Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

Rimeligt eller ej?

 Besvar Besvar
Forfatter
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: Rimeligt eller ej?
    Sendt: 02 Jan 2011 kl. 16:23
Nu er lystfiskere, særligt nogle af dem der huserer på dette forum, kendt for nogle særdeles rabiate holdninger til hvordan ulovligt fiskeri bør straffes. Vi har vist på et tidspunkt været omkring gabestokken på torvet, som et muligt middel mod piratfiskereWink
 
 
og fortæl så, hvorvidt I synes straffen står i mål med forbrydelsen?
 
Inden I farer i flint, så vend lige skråen en ekstra gang og prøv - om muligt - at finde de objektive briller fremSmile
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 16:33
Det kan vel ikke være anderledes. Det er politimesteren der vil have nedsat bøden og sender den i retten for at få det godkendt. Retten halvere bøden og frafalder kravet om at han skal fradømmes retten til at drive fiskeri. Det er lige stik imod folketingets retningslinjer og ønske. Hvis ikke den var blevet anket, så ville alle kunne hive den dom frem og få samme lempelige straf. Bare de var pensionister dermed også de rigtige skiderikker og vaneforbrydere.
Til top
Jesper Rosgaard Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JRK Avatar

Tilmeldt:: 16 Feb 2006
Geografisk: Frederiksberg
Status: Offline
Beskeder: 354
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JRK Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 16:34

Alle er i princippet lige for loven men der bør altid være plads til "fornuft". Hvis der ikke er fisket målrettet efter ål og det måske er første gang han tages i en ulovlighed bør straffen ikke ligge i det leje.

En påmindelse + evt. fiskeforbud kunne være en model. Her skal man også tænke på at det måske er pensionistens eneste måde at fordrive tiden på.
 
Man kunne ønske at det var en lidt større fisk der var gået i kontrollens net.
 
Til top
Peter Møller Christensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
eisenia

Tilmeldt:: 30 Jun 2008
Status: Offline
Beskeder: 177
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér eisenia Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 16:38
 Latterligt, 11000 for 4 ål, der burde da være en bagatel grænse- spild af rettens og borgernes tid.
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 16:45

1)Hvis manden har sat åleruser ud for at fange ål på et tidspunkt hvor man ikke må. Så skal han vel have sin straf!

2)Hvis ålene er blevet fanget i en anden form for ruse, så havde han jo muligheden for at sætte dem ud igen, men det har ham nok ikke gjort. Derfor må han tage sin straf.

3)Artiklen som jeg læser den, er mere om den magt myndighederne har over for den ”lille boger” og ikke om han skal straffes eller ej

Ps. Så har man jo pligt til at sætte sig ind i de gældende der ligger for den hobby man udøver!

TC   

Til top
Henrik Pedersen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HBP

Tilmeldt:: 13 Mar 2007
Geografisk: Hjørring
Status: Offline
Beskeder: 39
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HBP Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 16:45
Hvad sker der med en lystfisker der sidder og bader en orm i fredningen og der så er en ål der bider på.... får han samme straf, hvis kontrollen kommer forbi i det samme????? det burde han i så fald.
 
Henrik
Til top
Lars Henriksen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
LarsH

Tilmeldt:: 04 Maj 2007
Geografisk: Djursland
Status: Offline
Beskeder: 120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér LarsH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 16:55
Fiskeri med ruser i en sø - det er vel ål og ikke andet han fisker efter. Man kan efter min mening ikke slå for hårdt ned på ulovligt ålefiskeri. Ålen er akut i fare for at blive udryddet, men der er stadig dem, der mener, at hvis der ikke går så mange ål i ruserne, så må vi bare have nogle flere ruser. Straf dem! Og så er jeg iøvrigt ligeglad med, om det er pensionister eller direktører.
 
Jeg mener faktisk også at en totalfredning for alle (også lystfiskere) ville være på sin plads.
 
