Bliv medlem 
Til forsiden Sommerhus på Langeland
  Forside |  Forum |  Tilbud |  Læsestof |  Links |  Køb/salg |  Søg |  Aktivbruger |  Konkurrencer |  Info |  Fangster.dk
  FAQ FAQ  Søg i forum   Kalender   Opret ny bruger Opret ny bruger  Log ind Log ind

komplet line ?

 Besvar Besvar
Forfatter
Rene Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ReneLarzen

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ReneLarzen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Emne: komplet line ?
    Sendt: 29 Dec 2010 kl. 10:34
Var så heldig at få en stang, backing line og flyve line i jule gave. Nu skal jeg jo så have rullet det på, og lavet en komplet line fra hjul til flue. Jeg har set på mange sider og youtube på knuder, leadere, tippets, forfang, slidstykker og skydeforfang. Jeg er kun blevet mere forvirret.
Er der en der kan forklare eller bedst vise mig en tegning/skitse af et komplet set up?
Stangen er en10' #7/8 og fly line er en WF8F. Jeg bør nævne at jeg er nybegynder indenfor fluefiskeri, men rimelig habil stangfisker, og kender til knuder osv.
på forhånd tak.
Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 11:01
Hej Rene.
 
Først ruller du backing ( bagline ) på, derefter din WF line. Der står som regel på den, hvilken ende der er bag, men ellers er det den ende hvor den er tyndest.
Når du har dette monteret, så er det tid til dit forfang eller leader.
Det meste normale er et 9 fods forfang, og derpå binder du så en spids/slidstykke/tippet på ca 1 - 1,5 meter. Små fluer lang tippet, store fluer kort tippet. Det er en fordel at binde tippet på med et perfection loop, da du derved nemt kan skifte den.
Til top
Charles Sørensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
1448charles

Tilmeldt:: 07 Sep 2008
Geografisk: midtsjælland
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér 1448charles Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 11:49
Til top
Hans Peter Fryd Jensen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
HPFJ

Tilmeldt:: 06 Dec 2008
Status: Offline
Beskeder: 33
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér HPFJ Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 12:57
Hej Rene
 
 
Se uder "Grej" og derefter under "Knuder".
 
God fornøjelse.
 
HP
Til top
Rene Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ReneLarzen

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ReneLarzen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 13:01
Herligt, tak til jer begge.  Nu giver det sgu mening.
Det nemmeste er vel at købe et forfang. hvad skal jeg vælge her, som begynder? det er her jeg vælger om den skal kunne synke  osv.?
mht slidstykket, hvad vælger jeg her, en tynd nylon fiske line ikk ?
mvh René
Til top
kenneth nielsen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
fiskeren321 Avatar

Tilmeldt:: 07 Apr 2010
Geografisk: horsens / odens
Status: Offline
Beskeder: 213
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér fiskeren321 Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 13:12
du skal ha et færdigtaperet nylon forfang på 9fod som slutter i 25-30mm her er et link til hvor du kan købe dem billigt http://www.lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=77&serieID=1943

man kan også vælge polyleader som du selv er inde på med forskellige synkehastigheder men det vil jeg ikke anbefale . 
Til top
Rene Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ReneLarzen

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ReneLarzen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 17:55
Citat: HPFJ

Hej Rene
 
 
Se uder "Grej" og derefter under "Knuder".
 
God fornøjelse.
 
HP


Tak. Glimrede side med mange gode råd, dog er jeg med på knuderne. Jeg var bare i tvivl om det komplette set up.
Til top
Rene Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ReneLarzen

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ReneLarzen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 18:01
Citat: fiskeren321

du skal ha et færdigtaperet nylon forfang på 9fod som slutter i 25-30mm her er et link til hvor du kan købe dem billigt http://www.lystfisk.dk/default.asp?pageload=serievis&gruppeID=77&serieID=1943

man kan også vælge polyleader som du selv er inde på med forskellige synkehastigheder men det vil jeg ikke anbefale . 


Okey, ser fint ud, lækker side. Det er det jeg mangler.
Hvorfor vil du ikke anbefale de synkende?
Skal jeg stadig bruge et slidstykke, hvis jeg anvender et sådant færdigt taperet forfang?


Til top
Frank Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
Hoigaard Avatar

Tilmeldt:: 10 Nov 2008
Status: Offline
Beskeder: 308
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér Hoigaard Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 18:16
Citat: ReneLarzen

Skal jeg stadig bruge et slidstykke, hvis jeg anvender et sådant færdigt taperet forfang?


