

Hej Tony
 

De meget hurtige stænger stiller store krav til kasteren.

Den stang du har er jo ikke en hurtig stang, så du vil nok blive lidt overrasket når du får de andre stænger i hænderne.

Men prøv dig frem, man ved aldrig helt hvad man vil have før man prøver det.


Hvilke krav er det lige præcis som de der hurtige stænger stiller?
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:37
Et bud kunne være Temple Fork BVK.
 
Den koster ikke en krig(1700) og vejer kun 85gr.
 
Har den selv i #6 og #7.
 
Den er ikke hystrisk hurtig så du behøver ikke gå i træningslejr for at kunne håndtere den.
 
Hvis du kigger på den tråd om #5 test skrives der om stang-serien. Resultatet i testen er at den bl.a. slår Sage TCX MED LÆNGDER-(+ andre dyre mærker)
 
Finish er ikke som på ægte amerikanere + håndbyggede Ussing Bech men hjulholder og fittings er absolut OK-
 
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:37
Hej martin.  er helt med på at jeg skal prøve mig frem, og spørger herinde for at få lidt hjælp til at vælge nogle gode stænger ud, da jeg tror det vil blive alt for uoverskueligt for mig, hvis jeg skal alle stængerne på messen igennem.
mvh. Tony
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:40
X stænger er hurtige...! og de stiller krav ift den timing der skal lægges i fluekastet, jo hurtigere en stang er jo mere præcist skal kastet times.
når det er sagt synes jeg ikke at de er meget svære at kaste med.
 
men jeg synes at du skulle tage mod jans tilbud om at prøve hans mx'er... de er lidt mere medgørlig om man så må sige:-) og så sandelig også dejlige stænger!
 
mik
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:40
Hej Jakob
 
Jeg mener de hurtige stænger stiller større krav til din timing i kastet, ja generelt dine evner til at kaste.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:47
Hvorfor stiller en hurtig stang større krav end en langsommere til timingen? Den svinger da bare med en hurtigere kadence. Timingen i den modsatrettede bevægelse skal sættes efter linen som den udrulles. Samme for en knapt så hurtig stang.

Jeg vil gerne høre en ordentlig begrundelse istedet for de der udpinte floskler som alle reciterer.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:54
Hej Jacob
 
Jeg ved ikke om jeg kan give dig den korrekte teoretiske begrundelse, men når jeg selv prøver stænger er det det der er min oplevelse, og jo det er jo "bare" at svinge i en anden takt, men problemet er at det "tidsvindue" du har til at svinge i bliver minder jo højere hastighed stangspidsen køre med, derfor bliver det sværere at ramme rigtigt.
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 22:59
Citat: Tony W

hej med jer.
det er nu så småt ved at være tiden, hvor jeg vil have mig en ny stang.jeg har de sidste 3 år fisket med en "scierra hms vII #5-6", og egentlig været godt tilfreds. men men,  nu kunne jeg godt tænke mig en hurtigere stang (saltvandsmonteret), og planen er så at jeg vil prøve lidt forskelligt ved "fluemessen" i marts.
mit spørgsmål til jer er så, hvilke???
har selv tænkt på:  helios tip flex
                               Sage tcx
men kunne godt tænke mig at høre, hvilke andre HURTIGE 6er stænger i evt. vil anbefale mig at prøve. så hvis i mener at kende til den ultimative "kyst 6er", og samtidig mener at den vil være at finde på messen, vil jeg meget gerne høre om denSmile.
  på forhånd mange tak.   mvh. Tony 
 
Hej Tony.
 
Hvis det er vildskab og power du er ude efter vil jeg klart anbefale dig at prøve en Winston Bll-MX 9 `#6, en vidunderlig kastemaskine som virkelig kan kyle en flue mod fjerne horisonter, finishen på Winston-stængerne er i verdensklasse og prismæssigt ligger de klart under TCX og Helios.
Alternativt CTS Affinity som bla Mikkel nævner er også super dejlige stænger som på en befriende måde skiller sig ud fra mængden ved at være uhyre velkastende uden at have det "meter-vare-indtryk" som mange af de andre produkter efterlader.
 