Og mon så ikke Fiskerikontrolløren vil kunne vurdere, om en ål er ved at blive hevet i land (for derefter at blive genudsat), eller den ligger i en spandWink 
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:03
Første dom synes rimelig.
Retten i Thisted burde have en dummebøde for at nedsætte straffen.
 
Jeg kan ikke lige se , hvem det er, der anker første dom , men hvis det er lovbryderen , tja , så har jeg ikke den store medfølelse - han er vel klar over at dette vil betyde sagsomkostninger.
Æhhhhh , det ved han måske HELLER ikke Wink
 
Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:03
Hej Ole,
 
Jeg prøver lidt forsigtigt her Smile!
 
Er helt enig i at 11.000,00 kr lyder af meget for at fange 4 ål Confused, men ålen er fredet og i min optik er en ruse primært et fangstredskab til ålefangst.
 
Dertil har jeg nogle spørgsmål, som vi formentlig ikke kan få svar på;
 
1) Hvorfor sætter man ruser i en periode, hvor det er besluttet at ålen er fredet?
 
2) Mon dommen skulle tænkes at have en afskrækkende effekt?
 
3) Jeg tør næsten ikke skrive det, men har myndigheden mon haft en formodning om en væsentlig større fangst end de 4 omtalte ål, siden et decideret fiskeriforbud udstedes? 
 
Jeg er langt fra tilhænger af gabestokken, men mener at man både som garn/fritidsfisker og stangfisker må følge gældende lovgivning, og i den pågældende sag kan jeg ikke lige se hvad man ellers fisker efter i Ove Sø ved brug af ruse!
 
Sagen burde måske være kørt på statens regning for at få stadfæstet den oprindelige dom eller noget af den, som det er sket. 
 
At han pålægges sagsomkostninger i en sag han ikke selv har anket, er vel der hvor man kan tale om en vis form for uretfærdighed, eller hvad??? 
 
Mvh Johnny
 
Ps: Andre end mig der længes efter april og vand på kysterne i flydende form Wink?
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:06

Vi tager en ny sag, samme person bliver taget med samme redskab i en å og denne gang er det 4 havørred, der sidder i rusen og han blev taget her lige før jul. Skal han slippe med en advarsel også, han er uvidende om reglerne og pensionist der er på julebesøg ved lodsejeren.

Til top
allan pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
havfisker

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:08
Bøden er ok, historien melder jo ikke noget om, at det er en engangsforseelse, det kan jo have været en anmeldelse, der fik kontrollen til at køre ud på en tjekker.
 
Inden vi går i selvsving over beløbets størrelse, så efterlyser vi jo selv mere kontrol og strengere straffe.
Mvh
Allan
Til top
TC Rasmussen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
salar Avatar

Tilmeldt:: 14 Dec 2006
Geografisk: 7160 Tørring
Status: Offline
Beskeder: 369
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér salar Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:12
Citat: havfisker

Bøden er ok, historien melder jo ikke noget om, at det er en engangsforseelse, det kan jo have været en anmeldelse, der fik kontrollen til at køre ud på en tjekker.
 
Inden vi går i selvsving over beløbets størrelse, så efterlyser vi jo selv mere kontrol og strengere straffe.
Mvh
Allan
Clap
Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:14
Enig i at den oprindelige dom er ok, men som der er skrevet tidligere burde retten i Thisted have "dummebøder" for at halvere straffen.
 