 
Jeps det skal du stadig.
Til top
Steffen Mortensen Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
stewy Avatar

Tilmeldt:: 06 Okt 2009
Geografisk: Vejle området
Status: Offline
Beskeder: 239
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér stewy Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 21:44
Jeg har brugt et 9 fods intermediate polyleader alt den tid jeg har fisket fluefiskeri, og det spille bare maks for mig ;) så mit råd er, køb polyleader :) jeg køre med den fra sameo og har kun haft held med polyleader :D
Tight Lines
Steffen Mortensen
<3 Love Flyfishing <3
Til top
klaus Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
kludder

Tilmeldt:: 19 Aug 2007
Status: Offline
Beskeder: 431
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér kludder Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 22:14
Sameo...hmmm super anderledesog meget bedre end andre polyleader?? kæmpegriner,,, fra deres egen kæmpefabrik??,,,,,,,,, ironi kan være brugt her 
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 29 Dec 2010 kl. 22:59
Når man fisker med polyleader tilføjer man vægt til selve klumpen af wf linen., så det skal man lige være obs på. Selv foretrækker jeg et taperet flourocarbon forfang, samt flourocarbon spids. Syntes det giver en pænere præsentation end poly.
 
Men her i vinter månederne kan jeg da godt finde polyleader frem, nu når der skal fiskes dybt i putten.
Til top
Rene Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ReneLarzen

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ReneLarzen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 00:02
Citat: JTHL

Når man fisker med polyleader tilføjer man vægt til selve klumpen af wf linen., så det skal man lige være obs på. Selv foretrækker jeg et taperet flourocarbon forfang, samt flourocarbon spids. Syntes det giver en pænere præsentation end poly.
 
Men her i vinter månederne kan jeg da godt finde polyleader frem, nu når der skal fiskes dybt i putten.


Okey, Jeg må vist lige ned til den lokale grej pusher imorgen, og kigge lidt på sagerne. Lyder spænende med noget carbon. Hvis jeg har forstået det rigtigt, så bruger du samme martriale til forfang og slidstykke/spids?

Ville det ikke være en fordel for mig, som nybegynder, at få mere vægt på linen?

mvh René
Til top
Jan L Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
JTHL

Tilmeldt:: 03 Jun 2009
Geografisk: Aalborg
Status: Offline
Beskeder: 453
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér JTHL Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 00:19
Ja, jeg bruger også flourocarbon til spidsen. Det er en dyr fornøjelse at købe flourocarbon forfang og tippets, men det er en uundværlig ting, syntes jeg.
 
Jeg startede også selv ud med poly, men det var nu også pga. årstiden (vinter). Men prøv da begge dele og find det du syntes bedst om, det er jo trodsalt det vigtigste at du kan kaste med det.
 
Bruger dog nylon forfang, flourocarbon spids om sommeren til tørfluefiskeri, men det regner jeg ikke med at du vil bruge din klasse 8 tilBig smile


Redigeret af JTHL - 30 Dec 2010 kl. 00:20
Til top
Rene Larsen Se Drop Down
Knapt så aktiv :)
Knapt så aktiv :)
Brugernavn:
ReneLarzen

Tilmeldt:: 28 Dec 2010
Status: Offline
Beskeder: 29
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér ReneLarzen Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 07:43
Citat: JTHL

Bruger dog nylon forfang, flourocarbon spids om sommeren til tørfluefiskeri, men det regner jeg ikke med at du vil bruge din klasse 8 tilBig smile


Nej det vil jeg ikke daWink,----  Kunne du ikke lige minde mig om hvorfor jeg ikke vil det Embarrassed  Jeg er vist lidt langsom her til morgen ??

mvh René
Til top
jim holm Se Drop Down
Meget aktiv bruger
Meget aktiv bruger
Brugernavn:
scott Avatar

Tilmeldt:: 28 Okt 2005
Status: Offline
Beskeder: 2520
Indlæg Funktioner Indlæg Funktioner   Citér scott Citér  BesvarSvar Direkte Link til dette Indlæg Sendt: 30 Dec 2010 kl. 08:06
Du kan selvfølgelig sagtens bruge din # 8-stang til tørfluefiskeri, men det som der sikkert menes er, at dette fiskeri er lettere og lægger således op til lettere grej som harmonerer bedre, noget som du opdager hen ad vejen.
I øvrigt er det klart bedst at bruge flourcarbon som spids altid i det at den bla gør det lettere at vende forfang/flue.
 
Mvh
Jim.
Til top
 Besvar Besvar

Skift forum Forum Tilladelser Se Drop Down

Sport Dres