Mvh
Jim.
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 23:04
Tidsvinduet bliver jo længere jo mere line der kommer ud. Det er efter min opfattelse kun et spørgsmål om at tilvænne sig en hurtigere kastebevægelse.

Alt snakken om ekspertkastere er reklamegas.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 23:07
Citat: scott

Citat: Tony W

hej med jer.
det er nu så småt ved at være tiden, hvor jeg vil have mig en ny stang.jeg har de sidste 3 år fisket med en "scierra hms vII #5-6", og egentlig været godt tilfreds. men men,  nu kunne jeg godt tænke mig en hurtigere stang (saltvandsmonteret), og planen er så at jeg vil prøve lidt forskelligt ved "fluemessen" i marts.
mit spørgsmål til jer er så, hvilke???
har selv tænkt på:  helios tip flex
                               Sage tcx
men kunne godt tænke mig at høre, hvilke andre HURTIGE 6er stænger i evt. vil anbefale mig at prøve. så hvis i mener at kende til den ultimative "kyst 6er", og samtidig mener at den vil være at finde på messen, vil jeg meget gerne høre om denSmile.
  på forhånd mange tak.   mvh. Tony 
 
Hej Tony.
 
Hvis det er vildskab og power du er ude efter vil jeg klart anbefale dig at prøve en Winston Bll-MX 9 `#6, en vidunderlig kastemaskine som virkelig kan kyle en flue mod fjerne horisonter, finishen på Winston-stængerne er i verdensklasse og prismæssigt ligger de klart under TCX og Helios.
Alternativt CTS Affinity som bla Mikkel nævner er også super dejlige stænger som på en befriende måde skiller sig ud fra mængden ved at være uhyre velkastende uden at have det "meter-vare-indtryk" som mange af de andre produkter efterlader.
 
Mvh
Jim.
Winston BII er på vej ud og bliver erstattet af(gæt selv) BIII. I selvsamme test som jeg referere til for BIII super anmeldelse. Måske kan BII findes til en fornuftig pris.
Til top
Martin Honoré Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mahon Avatar

Tilmeldt:: 16 Jan 2002
Geografisk: Østjylland
Status: Offline
Beskeder: 1265
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mahon Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 23:07
Det er så din mening!
Martin Honoré
http://multifreak.honoré.dk/
There is no use in your walking five miles to fish when
you can depend on being just as unsuccessful near home.
Til top
Ole K. Andersen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
OKA Avatar

Tilmeldt:: 28 Sep 2007
Status: Offline
Beskeder: 123
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér OKA Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 23:08
Citat: Jabber

Alt snakken om ekspertkastere er reklamegas.
 
Thumbs Up Thumbs Up Thumbs Up 
 
Mvh Ole, Sj.Odde.
Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 23:13
Hej Jim.   hvem i dk. forhandler de omtalte og roste winston stænger?
mvh Tony
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 23:22
http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat252-Winston/side1406-R.-L.-Winston-Boron-II-MX.html
De er ikke på tilbud på siden men i USA giver de rask væk rabat på denne udgående serie. Mon ikke er også kan handles lidt herhjemmeWink
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 05 Jan 2011 kl. 23:37
Hej Tony
 
Jeg vil anbefale dig at prøve Scott´s X2S og S4s. Efter min mening er det nogle af de bedste kystflue-stænger på markedet..
 
Mvh
 
Peter
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 00:03
Citat: Tony W

Hej Jim.   hvem i dk. forhandler de omtalte og roste winston stænger?
mvh Tony
 
Hej Tony.
 
Winston stængerne eneforhandles af Jagt & Fiskerimagasinet på Nørre Voldgade i København, prøv evt at se deres hjemmeside.
 
Mvh
Jim.
Til top
Lars Enkelund Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Enken Avatar

Tilmeldt:: 13 Jun 2003
Status: Offline
Beskeder: 334
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Enken Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 00:06
Hej Tony
 
Kan helt klart tilslutte mig Jim's udtalelser om Winstons BII-Mx i 9 fod klasse 6. Har for mig den helt rigtige kombination af power og feeling (bedste udtryk jeg kunne komme på, på stående fod). Har brugt skydehoveder på den fra 14 gram og helt op til næsten 17 gram (synkende). Det klarer den med bravour.
 