Den kunne så passende fordobles nu hvor den samme person formaster sig igen, som jeg forstår det af Tommys´ seneste kommentar! 
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:17
Du har ret Allan. Jeg vil gå så vidt at sige. Folketinget har skærpet straffen og givet os de retningslinjer vi skal følge. Retningslinjer der beskriver hvilken overtrædelser der skal give en fradømmelse af fiskeretten. Retten har indtil videre været enig, bare ikke lige ham den byretsdommer her. Derfor bliver man nød til at få den prøvet i landsretten. Det kunne jo være de er på samme pettirørsfletter hold på aftenskolen.
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:23
Johnny det var bare et tænkt eksempel for at hører hvordan man mener den burde håndteres. Nu blev han taget med ål, men som sagt, hvad hvis det var som det tænkte eksempel. Skal jeg bare give ham en "fy slemme dig" og lade ham gå. Der er nogle her der mener vi går i for små sko.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:29
Citat: jmj1972

 
Den kunne så passende fordobles nu hvor den samme person formaster sig igen, som jeg forstår det af Tommys´ seneste kommentar! 
Den har du så vist misforstået - det var bare et tænkt eksempel, som jeg lige ser det.
 
Ok, så langt de fleste mener straffen er rimelig. Jeg havde nok ikke forventet andet.
På den baggrund kan det så konstateres, at holdningen til forbrydelse og straf har rykket sig siden den famøse sag for et par år siden om den pensionist, der hjemtog en gedde i fredningstidenWink
 
Nuvel, baggrunden for mit indlæg er, at vi jo i strafferetsplejen her i landet opererer med et proportionalitetsprincip, hvilket i sin enkelhed vil sige, at straffen skal stå i mål med forbrydelsen. Min personlige mening i det aktuelle tilfælde er, at det gør den ikke.
 
Nu er det jo Fiskerikontrollen, altså det offentlige system, som har anket byrettens afgørelse til landsretten, hvilket så har påført den dømte en væsentligt højere udgift end oprindeligt tiltænkt.
Da jeg har vanskeligt ved at forestille mig, at Fiskerikontrollen fører et korstog mod en fisker, som har fanget 4 ål i fredningstiden, så antager jeg, at man har ønsket at få en principiel afgørelsen ved landsretten. En dom der så kan danne præcedens ved kommende sager.
 
Det er så bare her min kæde hopper lidt af, for i min optik er 4 ål lige lidt nok til at danne grundlag for en principiel dom ved landsretten.
Jeg vil mene, at man med denne dom har skudt sig selv i foden, for man sprænger hurtigt strafferammen ved mere alvorlige sager i fremtiden, hvis den aktuelle dom skal danne skole for fremtidige afgørelser.
 
Jeg er ligesom flere øvrige i denne tråd af den opfattelse, at byrettens afgørelse var af passende størrelse.
 
Til top
Johnny Mark Jensen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
jmj1972 Avatar

Tilmeldt:: 22 Nov 2005
Status: Offline
Beskeder: 67
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér jmj1972 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:37
Det var et godt tænkt eksempel, derfor faldt jeg i Wink!
 
Så det er reelt sagsomkostningerne pensionisten bliver pålagt der gør at dommen er ude af proprotioner? I så fald er jeg helt enig!
 
Johnny
www.rokkerne.dk
Til top
allan pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
havfisker

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:40
#Rådhede
Personligt er jeg ligeglad med om vi opfisker visse bestande af fisk, for vi er jo gode til at ødelægge det for os selv.
Om det var 4 ål eller 50 det er et fedt, pointen er manden har jokket i spinaten, og man kan ikke gøre forskel på antallet, for vi er jo nødt til at have nogle regler at går efter, og hvis folk får den opfattelse, at bare de ikke fanger ret meget så skide være med vi fisker ulovligt.
 
Så vidt jeg er orienteret, så har fiskerikontrollen ikke noget at gøre med sagerne efter de har indberettet en overtrædelse, så jeg går udfra at den "skyldige" selv har søgt formidlende omstændigheder.
Mvh
Allan
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:41
Den lov er så ny, at vi har behov for at få fastlagt hvilken straf der kan bære i systemet. Den var prøvet og retssystemet har talt i flere sager af samme karakter. Når retten har lagt stilen, så er det normalt således at man klarer de småsager uden retten skal indblandes. Byretsdommerne, skulle gerne være neutrale, men det kniber sku" lidt med at holde en lige linje ind i mellem. Hvor er forskellen på en gut på 25 og en på 69, hvis de begge har lavet samme ulovligheder.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:45
Citat: havfisker

 
Så vidt jeg er orienteret, så har fiskerikontrollen ikke noget at gøre med sagerne efter de har indberettet en overtrædelse, så jeg går udfra at den "skyldige" selv har søgt formidlende omstændigheder.
Mvh
Allan
Jeg tror du skal læse nyheden på mit link igen.
 
Det var nemlig Fiskerikontrollen der ankede sagen til landsrettenWink
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:47
Det er sagsomkostningerne og det faktum at dommeren lige beslutter sig for at være ekstra venlig og sløjfer den med fradømmelse af retten til at drive fiskeri, ud over at halvere bøden. Som var den oprindelige grund til at den skulle for en dommer.
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:47

slettet - dobbeltindlæg



Redigeret af Rådhede - 02 Jan 2011 kl. 17:51
Til top
Tommy Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
tolund

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1475
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér tolund Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 17:56
Ja den bliver anket fordi den dom ville få konsekvenser for senere sager, uanset hvor grove de måtte være. Der blev sat spørgsmål ved, hvad skal der til før man kan fradømme en person retten til fiskeri. Hvis ikke en sag som den kan, hvad kan så. Husk på at man skal se ens på sagerne, både ham garnbanditten, ham med for mange redskaber og lignende sager. Skal alder og 4 ål give straffrihed. Han har fisket i fredningstiden efter en fredet fisk. Bødens størrelse blev halveret og den var blevet godkendt uden anke, men fradømmelsen af fiskeretten er så vigtig for fremtidige sager, at den blev anket. Ellers kunne de lige så godt stryge den af lovgivningen. 
Til top
Stefan Skovbo Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stefanskovbo Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Status: Offline
Beskeder: 486
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stefanskovbo Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 18:06
11.000 er da sindsygt for en pensionist :S !? Syntes det er småligt !!
Min blog :-)
http://web.me.com/stefanskovbo/toerflue.dk/Velkommen.html
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 18:09
Citat: tolund

Ja den bliver anket fordi den dom ville få konsekvenser for senere sager, uanset hvor grove de måtte være. Der blev sat spørgsmål ved, hvad skal der til før man kan fradømme en person retten til fiskeri. Hvis ikke en sag som den kan, hvad kan så. Husk på at man skal se ens på sagerne, både ham garnbanditten, ham med for mange redskaber og lignende sager. Skal alder og 4 ål give straffrihed. Han har fisket i fredningstiden efter en fredet fisk. Bødens størrelse blev halveret og den var blevet godkendt uden anke, men fradømmelsen af fiskeretten er så vigtig for fremtidige sager, at den blev anket. Ellers kunne de lige så godt stryge den af lovgivningen. 
Ja, undskyld - men som der lægges op til i nyhedsindslaget, så er der ikke tale om, at nogen skal gå fri for straf, men derimod stilles der spørgsmålstegn ved det rimelige i, at det offentlige påfører borgeren en uforholdsmæssig stor udgift i bestræbelserne på at få en principiel dom i hus.
Jeg er stor tilhænger af vore grundlæggende retsprincipper, såsom lighed for loven, forpligtelsen til at sætte sig ind i gældende lovgivning o.s.v.
 
Men min pointe er, at man nok burde have gået efter den principielle afgørelse blandt de mere alvorlige sager - der er jo nok at tage af.
 
Til top
allan pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
havfisker

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 19:06
#Rådhede
Ok jeg fik byttet lidt rundt på det, jeg troede at det var fiskerikontrollen der appellerede til formidlende omstændigheder.
 
Historien melder så ikke noget om at manden selv har søgt nedsættelse af straffen, for det lyder mystisk at et retsvæsen af sig selv, nedsætter et beløb, for normale procedurer er at når der begåes en overtrædelse, så har vi nogle regler for hvordan de skal takseres.
2500 og konfiskation af grej er vist meget normalt ved overtrædelse af disse sager, for man skal vist skrive under på at man vedkender sig overtrædelsen, for ellers kommer sagen for retten.
 