Winstons nye BIIIx serie lyder på papiret ganske tillokkende, og efter hvad jeg har hørt fra udlandet, skulle de bestemt være et bekendtskab værd. Hvornår de dukker op i DK må stå hen i det uvisse.
 
De øvrige udtalelser om Ussing-Bech og deres Affinity stænger er spot on. Jeg kan nu bedst lide MX-serien, da den passer bedre til mit temperament. Muligheden for enten selv at bygge (eller de bygger den for dig), giver dig mulighed for at sætte dit eget helt personlige præg på stangen. For nogle er det ligegyldigt, andre (som mig selv) synes det fedt med det "personlige touch".
 
God jagt
 
Lars


Redigeret af Enken - 06 Jan 2011 kl. 00:08
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 00:12
Citat: JRK

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat252-Winston/side1406-R.-L.-Winston-Boron-II-MX.html
De er ikke på tilbud på siden men i USA giver de rask væk rabat på denne udgående serie. Mon ikke er også kan handles lidt herhjemmeWink
 
Hej Jesper.
 
Så vidt jeg har forstået det så må det være Bll-X som udgår til fordel for Blll-X, således at den endnu hurtigere MX-serie fortsætter, men det kan JOF vel i givet fald bekræfte.
 
Mvh
Jim.
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 01:09
Citat: Jabber

Tidsvinduet bliver jo længere jo mere line der kommer ud. Det er efter min opfattelse kun et spørgsmål om at tilvænne sig en hurtigere kastebevægelse.
 


Det er så ikke hele sandheden. Jo hurtigere stangtoppen bevæger sig, jo større konsekvenser får dårlig timing.

Johan
Til top
Flyfisher@Denmark Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Flyder Avatar

Tilmeldt:: 15 Mar 2007
Geografisk: Sydfyn
Status: Offline
Beskeder: 106
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Flyder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 01:38
Jeg kan anbefale 3 stænger, hvis det er hurtige stænger du vil havde, og der er lidt for en hver pengepung:
 
1.) RT - blue-shadow - stiv som et kosteskaft, og lyn hurtig (billig)
2.) Fenvick ionfeather - lidt blødere, men har en god hurtighed
3.) Loop Opti coast - virker skuffende i forretningen, MEN på kysten ........ !!!! (dyr)
 
Der ud over kan nævnes SAGE, Orvis, Remiton, men disse kaster ikke så meget bedre end de overstående, at deres merpris kan forsvares.
A real angler never dies, he just smells like that
Til top
Ole Bjørn Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oleh72 Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oleh72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 02:27
Citat: King

Hej Tony
 
Jeg vil anbefale dig at prøve Scott´s X2S og S4s. Efter min mening er det nogle af de bedste kystflue-stænger på markedet..
 
Mvh
 
Peter
 
Spot on - især hvis dit foretrukne linevalg er kompakte skydehoveder på kysten !
Har selv en Scott X2s #6 og en S4s #8 og de har fortrængt Sage (incl TCR/TCX) som mine foretrukne kystpinde.
 
Problemet er, at det kan være svært som jyde at få Scott mellem hænderne til test... De forhandles herhjemme kun af SalmonFly, der har til huse i Brønshøj/Kbh.
 
 
 
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
King

Tilmeldt:: 04 Jun 2008
Geografisk: Nordsjælland
Status: Offline
Beskeder: 225
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér King Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 09:58
Citat: oleh72

Citat: King

Hej Tony
 
Jeg vil anbefale dig at prøve Scott´s X2S og S4s. Efter min mening er det nogle af de bedste kystflue-stænger på markedet..
 
Mvh
 
Peter
 
Spot on - især hvis dit foretrukne linevalg er kompakte skydehoveder på kysten !
Har selv en Scott X2s #6 og en S4s #8 og de har fortrængt Sage (incl TCR/TCX) som mine foretrukne kystpinde.
 