Mvh
Allan
Til top
michael nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
santa Avatar

Tilmeldt:: 11 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 1122
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér santa Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 19:35
Hej Ole
Manden har vel fisket efter ål i fredningstiden, ellers havde han smidt dem ud igen, og så havde der ikke været en sag.
Derfor er bøden OK. ( man ved jo ikke hvor mange der er røget i inden kontrollen kom)
Havde han fanget den på orm uden at smide dem tilbage, var det det samme.
Michael
 
Til top
allan pedersen Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
havfisker

Tilmeldt:: 23 Maj 2005
Geografisk: vejle
Status: Offline
Beskeder: 47
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér havfisker Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 19:38
#santa
Der er vist ikke noget endnu der hedder fredningstid på ål, når de er lystfiskerfangede.
Rusefiskeri er derimod ikke tilladt fra maj til august
Mvh
Allan
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 19:50
Citat: havfisker

Historien melder så ikke noget om at manden selv har søgt nedsættelse af straffen, for det lyder mystisk at et retsvæsen af sig selv, nedsætter et beløb, for normale procedurer er at når der begåes en overtrædelse, så har vi nogle regler for hvordan de skal takseres.
2500 og konfiskation af grej er vist meget normalt ved overtrædelse af disse sager, for man skal vist skrive under på at man vedkender sig overtrædelsen, for ellers kommer sagen for retten.
 
Mvh
Allan
Som jeg læser det, så fik manden en bøde på 2500 kr. og fik frakendt retten til at fiske i et år. Det er en ok straf efter min mening.
Selv om det ikke står skrevet, så må man antage, at manden ikke vedkendte sig bødekravet, hvorfor sagen overgik til behandling i byretten. Her fik fiskeren så nedsat bøden til det halve, og fiskeforbuddet blev omstødt.
 
Herefter anker Fiskerikontrollen til skærpelse af straffen for at få den principielle dom, hvilket så ender med en regning på 11000 kr. incl. sagsomkostninger, som jf. gældende regler påhviler den dømte at betale. Men når nu reglerne er sådan, så burde en offentlig instans måske overveje, hvor og med hvem man skal tage sine kampe.
Gillelejefiskerne fik jo f.eks. ikke inddraget deres fiskeritilladelse, trods systematisk ulovligt fiskeri.
 
Sagen handler således IKKE om, at fiskeren ikke skal straffes.
Til top
Jørn Christensen Koch Se Drop Down
Aktiv bruger
Aktiv bruger
Brugernavn:
Chrisko Avatar

Tilmeldt:: 12 Apr 2002
Geografisk: Sdj.jylland
Status: Offline
Beskeder: 42
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Chrisko Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 22:28
[/QUOTE]
Som jeg læser det, så fik manden en bøde på 2500 kr. og fik frakendt retten til at fiske i et år. Det er en ok straf efter min mening.
Selv om det ikke står skrevet, så må man antage, at manden ikke vedkendte sig bødekravet, hvorfor sagen overgik til behandling i byretten. Her fik fiskeren så nedsat bøden til det halve, og fiskeforbuddet blev omstødt.
 
Herefter anker Fiskerikontrollen til skærpelse af straffen for at få den principielle dom, hvilket så ender med en regning på 11000 kr. incl. sagsomkostninger, som jf. gældende regler påhviler den dømte at betale. Men når nu reglerne er sådan, så burde en offentlig instans måske overveje, hvor og med hvem man skal tage sine kampe.
Gillelejefiskerne fik jo f.eks. ikke inddraget deres fiskeritilladelse, trods systematisk ulovligt fiskeri.
 
Sagen handler således IKKE om, at fiskeren ikke skal straffes.
[/QUOTE]
Det må jo være tydelig for alle , at lovbryderen er ham der i første omgang ikke finder den afmålte straf rimelig ... og derved kommer byretten ind i billedet med en helt urimelig mild afgørelse.
Fiskekontrollen SKAL, jeg gentager SKAL , efter min mening anke den lattelige byretsafgørelse ... og lad os lige slå fast , Fiskekontrollen har jo ingen indflydelse på den endelige dom , så jeg finder det skudt forbi , når man ligesom giver Fiskekontrollen "bøllestatus" her.
 
Ang. Gillelejefiskerne , ja , så tror jeg ikke der er mange der finder den afgørelse rimelig , men det er en anden sag.
 
 
 
 
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 23:33
Citat: tolund

Hvor er forskellen på en gut på 25 og en på 69, hvis de begge har lavet samme ulovligheder.

Ham på 69 burde faktisk ha' en strengere straf, da han har haft længere tid til at lære samfundets regler, og konsekvenserne hvis man overtræder reglerne.

MVH
NRE
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 23:39
Citat: stefanskovbo

11.000 er da sindsygt for en pensionist :S !? Syntes det er småligt !!

Hvorfor dog det, i Roskilde Fjord er der mange pensionister, som driver ulovligt fritidsfiskeri efter ål i fredningstiden, og de indrømmer da gerne, at de tjener mere på ålene end de får i folkepension.

MVH
NRE
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 02 Jan 2011 kl. 23:55
Citat: Rådhede

 Inden I farer i flint, så vend lige skråen en ekstra gang og prøv - om muligt - at finde de objektive briller fremSmile 

Jeg synes straffen er ok, det er meget tæt på, at ålen er ved at udryddet, og blandt de ældre fiskere og fritidsfiskere er der ikke nogen forståelse for den fredning, og de begrænsninger som er indført i fiskeriet efter ål. 

Der fiskes systematisk efter ål i fredningstiden, en kilopris på ca. 130 kroner gør, at der desværre er rigtig mange fritidsfiskere, som er villige til at bryde loven for at opnå en hurtig fortjeneste.

Derfor er det nødvendigt med nogle meget strenge straffe, som forhåbentligt kan skræmme nogle af synderne væk fra det ulovlige fiskeri.

Fritidsfiskerne er udmærket bekendt med reglerne, og de kender også straffen, hvis de bliver taget, så når de fisker ulovligt, så er det en kalkuleret risiko.

MVH
NRE
Til top
Ole Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Rådhede Avatar

Tilmeldt:: 26 Sep 2006
Status: Offline
Beskeder: 809
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Rådhede Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 08:14
Hej alle
 
Interessante anskuelser der kom frem her.
 
Det bliver dog først rigtig interessant den dag, hvor en fisker skal idømmes straf for ulovligt fiskeri af f.eks. 50 eller 100 ål, nu hvor buen allerede er godt spændt i forhold til 4 ålWink
 
Tak for god ro og orden.


Redigeret af Rådhede - 03 Jan 2011 kl. 08:15
Til top
jesper Skjoldborg bech Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
sage Avatar

Tilmeldt:: 29 Dec 2002
Status: Offline
Beskeder: 1120
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sage Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 10:55
Hej Ole
Folk skelner ikke imellem det, som forbryderen bliver taget for og det han har gjort men ikke bliver taget for. Det er vel det samme som, hvis jeg stikker min søn en på kassen hver morgen........bare for at være sikker på at han bliver straffet for det jeg ikke har opdaget. Skal han så tæves til lirekassemand hvis han bliver nappet i noget slemt?
Det må være moralen i det her. Straffen skal stå i mål til den forbrydelse, som man blivet opdaget i. Ellers ender det med en bananrepublik.
P.s nu slår jeg ikke mine sønner, så slår de sku nok igen.
Med venlig fluefisker hilsen! Jesper Skjoldborg Bech
Til top
thomas palusen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
sami Avatar