Problemet er, at det kan være svært som jyde at få Scott mellem hænderne til test... De forhandles herhjemme kun af SalmonFly, der har til huse i Brønshøj/Kbh.
 
 
 
 
Ja lige præcis - På min #7 X2s bruger jeg et 10,6m intermidiate RIO/Salmonfly skydehoved og tynd flatbeam som skydeline, jeg vil mene at en #6 burde testes med noget lignende bare i 16g og måske lidt kortere.. Jeg har fisket en årrække med samme setup på en TFO TiCrx (Efter min mening også en ganske udemærket stang) og fået et mere "harmonisk" kast der er 2-3 meter længere efter jeg gik over til Scott´en.
Det er rigtig nok kun Salmonfly, som der forhandler dem herhjemme, så han må starte bilen og komme til København - Når den jyske indlandsis smelter og vejene bliver farbare til sommer engang Smile
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 11:20
Citat: Johan


Citat: Jabber

Tidsvinduet bliver jo længere jo mere line der kommer ud. Det er efter min opfattelse kun et spørgsmål om at tilvænne sig en hurtigere kastebevægelse.
 
Det er så ikke hele sandheden. Jo hurtigere stangtoppen bevæger sig, jo større konsekvenser får dårlig timing. Johan


Hej Johan.

Udpensling ønskes :)

Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 14:16
hej tony. vent til foråret så kommer hardy zenith stængerne den er lige blevet valgt til bedste køb i en amerikansk test.leif.l.
Til top
Ole Bjørn Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oleh72 Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oleh72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 14:56
Citat: lunde

hej tony. vent til foråret så kommer hardy zenith stængerne den er lige blevet valgt til bedste køb i en amerikansk test.leif.l.


Jo, men det var jo allround klasse 5 stænger beregnet til korte og mellemlange kast i strømvand, der var grundlaget for testen.
Desuden kan test-mester kun lide bløde stænger (han mener en Sage XP 590 er en ALT for STIV stang til ørredfiskeri... ) - bløde stænger med efterslag er jo ikke just, hvad en dansk kystfluefisker fordrer derude på den åbne kyst, hvor det oftest blæser mere end hvad flertallet bryder sig om....

Desuden kommer den nye Kina-Hardy til at koste over kr. 7000,-..... uanset hvor god den måtte være, vil jeg mene, at man kan bruge sine penge bedre.

Venligst,

Ole FV
Til top
Peter Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
P.M.

Tilmeldt:: 01 Mar 2010
Status: Offline
Beskeder: 508
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér P.M. Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 15:07
I Uk og Tyskland koster de omkring 5000,- så mon ikke de danske priser kommer til at ligge på 5.500 eller deromkring......
Til top
Ole Bjørn Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oleh72 Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oleh72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 15:19
Citat: P.M.

I Uk og Tyskland koster de omkring 5000,- så mon ikke de danske priser kommer til at ligge på 5.500 eller deromkring......


Det ville da gøre dem lidt mere spiselige. De 7000,- jeg angiver er også kun rygter, jeg spreder videre...
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 15:28
hej igen. den stang jeg henviser til er saltvands modellen som hedder sintrix zenith som skulle besidde de fleste af de egenskaber vi efterlyser til hurtige stænger, så lad det komme an på en prøve på udstillingen i kolding .mvh. leif lunde.
Til top
Ole Bjørn Hansen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
oleh72 Avatar

Tilmeldt:: 25 Feb 2010
Status: Offline
Beskeder: 68
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér oleh72 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 15:38
Citat: lunde

hej igen. den stang jeg henviser til er saltvands modellen som hedder sintrix zenith som skulle besidde de fleste af de egenskaber vi efterlyser til hurtige stænger, så lad det komme an på en prøve på udstillingen i kolding .mvh. leif lunde.


Ja, bestemt. Jeg glæder mig til at se om Hardy er kommet med et bedre bud på en kystfluestang end deres Zane Salt.
Til top
leif lunde Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
lunde

Tilmeldt:: 28 Nov 2003
Geografisk: nordsjælland roskilde fjord isefjorden øresund
Status: Offline
Beskeder: 260
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér lunde Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 15:49
hej igen. jeg har hørt at zane udgår til fordel zenith.leif.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 16:53
Citat: scott

Citat: JRK

http://www.jagtogfiskerimagasinet.dk/kat252-Winston/side1406-R.-L.-Winston-Boron-II-MX.html
De er ikke på tilbud på siden men i USA giver de rask væk rabat på denne udgående serie. Mon ikke er også kan handles lidt herhjemmeWink
 
Hej Jesper.
 
Så vidt jeg har forstået det så må det være Bll-X som udgår til fordel for Blll-X, således at den endnu hurtigere MX-serie fortsætter, men det kan JOF vel i givet fald bekræfte.
 
Mvh
Jim.
Det er korrekt. De er på tilbud her:
 
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 17:05
Citat: Jabber

Citat: Johan


Citat: Jabber

Tidsvinduet bliver jo længere jo mere line der kommer ud. Det er efter min opfattelse kun et spørgsmål om at tilvænne sig en hurtigere kastebevægelse.
 
Det er så ikke hele sandheden. Jo hurtigere stangtoppen bevæger sig, jo større konsekvenser får dårlig timing. Johan


Hej Johan.

Udpensling ønskes :)

 
Hej Jakob
 
Den er da lige til, jo hurtigere du kaster, jo mindre når du at flytte linen. Hvis altså det er det der menes med timing, altså at man starter sit kast inden linen er rullet ud Embarrassed
 
Altså er det kasteren der ligger til fejl og ikke stangen Wink
 
Mvh
Lasse
Til top
Jakob Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jabber Avatar

Tilmeldt:: 11 Mar 2008
Status: Offline
Beskeder: 643
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jabber Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 17:29
Citat: LasseK

Citat: Jabber

Citat: Johan


Citat: Jabber

Tidsvinduet bliver jo længere jo mere line der kommer ud. Det er efter min opfattelse kun et spørgsmål om at tilvænne sig en hurtigere kastebevægelse.
 
Det er så ikke hele sandheden. Jo hurtigere stangtoppen bevæger sig, jo større konsekvenser får dårlig timing. Johan


Hej Johan.

Udpensling ønskes :)

 
Hej Jakob
 
Den er da lige til, jo hurtigere du kaster, jo mindre når du at flytte linen. Hvis altså det er det der menes med timing, altså at man starter sit kast inden linen er rullet ud Embarrassed
 
Altså er det kasteren der ligger til fejl og ikke stangen Wink
 
Mvh
Lasse

Hej Lasse.

Enten forstår jeg ikke dit svar eller også gik du forkert af spørgsmålet.

Det jeg søger, er en redegørelse for tesen om at en hurtig stang straffer timingsfejl hårdere end en blødere.

Timing menes her som værende det tidspunkt man vender bevægelsen fra bagkast til fremkast og visa versa.

Kernen må jo være, at hvis man misser det eksakte tidspunkt, så ødelægger det kastet i højere grad med en hurtig stang fremfor en "blød" 

Jeg mener ikke at der er nævneværdig forskel på at misse sin timing med den ene eller den anden stang og at det derfor er en floskel der desværre ofte bliver repeteret fordi "det er noget man har hørt"

Byd ind :)
Til top
Michael Storgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Lo2n3ss

Tilmeldt:: 08 Aug 2009
Geografisk: Århus C
Status: Offline
Beskeder: 170
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Lo2n3ss Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 17:58
synes lige du skal se denne test inden... Ihvertfald før du køber sage tcx


http://www.123nu.dk/lystfiskeri/forum/forum_posts.asp?TID=38536&title=test-af-5-stnger
Til top
Per Jacomo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Jacce Avatar

Tilmeldt:: 01 Okt 2002
Geografisk: Himmelev
Status: Offline
Beskeder: 248
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Jacce Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 18:00
De herrer Jesper, Enken m.fl. 
 
Som glad ejer af en MX'er lytter jeg mig klart til, at det IKKE er MX'eren, som får en BIII-vinkling, men men det vil nok være naturligt på et tidspunkt.
 
På den anden side, så kunne der jo også komme en MX BIV en dag, men det ved nok kun lige nu Winston og co.
 
Til hr. Enkelund ... må jeg indrømme, at Winston - som jeg lurede på år tilbage - lige pludseligt er i "skabet" og T&T står og samler støv .. ihvertilfald på 1-håndssiden.
 
Anyway .... så er og bliver "en hurtig 6'er" på mange måder en noget personlig sag, ligesom begrebet "need og nice to have" kommer in mente.
 
Længe leve de mange meninger og det store udvalg i "6'ere" ihvertilfald i.f.t. fluefiskeriet Wink
 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
 
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 18:16
Citat: Jacce

De herrer Jesper, Enken m.fl. 
 
Som glad ejer af en MX'er lytter jeg mig klart til, at det IKKE er MX'eren, som får en BIII-vinkling, men men det vil nok være naturligt på et tidspunkt.
 
På den anden side, så kunne der jo også komme en MX BIV en dag, men det ved nok kun lige nu Winston og co.
 
Til hr. Enkelund ... må jeg indrømme, at Winston - som jeg lurede på år tilbage - lige pludseligt er i "skabet" og T&T står og samler støv .. ihvertilfald på 1-håndssiden.
 
Anyway .... så er og bliver "en hurtig 6'er" på mange måder en noget personlig sag, ligesom begrebet "need og nice to have" kommer in mente.
 
Længe leve de mange meninger og det store udvalg i "6'ere" ihvertilfald i.f.t. fluefiskeriet Wink
 
Per Jacomo
Down Under Roskilde Fjord
 
For nogle vil begrebet en hurtig 6er være en stang man køber også hurtig skiller sig af med igenWink
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 18:25
Citat: Jabber

Citat: Johan


Citat: Jabber

Tidsvinduet bliver jo længere jo mere line der kommer ud. Det er efter min opfattelse kun et spørgsmål om at tilvænne sig en hurtigere kastebevægelse.
 
Det er så ikke hele sandheden. Jo hurtigere stangtoppen bevæger sig, jo større konsekvenser får dårlig timing. Johan


Hej Johan.

Udpensling ønskes :)



Hejsan!

Hvis du kører 200 km/t på motorvejen, koster en forsinket reaktion på 1 sek. noget mere end med 15 km/t på løbehjul - sat en lille smule på spidsenWink

Der er flere slags timing i fluekast. F.eks. hvornår trækket sættes ind. Og hvornår linen slippes. Der er lidt uenighed om, hvad det ideelle er, men uanset hvad man foretrækker, er der en pause mellem afslutning af kastebevægelsen, og at linen slippes. Jo hurtigere stangen retter sig ud, jo hurtigere flyver linen. Og dermed bliver konsekvensen af dårlig timing også større.

Johan
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 19:56
Citat: Jabber

 

Hej Lasse.

Enten forstår jeg ikke dit svar eller også gik du forkert af spørgsmålet.

Det jeg søger, er en redegørelse for tesen om at en hurtig stang straffer timingsfejl hårdere end en blødere.

Timing menes her som værende det tidspunkt man vender bevægelsen fra bagkast til fremkast og visa versa.

Kernen må jo være, at hvis man misser det eksakte tidspunkt, så ødelægger det kastet i højere grad med en hurtig stang fremfor en "blød" 

Jeg mener ikke at der er nævneværdig forskel på at misse sin timing med den ene eller den anden stang og at det derfor er en floskel der desværre ofte bliver repeteret fordi "det er noget man har hørt"

Byd ind :)
 
Hej Jakob
 
Fejltimer man længden af pausen mellem bagkast og fremkast, så er man på den i større eller mindre grad uafhængigt af hvor lidt ens stang bøjer sig med en given belastning Smile  Har man en stang der bøjer sig meget, så bruger man normalt også en større kastebevægelse en med en stang der ikke bøjer sig så meget. Nok deraf at nogen mener man har mere tid, men forskellen er ikke stor:
 
Sådan en mellem hurtig sag:
 
 
Og så sådan en hurtig sag som Tony kigger efter:
 
 
Mvh
Lasse
 
*EDIT* glemmer helt at man kun kan få youtube videoer i sine indlæg herinde Ouch


Redigeret af LasseK - 06 Jan 2011 kl. 19:59
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 20:47
Citat: Johan



Hejsan!

Hvis du kører 200 km/t på motorvejen, koster en forsinket reaktion på 1 sek. noget mere end med 15 km/t på løbehjul - sat en lille smule på spidsenWink

Der er flere slags timing i fluekast. F.eks. hvornår trækket sættes ind. Og hvornår linen slippes. Der er lidt uenighed om, hvad det ideelle er, men uanset hvad man foretrækker, er der en pause mellem afslutning af kastebevægelsen, og at linen slippes. Jo hurtigere stangen retter sig ud, jo hurtigere flyver linen. Og dermed bliver konsekvensen af dårlig timing også større.

Johan
 
 
Hej Johan
 
En smule Wink Reelt set er det vel om man kører 190 eller 200 km/t LOL Altså hvis vi snakker virkelighedens fluestænger....
 
Og jeg slipper her:
 
 
Mvh
Lasse
 


Redigeret af LasseK - 06 Jan 2011 kl. 20:48
Til top
Johan Gadegaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Johan

Tilmeldt:: 22 Maj 2002
Geografisk: Vestjylland
Status: Offline
Beskeder: 744
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Johan Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 21:07
Citat: LasseK

 
Hej Johan
 
En smule Wink Reelt set er det vel om man kører 190 eller 200 km/t LOL Altså hvis vi snakker virkelighedens fluestænger....
 
Mvh
Lasse


Hej Lasse

Tja, ret beset er det svært at sætte procenter på den slags, men overståelse driver forfremmelsenWink. Og jeg er ikke i tvivl om, at det er helt reelt, når folk giver udtryk for, at hurtige stænger er sværere at time end de mere besindige. Og jeg er også ret sikker på, at grunden er den, jeg nævner, i langt højere grad, end at det er svært at time pausen mellem bag- og fremkast præcist.

Johan




Til top
Tony Hald Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Tony W Avatar

Tilmeldt:: 23 Feb 2007
Status: Offline
Beskeder: 218
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Tony W Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 21:51
hej igen alle sammen.
jeg vil starte med at takke for de mange fine input, med gode råd og anbefalinger.
føler nu jeg har fået lidt at gå efter, så nu er jeg bare spændt på hvor mange af de stænger i nævner, der vil være mulighed for at prøve på messen i koldingSmile.
    mvh. Tony
 
Til top
mikkel hemmeshøj Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
mikkell Avatar

Tilmeldt:: 15 Okt 2003
Status: Offline
Beskeder: 1047
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér mikkell Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 22:31
mon ikke de fleste vil være der...
 
mik
Til top
Lasse Karlsson Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LasseK Avatar

Tilmeldt:: 06 Jan 2000
Status: Offline
Beskeder: 1427
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LasseK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 06 Jan 2011 kl. 22:42
Citat: Johan

Citat: LasseK

 
Hej Johan
 
En smule Wink Reelt set er det vel om man kører 190 eller 200 km/t LOL Altså hvis vi snakker virkelighedens fluestænger....
 
Mvh
Lasse


Hej Lasse

Tja, ret beset er det svært at sætte procenter på den slags, men overståelse driver forfremmelsenWink. Og jeg er ikke i tvivl om, at det er helt reelt, når folk giver udtryk for, at hurtige stænger er sværere at time end de mere besindige. Og jeg er også ret sikker på, at grunden er den, jeg nævner, i langt højere grad, end at det er svært at time pausen mellem bag- og fremkast præcist.

Johan




 
Hej Johan
 
Tja, det er vel bare at måle hvor hurtigt den ene og den anden stang retter sig ud efter at være belastet i samme grad Wink
 
Jeg er ikke i tvivl om at folk reelt mener det godt, men jeg er også ret sikker på at der i mange sager ligger en misforståelse for hvad der reelt sker til grund for udtalelserne....
 
Hvilken grund var det du nævnte?
 
Mvh
Lasse 
Til top
 Besvar Besvar Side  12>

Skift forum