Tilmeldt:: 23 Nov 2009
Geografisk: Amager
Status: Offline
Beskeder: 31
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér sami Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 11:24
jeg syndes at 11,000, er meget rimeligt, de burde også havde tage hans båd,det er den eneste måde de lære det på,og så er det fuldstændigt ligegyldigt om han er pensionist.og ingen penge har,så må de trække det fra han spension,lige som de gør ved alle andre,og jeg er sikker på det ikke er første gang han sætter ruser eller garn, han ved udemærket hvad han må og ikke må,og vis han ikke ved det skulle han måske finde en anden hobby
vh thomas
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 20:02
Citat: sami

jeg syndes at 11,000, er meget rimeligt, de burde også havde tage hans båd,det er den eneste måde de lære det på,og så er det fuldstændigt ligegyldigt om han er pensionist.og ingen penge har,så må de trække det fra han spension,lige som de gør ved alle andre,og jeg er sikker på det ikke er første gang han sætter ruser eller garn, han ved udemærket hvad han må og ikke må,og vis han ikke ved det skulle han måske finde en anden hobby 

Ja, fritidsfiskerne kender udmærket reglerne, de ved også godt hvornår de fisker ulovligt, og de er meget bevidste om, at risikoen for at blive taget af fiskerikontrollen er uendelig lille, så netop derfor skal straffen virkelig kunne mærkes, hvis de bliver snuppet.

MVH
NRE
Til top
peter simonsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
peterbager

Tilmeldt:: 01 Okt 2007
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér peterbager Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 20:17
hammeren skal bare falde så kan de lære detAngryøh jeg er bare en stakkels pen.der hygger med min hobby bla bla.han som alle der bryder loven skal nakkes.så kan det være at budskabet til sidst siver ind.
Til top
Ivan Jeppesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
IvanJeppesen Avatar

Tilmeldt:: 24 Apr 2005
Status: Offline
Beskeder: 651
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér IvanJeppesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 20:25
Vedkommende var forøvrigt i P4 Østjylland idag, hvor han hældte vand ud af ørene.
Hørte desværre ikke det hele, men det var noget med at han ikke havde læst lovtidende fra 2008, tror jeg det var, det var efter hans udsagn det eneste sted forbuddet var publiceret. Jeg kender godt forbuddet uden at læse lovtidende, men er jo nok også bedre orienteret via nettet end han er ;-)
 
IJ
Til top
Tom Bak Hansen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
TBH Avatar

Tilmeldt:: 17 Nov 2006
Status: Offline
Beskeder: 477
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér TBH Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 20:36
Det er ingen undskyldning ikke at kende til lovgivningen. Du slipper heller ikke for en fartbøde fordi du ikke lige så skiltet i farten.......
Til top
Klaus Nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Klaus Neilsen

Tilmeldt:: 15 Sep 2010
Status: Offline
Beskeder: 789
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Klaus Neilsen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 20:46
Nej, dumhed fritager ikke for ansvar...
Who's the more foolish? The fool, or the fool who follows him?
Til top
Niels Riis Ebbesen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Niels Riis Ebbesen Avatar

Tilmeldt:: 26 Maj 2007
Status: Offline
Beskeder: 1219
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Niels Riis Ebbesen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 03 Jan 2011 kl. 23:11
Citat: IvanJeppesen

Vedkommende var forøvrigt i P4 Østjylland idag, hvor han hældte vand ud af ørene.
Hørte desværre ikke det hele, men det var noget med at han ikke havde læst lovtidende fra 2008, tror jeg det var, det var efter hans udsagn det eneste sted forbuddet var publiceret. Jeg kender godt forbuddet uden at læse lovtidende, men er jo nok også bedre orienteret via nettet end han er ;-) 

Reglerne står jo højt og tydeligt i den folder, hvor det girokort sidder, som man skal betale for at overhovedet, at ha' et fisketegn.

MVH
NRE
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres